Jag tycker verkligen att språk är fullständigt onödigt. Det enda jag har sett det användas till är att
minska interaktionen vid bordet, och det suger. Antingen så kan man varandras språk och då pratar man på som vanligt, eller så finns det någonting som förhindrar att deltagarna pratar med varandra, värdelöst.
Men det var ju inte vad denna tråd handlar om.
Vad skulle man kunna få ut av att använda språk?
Eftersom jag absolut inte är något fan av att plugga glosor eller på något vis faktiskt lära mig språk så är det absolut inte vad jag är ute efter. Man skulle kunna använda det som ett sätt att styra vilka av spelarna som kan interagera med SLPs i en viss situation, När de snackar med dvärgarna så måste dvärgen sköta snacket, när de snackar med alverna så får alven göra det etc. Det skulle kunna vara en bra lösning på att det nästan alltid är X som snackar med SLPs, och på det här viset så tvingas de växla, men i praktiken så har jag varken stött på problemet och är rädd för att begränsad interaktion leder till mer skada än nytta.
Trots det så kan det ju absolut vara så att det mest rimliga i vissa situationer är att man tvingas försöka göra sig förstådd på ett språk som man inte behärskar. Så jag gjorde en enkel *move för FW som jag absolut skulle kunna tänka mig att testa i spel när situationen kräver det:
Tala främmande språk

När du försöker göra dig förstådd på ett språk som de inte förstår...
Spelaren säger vad protagonisten försöker förmedla och slår + Intensiv (roll + Intense).
- 10+: Inte nödvändigtvis utan problem så lyckas mottagaren ändå förstå innebörden av det som förmedlas.
- 7-9: Stora delar av budskapet verkar i någon mån förstås av mottagaren, men en sak blir fel. Det kan röra sig om en obetydlig struntsak eller kritisk detalj. Världen gör en anteckning om vad som har missförståtts. Protagonisten har en känsla av att mottagaren kan ha missförstått budskapet.
- 1-6: Världens reaktion (World reaction).
* Den har inte speltestats, så jag vet inte hur bra den fungerar i praktiken.