Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Detta tycker jag är bra. Misstänkta sabotörer utifrån startpositioner är för mig (förutom ovan nämnda martin, Genesis och Rasmus):

@Recca
@Konrad Konvalj
@Stövelkatten

Jag föreslår att de tre går till Mother och stänger ventilationen till maskinrummet på nytt.

Två av oss i ”karantän” i maskinrummet (jag räknar inpetigo, sidd, empi, basse, vimes och andersson som rena nog för karantän) bör också gå till korridoren ochse efter vad som händer i scannern.

Eldkastaren är nog inte viktig denna rundan iom att vi inte verkar ha nån xenomorf som många påpekat. Jag tycker inte att eldkastaren ska vara i maskinrummet iom risken att rummet förstörs. Föreslår att genesis får den för att försvara sig mot eventuell rasmusälg (genesis opereras ju före chestburst vad det verkar).

Eldkastare: @Genesis
En helt okej plan. Jag tycker egentligen att det här med att infekterade ska operera på ifekterade inte har så mycket som talar för sig. Om jag opereras och Martin skannas så känns det som en risk att efter operationen så blir Rasmus till xenomorf.
  • Jag har eldkastaren: Jag överlever och labbet förstörs.
  • Jag har inte eldkastaren: Jag dör och labbet kanske klarar sig.
  • Eller så föds älgen först: jag överlever, labbet förstörs, och jag är fortfarande infekterad.
Inget av alternativen låter jättetrevliga, men varianten där jag har eldkastare är såklart bättre för mig än de andra. I vilket fall kräver detta att @RasmusL går med på att gå och operera mig. En massa folk har sagt att de tycker att han ska göra det, men såvitt jag vet har han aldrig gått med på detta. Och risken är som sagt att ingen opererar.

Ett annat alternativ är att Rasmus och en frivillig med braständare stängs in i ett rum med stängd luftsluss. Allra bäst kanske om detta är skanner-rummet (jag tolkar reglerna som att man kan gå dit om man vill). Om jag opereras, vi skannar Martin, och Rasmus går till skanner-rummet, och så stänger vi luftslussarna där? Eventuellt går någon mer (Empi?) in dit med eldkastaren. Och så kan någon annan operera på mig, i trygg förvissning att om xenomorfen föds så kommer den inte att attackera i labbet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vad är egentligen argumentet för att det ska vara en infekterad som utför operationen?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Liten detalj: Martin nämner "konstiga drömmar" först, men säger inget om infektion:



Jag säger sedan specifikt att jag drömt om att bli tagen av en facehugger.

Drömmen i sig är lite underlig. Jag drömmer att jag går bort till lastutrymmet för att titta på äggen som ligger där. Jag öppnar en låda, tittar ned, och blir tagen av en facehugger. Det låter ju som att jag i drömmen vet att det finns ägg i lastutrymmet, men jag är ju vanlig forskare.

@Stövelkatten, vad såg du i natt? Spenderade gänget hela natten i mässen?

Känns som att jag inte blev smittad i natt, utan tidigare, innan spelstart, när jag gick till lastutrymmet, vilket jag sedan drömde om i natt. Denna tolkning gör Recca och KK lite mindre misstänkta.

@Martin3 och @RasmusL, kommentarer på detta? @Basenanji, du sade att du visste något fluffigt om drömmarna?
Om du kollar på mitt första inlägg i tråden så beskriver jag vilka Jag såg. De satt och spelade poker. Efter det så gick jag och la mig och sov i en alkov i korridoren.

Jag hade inga konstiga drömmar. Kan förresten tycka att det är ”för enkelt” om de infekterade liksom får reda på det direkt i en dröm. Men å andra sidan så är det ju något konkret att gå på, så jag tycker att vi ska agera på’t.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Vad är egentligen argumentet för att det ska vara en infekterad som utför operationen?
@Genesis
Jag förutsätter att jag är frisk.
Jag erbjuder mig att operera dig I labbet.
Det förutsätter att du går till labbet.
Om någon mer i detta läge väljer att gå till labbet framstår den såklart misstänkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
@Genesis
Jag förutsätter att jag är frisk.
Jag erbjuder mig att operera dig I labbet.
Det förutsätter att du går till labbet.
Om någon mer i detta läge väljer att gå till labbet framstår den såklart misstänkt.
Sweet! Tack, Siddis! Jag har redan skickat in min order att gå till labbet. Jag vill ju bli frisk!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Deadline om knappt sju timmar så nu är det dags att vi bestämmer en plan.

Sidd opererar Genesis: Borde funka bra, operation innan chestburst och Sidd är grönad. Båda kan dock exponeras via ventilation eller exponera varandra så det vore klokt att nån iakttar från korridoren.

Scanna Martin: Martin kan ju vara ensam i scannern, nån bör iaktta från korridor både för att se resultat av scanning, om Martin chestburstar eller om han blir infekterad via ventilationen.

Sen har vi recca, konrad, rasmus och stövelkatten som jag tycker man kan vara misstänksam mot pgaderas startpositioner. Alla de i samma rum med eldkastaren låter som en plan. Helst hade man nog velat stänga ventilationen i det rummet också för att se om man kan fånga en eventuell chestburster men det funkar kanske inte så och det kan nog ändå vara klokast att stänga ventilationen till maskinrummet denna rundan också. Jag tänker att de ”exponerade” bäst håller sig hos Mother eftersom de då kan stänga ventilationen i maskinrummet.

En svaghet med planen är att @Konrad Konvalj så vitt jag vet är försvunnen. Då kommer han slumpas (eller låtsas slumpas) nånstans och förstöra den koordinerade planen… men det ger ändå hyfsadw odds att få mer kunskap att göra på detta sättet.

två i operationssalen (sidd och genesis) en i scannern (martin), fyra hos mother (recca, kontad, rasmus, stöveln), två i korridor (andersson och impetigo till exempel), tre i maskinrummet (basse, vimes, empi) är mitt förslag.

sen blir ju nån antagligen stasad, blir det basse bLir det som ovan fast två i maskinrummet, det räcker.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag går till korridoren och tittar in i scannern. Har skickat in det till Fjodde.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Aha, labbet är skilt från scannern, det hade jag missat.

Behöver någon hjälpa till att scanna mig? Jag beger mig iaf till scannern i enlighet med profetian 😁
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
@Recca säger mycket som är klokt. Jag fastnar lite på att du helt riktigt pekar på risken att om vi fryser ner "gröna" bybor, så ökar också risken att de infektersde/ulvarna kan placera en infekterad i kryostas!

Men hur ska vi göra då? Hur kan byn "bli av med" scummiga/infekterade?

Hjälp mig, jag är trött i tanken här.
Nu så kommer ju du antagligen bli fryst oavsett så du slipper tänka på det. :)

Det är ju lite knepigt egentligen, vi måste ju frysa en person per runda så vi behöver hela tiden ha ett fräscht supply av gröna som kan frysas. Så jag vet inte hur mycket det påverkar att ha det i åtanke egentligen.
Sen har vi recca, konrad, rasmus och stövelkatten som jag tycker man kan vara misstänksam mot pgaderas startpositioner. Alla de i samma rum med eldkastaren låter som en plan. Helst hade man nog velat stänga ventilationen i det rummet också för att se om man kan fånga en eventuell chestburster men det funkar kanske inte så och det kan nog ändå vara klokast att stänga ventilationen till maskinrummet denna rundan också. Jag tänker att de ”exponerade” bäst håller sig hos Mother eftersom de då kan stänga ventilationen i maskinrummet.
Jag kan gå med på det. Ponera att någon i korridoren är en badguy, då har vi två eller fler pers i korridoren så att om badguyn släpper ut en facehugger så kanske vi får kvitto på att nån där är badguy, om någon i cockpit blir infekterad borde det va nån i cockpit som är badguy. etc. Det jobbiga blir om vi inte får någon dröm-indikation, förutsatt att drömmar är evidens för infektion vill säga, vilket vi ju klarlägger kommande natt.

Så jag kommer gå till cockpit med mother och stänga ventilation någonstans. Så här första rundan känns det viktigt att vi har grönt folk i första hand, alltså icke infekterade så det är väl lika bra att vi stänger någon ventilation vi vet om som grupp. Isåfall kommer jag stänga till maskinrummet så kan alla grönisar klämma in sig där. Ät inte bruna bönor innan, hörrni, för allas trivsel.

Förhoppningsvis får en del klarhet i hur saker fungerar i runda 2, om ingen har något skumt att rapportera då så får vi helt enkelt värdera situationen igen men med stor sannolikhet så kommer massor att hända.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
två i operationssalen (sidd och genesis) en i scannern (martin), fyra hos mother (recca, kontad, rasmus, stöveln), två i korridor (andersson och impetigo till exempel), tre i maskinrummet (basse, vimes, empi) är mitt förslag.
Vänta nu, rasmus har ju sagt att han hade drömmar! Han borde ju verkligen gå nån annanstans! Till exempel till samma rum som den som har eldkastaren.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eller för att operera Genesis men som genesis påpekade kanske xenon löper amok där inne.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vänta nu, rasmus har ju sagt att han hade drömmar! Han borde ju verkligen gå nån annanstans! Till exempel till samma rum som den som har eldkastaren.
Ja, om Rasmus hinner läsa ikapp och faktiskt skicka in en order så känns det ju rimligt att han är på samma plats som eldkastaren, vilket nog verkar bli Empi. Men Rasmus har inte skrivit något på länge. Och KK har inte skrivit något alls.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Bara den som står ensam kan skicka Facehugger genom ventilationen, om jag minns det rätt? Kanske bra om alla har sälskap med någon?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
De var i cockpiten med Mother och så står det nåt i deras fluff... Men varför de grönar varandra så helt och hållet förstår jag inte.
"Varandra" är att ta i. Andersson har grönat Vimes. Vimas har postat tre inlägg på två dagar. Känns ovanligt tyst från hans sida.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vi kan ju inte pressa folk genom att rösta/dreva, men för mig ser det rätt misstänkt ut att de har grönat varandra från början men inte vill säga varför till gruppen. Jag antar att de har kommit på något att säga om det till runda 2.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Först och främst: ber om ursäkt för dåligt deltagande, det har varit körigt i helgen.

Men hörrni. Om det här spelet är som det förra vill vi ju i första hand frysa in sådana som:
1) vi misstänker, och
2) vi inte tror är infekterade

Eller hur? Har t.ex. Recca en ryggsäck full med älgen-ägg som hon infekterar folk med vill vi ju lägga henne på is så snart som möjligt, så hon inte gör fler på tjocken.

Det här med att frysa in pålitliga jeppar för att de är pålitliga tror jag inte byn som helhet vinner på.

Så, jag är för att Recca eller KK läggs skeppets frysfack. Eller Stövelkatten dårå, även om jag tycker caset att han smittat alla stackare i mässen är sämre.

Recca har inte, vad jag vet, hävdat att hon är på smällen med en älgen-bebis i maggen, så rimligtvis är det henne vi slänger i frysen. KK kan ju vara infekterad.

Det kan ju också vara så att någon av de som claimat infektion istället är infekteraren. I så fall borde vi syna detta genom att undersöka den som claimat infektion sist. Genesis och Martins claims känns rätt vattentäta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Sorry Becks, men med tanke på att alla som varit i samma rum som du verkar ha blivit preggo under natten måste du vara mest misstänkt för att ha en annan agenda.

Rasmus claimar älgen-bebis sist och bör synas.

Jag är grön och bör ha eldkastaren.
 
Top