Utmaning: Megadungeon 2023

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
"Tomma" betyder ju egentligen bara att det inte finns ett monster, en skatt eller en fälla i rummet. I övrigt kan det ju vara fullt av roliga saker.
Helt sant. Dungeon Dressing-tabellerna i gamla 1E DMG (är det appendix I?) är tacksamma för att få fart på fantasin där. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Är det någon som har hittat en bra kalender? Jag tänker att man vill ha den som förslaget med dagar för keys på ena sidan och rutor eller prickar på den andra. Egentligen skulle man också kunnat höra med någon lämplig butik om de har utgångna kalendrar för 2022 som man kan köpa billigt, eftersom datumen egentligen inte behöver vara rätt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Jag tycker också att det låter som ett kul och inte allt för tyngande projekt. Finns det fler instruktioner? Jag kommer inte åt twitter.
Nej, bara ett rum om dagen, egentligen. Jag siktar nog rentav på att bryta mot konceptet och göra en hexcrawl istället.


Är det någon som har hittat en bra kalender? Jag tänker att man vill ha den som förslaget med dagar för keys på ena sidan och rutor eller prickar på den andra. Egentligen skulle man också kunnat höra med någon lämplig butik om de har utgångna kalendrar för 2022 som man kan köpa billigt, eftersom datumen egentligen inte behöver vara rätt.
Jag köpte en sån här. Finns med prickar också. https://komadori.se/products/stalogy-018-365-days-notebook-a5
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Är det någon som har hittat en bra kalender? Jag tänker att man vill ha den som förslaget med dagar för keys på ena sidan och rutor eller prickar på den andra. Egentligen skulle man också kunnat höra med någon lämplig butik om de har utgångna kalendrar för 2022 som man kan köpa billigt, eftersom datumen egentligen inte behöver vara rätt.
Jag gillar upplägget med en vecka per uppslag med tom högersida, så jag köpte en sån här: https://www.luiban.com/en/new/4372/traveler-s-notebook-2023-regular-weekly-planner-memo. Tror twitterinlägget i startinlägget är en sån här: https://www.luiban.com/en/new/4319/hobonichi-2023-planner-weeks-white-line-black-engl
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Er entusiasm börjar göra mig mer och mer sugen att faktiskt köpa en kalender för projektet. Kanske borde titta förbi bokaffären på vägen till affären i på onsdag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag sitter fortfarande och funderar på ett tema, under tiden så får detta bli en eventuell bakgrund/beskrivning av det jag kommer försöka pyssla med kommande år för att skapa en gigantisk trädgård till lika dela dunge.

Varje stad värd sitt namn behöver en lummig trädgård.
Så var det sagt och så blev det gjort.
Varje stad värd sitt namn behöver sin beskärda del av offer.
Så var det sagt och så blev det gjort.
Varje stad värd sitt namn behöver sin beskärda del av mörka hemligheter.
Så var det sagt och så blev det gjort.
En trädgård av sällan skådad prakt.
Helgad åt naturväsen mörka krafter.
Ruvande på en mörk hemlighet.
I ständig törst efter nya själar.
Så var det sagt och så blev det gjort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Så från början tänkte jag absolut inte använda en faktisk almanacka för det här. Men jag blev inspirerad, först av er andra som började kolla på olika versioner, och sen när jag faktiskt köpte en almanacka för ändamålet av almanackan i sig.

Ett par saker gick inte ens upp för mig föränn jag började tänka i rätt banor, så som att 12 nivåer innebär 1 nivå per månad.

Så varje månad blir en våning i min dungeon, och då tänker jag att varje våning kommer få ett eget "tema", typ. Ibland kanske mer än ett.

Men jag tänker också att man kan göra något av veckoindelningen där varje vecka baseras kring ett visst koncept. Antingen en funktion (baserat på våningen tema) eller en av fraktionerna som håller till i dungen.

Jag har även både namn och olika viktiga dagar markerade i min kalender. Så jag tänker att om jag behöver SLP:er så kommer jag basera dem på de namn som finns för den veckan (kanske inte behöver vara just Nils, men Slin skulle kunna vara ett okej namn på en goblin). Och eventuella högtidsdagar kan få inspirera antingen något random encounter eller veckans rumskoncept.

Vad finns det för andra funktioner i en almanacka man kan koppla till sin dungeon? Låta Månens faser avgöra SLP:ers inställning i random encounters? Typ "Hostile, unless new moon"?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tror jag är på. Men jag ska nog göra ett lite annorlunda koncept, som ett inzoomat punktkräl.

Tanken är ett gäng stora öar som man kan åka mellan och undersöka som man vill, med ett antal intressanta punkter på varje ö att undersöka. En punkt om dagen, en ö i månaden. Med lite tur blir det tolv öar på lite olika teman att leka med om jag orkar hålla i hela vägen till nästa nyår.

1671483030043.png

Frågan är bara till vilket spel. Antagligen sås-och-potatis-fantasy á la Hjältarnas Tid om ingen har ett roligare förslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Tanken är ett gäng stora öar som man kan åka mellan och undersöka som man vill, med ett antal intressanta punkter på varje ö att undersöka. En punkt om dagen, en ö i månaden. Med lite tur blir det tolv öar på lite olika teman att leka med om jag orkar hålla i hela vägen till nästa nyår.
Coolt!

Frågan är bara till vilket spel. Antagligen sås-och-potatis-fantasy á la Hjältarnas Tid om ingen har ett roligare förslag.
Min första tanke var "det här låter som något till Vindsjäl".

Jag har dock inte spelat eller läst vindsjäl, så jag vet inte. Men kunde vara kul!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Min första tanke var "det här låter som något till Vindsjäl".
Fast där finns väl egentligen inget sjöfarande?

Frågan är bara till vilket spel. Antagligen sås-och-potatis-fantasy á la Hjältarnas Tid om ingen har ett roligare förslag.
Jag hade nog gjort det till Into the Odd (om jag inte redan hade bestämt mig för Cy_borg). Vill du ha mer HT känsla så kanske Kopparhavets Hjältar skulle kunna vara ett alternativ också?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det jag planerar kommer att bli generisk fantasy (men jag tänker mig Drakar och Demoner i bakgrunden) utan några stats för varelser eller färdighetsslag. (Men eventuellt riktlinjer som att "det är väldigt svårt att dyrka upp låset".)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Funderar på att göra stadsdelar istället för en megadunge (som visserligen kan finnas i en stadsdel), men jag har inte helt bestämt mig ännu. Kanske en stadsdel i månaden? En i veckan blir ett jäkla sjå. Iof en A4 är inte så mycket.....
 
Top