[Chronopia] Svartblod - nytolkningar o omdesign

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Eftersom min [Chronopia] Bredda ut svartbloden tråd ledde till en diskussion om hur svartbloden (gobliner, orcher, resar, troll, o wongoser) skulle kunna göra om eller nytolkas tänkte jag att det kan vara bättre att ha en egen tråd för det.

Så, tycker folk att svartbloden - som grupp eller enskilda raser - behöver en nytolkningar o/e omdesign? Och om så, hur då?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Såhär tänker jag (rimmar bra med @Khan s tankar, tror jag!):

Svartbloden (troll, resar och orcher) tvingades fly från sina hemland när de hängivnas arméer drog in.

Resarna anpassade sig snabbt. De var tillräckligt brutala och starka för att hävda sig i sin nya miljö, och samtidigt sluga och ambitiösa tillräckligt för att inse att de kunde karva ut en lukrativ nisch ur staden, så länge de anpassade sig. Tack vare sin rikedom, status och inflytande i staden ser de sig själva som självklara ledare för de andra svartbloden.

Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur, klarade sig sämre. Skammen av att ha flytt från en fiende, och svårigheter att anpassa sig från ett liv på stäpperna till en trång stinkande stad driver dem till meningslösa raseriutbrott och tunga missbruksproblem. Deras liv i staden är korta och våldsamma. Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna. I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.

Trollen är kompromisslösa. Den starkes rätt är deras enda lag (och de starkaste är trollen). De vägrade att vika en tum, och blev därför brutalt krossade av den kejserliga makten. Alla trollbarn utsätts för en obligatorisk lobotomi för att kunna utnyttjas som behändig billig arbetskraft. De vilda trollen (vill säga de som lyckats undvika kejsarens skallborrar) för sin egen kamp mot kejsaren, drivna av en hett brinnande hat och hämdbegär.

Så: resarna talar för alla svartblod. Jag tänker att de har någon sorts avtal med kejsaren för att samla in trollbarn? De säger sig värna om sina systrar och bröders intressen i en ogästvänlig stad, men är i själva verket väldigt nöjda med de passiva trollen och deprimerade och försupna orcherna.

Trots att den officiella linjen från resarnas ledarskap är att anpassa sig efter kejserlig lag finns det vissa som är sympatiska mot orcherna och trollens kamp, och bistår dem i hemlighet.

Gobliner? Bespottade, trampade på och utnyttjade av samtliga ovanstående. Gillar tanken i första posten att vissa gobliner kan ha snappat upp viss bildning och maner från huset de tjänar i. Sedan finns stora bosättningar i kloakerna, men jag vet inte om jag var så förtjust i bubbelmagi och lock-dawn och de bitarna...

Wongoser? Inte svartblod. De blir upprörda varje gång folk envisas med att klumpa ihop dem. Deras maffia Ikki ligger dessutom i direkt konflikt i många områden med resarnas intressen. Av någon anledning älskar lobotomerade troll wongoser, och skulle aldrig drömma om att skada dem.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur,
Hur hade du tänkt dig deras hederskultur?

Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna.
Är det Absolutism (filosofi) vi talar om här eller Absolutism (alkohol) ? Om det är det första, hur är det en revolutionär protesthandling? Om det är det senare hur är det en revolutionär protesthandling, o varför ses det inte med blida ögon av resarna?

I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.
Orcher har inte shamaner, de har visionärer :geek:

Så: resarna talar för alla svartblod.
Varför då? Det finns ju ingen grupp som talar för alla människor, eller för alla alver. Är iden att svartbloden alla tillhörde en gemensam överbyggnad kultur som nu har splittrats efter de har kommit till staden?

Wongoser? Inte svartblod.
Varför inte? Är det någon typ av rasism jag noterar här för att de inte lever upp till dina ideal av vad ett svartblod borde vara :p ;)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hur hade du tänkt dig deras hederskultur?
Ungefär som mongoler c:a 1200 (eller för den delen några av de tidigare folkslagen på centralasiatiska stäppen. Hunner har nämnts tidigare). Hårda och brutala. Duktiga ryttare och bågskyttar. Består av en stor mängd klaner som konstant bråkar, men om de enas så kör de över resten av världen. Kan rida länge utan proviant genom att dricka blod från bufflarna. Anstränger sig för att vara *extremt brutalonda* mot sina fiender för att säkerställa lydnad.

Lever för ideal om krig, styrka och seger. Grejen är att de behöver vara rejält brutna efter att i skam ha flytt och sökt skydd i Chronopia.


Är det Absolutism (filosofi) vi talar om här eller Absolutism (alkohol) ? Om det är det första, hur är det en revolutionär protesthandling? Om det är det senare hur är det en revolutionär protesthandling, o varför ses det inte med blida ögon av resarna?
alkohol-grejen. Saken är den att många orcher i Chronopia är fast i ett tungt missbruk. Jag tänker att de får delar av sin lön i sprit/soma. Vilket är något som resarna uppmuntrar - så länge som orcher inte organiserar sig så kan resarna glatt föra deras talan (extra röster i senaten - de representerar ju fler individer!) och göra en slant på att förmedla jobb och uppdrag (för en avgift!).

Att inte dricka sprit är ett sätt att säga "F*** YOU" till den som säger sig vara din välvillige ledare. Resarna kan drömma mardrömmar om en helnykter befolkning av orcher....

Orcher har inte shamaner, de har visionärer
Fair enough. De där som självstympar sig för att sia framtiden. Jag tänker mig dem som en sorts andliga ledare.
Varför då? Det finns ju ingen grupp som talar för alla människor, eller för alla alver. Är iden att svartbloden alla tillhörde en gemensam överbyggnad kultur som nu har splittrats efter de har kommit till staden?
Visst, varför inte? Jag har tidigare tänkt mycket på specifikt orcher, och där har jag hittat mycket som resonerar med mongolerna på 1200-talet. Men det har också lyfts fram (av andra användare i den här och andra trådar) att det kanske var ett helt imperium som inkluderade resar, orcher, gobliner och svartalfer. det skulle också fungera!

Varför inte? Är det någon typ av rasism jag noterar här för att de inte lever upp till dina ideal av vad ett svartblod borde vara :p ;)
Det är en sak som jag tycker mig minnas stod explicit i någon/några av böckerna. Wongoserna typ bara dök upp en dag, och det är okänt varifrån. Jag ser inte att de passar ihop naturligt med de övriga tematiskt heller.

Jag har såklart inget emot att *alla andra* i Chronopia vill klumpa samman dem. Tänker mig att vissa Resar gärna hade sett sig som ledare för även Wongoser för att få en starkare röst i senaten, exempelvis.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Varför inte göra dem till mer Mandalorians här? Det är mer en kultur än en folkgrupp. Anledningen till att det är orcherna och goblins med mera med i gruppen är mest en slump utifrån politik och historia. Dvärgarna hade lika gärna kunnat gå med om historien var annorlunda.

Så det är en hederskultur och du kan gå med i den. Nu när folk är i en metropol blir det mer individuellt bara. Ge det någon generation och du kommer ha människor och alver som är svartblod. För det gav bättre chanser till att tjäna pengar eller organisera sig.
ascoolt! Hur fungerar det rent praktiskt? Finns det en kod? Inträdesprov? Finns det orcher som inte är svartblod, och vad är deras grej?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Men det har också lyfts fram (av andra användare i den här och andra trådar) att det kanske var ett helt imperium som inkluderade resar, orcher, gobliner och svartalfer. det skulle också fungera!
Man kunde ha att större delen av Chronopias svartblod kommer från Svartblods Imperiet (i denna tanke kan det vara så att imperiets namn ligger bakom "svartblod" som paraplyterm för dem), ett stort imperium med resarna som kungsadel; orcher som krigare, krigaradel, o visionärer; wongoser som köpmän, byråkrater o byråkratadel; troll för allt som kräver extra styrka; o gobliner som tjänare, understöd till orcherna, samt alla roller de andra raserna inte sysslade med. Sedan fanns det ju slavarna: människor, alver, dvärgar, ankor, alla folk som inte var svartblod.

De Hängiva kom (eller så var det något annat) o detta imperium som sträckte sig från horisont till horisont föl och dess folk tog sig till Chronopia, här förväntar sig resarna fortfarande att de andra ska lyssna på dem o fortsätta falla i de roller de hade i imperiumet. Orcherna däremot är splittrade i de som försöker håller sig till hur det var innan o följer resena, de som anser att det var resena som ledde dem till förlust o försöker skapa sin egen väg, o de som blivit helt brutna av att ha blivit så i tusan besegrade - de sistnämnda söker sig antingen till flaskan eller överger de gamla vägarna totalt o försöker bli stadsorcher eller något helt nytt. Wongoserna med sin byråkratiska- o krämarkunskaper finner sig kunna hitta jobb utanför resenas influenser o att det finns andra wongoser i staden med främmande kultur men som inte bugar för någon (bortsätt från kejsaren på SIlvertoppen) även om flera av dem fortfarande arbetar för resarna o anser att det är deras plikt att fortsätta göra det. Goblinerna, de hittas fortfarande som tjänare o hjälpredor för alla de andra men har upptäckt att de kan lika gärna böra tjäna andra.

Alla grupperna, i alla fall de äldre/konservativa bland dem, har stora problem att acceptera att icke svartbloods folk numera har lika mycket rätt som de o inte per automatik är slavar, livegna eller någon man tullar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
ascoolt! Hur fungerar det rent praktiskt? Finns det en kod? Inträdesprov? Finns det orcher som inte är svartblod, och vad är deras grej?
Jag tänker att det är decentraliserat så det finns inget inträdesprov. Men det är en hederskod och ett sätt att leva på/bete sig på. Så om man lever som ett svar lod känner de andra svartbloden igen det och så är man ett. Och om det finns fördelar av att vara med i kulturen socialt, kulturellt eller ekonomiskt då behöver man inte rekrytera aktivt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Jag tänker att det är decentraliserat så det finns inget inträdesprov. Men det är en hederskod och ett sätt att leva på/bete sig på. Så om man lever som ett svar lod känner de andra svartbloden igen det och så är man ett. Och om det finns fördelar av att vara med i kulturen socialt, kulturellt eller ekonomiskt då behöver man inte rekrytera aktivt.
Det gäller bara att ha de rätta Orch Martens kängorna, kunna namnge Goblin Gröns minder kända låtar och kunna nynna Mentalist istid. Du får också inte ha fel frisyr, säga att du gillar alvmusik, eller köpa/använda dvärghantverk. Du måste också vara redo att bråka med vem som helst som muckar, eller angriper en annan svartblod, även om det andra svartblodet startade.


:p
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Ja, råkar man snubbla in i ett Death Orchläger med alvlugg och kraftverkt-shirt ligger man illa till...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Såhär tänker jag (rimmar bra med @Khan s tankar, tror jag!):

Svartbloden (troll, resar och orcher) tvingades fly från sina hemland när de hängivnas arméer drog in.

Resarna anpassade sig snabbt. De var tillräckligt brutala och starka för att hävda sig i sin nya miljö, och samtidigt sluga och ambitiösa tillräckligt för att inse att de kunde karva ut en lukrativ nisch ur staden, så länge de anpassade sig. Tack vare sin rikedom, status och inflytande i staden ser de sig själva som självklara ledare för de andra svartbloden.

Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur, klarade sig sämre. Skammen av att ha flytt från en fiende, och svårigheter att anpassa sig från ett liv på stäpperna till en trång stinkande stad driver dem till meningslösa raseriutbrott och tunga missbruksproblem. Deras liv i staden är korta och våldsamma. Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna. I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.

Trollen är kompromisslösa. Den starkes rätt är deras enda lag (och de starkaste är trollen). De vägrade att vika en tum, och blev därför brutalt krossade av den kejserliga makten. Alla trollbarn utsätts för en obligatorisk lobotomi för att kunna utnyttjas som behändig billig arbetskraft. De vilda trollen (vill säga de som lyckats undvika kejsarens skallborrar) för sin egen kamp mot kejsaren, drivna av en hett brinnande hat och hämdbegär.

Så: resarna talar för alla svartblod. Jag tänker att de har någon sorts avtal med kejsaren för att samla in trollbarn? De säger sig värna om sina systrar och bröders intressen i en ogästvänlig stad, men är i själva verket väldigt nöjda med de passiva trollen och deprimerade och försupna orcherna.

Trots att den officiella linjen från resarnas ledarskap är att anpassa sig efter kejserlig lag finns det vissa som är sympatiska mot orcherna och trollens kamp, och bistår dem i hemlighet.

Gobliner? Bespottade, trampade på och utnyttjade av samtliga ovanstående. Gillar tanken i första posten att vissa gobliner kan ha snappat upp viss bildning och maner från huset de tjänar i. Sedan finns stora bosättningar i kloakerna, men jag vet inte om jag var så förtjust i bubbelmagi och lock-dawn och de bitarna...

Wongoser? Inte svartblod. De blir upprörda varje gång folk envisas med att klumpa ihop dem. Deras maffia Ikki ligger dessutom i direkt konflikt i många områden med resarnas intressen. Av någon anledning älskar lobotomerade troll wongoser, och skulle aldrig drömma om att skada dem.
I det här konceptet, finns det bara en överbyggande svartblodskultur som alla svartbloden tillhör? För det verkar så, där rasernas egna kulturer bara är subkulturer till den stora kulturen.

Och om det nu är på det sättet, varför finns det inte flera svartblodskulturer? Alverna, och människorna har flera kulturer och dvärgarnas klaner är så kulturellt annorlunda att de många gånger kan vara egna grupper.



Det är en sak som jag tycker mig minnas stod explicit i någon/några av böckerna. Wongoserna typ bara dök upp en dag, och det är okänt varifrån. Jag ser inte att de passar ihop naturligt med de övriga tematiskt heller.
Fast var det inte samma ska med resena, de bara dök upp en dag o på något sätt viste att det fanns svart gas under träsket. De var ju inte ens med i grundboken o känns långt mer inkilade än wongoserna som dyker upp i grundboken o flera av världsböckerna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tänker att de olika svartbloden kommer från en ungefärligt gemensam kultur, lite som Nordeuropa. Vi här i Sverige poängterar gärna skillnaderna mellan oss och danskar och norrbaggar, men när vi kommer till ett annat ställe som turister blir det gärna ändå en klick allmänskandinaver som umgås.

Likadant var det under utvandringen till Amerikat, där svenskar ofta bosatte sig nära norrmän i Minnesota och Chicago, till exempel. Jag tror man kan göra något liknande med Chronopias svartblod. Gemensamt språk (svartiska?) skulle göra mycket. Sedan kan orcherna ha sitt halvnomadiska liv, men ha handlat massor med resarnas städer vid kusten och de wongosiska karavanlederna genom de svartiska stäpperna.

När allt gick åt skogen sökte de sig till varandra i Chronopia, mest för att de åtminstone har någon sorts trygghet tillsammans då.

Kanske?
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
I det här konceptet, finns det bara en överbyggande svartblodskultur som alla svartbloden tillhör? För det verkar så, där rasernas egna kulturer bara är subkulturer till den stora kulturen.

Och om det nu är på det sättet, varför finns det inte flera svartblodskulturer? Alverna, och människorna har flera kulturer och dvärgarnas klaner är så kulturellt annorlunda att de många gånger kan vara egna grupper.




Fast var det inte samma ska med resena, de bara dök upp en dag o på något sätt viste att det fanns svart gas under träsket. De var ju inte ens med i grundboken o känns långt mer inkilade än wongoserna som dyker upp i grundboken o flera av världsböckerna.
hämtar som sagt en hel del från Mongolerna c:a 1200. Tänker mig att svartfolken var utspridda över ett stort område, och bråkade lite med alla men mest med varandra. Fram tills att de enades under en särdeles stark (motsvarighet till Khan). Men istället för att erövra världen åkte de på däng av de hängivna.

I min läsning är det alltså en rätt nyligen anländ spillra av detta imperium som kommer till Chronopia. Eventuellt att det redan funnits ett gäng gobliner? Osäker.
Fast var det inte samma ska med resena, de bara dök upp en dag o på något sätt viste att det fanns svart gas under träsket. De var ju inte ens med i grundboken o känns långt mer inkilade än wongoserna som dyker upp i grundboken o flera av världsböckerna.
Ja, nu är vi ju i tråden där vi fritt får fantisera! Min läsning/tolkning/vision: spillran som dök upp fick bosätta sig i den delen av staden som var kvar - träsket. Där de snabbt hittade svart gas.

Jag har verkligen svårt att få in wongoserna i allt det här på ett bra sätt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Jag har verkligen svårt att få in wongoserna i allt det här på ett bra sätt.
Tycker @Gamiels idé om tidsresande/portalvandrande skulle kunna vara en del i hur wongoserna kommer in i Chronopia, om det var vad du tänkte på. Eller var det mer hur de hör samman med svartfolken?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tycker @Gamiels idé om tidsresande/portalvandrande skulle kunna vara en del i hur wongoserna kommer in i Chronopia, om det var vad du tänkte på. Eller var det mer hur de hör samman med svartfolken?
Ja, det sistnämnda. De kan ha kommit dit från fjärran länder, via rymdskepp eller tidsresa.

men jag får inte ihop att ett gäng tedrickande, bonsaiodlande,kalligrafiritande knattar i pagoder gnuggar axlar med orcher och troll…. .....
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Ja, det sistnämnda. De kan ha kommit dit från fjärran länder, via rymdskepp eller tidsresa.

men jag får inte ihop att ett gäng tedrickande, bonsaiodlande,kalligrafiritande knattar i pagoder gnuggar axlar med orcher och troll….
Lite som man kan undra varför de aristokratiska o organiserade resarna gnuggar axlar med de otvättade o kaotiska orcherna o goblinerna.


Om vi utgår från grundböckerna så är det en släckt fråga, samma urförfader/skapare/liknande.

Rent socialt verkar det vara en fråga om att orcherna o trollen fungerar bra som underhuggare för wongoserna.


Jag har verkligen svårt att få in wongoserna i allt det här på ett bra sätt.
Magiker, vise, handelsmän, byråkrater.

Eller så kan man ha dem som resenas rivaler om rätten att vara de som är svartblodens aristokrati. Där resarna o "Svartblodshorden" kom som flyktingar så kom wongosern med sina orch livvakter, goblin tjänare o troll bärare som handelsmän (eller det är i alla fall vad de säger). Där resena är en krigararistokrater, är wongoserna byråkrat- o magikeraristokrater.

Båda anser sig vara svartblodens rättmätiga härskare o vill att den andra ska buga.

Om det nu inte vore för ryktarna om att wongosernas hemland är under belägring (eller har övergivit sina landsmän i Chronopia) så är det möjligt att wongoserna skulle ha vunnit, eller är det en fråga om att reserna är långt mer hårdare än vad wongoserna trodde, men vad säger det om hur hårda de Hängivna som lyckades driva dem på flykt är?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Bara en tanke, om man skulle vilja omdesigna svartbloden till en grupp där alla var medlemmar av samma kultur o rike, o där reserna var på topp kan man ju använda sig av Chronopia figurspelets Svartblodsrike som mall för nytolkning.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Jag skulle ta bort resana och trollen som de är in svartbloodsboken.

Iden med att trollen är lobotomerade för att bli de strävsamma men duma väsen som grundboken presenterar är intressant men går inte ihop med något som skrivs i de andra böckerna och själva jobbet att hitta dessa avkommor, samla in dem och lobotomera dem går inte ihop med hur det presenteras att kejsare styr Chonopia någon annan stans, samt att om trollen nu skulle vara ett sådant hot att man tar till ansträngningen att göra något sådant (vilket måste vara större än De Hängiva eftersom de låts vara) känns som något som skulle ha lett till att alvhusen med sin makt, pengar o magi klämmer till dem som en lus långt innan Kejsare ger sig in i leken.

Resarna skulle jag nog ta bort att de hittade svart gass där dvärgarna inte gjorde det, det känns väldigt "plotten kräver det". Känns dumt att omgöra dem från grunden så jag behåller att de bor i en träskstad (troligen efter att ha motat bort de som redan bodde där), kanske ha att de utvinner sumpgas på något sätt som de säljer som ett sämre men billigare alternativ till svartgas för de som inte har råd med den äkta varan. De är inte ensamma i träsket utan har från sitt rike tagit med sig orcher, gobliner, och wongoser som fungerar som krigare, slavar, och lärda/byråkrater till resarnas aristokrater och krigar-elit. Dessa "lägre" svartblod skiller sig från sina rasfränder i staden genom att vara mer disciplinerade (i orchernas o goblinernas fall) och ser sig som en del av den resiska kulturen där de vet att de är underställda resarna.
Kulturellt tänkte jag mig resarna något 15-/16-hundratals europeiska, med pipkragar o sådant, men med grejer som kommer från att de lever i träsk, och att de tror på ett rasbaserat kastsamhälle där din ras bestämmer vad du kan göra (detta gäller endast svartblod, alla andra är slavar eller står utanför systemet, i alla fall fram tills att de blivit förslavade).
Resarna fungerar som handelsmän (de är del av ett mindre resiskt handelsimperium), bättre legosoldater, beskyddare/utpressare av träskborna, säljare av sumpgas och vad annat intressant träsket har (ex. medicinalväxter). De är också i allians med Lysander för att hjälpa till med infångandet av intressanta träskdjur, såväl i Chonopia som i träskområden utanför
De har problem dock att deras underlydande börjar tvivla på sin rättmätiga plats under dem nu när de träffar representanter av sin ras som lever enligt egna lagar.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Tack för länken hit Gamiel, kul att läsa så mycket fräna tankar och jag tänkte lätt presentera hur jag spelar på orcherna i min egen kampanj, för den som kan tänkas finna det intressant :)

Och ursäkta röran :p

För egen del har jag valt i beskrivningarna av det som är utanför Chronopia vara något mytiskt eller som bäst något otydligt, staden i min värld liksom “tar över” och inverkar på invånarnas psyke som så att det som hände innan blir oviktigt och kanske lite luddigt. Med det sagt så betyder ju inte det att det inte finns nåt utanför, världsbeskrivningen utanför är dock mer svepande generaliseringar (kanske med viss exotism) för rollpersonerna.

Jag tycker att kanske att mina svartblod lutar åt ett mer monstruöst tema vilket kan ta vissa kreativa grepp till problematiska slutledningar, särskilt för rollpersoner. Likaså är det en lite svår balansgång, “den ädle vilden” och “den vedervärdige barbaren” är ju liksom gjord ad finitum, men samtidigt så vill jag behålla just Chronopias orcher. För mig är inte orchen nödvändigtvis en muskelstinn massiv med underhaka av granit, jag lutar mer åt Tolkienhållet (vet inte om det ger rätt association för alla såklart).

Allmänt om Svartblod
Tvekönade
Egen flavor-text:
Svartblod är tvekönade. Gudarna har givit dem denna förmåga så att de i en naturligare (för dem), mer krigisk tillvaro kan fylla på med nya krigare snabbt. Integrerandet i andra kulturer har gjort att en del individer anammar, eller blir tvingade till (av bland annat dvärgiska slavdrivare) könsroller, vissa av dessa vet inte ens att de är tvekönade.

Hur detta rent praktiskt sker har jag inte riktigt klurat ut än, men antingen föds de som yngel och matas med tuggad mat (jmfr pungdjursbarn som simmar i små skålar av tuggad mat och växer med en rasande takt), eller så finns det kanske ett mer traditionellt gnuggade av gribblies och utbyte av livgivande bös.

Svart Blod
Vad som enar de olika folkslagen är deras svarta, kletiga och fränt doftande blod, något som sträcker sig över orcher, vättar tillika troll. Det får sår att sluta tätt snabbt och har bra syreupptagning. Jag funderar även på att låta det få nån extra egenskap i samband med alkoholintag, alltid kul att spela på klyschor som “orcherdrank”. Kanske inte Orch + whiskey = supersayian dock.

Anpassade
Mina orcher skiljer sig i övrigt lite från originalet: mörkersyn, extrem uthållighet, bra hörsel, tål solljus sådär, klor + vassa tänder, the usual.



Orcher & Resar

Personligen finner jag ingen bra plats för resar, gillade dem i dess dåvarande form inte alls, kändes som påklistrade och inte särskilt inspirerande. Istället valde jag att låta orcherna ha två kast (även om jämförelsen är enkel), snaga och rese, något som ska genomsyra deras olika kulturer oavsett vart den utvecklats. Sen kan Rese-kastet bli en regerande subkultur som i originalet, för all del, men jag valde att inte skilja dem genetiskt (så att säga) från vanliga orcher.

Jag hade tänkt att tillhörande av kastet Rese ökar Storlek på vederbörande orch, om det har att göra med nån magisk egenskap eller utsöndrade hormoner vet jag inte riktigt :)

Stadsnomader
Den primära kulturen som är allmänt förekommande är utvecklad av förrymda eller frigivna slavar som vill uppnå nåt slags folkslagsideal, en möjlig efterhandskonstruktion av “gamla visa orcher” som vill återföra orcherna till en “naturligare” tillvaro. Det är en kultur som helt enkelt har fått starta sig själv artificiellt kanske.
Av gammal hävd har Fursten/kejsaren tillåtit orcherna att följa ett antal boulevarder runt om i staden där de kan valla sina bufflar, från de stora köttmarknaderna i varje distrikt. Olika importörer ser till att det finns mat och vatten för hjordarna på strategiska punkter, likaså går stråket genom stora delar av STORA parken. Det är heller inte otänkbart att en och annan animystiker låter lite av takodlingarna gå till kreaturen, en mindre investering. Detta är ett ganska väloljat företag, som leds av slipade shamaner, gamla slavdrivare och efterföljs av yngre medlemmar ur klanen som samlar på sej all skit och håller hjorden på rätt väg. I periferin runt hjorden rider Asketerna, (som egentligen inte skiljer sig mycket från originalet) kompromisslösa buffelryttare, belamrade med skrotproteser (alltså förlåt, jag skiter i vilka 40k-vibbar det än ger, det är fan ballt!) och ett otrevligt kynne, tillhörande smärtkultens ytterligheter. Med sig på färden bär bufflarna mer eller mindre hela städer som fraktas på dess ryggar, med tillhörande bekvämligheter och produktionscentra.

Egen flavor-text:
Domän: Svartiskt Nomadliv:
Belagda i uråldrig Furstlig lag tvingar de nomadiska svartbloden sina hjordar med pansarbufflar längs med Via Kraunvosh, ett nätverk av vägar som i urminnes tider brukats av orcherna. Boskapsfösarna brukar vara noga med att att inte låta bestarna springa utanför dessa heliga linjer, vidskepliga som de är. Att bo utmed dessa vägar är förenat med livsfara, mer så kanske än i övriga delar, och hyran brukar därmed också tendera vara något lägre. Efter varje hjord löper orchyngel och åldringar med nät och krokar för att samla upp manglat skrot och eventuella flanörer för återbruk av stammen. Detta hystas upp på de stora tältvagnarna.

Olika knytplatser binder samman dessa vägar, och när säsongen är rätt finns där stora mängder nyslaktat kött, något lokala krögare gärna tar fasta på! Vid andra tillfällen har Animystikerna levererat tonvis med grönbete på dessa platser, för att föda hjorden och i förlängningen chronopia självt.


Ledarskapet för Orcherna är ett råd bestående av namnkunniga Späkare, nån enstaka krigsherre och nån slipad politiker, allihop tillhörande kastet Rese. Dessa styr såklart med järnhand över vilka vägar som ska tas för säsongen, om en tvist kräver våldsam lösning eller övergripande handel med övriga faktioner/gillen. Men järnhanden till trots drivs frågorna ganska demokratiskt, varje frigiven slav har en röst heter det. De utser också en senator till chronopias styrande råd. Men här är orcherna extra kluriga då deras domän (politisk enhet) inte är knutet till specifika distrikt, utan vandrar över distriktsgränserna (en politisk enhet) vilket gör att en och samma orch i praktiken kan väljas till senator för domänens räkning i två olika distrikt, något som normalt inte är möjligt.

Ledarna/Resarna lever lyxliv på de bästa plattformar och vagnar som dras av bestarna såklart, men annat än i undantagsfall, av nån enstaka individ, är estetiken som presenteras om resar, med lustiga kragar och allt, för mig inte aktuellt.


Angående Smärta
Som med mycket annat valde jag att behålla smärtmagin, stympningen och självspäkelsen as is, gillar konceptet. Funderar på att låta nån gud eller mäktigt väsen av nåt slag slå klorna i orchernas riter och ritualer.

Egen flavor-text:
Vad orchiska filosofer uppdagat är att deras outhärdliga självplågeri öppnar visioner av andra verkligheter och syner av potentiella framtider, något som kan drabba alla orcher om de har oturen att bränna sig ordentligt på soppan eller skära sig när de täljer. De som utsätter sig tillräckligt för självtortyr kan snart börja få kontroll på visionerna, såpass att de kan utröna annat än morrande gallimattias. Det ryktas till och med om att riktigt framstående visionärer kan skicka bilder och en delad smärtupplevelse med andra.

En senare utveckling av smärtkultens yttringar är olika Stympningsriter, som antagligen uppfanns av krigarorcher som saknat visionärernas, om än begränsade, tålamod och målmedvetenhet. Dessvärre belönades deras brister, enligt självrättfärdigande självplågare, av något hiskeligt väsen som minsann inte tänkte låta orcherna gå armlösa i onödan. Den vildsinte orchen kan helt enkelt bita av något finger, slita ut ögat eller hugga av en fot för att uppnå transcendentala förmågor



Som synes vandrar jag inte långt utanför originalet gällandes specifikt orcherna, inte för att jag fördjupat mig särskilt heller, utan tagit mig an ämnet mer ur praktisk synvinkel. Detta för att kunna presentera något kul vid spelbordet i första hand. Jag behövde orcher springandes på gatan, vad gör de där liksom?

Jag tar också med mej vad ni skrivit här, många inspirerande vinklar som bottnar bra mycket djupare än det jag kunnat klämma ur mig. Jag ska försöka sätta mig in mer och se om jag kan bidra med något konstruktivt, men jag tänkte presentera min egna, kanske ganska grunda tagning iallafall :)

Jag har även lite tankar kring Trollen, Vättarna (goblinerna) och Wongoserna, även om jag inte riktigt fått in wongoserna som svartblod i min egen headcanon :) MEEEn det får komma senare, nu måste jag vila fingrarna, hoppas jag makear sense som man säger på svengelska! :p
 
Top