Utmaning: Megadungeon 2023

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min egen plan för denna utmaning är att göra en dungeon för "The broken worlds". Ingen aningen om det finns något annat med det namnet, men det jag har i åtanke är min egen setting jag grunnat på ett tag. Det finns säker massor av settings som påminner om detta, men det här är min =)

Lite inspirerad av Neverwhere består min setting av lösrykta delar från otaliga världar. Främst betoning på fantasyvärldar, men jag är inte emot att slänga in lite moderna eller rent av sci-fi-aktiga influenser. Det kan vara lössrykta bitar från världar som gått under, eller slitits sönder av magi. Eller bara delar som glömts bort eller förträngts tills de glidit bort från verkligheten och sedan fångats upp av den pelagiska smältbotten av kosmiskt vrakgods som flyter runt i intigheten mellan världarna.

Utgångspunkten kommer vara en ännu ej namngiven stad som även den är ett lapptäckte av alla möjliga städer (och sånt som inte är städer, man kan aldrig vara riktigt säker på var man hamnar om man går genom en dörr eller runt ett hörn). Även invånarna kommer från oräknerliga världar. En del har accepterat sitt öde, eller så är de inte så bekymrade över att deras hem verkar ha slitits loss från verkligheten. Andra har gått vilse i multiversum och hamnat här, och söker desperat efter en väg hem.
Rykten har börjat sprida sig att någonstans i labyrinten av verklighetens vrakdelar finns en källa av kosmisk kraft. En portal till vilken verklighet man än vill tillbaka till. Och för man med sig tillräckligt mycket magisk energi själv (i form av magiska föremål och levels) kan man till och med använda den för att förändra verkligheten man återvänder till. Vill du bli härskare över världen? Återuppväcka en älskad från de döda? Låsa upp de kosmiska hemligheternas sanningar? Allt är möjligt.

Vad är din karaktärs motivation till att söka källan?
Jag kommer utgå från 5E. Jag vet att 5E inte riktigt funkar med OSR-style dungeons, Jag får se vad jag gör åt den saken. Det är möjligt att den här utmaningen måste förändra sig lite gran under årets gång för att funka för mig. Men det kan jag leva med. Jag hoppas att den här utmaningen i alla fall skall uppmuntra mig till att få till _något_ =). Troligen kommer det jag gör påminna om en kombination av klassisk dungeonmap och ett pointcrawl.

Min avsikt är att spelarna får göra rollpersoner baserat på players handbook + en annan 5e-bok (vilken som helst).

Min plan är att första "våningen" kommer bestå av 4-5 olika nedgångar, där varje vecka kommer utgöra en nedgång med lite kringliggande "startrum" att utforska. Resterande våningar kommer sedan ha lite olika övergripande teman, men jag kommer kanske slänga in lite avvikande områden på olika nivåer (Troligtvis inspirerad av vad det än är för högtider som inträffar de olika veckorna).

Och ja, jag har för avsikt att klämma in så många referenser till andra existerande fantasyvärldar som jag tror jag kan komma undan med =D

Till min hjälp har jag denna kalender. Primära anledningen till att jag valde just denna är så klart hexagonmönstret på omslaget. Även om det inte strikt talat är ett hexkräl jag kommer göra =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det här är verkligen den perfekta motsatsen till hur jag skulle lägga upp dungeon-konstruktion. För min del bleve de första 100 dagarna att försöka komma på det övergripande konceptet, vad den är till för, vad rollpersonerna förväntas göra, vad för kategorier av saker som bor i den hur de relaterar till varandra, dess historia och ursprungliga syfte, och så vidare. Sedan skulle jag bryta upp den i grova avdelningar. För sedan skulle jag ens rita det första rummet…
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det här är verkligen den perfekta motsatsen till hur jag skulle lägga upp dungeon-konstruktion. För min del bleve de första 100 dagarna att försöka komma på det övergripande konceptet, vad den är till för, vad rollpersonerna förväntas göra, vad för kategorier av saker som bor i den hur de relaterar till varandra, dess historia och ursprungliga syfte, och så vidare. Sedan skulle jag bryta upp den i grova avdelningar. För sedan skulle jag ens rita det första rummet…
Samma här. Det är därför utmaningen är så bra och... umm... utmanande. Ingen planering, ingen perfektion, bara ett nytt rum dag efter dag.

Jag vet inte om jag kommer att spela i megadungen när jag är klar, men jag tänker att man lär sig någonting medan man håller på. Enda problemet är att man nog skulle lära sig mer om man faktiskt spelade i den allt eftersom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Samma här. Det är därför utmaningen är så bra och... umm... utmanande. Ingen planering, ingen perfektion, bara ett nytt rum dag efter dag.

Jag vet inte om jag kommer att spela i megadungen när jag är klar, men jag tänker att man lär sig någonting medan man håller på. Enda problemet är att man nog skulle lära sig mer om man faktiskt spelade i den allt eftersom.
Boka upp ett spelmöte i veckan, sju rum per session! :)

(Risken är väl att spelarjävlarna lyckas försöka gå till ett ställe som inte är mappat ännu...)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det här är helt tvärtemot hur jag gör dungeons också. Just därför tycker jag det är en så intressant och nyttig utmaning.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Min plan är att jag ska skapa en jättegrotta som är sammanhängande och begriplig. Den ska ha en historia, och den ska framgå av rummen.

Och jag får inte skriva ner något i förväg. Jag får naturligtvis tänka på vad som ska komma senare, men jag får inte rita någon översiktskarta eller skriva ner mina planer innan de visar sig i ett rum.

Vi får se hur det går.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Nu är jag också igång! Blir som tidigare övervägt en djungel-hexcrawl till Windsoul, med en hex per dag och vissa perioder kör jag istället rum i normalstora dungar som ingår i hexkrälet.

Första dagen blev en liten handelsstation som kan fungera som startpunkt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Right så jag är också igång, jag kör på en Megabunker till Mutant - oklart vilken utgåva, men lutar åt Hindenburg.
Idag gjorde jag Rum1 helt enkelt där man anländer genom de massiva metallportarna.

Men efter att läst tråden om 40k blev jag lite sugen på att köpa Dark Heresy och köra allt på ett skepp eller nåt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag har också försökt mig på det här. Får se hur det går, jag är inte så uthållig när det kommer till såna här grejer utan tröttnar och hittar något nytt att pilla med.

Men jag gav en skratt-emoji till @ceruleanfive för jag gör typ samma grej, fast ett hexkräl i Toussaint till Witcher cirka 90 år före böcker och TV-spel. Jag börjar också i en handelsstation eller egentligen en plats för handelsmän samlas innan snön i bergspasset smält, så det är bara befolkat under några veckor på våren.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Right så jag är också igång, jag kör på en Megabunker till Mutant - oklart vilken utgåva, men lutar åt Hindenburg.
Idag gjorde jag Rum1 helt enkelt där man anländer genom de massiva metallportarna.

Men efter att läst tråden om 40k blev jag lite sugen på att köpa Dark Heresy och köra allt på ett skepp eller nåt.
Kör Ad Astra så kan du få båda samtidigt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Fint stuff ni gör! 😀 Nu är också jag med och har börjat rita Skuggvatten, staden som ska bli rp:s möjlighet till vila och påfyllnad av prylar.
Dessvärre blev min bild för stor?!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det är ju svårt att lista ut hur långt man orkar hänga på det här, men jag påbörjade något på en tunnelbanestation och tanken är att som karta för det hela göra en "tunnelbanekarta" som kopplar samman de olika rummen med varandra. Det blir nog start i någon sorts tidigt 1900-tal.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Vi borde skicka in alla de här till Scenariobiblioteket när vi är färdiga!
 
Top