Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Grejen är väl såhär: som individ vill man ju bli nedfryst (om man inte är infekterad), men som lag vill vi frysa ner skummisar i första hand (eftersom det borde leda till att fler bybor kan överleva och alltså vinna).

Jag blir gärna nedfryst, men eftersom jag vet att jag är grön vet jag att ni övriga bybor förlorar på det.
Det här får mig att rynka på pannan. Du tycker alltså att jag bör frysas ner och det är ju jäkligt skumt, i min åsikt. Får mig spontant att undra om du vet något jag inte vet. Vi var 5 i ett rum och 3 av dem är kanske/troligtvis infekterade. Och du vill spontant skicka mig till cryon? Jag har lagt upp ett förslag på hur vi kan i princip sia om huruvida KK, stöveln, Recca är gröna eller ej, och det vill inte du ha någonting med att göra, utan vill istället blint skicka mig till cryo. Nä, det här är jättemärkligt för mig. Tycker du att mitt förslag är dåligt/inte funkar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Det här får mig att rynka på pannan. Du tycker alltså att jag bör frysas ner och det är ju jäkligt skumt, i min åsikt. Får mig spontant att undra om du vet något jag inte vet. Vi var 5 i ett rum och 3 av dem är kanske/troligtvis infekterade. Och du vill spontant skicka mig till cryon? Jag har lagt upp ett förslag på hur vi kan i princip sia om huruvida KK, stöveln, Recca är gröna eller ej, och det vill inte du ha någonting med att göra, utan vill istället blint skicka mig till cryo. Nä, det här är jättemärkligt för mig. Tycker du att mitt förslag är dåligt/inte funkar?
Det verkar ju jättejätteosannolikt att du är infekterad med tanke på att Genesis, Martin och Rasmus vet att de blivit infekterade. Så:

1) du borde vara sejf att frysa in

Även om det stämmer att vi inte vet hur smittomekaniken fungerar är det mest sannolika scenariot, om Genesis, Martins och Rasmus bäbisar har planterats i dom under natten av en annan spelare, att du är denna spelare, alltså:

2) utifrån det vi vet verkar du vara mest misstänkt.

Så. Jag tycker det är helt rimligt att rösta på dig för frysfacket.

---

Ditt förslag för att gröna massa folk har jag nog missat. Kan du peka mig rätt i tråden?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Misstänker att det kommer att bli Martin som undersöks. Han har så gott som alla röster på sig på den fronten. Det bestämdes rätt tidigt.
Ok! Ska jag ställa mig ensam någonstans? Eller var det ofarligt att vara i samma rum som en alienfödsel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Visst, men då kan vi inte undersöka Martin. Det kanske inte är strikt nödvändigt: Om jag visar mig ha en älgbäbis så är ju risken överhängande att även Martin har det.

Det jag undrar är: Om drömmarna är ett tecken på att man är infekterad, vad är då poängen med att skanna folk? Jag kan se ett par alternativ:

  1. Alla som drömmer är inte infekterade
  2. Alla som är infekterade drömmer inte
  3. Vissa roller kan ha motiv att ljuga om huruvida de är infekterade

När det gäller punkt ett kan jag säga att det känns extremt troligt att jag är infekterad med tanke på hur det skrevs ut i mitt PM. Jag hade en konstig dröm om att jag gick till lastutrymmet och där fick jag en facehugger. Känns ju rätt explicit. Och @Sidd kan väl bekräfta att det var något liknande sist.

För punkt två vet jag inte. Kan man bli infekterad utan att veta om det? Vad är det som avgör huruvida SL meddelar detta eller inte? Jag ser inget som tyder på detta.

För punkt tre så känns det som att bybor inte har någon anledning till att ljuga om att vara infekterade. Om jag är infekterad och lyckas bli nedfryst så förlorar jag ju spelet ändå. För att vinna måste jag bli opererad. Men det kan ju finnas en ulvfraktion som har motiv att bli infekterade och föda en bäbis och därför hålla käft om det. Eventuellt är @Recca, @RasmusL och @Konrad Konvalj lite mer misstänkta för detta eftersom de också var i mässen men inte har sagt att de är infekterade (Rasmus och KK har ju inte sagt flaska, iofs).

Jag skulle gärna vilja ha input från de som deltog i det förra spelet om dessa frågor, typ @Vimes, @Impetigo, @Empiricus och @Sidd. Hade jag ställt dessa frågor om förra spelet, vad hade ni svarat baserat på vad ni vet om det? Fanns det något motiv för någon om att ljuga om att ha blivit infekterad? Om inte, vad var poängen med att skanna folk?
@Vimes, skulle gärna ha dina tankar om detta. Jag får inte ihop det att man har någon som smittar ned andra, de smittade får direkt reda på att de är smittade, och vintkriterium för smittaren är att frysa ned smittade. Det funkar ju inte, för en bybo kommer alltid att erkänna att hen är smittad (för en smittad bybo som fryses ned har förlorat). Så det är något annat som pågår.

Vi ska inte utesluta att vi har en skummis som är smittad men inte säger något om det, och som själv vill bli nedfryst. Att frysa ned någon vi ser som skum utan att denne undersökts tycker jag känns som en farlig idé.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ok! Ska jag ställa mig ensam någonstans? Eller var det ofarligt att vara i samma rum som en alienfödsel?
Tror att liggande förslag är att du ska vara i samma rum som eldkastaren, som verkar hamna hon Empi, om jag inte har fel. Vart han går vete fan, dock. :gremlaugh:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
@Vimes, skulle gärna ha dina tankar om detta. Jag får inte ihop det att man har någon som smittar ned andra, de smittade får direkt reda på att de är smittade, och vintkriterium för smittaren är att frysa ned smittade. Det funkar ju inte, för en bybo kommer alltid att erkänna att hen är smittad (för en smittad bybo som fryses ned har förlorat). Så det är något annat som pågår.

Vi ska inte utesluta att vi har en skummis som är smittad men inte säger något om det, och som själv vill bli nedfryst. Att frysa ned någon vi ser som skum utan att denne undersökts tycker jag känns som en farlig idé.
Ja, det är ett sunt resonemang.

Det enda som verkar rimligt, tycker jag, är att dröm inte alltid innebär älgbebis. Säg att det egntligen bara är en av er som blivit smittade, men att det finns någon mekanik som gör att alla andra i ett rum där någon blir smittade får samma dröm. Sen kommer vi väl ändå inte frysa in folk som drömt men som inte blivit undersökta antar jag, så det verkar lurigt för "ulvarna" ändå...

Snurrigt som vanligt!

Ytterligare ett alternativ är ju att det inte finns några ulvar (vi är ju redan Älgen-seriens bad guys), och vi har egentligen att hantera SL-mekanik enbart. Fan vet.

---

Angående skummisar som vill bli nedfrysta vetefasen. I förra spelet (om det är relevant) tror jag inte Basse kunde bli smittad?

(Jag noterar f.ö. att vi forskare har "du kan bli infekterad" i våra PM).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Gällande detta:

Nu vet vi ju inte riktigt hur farligt det är att vara infektera, dvs hur snabbt det går (?)
Tror att vi konstaterat att i förra spelet funkade det så att Empi blev smittad och kläckte sin bäbis, vilket sedan blev xenomorfen, som då styrdes av Empi. Övriga smittade kläcktes aldrig. Efter den första xenomorfen var det helt lugnt att vara smittad, förutom att man inte kunde vinna (om man inte var skummis). Men i det här spelet vet vi ju inte om det är likadant.

Det ska också påpekas att i förra spelet var skummisfraktionen Weiland Yutani-agenter, och i det här spelet är vi det allihop. Så en eventuell skummisfraktion är gissningsvis inte samma skummisfraktion som förra gången, och kan därmed fungera annorlunda.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det verkar ju jättejätteosannolikt att du är infekterad med tanke på att Genesis, Martin och Rasmus vet att de blivit infekterade. Så:

1) du borde vara sejf att frysa in

Även om det stämmer att vi inte vet hur smittomekaniken fungerar är det mest sannolika scenariot, om Genesis, Martins och Rasmus bäbisar har planterats i dom under natten av en annan spelare, att du är denna spelare, alltså:

2) utifrån det vi vet verkar du vara mest misstänkt.

Så. Jag tycker det är helt rimligt att rösta på dig för frysfacket.

---
Mitt fluff säger att jag drack rätt mycket och sov tungt. Jag tänkte ursprungligen att det var fluff som hörde till att jag inte hade någon koll på vad som hände i rummet sedan men det kan ju vara en twist och jag har en baby i bröstet utan tillhörande mardrömmar. Det känns för mig lika rimligt som att Fjodor sätter en infekterare i samma rum som 3 bybor som blir infekterade vid spelstart. Det faktum att du går på så stenhårt om att jag ska frysas ner gör att jag börjar undra om du är en badguy som på nåt sätt vet att alla i det där rummet har en alien i sig.
Ditt förslag för att gröna massa folk har jag nog missat. Kan du peka mig rätt i tråden?
Nä du får gå tillbaks och söka rätt på det. Du kan göra det när du draggar mina inlägg för ditt drev. :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Känner att jag borde uppdatera mina röster, men vete fan om jag har någon bättre idé än att frysa in Basse just nu. Det vore i så fall att avstå, men det är inte realistiskt. Jag vågar inte frysa in Recca utan att hon blivit undersökt.

En idé är dock att undersöka Recca istället. Om jag opereras får vi ju reda på om jag är gravid eller inte. Är jag det så opererar vi Martin eller Rasmus härnäst. Funderar på om vi inte ska skippa att undersöka oss drömmare, faktiskt. I alla fall i R1. Lite slöseri att använda BÅDE operation OCH SKANNER på oss.

Undersöka: @Recca
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Äh, vi tar en x2 på den, för att ge det en chans att bli någon sorts drev som kanske kan analyseras i R2.

Undersöka: @Recca x2
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Angående skummisar som vill bli nedfrysta vetefasen. I förra spelet (om det är relevant) tror jag inte Basse kunde bli smittad?

(Jag noterar f.ö. att vi forskare har "du kan bli infekterad" i våra PM).
Förra gången var Basse Weyland-agent och Martin3 var hans medhjälpar-android. Han kunde inte bli smittad (och rimligen inte heller androiden).

Basse vann då om han kunde skeppa iväg en smittad person i kryostasen samt själv kom undan, medan androiden inte behövde överleva. Fattar jag det rätt var det bara Basse som hade förmågan att släppa loss facehuggers varje runda.

En annan viktig sak att komma ihåg är att Basse inte kunde använda rummen förra gången. Och det är rimligt att anta att den fraktionen inte kan det den här gången heller.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Påminner om att ni ska skicka in PM och rösta innan 21.00.
Om ni skriver efter 21.00 forumtid så kommer det inte gälla.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
De var i cockpiten med Mother och så står det nåt i deras fluff... Men varför de grönar varandra så helt och hållet förstår jag inte.
Mitt resonemang för att gröna @Vimes är som följer:
  1. Vi var två stycken i Mother och rummet gjorde den helt rimliga startmanövern för en vanlig forskare, d v s att stänga ventilationen till maskinrummet så att vi får mer luft
  2. Jag vet att jag är en vanlig forskare och jag har heller inga konstiga drömmar och borde alltså vara grön för kryostasen
  3. Vimes skulle kunna visserligen kunna vara Weyland-Yutani-agent som sprider facehuggers, sannolikheten för det är 1/12 ifall det bara är en agent. Ventilationen till maskinrummet skulle då fortfarande ha stängts eftersom jag gav kommandot om det, om det även den här gången är så att W-Y inte kan använda rummen. Inget i fluffet från fjodor antyder dock något annat än att vi gjorde det tillsammans.
  4. Jag skulle iofs kunna insistera på att rösta ut mig själv - men det finns ju fortfarande den 1/12 chansen att Vimes är Weyland-agent och smittade mig under natten. Så därför tänker jag att det är säkrare att vi fryser Vimes (visserligen uppfyller vi då halva hans vinstvillkor om det är som förra gången men det kommer å a s inga fler facehuggers)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Mitt resonemang för att gröna @Vimes är som följer:
  1. Vi var två stycken i Mother och rummet gjorde den helt rimliga startmanövern för en vanlig forskare, d v s att stänga ventilationen till maskinrummet så att vi får mer luft
  2. Jag vet att jag är en vanlig forskare och jag har heller inga konstiga drömmar och borde alltså vara grön för kryostasen
  3. Vimes skulle kunna visserligen kunna vara Weyland-Yutani-agent som sprider facehuggers, sannolikheten för det är 1/12 ifall det bara är en agent. Ventilationen till maskinrummet skulle då fortfarande ha stängts eftersom jag gav kommandot om det, om det även den här gången är så att W-Y inte kan använda rummen. Inget i fluffet från fjodor antyder dock något annat än att vi gjorde det tillsammans.
  4. Jag skulle iofs kunna insistera på att rösta ut mig själv - men det finns ju fortfarande den 1/12 chansen att Vimes är Weyland-agent och smittade mig under natten. Så därför tänker jag att det är säkrare att vi fryser Vimes (visserligen uppfyller vi då halva hans vinstvillkor om det är som förra gången men det kommer å a s inga fler facehuggers)
Alltså, jag är lessen att behöva säga det, men du kanske borde kolla i ditt anställningskontrakt om vem du själv jobbar för. Här är vi alla Weiland-Yutani-agenter. :gremcool::gremcool::gremcool::gremcool:
 
Top