Varulv [UTKANTRE] - R1

Vimes

Kuken, ballen, Arosvallen!
Våren randas i Utkante - en liten by bland varulvar, drakar och demoner. På torget samlas bybor och långväga resande för att byta varor och nyheter. Allt borde vara frid och fröjd, som det varit de senaste mannaåldrarna...

Men en skugga tycks fallit över byn.

Vilsna rop har hörts i natten. Vissa morgnar har en stank av härsket kött drivit in över de små husen, och oförklarliga blodstänk har setts på husväggarna.

~*~

1777825520215.png
Spelets deltagare och de platser de befinner sig på (blå = levande spelare, grå = döda spelare)

Regler:
(samma som i anmälningstråden)
Tillåtet och otillåtet
  • Det är inte tillåtet att prata med andra spelare om spelet utanför den aktuella speltråden, om inte ditt PM tillåter det
  • Det är inte tillåtet att skriva inlägg i speltråden efter klockan 20:00 eller STOPP-inlägget från mig
  • Det är tillåtet att citera roll-PM och konversationer med SL
  • Det är inte tillåtet att posta bilder som föreställer dina privata meddelanden på Rollspel.nu
Rundorna
  • Rundorna startar ca 21:00, och slutar 20:00 nästkommande dag
  • Förmågeanvändning måste vara inskickad senast 20:15 (d.v.s. man har 15 minuter på sig att ändra/komma ihåg efter deadline) för att vara giltig
Utröstning
  • Alla röster måste kunna registreras av damogns röstverktyg för att räknas
  • Formatera alltså din röst enligt följande:
    Röst: @Vimes
  • Utröstning sker endast vid absolut majoritet (det vill säga mer än hälften av samtliga fortfarande levande spelare). Med tolv spelare i R1 krävs alltså att 7 röstar på samma alternativ.
Faser
Varje runda delas in i fyra faser:
  • GRYNING
    • en ny runda börjar med att en ny tråd skapas. I trådstarten meddelas vilka som dött under skymningen och natten, samt var döda och levande spelare befinner sig
    • vissa förmågor aktiveras
  • DAG
    • diskussioner och omröstning i speltråden
    • varje spelare gör sina förmågeval inför skymningen, natten och gryningen
    • utröstningen verkställs direkt vid dagfasens slut
  • SKYMNING
  • NATT
    • alla spelare sover på vald plats
Roll-PM
Alla spelare har ett anfallsvärde och ett försvarsvärde.

Alla spelare har följande förmågor:
  • VÄLJA NATTHÄRBÄRGE (NATT) - välj valfri plats i Utkante (Tempelklippan Värdshuset, Smedjan eller Marknadsplatsen) att sova på under natten
  • ANFALL/FÖRSVAR, välj 1:
    • ANFALL (SKYMNING/NATT): välj en spelare, om du befinner dig på samma plats som denne under skymningen eller natten anfaller du denne med ditt anfallsvärde. Om en spelare under någon av faserna (skymning/natt) blir anfallen med ett totalt värde som överstiger spelarens försvarsvärde, blir hen nattmördad.
    • FÖRSVAR (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Ditt anfallsvärde läggs till ditt försvarsvärde.
    • SKYDDA (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Välj också en annan spelare. Om du befinner dig på samma plats som spelaren under fasen läggs ditt anfallsvärde till hens försvarsvärde.

Loot
Om du deltar i ett framgångsrikt anfall på en annan spelare under skymningen eller natten får du LOOT i gryningen.

1T6+ditt anfallsvärde (slumpas av SL)
  • Under 4: En tjock tygskjorta, +1 i försvarsvärde (permanent)
  • 4: En stilig läderväst, +2 i försvarsvärde (permanent)
  • 5-6: En schysst knölpåk, +2 i anfallsvärde (permanent)
  • Över 6: En vacker guldring, en extraröst (permanent)

PM-mall, bybor
Fraktion: bybo - du vinner när byns alla fiender är döda.
Yrke: [generiskt DoD-/fantasyyrke]
Anfall: [1-3]
Försvar: [0-2]
Förmågor:
  • YRKESFÖRMÅGA ([SKYMNING och/eller NATT och/eller GRYNING]): XXX
  • VÄLJA NATTHÄRBÄRGE (NATT): välj valfri plats i Utkante (Tempelklippan Värdshuset, Smedjan eller Marknadsplatsen) att sova på under natten
  • ANFALL/FÖRSVAR, välj 1:
    • ANFALL (SKYMNING/NATT): välj en spelare, om du befinner dig på samma plats som denne under skymningen eller natten anfaller du denne med ditt anfallsvärde. Om en spelare under någon av faserna (skymning/natt) blir anfallen med ett totalt värde som överstiger spelarens försvarsvärde, blir hen nattmördad.
    • FÖRSVAR (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Ditt anfallsvärde läggs till ditt försvarsvärde.
    • SKYDDA (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Välj också en annan spelare. Om du befinner dig på samma plats som spelaren under fasen läggs ditt anfallsvärde till hens försvarsvärde.
Denna runda slutar 20:00 imorgon, måndag
(20:15 är deadline för förmågeanvändning)

Gokväll, lär knappt kunna delta under morgondagen så skriver nu direkt!
Det känns spontant aningen förvirrat med förmågorna, faserna och ulvarna.

Men även att alla kan nattmörda, stämmer detta? Alla kan alltså anfalla varandra. Gissningsvis har vi bybor samma styrka och kan därmed blocka varandra. Ulvarna lär kunna mörda enklare. Jag gissar att spelet är lite likt Bunkerbomber som Genesis arrade. Där var det en liknande mekanik där @Impetigo kom på att vi kan bestämma vem som ska attackera vem enligt schema. Kan vi göra något liknande detta spel? @Anthrox @Impetigo och @Hägerstrand ni gillar ju att räkna och försöka knäcka spelupplägget. Kan vi göra något sådant nu eller är det för stökigt med alla förmågor och faser?

En annan fråga är hur många ulvar som är med. Vimes gillar ju balanserade spel och brukar lägga mycket tanke på detta. Därav tror jag på 3-4 ulvar om det är vanilj. Risken är också stor med DTF:er i spel. Alltså att vi har en tredje fraktion i spel. Vimes tugg inför om att det är hemligt hur många ulvfraktioner som finns i spel talar för detta. Hur detta i praktiken kan se ut har jag ingen aning om.

Jag gissar att spelet är lite likt Bunkerbomber som Genesis arrade. Där var det en liknande mekanik där @Impetigo kom på att vi kan bestämma vem som ska attackera vem enligt schema. Kan vi göra något liknande detta spel?
Jag var inte med i Bunkerbomber men där hade ni inga områden va? Det känns spontant väldigt kromplicerat att samordna en massa våld när alla är utspridda över byn.

Hej och hopp och gummiplopp! Kul med spel! Och kul med flera nya ansikten som vill vara med! Så om ni nya, @Yenniz, @Vimes och @Big Mama behöver få hjälp att förstå något eller få något förklarat så är det bara att hojta till, jag är här 24/7.

Först så har vi bara 24 timmarsrundor. Det gör att en byboplan behöver kläckas snabbt, och nå konsensus direkt om det ska vara genomförbart. Vi har inte tid med velande eller otydlighet. Var gärna extra tydliga med hur ni tänker och var ni står med hur landet ligger, så det finns med i beredskapen.

Jag tror att det kommer bli oändligt svårt att få igenom något administrativt av högre plan, så om vi ska göra något koordinerat behöver det vara supertydligt att det gäller. Jag kommer ha som utgångspunkt i att det inte kommer gå att koordinera, men om någon hittar något fyndigt är jag givetvis att räkna med och typ alltid tillgänglig för att inte vara en flaskhals.

Min förmåga är vad jag kan uppfatta inte direkt något som byn tjänar på, så för min del är det okej att outa alla förmågor bara för att slippa överraskningar framöver. Antar att inte alla kommer se det så.

Byn ska rimligtvis aldrig någonsin i helvet anfallare någon annan (kanske ser annorlunda ut i late game). Det här spelet kommer garanterat vara rörigt, och det blir knappast bättre om vi har någon bybovigilante som ränner runt på hustaken under nätterna och mördar folk.

Min förmåga är platsbunden, men irrelevant. Andras ser annorlunda ut antar jag, så jag undrar om det finns behov av att koordinera flyttar (från er som vet bättre)?

Hej och hopp och gummiplopp! Kul med spel! Och kul med flera nya ansikten som vill vara med! Så om ni nya, @Yenniz, @Vimes och @Big Mama behöver få hjälp att förstå något eller få något förklarat så är det bara att hojta till, jag är här 24/7.

Först så har vi bara 24 timmarsrundor. Det gör att en byboplan behöver kläckas snabbt, och nå konsensus direkt om det ska vara genomförbart. Vi har inte tid med velande eller otydlighet. Var gärna extra tydliga med hur ni tänker och var ni står med hur landet ligger, så det finns med i beredskapen.

Jag tror att det kommer bli oändligt svårt att få igenom något administrativt av högre plan, så om vi ska göra något koordinerat behöver det vara supertydligt att det gäller. Jag kommer ha som utgångspunkt i att det inte kommer gå att koordinera, men om någon hittar något fyndigt är jag givetvis att räkna med och typ alltid tillgänglig för att inte vara en flaskhals.

Min förmåga är vad jag kan uppfatta inte direkt något som byn tjänar på, så för min del är det okej att outa alla förmågor bara för att slippa överraskningar framöver. Antar att inte alla kommer se det så.

Byn ska rimligtvis aldrig någonsin i helvet anfallare någon annan (kanske ser annorlunda ut i late game). Det här spelet kommer garanterat vara rörigt, och det blir knappast bättre om vi har någon bybovigilante som ränner runt på hustaken under nätterna och mördar folk.

Min förmåga är platsbunden, men irrelevant. Andras ser annorlunda ut antar jag, så jag undrar om det finns behov av att koordinera flyttar (från er som vet bättre)?
Platsbunden här med. Därav min fundering gällNde... placeringar.

Hur gjorde vi sist i Utkante? Finns det någon direkt fördel för byn att vi berättar i förväg vart vi ska gå? Eller är det mest fulingar som vill veta sånt?

Hur gjorde vi sist i Utkante? Finns det någon direkt fördel för byn att vi berättar i förväg vart vi ska gå? Eller är det mest fulingar som vill veta sånt?
Sist hade vi väl en siare som skulle sia folk i värdshuset.. och folk skulke komma dit och bli siade, eller ngt...och ingen annan fick röra sig...eller ngt sådant

Gissningsvis måste ulvarna vara på samma plats som det tilltänkta offret vid nattmord. Det borde vi ju kunna använda på något sätt iallafall.

Gissningsvis måste ulvarna vara på samma plats som det tilltänkta offret vid nattmord. Det borde vi ju kunna använda på något sätt iallafall.
Ja, ulvarna har ingen "mord"-förmåga, utan får lov att mörda genom att anfalla folk. Tolkar jag det som. Och det verkar ju svårt att lyckas med ett anfall när man inte vet var måltavlan befinner sig.

Gokväll, lär knappt kunna delta under morgondagen så skriver nu direkt!
Det känns spontant aningen förvirrat med förmågorna, faserna och ulvarna.

Men även att alla kan nattmörda, stämmer detta? Alla kan alltså anfalla varandra. Gissningsvis har vi bybor samma styrka och kan därmed blocka varandra. Ulvarna lär kunna mörda enklare. Jag gissar att spelet är lite likt Bunkerbomber som Genesis arrade. Där var det en liknande mekanik där @Impetigo kom på att vi kan bestämma vem som ska attackera vem enligt schema. Kan vi göra något liknande detta spel? @Anthrox @Impetigo och @Hägerstrand ni gillar ju att räkna och försöka knäcka spelupplägget. Kan vi göra något sådant nu eller är det för stökigt med alla förmågor och faser?

En annan fråga är hur många ulvar som är med. Vimes gillar ju balanserade spel och brukar lägga mycket tanke på detta. Därav tror jag på 3-4 ulvar om det är vanilj. Risken är också stor med DTF:er i spel. Alltså att vi har en tredje fraktion i spel. Vimes tugg inför om att det är hemligt hur många ulvfraktioner som finns i spel talar för detta. Hur detta i praktiken kan se ut har jag ingen aning om.
Octa går in hårt med sina DTF-vibbar och försöker lajva bybo ser jag. Att flagga inaktivitet i samma inlägg gör ju att jag ganska tryggt kan tänka mig att ja ett Octa-drev i R1.
Röst: @Octagonal

Utan att ha full inblick i allas förmågor är det givetvis helt omöjligt att förutspå hur vi ska kunna dra nytta av spelmekaniken. Till och med anfalls-/försvarsvärdet är ju liksom olika för alla spelare som jag fattat det. Så nej, det går inte att göra något (i nuläget) likt hålet i Bunkerbomber som täpper till.

Och att ens tycka att det är "en risk" och inte en absolut de facto självklarhet 100 % 6-7 att det finns minst tre fraktioner är ju.. speciellt. Det är ju Utkante liksom. Drakar, demoner, ulvar och bybor är ju standard. Det här känns jääääättespelat.

Tjofyrfältare (❤️ bild)

Jag gissar att spelet är lite likt Bunkerbomber som Genesis arrade. Där var det en liknande mekanik där @Impetigo kom på att vi kan bestämma vem som ska attackera vem enligt schema. Kan vi göra något liknande detta spel? @Anthrox @Impetigo och @Hägerstrand ni gillar ju att räkna och försöka knäcka spelupplägget. Kan vi göra något sådant nu eller är det för stökigt med alla förmågor och faser?
bunkerbomber var före min tid, men det gick väl att knäcka genom att ulvarna alltid använde sin fetingbomb, och om man bombade i cirkel såg man vilka som hade bombat med fetebomben. Jag ser ingen uppenbar metod för att hitta ulvar på så sätt i det här spelet.

platserna är nog det viktiga. Byn har platsberoende förmågor, ulvarnas förmågor är nog också playsberoende. Det blir balanserande på om vi planerar förflyttningar i tråden eller inte, om vi inte gör det blir nattmord antagligen försvårade för ulvarna men också byförmågorna.

Jag utgår från att D3F är i spel. Det har varit en grej i samtliga utkanter-spel. I det första var det ulvar och demoner, i det andra ulvar, demoner plus en väktardrake. Ulvar och demoner ser jag som ”standard-utkante”, men vi ska inte ta något för givet.

Back