Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 4

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Även @RasmusL utanför bild.
Alltså, jag är på på att operera Martin3, men jag ser gärna då att Martin3 får eldkastaren så att vi har någon bekräftat grön att stasa ut nästa runda.
Om ni andra sprider ut er och inte skriver vars ni skall så kan ju Xeno-Rasmus få gissa lite istället för att kanske kunna få en gratis matbit i labbet
Jag släpper aldrig eldkastaren förrens jag lärt monstret en läxa🔥
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Borde inte monster-Rasmus förlora sitt spel om jag lyckas elda upp alla alien-egg i Lastrummet.
Så jag tror Xenomorphen kommer vara i lastrummet och försöka skydda sina små älsklingar.
Jag har aldrig förlorat en strid mot en Xenomorhp med eldkastaren! Säger bara det!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Borde inte monster-Rasmus förlora sitt spel om jag lyckas elda upp alla alien-egg i Lastrummet.
Så jag tror Xenomorphen kommer vara i lastrummet och försöka skydda sina små älsklingar.
Jag har aldrig förlorat en strid mot en Xenomorhp med eldkastaren! Säger bara det!
Ja. Om Lastrum 2 har någon betydelse kan man tänka sig att Rasmus behöver vara där för att vakta äggen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Andersson och Basse. Valet ligger i era nävar. Två alternativ:

1. Coola gänget av hjältemodiga rymdmannar som i samlad tropp går ut i det okända för att bekämpa ondskan. Råg i ryggen, stadig blick, dådkraft och mannanmod.

2. "Jälp jälp, vi e jetejedda häjinne näj vi jömmej oss i jabbet"
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Martin3 gå till labbet!

@Empiricus gå till labbet och sätt kniven i Martin!
2. "Jälp jälp, vi e jetejedda häjinne näj vi jömmej oss i jabbet"
Du vill alltså att vi skall fokusera på att mata Xenomorphen? Det är inte så att du sitter på nåt hemligt vinstvillkor a la Xenokultist (minion) som vill mata rymdödlan och vinner med den?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Du vill alltså att vi skall fokusera på att mata Xenomorphen? Det är inte så att du sitter på nåt hemligt vinstvillkor a la Xenokultist (minion) som vill mata rymdödlan och vinner med den?
Vi ska mata rymdödlan med eld!
Chilla en runda i nåt krypin rå tills vi kan använda Mother igen.

Släpper ni ”planen” nu direkt å snor tändaren så kan ju även jag vara med i frysboxplanerna.

Finns det inte nått vettigt alternativ som funkar för alla?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Finns det inte nått vettigt alternativ som funkar för alla?
Bra fråga, @Sidd - Du som vill ha eldkastaren kan väl komma både med ett förslag på en annan plan eller en rimlig anledning till varför vi infekterade skall stötta en eldkastarräd på lastrummet när vi inte har nån aning om hur det rummet påverkar spelet? Och tycker du jag skall operera Martin3 när risken är väldigt stor att det innebär att han sedan mördas av XenoRasmus?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Andersson och Basse. Valet ligger i era nävar. Två alternativ:

1. Coola gänget av hjältemodiga rymdmannar som i samlad tropp går ut i det okända för att bekämpa ondskan. Råg i ryggen, stadig blick, dådkraft och mannanmod.

2. "Jälp jälp, vi e jetejedda häjinne näj vi jömmej oss i jabbet"
Jag håller dock med här i andemeningen. @Andersson och @Basenanji - vad tycker ni om hur vi skall göra? Jag är inte gift med tanken på vi måste ge eldkastaren till Martin3 för att han skall kunna överleva natten och få fara livbåt, men jag har svårt att se alternativ. Vad tycker ni vårt mål nu skall vara?

Själv kommer jag försöka spela via mobilen när jag kan i morgon lördag, men jag kommer vara lite upptagen även då. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Borde inte monster-Rasmus förlora sitt spel om jag lyckas elda upp alla alien-egg i Lastrummet.
Det här vore en rimlig tolkning, men jag har förstått spelet som att det är omöjligt att elda upp alla ägg eller döda alla xenomorpher.

Dvs, spelet går ut på att de onda vill infektrra någon och sedan frusa ned denne...
...medan de goda vill frysa ned ickeinfekterade.

Sedan är rum, älgar och ansiktskramare "försvårande omständigheter". Förmodligen styrda av någon spelare.

Det betyder att det enda sättet att "hantera" onda genget är att kryostasa ned ickeinfektersde, men också se till att de inte blir i majoritet så de kan få röstmajoritet.

Därför tänker jag att all "spelig" mekanik med eldkastare etc är överflödig. Vi ska få hem friska männscher. That's all!

Hur mycket fel har jag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag håller dock med här i andemeningen. @Andersson och @Basenanji - vad tycker ni om hur vi skall göra? Jag är inte gift med tanken på vi måste ge eldkastaren till Martin3 för att han skall kunna överleva natten och få fara livbåt, men jag har svårt att se alternativ. Vad tycker ni vårt mål nu skall vara?
Jag är ju så oerhört dålig på såna här spel. Jag vill:

Operera Martin
Undersöka Andersson
Låta Sidd få ha sin kära eldkastare.
Kryostasa mig.

Detaljerna kan ni garanterat bättre än jag, men visst vore det bra om Sidd opererade Martin.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är ju så oerhört dålig på såna här spel. Jag vill:

Operera Martin
Undersöka Andersson
Låta Sidd få ha sin kära eldkastare.
Kryostasa mig.

Detaljerna kan ni garanterat bättre än jag, men visst vore det bra om Sidd opererade Martin.
Det är definitivt ett alternativ att låta Sidd operera Martin. Om samma mekanik gäller för xenomorphen detta spel som förra får den välja rum att mörda i men inte person, och då är det 50% chans att gå på Sidd med eldkastaren.

Då måste dock eldkastaren laddas om nästa runda, men då har vi Mother i spel igen.

Undersöka Andersson kanske skulle vara bra så vi får kvitto på ingen infektion, men risken är ju då att det blir Andersson som blir snacks för rymdvarelsen istället iom att eldkastaren är upptagen i labbet och vi inte kan stänga ventilationen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Men Fjodors scenario viftar ju med en stor godispåse i form av det där lastrummet och "gå inte dit", det är ju en tanke att låta någon hänga i korridoren och kika in i det rummet kanske?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Den fega, långsamma planen mot seger som riskerar att haverera på grund av okänd scenariomekanik men som är mer stabil enligt mig:
Martin får eldkastaren och blir opererad.
Jag opererar Martin.
Basse blir infryst.
Vimes, Sidd och Andersson leker Whak-a-Mole med Xenomorphen och springer till rum utan att avslöja vilket för att rymdödlan inte skall kunna ta dem.

Den modiga planen som inte har någon faktisk evidens för att den leder mot seger:
Martin blir opererad.
Jag opererar Martin.
Martin kanske överlever eller inte beroende på om rymdödlan kommer till labbet.
Sidd får eldkastaren.
Sidd, Vimes och Andersson chansar och går till lastrummet för att komma om de kan få fajtas lite?

Har vi nån tredje, rimlig plan som alla kan känna sig med på?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Martin får eldkastaren och blir opererad.
Jag opererar Martin.
Basse blir infryst.
Vimes, Sidd och Andersson leker Whak-a-Mole med Xenomorphen och springer till rum utan att avslöja vilket för att rymdödlan inte skall kunna ta dem.
👌
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och a propos priser på Varulvsklubbens glamorösa prisgala så vill jag ha "Varulvsklubbens Särskilda Utmärkelse för Intuitiv Talang" om det visar sig att Vimsan och Andersson är på lag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Nä hörrni. Vi hade en plan förra rundan. En ordning och så vidare. Sedan dess har följande hänt:

1. Morsan har gått i sönder
2. Man kan dö av syrebrist
3. Ett nytt rum har öppnat sig

Gäller ens den gamla planen längre? Varför ska jag acceptera den? Med min placering som sist i kön och med de nya variablerna är det nästan garanterat att jag inte kommer överleva. Varför ska jag vara med på tåget?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Den fega, långsamma planen mot seger som riskerar att haverera på grund av okänd scenariomekanik men som är mer stabil enligt mig:
Martin får eldkastaren och blir opererad.
Jag opererar Martin.
Basse blir infryst.
Vimes, Sidd och Andersson leker Whak-a-Mole med Xenomorphen och springer till rum utan att avslöja vilket för att rymdödlan inte skall kunna ta dem.

Den modiga planen som inte har någon faktisk evidens för att den leder mot seger:
Martin blir opererad.
Jag opererar Martin.
Martin kanske överlever eller inte beroende på om rymdödlan kommer till labbet.
Sidd får eldkastaren.
Sidd, Vimes och Andersson chansar och går till lastrummet för att komma om de kan få fajtas lite?

Har vi nån tredje, rimlig plan som alla kan känna sig med på?
Ja det är kaxigt att attackera Xenomorphens lastrum (vi vet heller inte vad som väntar där) men det känns väldigt mycket som att vi hellre ska ta initiativet mot mörkret än att plockas 1 efter 1 + och möjliga förrädare kommer säkert göra så jag får en facehugger på mig ändå.

Tveksamt om den som blir opererad kan hantera eldkastaren mot monstret efter en sån här operation eller?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Och a propos priser på Varulvsklubbens glamorösa prisgala så vill jag ha "Varulvsklubbens Särskilda Utmärkelse för Intuitiv Talang" om det visar sig att Vimsan och Andersson är på lag.
Att de två kukilurat ihop en safe plan tillsammans har jag tyckt hela tiden.
@Vimes är alldeles för försiktig och lågmäld (kan ju vara så att det här scenariot där vi inte riktigt får kläm på om det är vettigast att rösta ut gröna eller misstänkt röda) denna utan några egentliga gräv som att Vimes inte vill trampa nån på tårna.
@Andersson är ju ny och jag tänkte då att det då skulle vara mer trevande och försiktigt: här har vi istället en som verkar ha knivskarp koll på läget och göra vettiga val och beslut: alldeles för bra: coachat av ulvkompis Vimes?

Sånt här tänk är som oftast Varulvsparanoia från mig och jag har tokfel läst av Vimes förr.
Att de 2 skulle valt samma rum i R1 (gröna varandra), stängt av ventilationen till maskinrummet (skydda de som fixar syre, jag var där och det verkar vara så) OCH skickat facehuggers till Mässen där 3 blev infekterade ska ju inte funka enligt den spelmekaniken vi får anta: att förrädaren inte kan både använda rum OCH skicka facehuggers samtidigt.

Nu när jag sitter och skriver så kom jag på en sak.
Funkar det här scenariot? : Vimes är förrädare som planterade facehugger i R1. Andersson är android som ej kan bli infekterad. Det räkte med att bara Andersson aktiverade stängning av maskinrummet från Mother. Vimes facehugger-försök funkade inte så attacken stack då vidare till Mässen.

Andersson beskriv natten med Vimes där i början mer exakt👍
 
Top