Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 4

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Har vi en android med på byalaget med samma vinstvillkor som mig att inte det hamnar en infekterad i kryopodden?

Inte så långt steg utveckling av scenariot från @fjodorsenuba faktiskt.
Jädrans snetänkt att frågan inte kommit upp mer av oss.
Måste kolla tillbaka om vem som skrev nått om det.
Jag tror det var Recca. Inte så konstigt att just hon som androiden själv kanske är steget före med den tanken.

Förekomsten av android påverkar sannolikt hur facehuggers planteras i alla fall.

Att tex inte @Vimes och @Andersson gräver mer på det här förvånar mig?
Verkar som att ni är nöjda med alla sjuklingar ombord.

Jag tycker vi ska kolla upp Reccas, Vimes och Anderssons nätter med mardrömmar och hur de klarar DET HÄR MED SYREBRIST som vi vanliga människor verkar ha problem med.

Kom igen nu @Empiricus @Basenanji @Martin3
Ni borde kunna se möjliga scenarion här med👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag tror vi har ”grönat” Martin alldelses för tidigt och lättvindigt.

Kan vi ha ett scenario där vi är glada forskare på viktigt uppdrag (god guys) och att vi har 1-3 evil androider med i besättningen från start?

Androider med annan agenda!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Några har ju varit inne på det här med oödigheten med Scanner-manövern på de som påstår sig haft mardrömmar.
Det är väl bara att skicka till operation direkt👍

Men scannern är ju väldigt användbar för att upptäcka möjliga Androider👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag ville skumma igenom Martins spel och interaktion med Recca och ser då även över Andersson/Vimes:
Dessa fyras interaktion? Tesen är att vi tex har onda androider mot oss:

- Martin verkar ha koll på upplägget. Aktiv i början av R1,

- (R1#2) påstår sig ha ”konstiga drömmar” ej specifikt mardrömmar och fiskar om det. (R1#10) bekräftar Genesis utan att skriva om sina egna mardrömmar, R1#12 avdramatiserar drömmar so ofarligt, snackar sen med Genesis om vem som ska opereras och här tycker jag Martin slingrar sig om lika röstantal och gladeligen opererar genesis ergo vill ej själv bli opererad=avslöjad (R1#17), som operatör slipper ju även Martin att utsättas för Scannern
- Vidare väldigt mycket bollande med konstaterade androiden Recca (=de aktiva samtidigt), smart drag faktiskt så här i början av spel att Recca som inte var med förra gången drar alla frågor om upplägg öppet i allmänna tråden istället för att smussla i privat PM-tråd med kompanjon för att sen behöva låssas fråga i öppna tråden.
- R1#49 Recca röstar för att undersöka Martin (grönar 1 av dem)
- R1#65 ofarligt förslag från Martin om han vet att han inte är infekterad (android?), här verkar Martin dock oroad över att fler möjligtvis kan opereras samtidigt och frågar fjodde om det
- R1#71 lockar in fler till labbet: försöker få empi att operera så Martin själv kan plantera facehuggers?
- När jag kollar igenom Recca i efterhand så känns det mesta skumt, R1#112 trycker på att oinfekterade ska ha eldkasteraen = detta passar androider, R1#123 verkar som Recca när hon skriver denna post vet att hon är android.
- Flera röstar nu på att undersöka Martin, då kommer Andersson med R1#85 och startar drev mot KK med undersökningsröst. En tung post som jag tycker att bra (lurad?)
- R1#154 Andersson försöker rädda Recca och skicka Martin till scannern
- Recca postar negativt om Vimes/Andersson (distansera sig?)
- R1#219 Andersson redogör för natten i Mother med Vimes
- R1#260 vettig post av Martin (borde inte en bus göra)

  • R2 börjar Martin aktivt och spelar grönt, R2#90 snackar hjälpsam Android (osannolikt om denne vore bus)
  • R2 Andersson spelar grönt men lågflyger, Vimes är knappt med
Överhuvudtaget är R2 en runda som mer står stilla kanske för att det är klart att Recca ska ner i Kryo (Alla bybor är rädda för androiden efter förra resan)
Jag tolkar det som att buset fattat att det är kört för ulvkompisen Recca.

Det gäller nu för de 1-2 kvarvarande facehuggerspridarna att tänka på nästa runda. R3 går ju strålande för infektionsgänget då vi har 2 ny smittade från start.

Om nån orkar utvärdera dessa anteckningar så varsågod, kanske går det att hitta ett mönster hur det kunde landa i att de lyckades göra 2 sjuka vid startR3.

Jag tycker det är konstigt att Martin grönats för sina drömmar.
Teamar Recca-Andersson?
Hur sjuk är Vimes i köttvärlden för det står stilla här.

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hur sjuk är Vimes i köttvärlden för det står stilla här.
Jag är frisk numera. Låg däckad i influensan måndag-onsdag typ. Härliga tider.

Jag tycker det är ett ganska bra gräv. Det som jag tror gör att "vi" grönar Martin är:
1. Han claimar mardrömmar först
2. Recca var den i mässen som vi tog för Den Onde (iom inga drömmar och android)

Är det så att Recca inte var skurk - utan var en schysst, men omedveten android (här är väl mekaniken "en bybo immun mot infektion") - kan förstås Martin vara skurk. Men det kräver ju att han vet att infektion leder till mardrömmar redan när spelet börjar. Jag vet inte om det är helt rimligt. Men om det är så förklarar det ju detta:

" (R1#2) påstår sig ha ”konstiga drömmar” ej specifikt mardrömmar och fiskar om det. (R1#10) bekräftar Genesis utan att skriva om sina egna mardrömmar, R1#12 avdramatiserar drömmar so ofarligt, snackar sen med Genesis om vem som ska opereras och här tycker jag Martin slingrar sig om lika röstantal och gladeligen opererar genesis ergo vill ej själv bli opererad=avslöjad (R1#17), som operatör slipper ju även Martin att utsättas för Scannern "

Som faktiskt är lite märkligt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
R3:
- Börjar med att alla överlevande är avsvimmade eller trötta utom Andersson (påstår sig sovit gott) och KK då (android utan talfunktion kanske?)
- R4#2 Vimes påstår att han hittar Sidd och Genesis utslagna framför labbet. En fråga här @Vimes Du har inte redogjort exakt vad du gjorde med oss då? Jag frågade förut för här har jag annan info.
- Nu har Martin och Andersson varit tillsammans i Mother: finns alltså läge för 2 androider att den ena stänger ett rum enligt överenskommelse och att den andra skickar facehuggers: precis som Vimes/Andersson hade läge för i R1.
- Det diskuteras hur vi ska vinna och vem som bör läggas i Kryo och att de som blir kvar till slutet nog kommer förlora. Det utmynnar i lott-planen som alla verkar följa.
- R4#43 Martin säger sig fortsatt drömma utan att ge några detaljer
- R4#51 andersson påstår att KK är bus utan förklaring (underförstått pga ensam rumsplacering)
R4: Martin och Andersson verkar lågflygarnöjda.

Reflektion: Är @Andersson en android som sover gott?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Det som jag tror gör att "vi" grönar Martin är:
1. Han claimar mardrömmar först
Kolla tillbaka Vimes: Det gör Martin inte.
Martin skriver ”drömmer” endast.
Inget mer, vi andra drar ju stora växlar och tror oss vara sjuka med beskrivande mardrömmar.
Martin bara bejakar era drömutsagor sen.
Eftersom han var med förra gången så borde han väl reagerat lite mer.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,098
Location
Uppsala (Umeå)
Andersson beskriv natten med Vimes där i början mer exakt👍
Jag och Vimes möttes inne i Mother. Vi kollade på panelen som visade på att det var tre dagar syre kvar. Vi kom båda överens om att stänga lufttrumman till maskinrummet. Sedan satte vi oss och sov och turades om att sova och vaknade sedan båda hyfsat utvilade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag och Vimes möttes inne i Mother. Vi kollade på panelen som visade på att det var tre dagar syre kvar. Vi kom båda överens om att stänga lufttrumman till maskinrummet. Sedan satte vi oss och sov och turades om att sova och vaknade sedan båda hyfsat utvilade.
Yes, bekräftar detta.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag och Vimes möttes inne i Mother. Vi kollade på panelen som visade på att det var tre dagar syre kvar. Vi kom båda överens om att stänga lufttrumman till maskinrummet. Sedan satte vi oss och sov och turades om att sova och vaknade sedan båda hyfsat utvilade.
Så du intygar att Vimes hade chans att göra bus medans du sov.
Hur förklarar du nätterna om de obefintliga sömnproblemen?
Är du Android?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kolla tillbaka Vimes: Det gör Martin inte.
Martin skriver ”drömmer” endast.
Inget mer, vi andra drar ju stora växlar och tror oss vara sjuka med beskrivande mardrömmar.
Martin bara bejakar era drömutsagor sen.
Eftersom han var med förra gången så borde han väl reagerat lite mer.
Men vad är förklaringen om han inte har drömt om att blivit kramad i ansiktet av en liten rackare?
1. Han har drömt något annat? (Vad? Hur hänger det ihop mekaniskt?)
2. Han ljuger, men vet att mardrömmar är indikation på infektion (i så fall har "ulvarna" fått den infon innan spelstart)
3. Han ljuger och har typ bara tur att mardrömmar är indikation på infektion (helt osannolikt tycker jag)

Man kan ju tänka sig att ulvarna vet att infektion leder till "märkliga drömmar" redan vid spelstart (d.v.s. 2 ovan). Det skulle ju kunna förklara att Martin inte claimar detaljer, utan bara fiskar om drömmar.

Men är det sannolikt? Hela grejen hänger på att Fjodor gett ulvarna info om drömmarna redan i uppstarten...

Är det rimligt spelmekaniskt?

Är det rimligt fluffmässigt?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,098
Location
Uppsala (Umeå)
Då kan alltså Andersson skickat bus genomventilationen när du sov din sömntuta!
Samma sak gäller då i teorin för Vimes.

Men jag kan inte hitta något stöd för det i hur spelet är upplagt. Hittills har drömmar alltid varit kopplat till infektion. Och infektion genom lufttrumman har bara skett när det inte funnits någon annan i rummet.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,098
Location
Uppsala (Umeå)
Har vi konsensus om planen att @Empiricus opererar @Martin3 och de övriga (med eldkastare) går in i lastrummet?

Som Empi säger är det kanske inte den plan som har mest solitt stöd i evidens och beprövad erfarenhet, men det är den roligaste lösningen. Jag kommer strax att försvinna ut på dumheter så att jag lämnar mitt drag alldeles snart.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Samma sak gäller då i teorin för Vimes.

Men jag kan inte hitta något stöd för det i hur spelet är upplagt. Hittills har drömmar alltid varit kopplat till infektion. Och infektion genom lufttrumman har bara skett när det inte funnits någon annan i rummet.
Men om den andra är Android kan väl infektionen dra vidare genom ventilationen till nått annnat rum!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,098
Location
Uppsala (Umeå)
Men om den andra är Android kan väl infektionen dra vidare genom ventilationen till nått annnat rum!
Kanske - men jag har inget i mitt fluff som tyder på att jag är något annat än en helt vanlig forskare. Släng mig i scannern om du verkligen är så paranoid som du vill få det att verka som. Annars går jag till lastrummet för att stilla min nyfikenhet.
 
Top