Utmaning: Megadungeon 2023

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
5 dagar in – 5 platser klara.

Ofta ger jag upp efter att ha stirrat några minuter på pappret och skriver något banalt, men när jag kommer tillbaka till texten gillar jag den mer än jag trott och fyller ut med något mer intressant. Tror att jag skulle ha nytta av någon slags struktur eller mall, så testar från och med idag detta:

Namn:
Typ av plats:
Konflikt:
Belöning:
Beskrivning:

Speciellt att få med Konflikt och Belöning och andra interaktionspunkter på en checklista kommer vara bra för mig, tror jag. Dessa brukar jag lätt glömma bort, trots att de är de näst mest viktiga sakerna med en rollspelsplats.

Hittills har det mest blivit staden Lagath i Jargien till Eon, snart växlar jag spår till Mûhad, då jag planerar en one-shot där.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Första veckan klar, en dag i förväg. Det är en intressant utmaning att vara så platsbegränsad, framförallt när det kommer till texten. Visst, jag har massa antecknignssidor längre bak i kalendern, och jag kommer göra lite noteringar om monster och kanske en och annan fyndlista där. Men det skulle kännas fel och använda dem för ännu längre rumsbeskrivningar.

Stora frågan är hur hållbart det här kommer vara efter den här veckan när mitt jobb drar igång igen. Just nu har jag lagt relativt mycket tid på varje dag då jag testritat rummet åtskilliga gånger, och övnignsskrivit texten flera gånger. Ca fem A4-sidor med test och övning ligger bakom de här sju dagarna.

Men å andra sidan märker jag att det krävs mindre och mindre sånt för varje dag, så om jag lyckas hålla ut i några veckor till börjar jag kanske komma ner i en vettig tid. Men jag lämnar öppet för att det kanske inte kommer bli sju rum i veckan framöver. Men så länge jag får i alla fall ett eller ett par rum gjorda per vecka kommer jag vara nöjd. Målet förblir dock 1 rum om dagen.

Det jag är mest nyfiken på är att jämföra min handstil och mitt ritande nu, och om ett år. Jag är rätt nöjd med hur rummen blev, men som sagt ligger det många försök bakom varje rum. Den rumsöversikt jag ritade representerar hur det blir om jag ritar mer på frihand just nu med bara en testskiss innan. I slutet av året hoppas jag på att även första skissen kommer se ut mer som mina slutliga rumsritningar gör just nu, och att jag kommer ha blivit lite mer självsäker i ritandet.

Jag hoppas också att mina handstil kommer förbättras och se ut ungefär som här även när jag gör en snabb anteckning (För även texten ligger det flera försök bakom, och sen mycket fokus när jag väl gjorde den slutliga inskrivningen.

Week 1.jpg

Överlag ser jag nu den här utmaningen inte bara som en kul grej som förhoppnignsvis resluterar i en cool dungeon, utan som ett utmärkt övningstillfälle att förbättra både mitt ritande och mitt skrivande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Men vad jäkla snyggt alla gör det! Jag orkar inte ens illustrera rummen. 🫣
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag är imponerad nog över folks handstilar! :)
Jag började skriva med versaler, eftersom jag vill skriva så snabbt att min normala handstil bara blir en konstig gröt. När jag skriver bara stora bokstäver tvingar jag mig själv att göra det långsammare och tydligare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Även jag har producerat en hel vecka. Jag skulle kanske ha valt en mindre kalender, såhär i efterhand, så att jag tvingats hålla mig till en rimlig mängd innehåll varje dag. Jag ska försöka varva med några tommare rum:






Älskar det här! Så snyggt och smart!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har skrivit 6200 ord och har gjort platser till hela januari och februari. Men mitt stora problem är editing och sådant. Så jag fixar till, rättstavar och postar en plats om dagen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Hur går det? Håller ni på? Har någon redan ramlat av?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Hur går det? Håller ni på? Har någon redan ramlat av?
Det rullar på! Vissa dagar känner jag att jag kanske har tagit mig vatten över huvudet, men det börjar bli en ganska trevlig ritual att sitta och skriva för hand i min lilla bok.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det rullar på! Vissa dagar känner jag att jag kanske har tagit mig vatten över huvudet, men det börjar bli en ganska trevlig ritual att sitta och skriva för hand i min lilla bok.
Härligt! Jag känner samma att ritualen börjar sätta sig och att det är en särskild grej att göra ett nytt rum.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag ledsnade lite och bytte form i tisdags. Jag tänker heller inte fortsättningsvis rita upp alla rummen i början av veckan, utan hellre göra det allt eftersom. Det får bli som det blir.

20230113_081919.jpg

20230113_082504.jpg
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag är fortfarande med.
Skapat lite arbetsskuld nu när jag varit ute och rest och int startat monsterna jag hittat på under tiden.
Men jag är fortfarande med.

Vid ett tidigt tillfälle skapade jag en grotta där det fanns kristaller som var kristaliserade minnen.
Så sedan dess har jag utöver att skapat platser skapat minnes scener överallt som man kommer kunna se om man tar dit rätt kristaller
 
Top