[Utmaning] Chronopia: välkommen till mitt kvarter

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Tant Ragnar presenterar:

Chronopia: välkommen till mitt kvarter - en ensidig utmaning!

Regler:

  • Bidrag skall beskriva ett kvarter* i Chronopia**, och dess invånare, faror, affärsmöjligheter och annat kul!
  • Bidrag ska vara en A4 (fram- och eventuellt baksida) i pdf-format
  • Bidrag får vara skrivna på svenska, engelska, polska, eller vilket språk som helst
  • Bidrag ska lämnas in via länk i den här tråden (eller via PM om man vill vara anonym) senast 6 mars 2022
  • Varje deltagare får lämna in så många bidrag hen vill
  • Jag kommer att samla bidragen på ett och samma ställe; här (delad folder, på Google drive) efter 6:e mars 2002 - författaren anses vara införstådd och OK med detta.
*) fri tolkning av kvarter. Kan vara ett kvarter, en större byggnad, en dunge eller dylikt.
**) Chronopia är en stor fantasystad med extra allt och låga krav på rimlighet. I övrigt är det fri tolkning - plocka det du gillar från de utgivna böckerna, sno tankar från forumet eller kom på något helt eget!

Omröstning:
Alla som vill får vara med och rösta på vilket kvarter de tycker är bäst. Utifrån rösterna delar vi ut en guld- och en silvermedalj.

Övrigt:
Prata gärna om Chronopia i Vrållådan på Discord, eller i någon av forumtrådarna om Chronopia:
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har jättedålig koll på Chronopia. Jag fattar typ estetiken och vet vagt vilka folkslag som finns, men det är typ allt. Kan man vara med ändå? Jag kommer garanterat att skriva saker som inte stämmer med utgivet material. Det blir mer ”inspirerat av Chronopia”.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har jättedålig koll på Chronopia. Jag fattar typ estetiken och vet vagt vilka folkslag som finns, men det är typ allt. Kan man vara med ändå? Jag kommer garanterat att skriva saker som inte stämmer med utgivet material. Det blir mer ”inspirerat av Chronopia”.
Absolut! Du får förhålla dig precis hur hårt eller löst du vill till tidigare utgivet material. Så länge som det är en stor fantasystad med extra allt som heter Chronopia så är resten helt upp till dig.

Det finns, exempelvis, många saker i tidigare utgivet material som jag inte vill ta i med en lång tång. Och andra saker som jag definitivt kommer att ha med - hämtad från forumstrådar, andra rollspel, filmer, böcker och så vidare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Absolut! Du får förhålla dig precis hur hårt eller löst du vill till tidigare utgivet material. Så länge som det är en stor fantasystad med extra allt som heter Chronopia så är resten helt upp till dig.

Det finns, exempelvis, många saker i tidigare utgivet material som jag inte vill ta i med en lång tång. Och andra saker som jag definitivt kommer att ha med - hämtad från forumstrådar, andra rollspel, filmer, böcker och så vidare.
Fint! Jag har också blivit inspirerad av trådarna här på sistone och börjat fundera på min egen tolkning. Det här kan bli en smygstart på något sådant.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Låter kul! Jag borde ha regelboken någonstans, men har tyvärr inte hittat den i källarförrådet. Men vi har ett vindsförråd att leta igenom också. Samt en bror som kan ha lånat det någon gång. Det var nog typ 15 år sedan jag läste igenom det senast.

Om jag är med så blir det alltså en fri tolkning liksom Genesis.

Finns det ett syfte med tävlingen och att samla materialet, eller är det för skojs skull?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Låter kul! Jag borde ha regelboken någonstans, men har tyvärr inte hittat den i källarförrådet. Men vi har ett vindsförråd att leta igenom också. Samt en bror som kan ha lånat det någon gång. Det var nog typ 15 år sedan jag läste igenom det senast.

Om jag är med så blir det alltså en fri tolkning liksom Genesis.

Finns det ett syfte med tävlingen och att samla materialet, eller är det för skojs skull?
Syftet att samla in alla bidrag på ett ställe är att det ska bli lättare att läsa igenom dem för att bestämma vilket som är bäst senare.

syftet med tävlingen är att trigga mig själv att göra något med alla tankar jag har som kontinuerligt bubblat om Chronopia.

Om det finns ett intresse så kan vi också ta en diskussion att ladda upp dem till något lämpligt ställe (scenariobanken?) när tävlingen är klar.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Kul grej! Själv har jag å det senaste främst suttit med ett spelbart system, så detta kanske ger rätt spark i röven på att utveckla staden :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har redan börjat skissa på två kvarter:
  1. Ett hamnkvarter.
    1. Central konflikt: beefen mellan "det ceremoniella tehandels och serverings förbundet" och "Orden för kaffe handel, bryggning, och rituell servering" som båda har etablerad flashiga showrooms/cafeer.
      1. Stulet från @Gamiel http://www.rollspel.nu/threads/chronopia-skvalkanalen.78677/post-1108453
    2. Sen finns här även gatugäng, smugglare och ett gäng vilda (eller?) troll.
  2. Ett distrikt i ambassadstaden
    1. Helvetets verklighet överlappar med Chronopias.
    2. En stadsdel där den listige kan tjäna sig en hacka på handel med helvetet, och den oförsiktige kan förvandlas till en saltstod
    3. Kejserliga gnomer gör sitt bästa för att beskiva de regler som gäller just nu för att du inte ska förvandlas till en stenstod, bli uppäten av myror eller få en demonisk parasit
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag ska om två veckor starta en flergruppskampanj i chronopia, liksom ett för-alphatest för att se vad som håller och inte med mitt system, och om heist-upplägget smittar ner fler spelare. @Tant Ragnar piskar ju här upp en omedelbar påminnelse om hur världsberättandet måste få ligga i fokus, tack för det :)

Mitt fokus kommer ligga kring en gammal katedralruin i gränstrakterna mellan Nordportsstaden och Grytan med omgivande bebyggelse och invånare. Katedralens katakomber har nyligen blivit ombonat till en ytterst exklusiv teater/opera kallad "Rött Kastell" av en inflytelserik gammal impressario som uppenbarligen kan locka dit betalande konstnjutare, mitt i detta urbana förfall bebott av trashankar, brottslingar och diverse oknytt.

Tanken är att kastellet ska figurera som spelarnas (som såklart är bovar och banditer av olika härkomst) huvudkvarter som de kan få inreda varsitt krypin som de vill, och impressarion själv är den som förser dem med intel kring hur Spelet mellan gillena utvecklar sig och således vart det kan vara lämpligt att sätta in en stöt.

På horisonten kan skönjas Trollens begynnande totala uppror, Lysanders förrymda arenabestar (som RP såklart kan jaga), Den Blodristade Lustmördarens framfart, Ärkevätten Vriknurd Tarmvreds Hämnd (ett mindre äventyr där rollerna flippas och RP får spela gobliner för en kväll när de attackerar källarteatern)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vilken awesome tävling! Jag får se om jag hinner bidra med något, håller tummarna för det! 😊 Har en vag knäpp idé som involverar en sekt, en galen vetenskapsman och månen 😊
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Påminner här om att i Chronopia är det etablerat att det finns flera månar
Coolt! Jag påminner om att i den här tråden är man fri att förhålla sig väldigt fritt till allt källmaterial. En, fem, tusen eller inga månar fungerar!

Det sagt - av ren nyfikenhet, var står det om Chronopias månar? Var det samma deal i någon av Ereb-böckerna?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Nu önskar man att böckerna hade en sökfunktion, jag tror att det kan nämnas i grundboken och/eller Altors Backsida
Det talas om Den mörka månen i Mörkrets krigare, men som det presenteras där (i alla fall de delar jag skummade ignom) känns det som det lika gärna kan vara en metafor
 
Top