Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Inte nog med det, Rasmus är också infekterad. Vi har tre infekterade från R1. Men @Sidd överlevde väl i flera rundor med sin infektion, eller? I förra rundan var det väl bara Empi som dog av sin infektion, och det var ju förskriptat.

Känns som att det går att leva flera rundor som infekterad, vilket också behövs om någon fraktion har som vinstkriterium att frysa in en älgbäbis.

I vilket fall som helst bör vi ha hög prio på att varje runda utföra en operation.
Jag är rätt säker på att tanken i förra spelet var att det kommer bara vara en xenomorf, infekterade utvecklas inte om det redan finns en xenomorf men jag vet inte om det var officiellt eller något jag pratade med fjodorsenuba om irl, jag skulle iaf tro att tanken här är densamma.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
- Jag förstår lite av det här fluffet om drömmar mm, men gissar lite på att det saknar spelig betydelse.
Jag tänker att vi måste försöka bekräfta det, eller? Vi har fluff som visar X, så hur konstigt vore det inte att bara anta att det är nonsens och sen liksom spela på att det är nonsens? Vi har en scanner, vi har ett labb, båda funkar för att bekräfta drömmar. Tänker du annars att vi bara ska frysa in alla som var i maskinrummet en varje runda och rädda dem och sedan offra resten eller vad, Basse? Du inser att vinstvillkoret i det här spelet gäller för bybor att personligen frysa ner sig. Så om Genesis är kvar på skeppet för att han är infekterad så förlorar han spelet. Det är liksom inte som ett vanligt bybo-spel och då tycker jag att vi ska spela därefter, inte efter hur ett vanligt bybo-spel spelas. Jag tycker att det är fusk att ignorera regler och låtsas som att hela byn vinner när egentligen bara 4 nerfrysta bybor vinner. Vidare tycker jag att spelet borde kompliceras av det faktum att om vi håller på o frysa ner personer som är gröna så borde vi så sakteliga hamna i en sits där de kvarvarande blir mer och mer osäkra kort. Om det nu är så att någon vill frysa ner sig som infekterad så blir ju chansen större att den kan göra det ju färre bekräftat reko bybor som är på spelplanen.

Jag tänker som så här:
Om spelet börjar utan xenomorph i spel: 3 infekterade vid spelstart ger både byn massor av möjligheter att välja vem vi vill rädda från döden och ställer oss inför det hemska moraliska dilemmat vilka vi måste eventuellt offra till att bli xeno. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig en plan utifrån antagandet att det inte finns någon xeno i spel, där vi stänger in två antaget smittade i mässen t.ex. och posterar eldkastaren i korridoren att titta in i mässen med uppgift att döda vad som kommer ut, samtidigt som vi stänger lufttrummorna i mässen. På så vis kan vi utmana spelupplägget med lite rollspels-realism. :)
Annars kan vi välja att, som jag föreslog innan, testa mig, konrad och stövlis som elaka fraktion 2are genom att stänga in oss i mässen, stänga lufttrummorna och vänta på att den elaka av oss tvingas placera facehugger på de två kvarvarande byborna i rummet. Som jag förstår det av pm'et som Basse hade i förra spelet var han tvungen att skicka facehuggers varje nattrunda(?), och om lufttrummorna är stängda i rummet han var i borde det ge att de anfaller i det rum han befinner sig eller inte alls. På så vis kan vi liksom ta reda på vem av oss som är skum, eller få en fingervisning ditåt. I det scenariot så går martin3 till scannern och antaget infekterad nr 2 opererar på antaget infekterad nr 3 (baserat på drömmar). I övrigt har vi folk i maskinrummet för syre, vid moder för att stänga lufftrumman och en i korridoren att kika in i mässen.

Om xenos inte finns i spel än, så tror jag inte att en infekterad chestburstar operatören och sedan dödar den opererade, men jag kan ha fel och vi kan förstås spela runt det om ni vill... I loren så växer väl xenos oavsett om de dödar som små krabater eller ej?

Jag tycker inte vi ska oroa oss för att någonting inte utförs om xenos eller dylikt targettar en bybo som råkar utföra en viktig syssla. Fjodor i startinlägget tycker jag låter som att scenario-aktiviteter kan vara nattmord och facehuggers. Så oavsett fallet görs syre och operation och sånt först.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är rätt säker på att tanken i förra spelet var att det kommer bara vara en xenomorf, infekterade utvecklas inte om det redan finns en xenomorf men jag vet inte om det var officiellt eller något jag pratade med fjodorsenuba om irl, jag skulle iaf tro att tanken här är densamma.
Ja, jag tycker att det är ett rimligt antagande att vi endast kommer ha en xeno, åtminstone om det stämmer att någon specialfraktion eventuellt skulle vilja frysa in smittade i nödskeppet.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Viktig liten grej är att Genesis öppnar drömgrejen och Martin3 därefter kommer ut med att också ha drömt mardrömmar. RasmusL är sen trea på det. Jag hade mardrömmar i förra spelet och var infekterad, men jag vet inte om det är så att man nödvändigtvis på det kan likställa mardrömmar med infektion - vad har vi då scannern till liksom?

Kan det vara en tanke att ha flera infekterade för att garantera att det kommer en xenomorph snart som äter upp oss? Är det som några teoriat att BioBunkern är bland oss som den hemliga xenomorphen? Spelar någon av de teorierna roll just nu när vi bara kan gissa? Vem skall trösta knyttet?

Finns det en anledning att ljuga OM att ha drömmar för att slösa viktig scannertid?

”Empi som opererar eldkastaren”
Annars opererar jag MED eldkastaren. Nya riktlinjer i regionen för att undvika återkommande patienter.

Friska (troligtvis): Basse, Sidd, Empi, Impetigo. Eftersom de befunnit sig i ett rum som verkar skyddat och ej påstår sig ha mardrömmar.
Nu har jag ju inte sagt bu eller bä om drömmar. Men jag har inte haft mardrömmar, däremot har luften blivit sämre (vilket är förståeligt om man sover i ett rum med tre andra där ventilationen är avstängd och alla äter långlagrad rymdmat).

Mitt föregående argument om att jag bara vill operera om jag får eldkastaren är just för att om det skulle poppa något ur Genesis eller om det skulle finnas något annat Xenomorphbaserat hot som vill ta ut en spelare som garanterat kommer vara i ett specifikt rum.
Men sabbar eldkastaren rummet, vilket den gjorde förra spelet så är det rimligt att den kanske inte är där. Då är jag beredd att modigt lämna opererandet till någon annan och mysa med eldkastaren i ett för stunden icke angivet rum istället.

En av drömmarna bör opereras, en bör scannas, det är väl det bästa vi kan göra. Scan på Martin3 och Operation på Genesis ligger min röst på just nu. Såklart tar jag gärna eldkastaren själv, men då om jag inte opererar - så då får nån annan steppa up för det istället. Föreslår Sidd eller Impetigo som operatör i så fall med tanke på att jag känner mig tryggare med dem efter att vi alla hängde i maskinrummet med stängda lufttrummor.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kan det bli så att den som läggs i kryostas också får eldkastaren om vi är lite fast and loose med de olika rösterna. Skickar vi eldkastaren till jorden i så fall och står utan skydd därefter? :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Läste igenom startinlägget igen:

Därefter går ni till maskinrummet för att kontrollera hur mycket syre ni har kvar. När ni kliver in maskinrummet ser ni mekanikern fjodorsenuba ligga på bordet, med en facehugger på ansiktet och en hemmabyggd eldkastare liggandes bredvid honom. Ni drar iväg honom till labbet och försöker operera bort facehuggern. Tyvärr lyckas ni inte rädda honom men förhindrar facehuggern att utvecklas till en fullvuxen xenomorph.
Detta tycker jag tyder hårt på att vi inte har en xenomorf i spel ännu. Det är klart att det tekniskt kan ha smugit ombord en på skeppet på något annat sätt, men jag tror inte att Fjodde hade bemödat sig på det här sättet att explicit visa att den facehugger som redan dödat honom inte utvecklas till xenomorf. Så i dagsläget tror jag inte att det finns någon xenomorf i skeppet ännu. Däremot är risken stor att någon av oss smittade kommer att föda en.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Recca säger mycket som är klokt. Jag fastnar lite på att du helt riktigt pekar på risken att om vi fryser ner "gröna" bybor, så ökar också risken att de infektersde/ulvarna kan placera en infekterad i kryostas!

Men hur ska vi göra då? Hur kan byn "bli av med" scummiga/infekterade?

Hjälp mig, jag är trött i tanken här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Viktig liten grej är att Genesis öppnar drömgrejen och Martin3 därefter kommer ut med att också ha drömt mardrömmar. RasmusL är sen trea på det.
Liten detalj: Martin nämner "konstiga drömmar" först, men säger inget om infektion:

Någon annan som drömde konstiga drömmar?
Jag säger sedan specifikt att jag drömt om att bli tagen av en facehugger.

Drömmen i sig är lite underlig. Jag drömmer att jag går bort till lastutrymmet för att titta på äggen som ligger där. Jag öppnar en låda, tittar ned, och blir tagen av en facehugger. Det låter ju som att jag i drömmen vet att det finns ägg i lastutrymmet, men jag är ju vanlig forskare.

@Stövelkatten, vad såg du i natt? Spenderade gänget hela natten i mässen?

Känns som att jag inte blev smittad i natt, utan tidigare, innan spelstart, när jag gick till lastutrymmet, vilket jag sedan drömde om i natt. Denna tolkning gör Recca och KK lite mindre misstänkta.

@Martin3 och @RasmusL, kommentarer på detta? @Basenanji, du sade att du visste något fluffigt om drömmarna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Och, såklart, det är superviktigt att någon går och opererar på mig. Jag kan inte göra det själv. Först var Martin på väg att göra det, men han håller på att röstas till skanning, så han kan inte göra det. Sedan skulle Empi gå, men nu när han inte ska få eldkastaren drar han sig ur. Jag argumenterar såklart för egen ska här, men jag tror att det är viktigt att vi opererar varje runda för att hålla nere dödsfall och facehuggers. Så vem ska gp till labbet och operera mig? @RasmusL? Någon annan?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Sedan skulle Empi gå, men nu när han inte ska få eldkastaren drar han sig ur.
Det är bättre för skeppet att operera på dig. Av den anledningen kan jag tänka mig att operera, men får jag också eldkastaren och därmed riskerar att sabba labbet så är det ju inte så bra. Som läget är nu så är jag toppval att få eldkastaren så då drar jag mig ur om nån annan opererar. Alternativet är att jag chansar på att operera med eldkastaren i bakfickan, eller att vi röstar om om eldkastaren (helst inte, gillar den lilla tryggheten som det innebär att kunna elda xenos)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Hörni, jag märker att jag ligger ganska lågt och det beror ju mycket på att jag är så usel på att lista ut vad som är de geniala dragen. Det sagt:

- Jag bekymrar mig över att både Genesis och Martin verkar vara infekterade. Är de båda dömda att dö om vi inte opererar dem? Hinner vi operera bägge i tid? Om inte, är någon av Genesis/Martin dömda att dö? 😔

- Det känns ju väldigt lockande att xenomorph-säkra det rum där icke-infekterade befinner sig, vilket borde få konsekvenser för hur vi rör oss.

- Jag utgår från att eldkastaren skyddar en (1) person mot Xenomorphattacker, men inte mot facehuggers. Jag kan ha fel.

- I förra spelet var jag scum och kunde släppa ut facehuggers som då kunde infektera någon. Mitt mål var att en infekterad person kryostasades.

- Jag är osäker på om en facehugger kan förvandlas till xenomorph efter att ha brutit sig ur en infekterad kropp, och på så sätt utöka antalet Xenomorpher i spel.

- Jag förstår lite av det här fluffet om drömmar mm, men gissar lite på att det saknar spelig betydelse.

- Tycker fortfarande att vi som är i maskonrummet är bra kandidater för kryostas.
Om du tänker efter från förra:

- Var det inte så att du infekterade (med facehugger) en annan i samma rum som du befann dig i. Och denne fattade inte det (du röjde undan bevisen) men fick mardrömmar kommande natt.
- Var det inte så i speldesignen att bara 1 spelare blev Xenomorph-monster och började försöka döda andra. De övriga som blev ”infekterade” dog inte så det blev inte mer å mer monster.
- Kolla mina poster det här spelet: ska vi inte dela in alla på skeppet i sjuka-infekterade?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Inte nog med det, Rasmus är också infekterad. Vi har tre infekterade från R1. Men @Sidd överlevde väl i flera rundor med sin infektion, eller? I förra rundan var det väl bara Empi som dog av sin infektion, och det var ju förskriptat.

Känns som att det går att leva flera rundor som infekterad, vilket också behövs om någon fraktion har som vinstkriterium att frysa in en älgbäbis.

I vilket fall som helst bör vi ha hög prio på att varje runda utföra en operation.
Jag fattade det som att den som blev infekterad först blev monster kommande natt.

Det hade blivit för obalanserat med att alla infekterade utvecklades till monster.

Vi får ju även väl se om fjodde ändrat på några förutsättningar.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Annars kan vi välja att, som jag föreslog innan, testa mig, konrad och stövlis som elaka fraktion 2are genom att stänga in oss i mässen, stänga lufttrummorna och vänta på att den elaka av oss tvingas placera facehugger på de två kvarvarande byborna i rummet. Som jag förstår det av pm'et som Basse hade i förra spelet var han tvungen att skicka facehuggers varje nattrunda(?), och om lufttrummorna är stängda i rummet han var i borde det ge att de anfaller i det rum han befinner sig eller inte alls. På så vis kan vi liksom ta reda på vem av oss som är skum, eller få en fingervisning ditåt. I det scenariot så går martin3 till scannern och antaget infekterad nr 2 opererar på antaget infekterad nr 3 (baserat på drömmar). I övrigt har vi folk i maskinrummet för syre, vid moder för att stänga lufftrumman och en i korridoren att kika in i mässen.
Jag gillar @Recca s konstruktiva resonemang. Låt enbart de tre som erkänt att de har drömmar vara i labbet och scannern så får vi mer information till nästa runda om hur det verkar fungera, utan att vi riskerar personer som ännu inte (åtminstone öppet) har konstiga drömmar.

Så mitt förslag är att @Martin3 skickas in i scannern och att @RasmusL opererar på @Genesis.

Kryostas: @Vimes
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @Basenanji
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Så mitt förslag är att @Martin3 skickas in i scannern och att @RasmusL opererar på @Genesis.
Detta tycker jag är bra. Misstänkta sabotörer utifrån startpositioner är för mig (förutom ovan nämnda martin, Genesis och Rasmus):

@Recca
@Konrad Konvalj
@Stövelkatten

Jag föreslår att de tre går till Mother och stänger ventilationen till maskinrummet på nytt.

Två av oss i ”karantän” i maskinrummet (jag räknar inpetigo, sidd, empi, basse, vimes och andersson som rena nog för karantän) bör också gå till korridoren ochse efter vad som händer i scannern.

Eldkastaren är nog inte viktig denna rundan iom att vi inte verkar ha nån xenomorf som många påpekat. Jag tycker inte att eldkastaren ska vara i maskinrummet iom risken att rummet förstörs. Föreslår att genesis får den för att försvara sig mot eventuell rasmusälg (genesis opereras ju före chestburst vad det verkar).

Eldkastare: @Genesis
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Andersson och Vimes ser ut att ha teamat upp. Ville bara påpeka det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Var det inte så att du infekterade (med facehugger) en annan i samma rum som du befann dig i. Och denne fattade inte det (du röjde undan bevisen) men fick mardrömmar kommande natt.
- Var det inte så i speldesignen att bara 1 spelare blev Xenomorph-monster och började försöka döda andra. De övriga som blev ”infekterade” dog inte så det blev inte mer å mer monster.
Jo det där stämmer. Jag har bara ögnat förra partiet så minns dåligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Då borde spelare som fått drömmar alltså kunna vara misstänkt för att vara scum som vill infektera andra?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Eller -sorry- jag menar att om tre spelare (A B C) befunnit sig i ett rum och två av dem (A B) fått drömmar, då är det förmodligen den tredje (C) som är usel skummaste med onda avsikter!

Eller?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Och, såklart, det är superviktigt att någon går och opererar på mig. Jag kan inte göra det själv. Först var Martin på väg att göra det, men han håller på att röstas till skanning, så han kan inte göra det. Sedan skulle Empi gå, men nu när han inte ska få eldkastaren drar han sig ur. Jag argumenterar såklart för egen ska här, men jag tror att det är viktigt att vi opererar varje runda för att hålla nere dödsfall och facehuggers. Så vem ska gp till labbet och operera mig? @RasmusL? Någon annan?
@Vimes gjorde det på mig förra resan.
Han vet hur man gör👍
 
Top