Utmaning: Megadungeon 2023

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag har också börjat! Kalendern tjuvstartade redan denna vecka, så då gjorde jag det också.
Exakt samma anledning här! :) Och kom på att jag kanske kan dela varje färdig vecka lite mer allmänt sen också, vi får se. Skulle ju ändå vara spammigt om alla postade varje dag här ...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Jag klurar lite på presentation. Jag lär väl lägga det på Instagram, Mastodon och diverse Discord-kanaler, men vore det spammigt att starta en tråd här för mina rum och posta ett per dag för att få det samlat?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Min första tanke är: det här måste det gå att göra en generator för?

Skulle aldrig palla skriva 365 dungerum. Men det borde gå att sätta upp mallar, nyckelfraser, etc., och sen använda tabeller för att generera dem--och många fler.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,467
Min första tanke är: det här måste det gå att göra en generator för?

Skulle aldrig palla skriva 365 dungerum. Men det borde gå att sätta upp mallar, nyckelfraser, etc., och sen använda tabeller för att generera dem--och många fler.
Men hela poängen är att det är en kreativitets grej ju! Ta 5 minuter ur vardagen och tänk ut ett kul dungeon rum.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
En tabell om dagen under 2022? Bör bli en bra dunge till slut. ;)
Kanske om man kan komma på 31 st olika tabeller. Sedan får man fylla i en entry per dag. Första dagen i månaden fyller man i en entry i tabell 1, andra dagen en entry i tabell 2 etc. Efter ett år har man 28 tabeller med 12 entries, 2 tabeller med 11 entries och en med 7.

Går att modda om man vill ha färre tabeller med fler rader istället.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Sådär, då var jag klar med första veckan (vecka 0). Än så länge har jag roligt, även om jag nog får försöka lägga ner lite mindre tid på det framöver. Men tillfredsställande att rita och skriva något för hand varje dag, skoj att gradvis utforska en plats, och definitivt nyttigt för mig att tvingas göra klart något kontinuerligt i stället för att slipa mer och mer. Jag gillar också min kalender med dess olika rutor man får förhålla sig till, även om jag inte vet vad jag ska ha "dagens humör"-rutorna till än. Och jag ska skaffa åtminstone en röd penna (för faror) och blå eller grön (för rumsnumren).
 

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Asså jag blir ju svintaggad! Ett rum om dan? Precis lagom!

Som jag skrev på Discord dock: mina projekt svämmar ofta över och blir mega-mega-projekt. Hm.

Dessutom: hur gör man om man - säg fyra dagar in i projektet - kommer på nåt som gör första rummets utseende helt fel? Hm.

Sedan har jag en tredje fundering: måste man använda en kalender? Jag blir ju mer sugen på nån snygg bok, typ Leuchtturm 1917.

Men som sagt jag gillar det där med en liten uppgift/dag! 😃

Ok, jag har funderat lite. Det får bli så här:

* Jag kommer ha en metaplot. Den är en blek kopia av John Arendts utmärkta megadunge "Black City". Läs mer här: http://dreamsinthelichhouse.blogspot.com/p/black-city-project.html?m=1

Min plot är att det finns en kraftkälla längst ned i dungen som onda krafter kämpar för att hitta och erövra. Rp blir förstås indragna i den där kampen och till slut blir det deras uppgift att hitta kraftkällan före de onda krafterna.

* Jag har hittat på lite ramar för projektet och typ bestämt vad varje nivå ska kretsa kring.

* Det ska finnas en stad ("Skuggvatten") som rp kommer till först med rykten och prylar. Tänk "Hommlet", fast lite roligare.

* Över dungen ska det ligga en övergiven ruinstad. Också snott från John. Där ska rp kunna hitta prylar, slåss mot odöda monster och få lite ledtrådar. Det finns förstås lite olika nedgångar ner i underjorden, vissa är kända sedan tidigare, andra okända.

* Sedan tänker jag typ sju nivåer. En nivå i mitten ska ha en liten stad med underjordingar där rp kan handla, vila upp sig, skaffa npc:s mm.

* Nån nivå/passage ska vara som en "riktig" grotta med krånglig terräng och mycket "använda sig av klätterutrustning" för att kunna ta sig vidare. Jag vill att spelarna ska känna sig överväldigade av storleken och insikten av hur svårt det är att skaffa sig en bild av hur grottan ser ut. Belöningen är att passagen är en genväg.

* Mina favoritmonster ska förstås kämpa om kraftkällan: drow, djävlar och illithider. Drow ska för övrigt få ett bättre namn, just nu är jag förtjust i "nattalver".

* Det är ju helt hopplöst svårtxstt bestämma vilka regler som är kul, men just nu ser det att bli OSRIC.

* Preliminär plan:
Januari: Skriva klart Skuggvatten.
Feb: Skriva Tikata
Mars: Tikata
April-Oktober: nivå 1-7
November: Fixa med slutscenen.
December: Gå genom allt, snygga till, dubbelkolla. Ragga spelare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Dessutom: hur gör man om man - säg fyra dagar in i projektet - kommer på nåt som gör första rummets utseende helt fel? Hm.
Fortsätter fundera tills man kommer på varför det första rummet ser ut som det gör trots det där andra coola man kom på.

Eller så struntar man i att komma på en anledning och accepterar att första rummet ser ut som det gör.

Eller så går man tillbaka och justerar det första rummet.

Du gör precis så som du tycker känns rätt för stunden! Och du behöver inte göra på samma sätt nästa gång situationen uppstår, om du inte känner för det.

Själv tänker jag nog acceptera att rummen som redan är gjorda är som de är, men jag kommer också föra separata anteckningar om idéer som inte blev använda, eller som inte funkade i sammanhanget, eller alternativ jag kom på i efterhand. Kanske blir det en framtida revision. Kanske blir det bara underlag för andra varianter om jag kör dungen flera gånger. Kanske erbjuder de intressanta uppslag för hur dungen kan förändras när rollpersonerna börjar påverka saker.

Sedan har jag en tredje fundering: måste man använda en kalender? Jag blir ju mer sugen på nån snygg bok, typ Leuchtturm 1917.
Den ursprungliga utmaningen specade "journal", vilket i min tanke absolut inte behöver vara en kalender. Borde kunna vara en anteckningsbok istället. Själv hade jag först tänkt använda ett helt vanligt jäkla kollegieblock, tills jag fick upp intresset för att använda just en kalender.
 
Top