Varulv [UTKANTRE] - R1

Jag tycker för övrigt att det känns relativt riskfritt för byn att låta @StradhLestat gå till smedjan själv, och att INGEN ANNAN går dit och sover i natt. Han har varit ganska öppen med vad hans förmåga gör och kan eventuellt vara mål för "nattmord" för det, och om ingen går till smedjan utan tillåtelse blir det lite lättare att hålla koll på vem som kan utföra ett eventuellt mord på honom.
Och vi andra har ju ändå tre andra områden att kramas i så det blir väl inte mycket förlust i det stora hela tänker jag.

Så tolkar jag inte det hela. Kan vi få lite klarhet här @Vimes
Det här är min tolkning. Teoretiskt scenario där 10 spelare är i spel:
Sture Snoppkalsong 5 öppna röster / 0 extraröster
Pungbert Petterfjong 5 öppna röster / 0 extraröster
Ingen åker ut

Pungbert Petterfjong 5 öppna röster / 3 extraröster
Ingen åker ut

Sture Snoppkalsong 6 öppna röster / 0 extraröster
Pungbert Petterfjong 4 öppna röster / 0 extraröster
Sture åker ut

Pungbert Petterfjong 4 öppna röster / 3 extraröster
Pungbert åker ut

Korrekt uppfattat @Vimes ?

Ett annat samtalsämne jag tycker borde ge mer information till byn är hur förflyttningar fungerar och kommer användas? Är det en slump att vi startar som vi gör?

Är särskilt intresserad av vad ni här har att säga:

@Sysp
@Octagonal
@Impetigo
@fjodorsenuba
@Yenniz
@BiobunkerVII
Förmågor kopplas till platser vilket är intressant. Detta kommer styra hur spelare går. Nattmord (och andra förmågor) man utser andra spelare för är också platsbundna vad det ser ut.

Detta kommer påverka jättemycket. Samtidigt finns det inte jättemycket för oss som by att jobba med här då det är de individuella spelarna som påverkas i första hand.

När saker sker blir det intressant för oss att i efterhand lösa pusslet om hur det hör ihop med våra förflyttningar. Men det känns stökigt att spekulera allt för mycket om redan nu.

Huruvida vi är placerade enligt slump vet jag inte. Vi är åtminstone uppdelade i antal men att det skulle innebära att alla i varje enskild plats är på lag eller att det måste finnas en skum i varje fraktion vettefan. Med tanke på att vi (med största sannolikhet) är mer än två lag blir det stökigt om en i varje plats är ulv. Skulle DTF sedan lottas ut bland övriga? Eller är det två ulvfraktioner med två i varje? Det blir mest förvirrande att spekulera i tycker jag just nu och jag har noll vettigt att komma med under dribblar bara bort mig själv känner jag samtidigt som jag skriver.

Om jag måste gissa landar jag i att Vimes slumpat oss angående platserna men med brasklappen att våra förflyttningar inte har med slump att göra utan kommer vara en viktig pusselbit i att knäcka spelet.

Jag tycker för övrigt att det känns relativt riskfritt för byn att låta @StradhLestat gå till smedjan själv, och att INGEN ANNAN går dit och sover i natt. Han har varit ganska öppen med vad hans förmåga gör och kan eventuellt vara mål för "nattmord" för det, och om ingen går till smedjan utan tillåtelse blir det lite lättare att hålla koll på vem som kan utföra ett eventuellt mord på honom.
Och vi andra har ju ändå tre andra områden att kramas i så det blir väl inte mycket förlust i det stora hela tänker jag.

Jag tycker nog inte det är riskfritt, men det beror väl lite på vilka möjligheter ulvarna har att dölja varifrån ett mord kommer

Som den offentliga informationen om attacker ser ut har vi ju ganska bra chanser att klara ett nattmord om vi skymningsförsvarar oss och sen slumpar vart vi går, men ju färre potentiella ställen vi kan gå till desto större risk att mordet träffar på natten istället. Ju mer samlat vi står desto svårare blir det också att gissa vem som är mördare av de som står på en mordplats. Att man försöker packa ihop spelare så mycket som möjligt spelar ulvarna i händerna.

Men jag vet inte. Nu är det offentligt vart @StradhLestat tänker gå, och då är det väl också en bra ide att han får vara ifred där. Jag tycker inte det är optimalt, men det är väl bästa läget så som den outade informationen ser ut nu.

Jag tror inte Strads förmåga är så särskilt ball, och framförallt tror jag han missförstår den lite. Vi tar det snart när @Sysp fått tummen ur.

Det här är min tolkning. Teoretiskt scenario där 10 spelare är i spel:
Pungbert Petterfjong 5 öppna röster / 0 extraröster
Ingen åker ut

Pungbert Petterfjong 5 öppna röster / 3 extraröster
Ingen åker ut

Pungbert Petterfjong 4 öppna röster / 0 extraröster
Sture åker ut

Pungbert Petterfjong 4 öppna röster / 3 extraröster
Pungbert åker ut

Korrekt uppfattat @Vimes ?

Nästan.

I scenario 2 skulle Pungbert Petterfjong åka ut. Han har ju fått 8 röster på sig (6 krävs för utröstning vid 10 spelare).

Tycker @Impetigo ligger lurt och vilar. Är på mig att först outa yrke för att sedan försvinna helt.

Nja, det har du nog bara fått för dig.

Jag väntar som sagt på att Sysp ska outa sitt yrke innan vi börjar analysera folks jobb och vilka som skaver.

Ang förflyttning tycker jag :

1. Vi bör nog inte låta ”powerrrollerna” göra sin grej. Alltså smeden bör inte få smida, väedshusvärden bör inte få värda osv. Det är sannolikt scum bland dem och de av powerrrollerna som är bybor blir lättare mål för ulvat.

2. Jag tror det var @Basenanji som föreslog att stå still. Det tror jag är en bra plan. Då kan vi skärskåda de som ändå flyttat/flyttats i nästa runda. Nackdelen blir att vi är lättlästa.

3. Hmm, antagligen är det bättre att alla kaosflyttar helt enkelt, med fyra timmar till deadline hinner vi ändå inte formulera nån plan.

Vi får rulla med slagen som vanligt.

Går antagligen inte att göra något åt, men om Stradh och Brynolf har förmågor som plussar anfall/försvar är det nog inte särskilt långsökt att tänka att scumfraktionerna har sådana förmågor. Så vi borde minimera fraterniseringen bland undersåtarna, och hålla lite koll så inte ulv-palle bara råkar snubbla in på samma område som ulv-ulla varje runda och får nya dolkar.

Nästan.

I scenario 2 skulle Pungbert Petterfjong åka ut. Han har ju fått 8 röster på sig (6 krävs för utröstning vid 10 spelare).
Så röstfiffel har påverkan på majoritetsutslaget?

Nästan.

Ja, nu blir jag också superförvirrad

Kriteriet med absolut majoritet påverkas inte av eventuella extraröster eller liknande manipulation. Så om det är 7 spelare i spel krävs 4 röster för att det ska bli utröstning. Även om eventuella extraröster eller annat gör att det finns ett annat antal röster i spel än 7.

2. Jag tror det var @Basenanji som föreslog att stå still. Det tror jag är en bra plan. Då kan vi skärskåda de som ändå flyttat/flyttats i nästa runda. Nackdelen blir att vi är lättlästa.
Ett globalt "alla står still" är nog inte så dumt? Då måste mördarna bli stående med sina offer. Och om någon rör sig så blir det stor scumpoäng på den.

Ja, så mustiga förmågor tror jag inte vi har, att vi går miste om nåt spelavgörande genom att stå still. Att alla står still tror jag är smart.

Ett så enkel centralkommando ska vi väl greja, gott folk? Om vi nu skulle råka vara överens, vill säga.

Om ni inte slutar tjafsa får ni snart inga röster alls.
  • eventuella extraröster påverkar inte hur många röster som krävs för utröstning - det går enbart på spelarantal
  • eventuella extraröster påverkar dock förstås hur många röster ett visst alternativ fått, och alltså vilket alternativ som vinner utröstningen
  • skulle det vara så, på grund av extraröster, att flera alternativ får ett antal röster som är mer än hälften av spelarna vinner det alternativ med flest röster
  • skulle det bli lika, även om båda alternativen når antal röster som är fler än hälften av spelarna, åker ingen ut

Nu har jag bett om förtydligande här två gånger.

Var snäll och lista brödsmulorna eller förklara varför du inte vill göra det.

I inlägg #75 skriver jag att jag har en roll med något specifikt samt att en plats har särskold betydelse:

Ja, jag har roll och nåt specifikt med den. Fattar inte riktigt om den är bra eller dålig, men kan avslöja att en plats kommer ge extra försvar.

I inlägg #141 smular jag att plats och roll hänger ihop.

Jag vill inte avslöja mitt yrke riktigt än men kan säga att mitt yrke relaterar till platsen.

Sedan gör jag bort mig när Sidd skriver att:

Sidd: varför vill du vänta ut andra med att avslöja yrkestiteln?
Handlare
Värdshusvärd
Präst
Smed
Kan inte vara så farligt om det är relaterat till plats?

Varpå jag reagerar när Sidd nämner ”Präst” så jag skriver:

Vänta, har alla de yrkena ovan outats?

…vilket avslöjar att jag har ett av yrkena som räknades upp.

För nytilkomna tittare: jag är präst ochvhar förmåga knuten till Tempelklippan.

Nöjdare nu @Hägerstrand?

Back