DoD Dödade Chronopia Ereb Altor?

Dödade Chronopia Ereb Altor?


  • Total voters
    55

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det här är intressant tanke som vädrades i en annan omröstning. Jag har märkligt nog inte riktigt funderat på detta, eller riktigt sett det så. Men det är ett intressant ämne.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag svarar JA. Från mitt perspektiv som konsument. I praktiken var Ereb Altor levande och relevant innan Chronopia-DoD, och inte efter.

Men det är klart att jag vet inte vilka beslut som fattades varför.
Ereb Altor var kanske dött av (C)-skäl eller avtalskäl eller något annat, och därför kom Chronopia.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Såvitt jag minns så sålde Ereb Altor inte tillräckligt bra för att det skulle vara motiverat att fortsätta med den. Mycket av det som gavs ut innan Chronopia var väl också generella grejer, typ handböckerna och sånt, som kunde användas i andra världar. Så på så sätt var Ereb Altor redan ett passerat kapitel för Target Games.

Så Chronopia var ett försök att elchocka patienten.

Det hade ju varit intressant att veta om en nystart av Ereb Altor hade gett ett annat resultat, men jag tror att det inte hade spelat så stor roll för Drakar och Demoners öde just där och då. Rollspelen hade en dipp, och det är lätt att man ser Chronopia som ansvarigt för dippen, när jag istället tror att dippen var ansvarig för Chronopia.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det här är intressant tanke som vädrades i en annan omröstning. Jag har märkligt nog inte riktigt funderat på detta, eller riktigt sett det så. Men det är ett intressant ämne.
Det var, är jag rädd, inte en helt allvarligt menad anklagelse ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tittade på handböckerna för ett tag sedan, det är någonstans i den serien av böcker som den implicita settingen ändras från Ereb Altor till någon sorts generisk fantasy. Har för mig att båda Tjuvar och Lönnmördare (som ju hör till "handböckerna") och Krigarens handbok har Ereb Altor som implicit setting, medan Magikerns Handbok, Drakar och Hjältarnas Handbok är generiska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tittade på handböckerna för ett tag sedan, det är någonstans i den serien av böcker som den implicita settingen ändras från Ereb Altor till någon sorts generisk fantasy. Har för mig att båda Tjuvar och Lönnmördare (som ju hör till "handböckerna") och Krigarens handbok har Ereb Altor som implicit setting, medan Magikerns Handbok, Drakar och Hjältarnas Handbok är generiska.
Det hade jag helt missat. Ja, det avgör ju lite saken. Target Games dödade Ereb Altor! Som @Beastslayer redan skarpsynt påpekat :)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Med en bataljyxa genom den ereboiska skalpen.

Valde Target att inte ge ut mer ereb-grejer så kunde man ju inte gärna köpa nåt? :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det hade jag helt missat. Ja, det avgör ju lite saken. Target Games dödade Ereb Altor! Som @Beastslayer redan skarpsynt påpekat :)
Men var det target games som bara fick för sig nu dödar vi ereb altor eller var det i längre utsträckning konsumenternas ovilja att konsumera som GJORDE att target games dödade ereb altor ?

En bidragande faktor till att produktlinjer går i graven brukar ju vara konsumentdöd .
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag tittade på handböckerna för ett tag sedan, det är någonstans i den serien av böcker som den implicita settingen ändras från Ereb Altor till någon sorts generisk fantasy. Har för mig att båda Tjuvar och Lönnmördare (som ju hör till "handböckerna") och Krigarens handbok har Ereb Altor som implicit setting, medan Magikerns Handbok, Drakar och Hjältarnas Handbok är generiska.
O vad jag minns av Alver boken så var den väldigt generisk värld istället för att binda sig till Ereb eller andra områden på Altor
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
FNURK dödade Ereb!

Nä men allvarligt så tror jag att @Magnus Seter har rätt. Ska vi tro boken om Äventyrsspel gick Ereb på tomgång rätt mycket redan innan Chronopia och handböckerna var ett sätt till konstgjord andning. Men få av de inblandade kände sig egentligen pepp på handböckerna, de ska tydligen gjorts mer av pliktskyldighet.

Sen tycker jag personligen om de flesta av handböckerna men det är en annan femma 🙂
 
Top