Quadrante
Grisbonde
Slumpgeneratorer för äventyr. Jag förstår att det gör spelet mer tillgängligt och enkelt att komma igång med, men att ingen tänkt helhet utan bara framslumpade bitar tycker jag förtar stora delar av varför jag skulle vilja spela.
Fast det kanske går att komma runt med slumptabeller som bygger en helhet också? En ”plot-slump-generator” ?
Känns som en utmaning man borde ta sig an. Skulle vara intressant att se hur man gör en riktig bra.
Rent konceptuellt ser jag tre saker som skulle kunna förbättra slump och komma bort ifrån osammanhängande bitar.
1. Ledande tabeller (får du resultat x i tabell y så slå vidare på tabell z)
2. Övergripande plot tabell (som står som en helhet för övriga tabeller)
3. Hålla texterna i resultaten öppna (ge lite svävande och inte detaljerade beskrivningar, så det finns tolkningsutrymme)
Varva med löpande tolknings- och reflektionssteg.
Slumpgeneratorer för äventyr är verkligen något jag läser med intresse! Vilka byggstenar som en viss skapare identifierar som bärande (och därför inkluderar i generatorn) tycker jag säger mycket.
Men jag håller med om att en uppsättning lösa delar kan bli intetsägande. En lösning när det gäller helheten kan vara att etablera de genremönster som är typiska för en viss setting. Förmodligen skulle jag börja med den övergripande ramen och sedan placera in detaljerna i den.