Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Sedan: Jag är fortfarande intresserad av folks tankar på vad syftet med skanningen är, om folk som blir smittade får reda på det själva. Det måste vara något av:

  1. Man kan vara infekterad utan att veta om det
  2. Man kan ha drömmar utan att vara infekterad
  3. Det finns folk som inte vill vara ärliga om att de är infekterade

Vad tror ni om detta? Vad är era teorier? Jag tycker att det känns rimligast med den tredje teorin just nu, att vi har en eller flera personer som vill se till att vi fryser in någon infekterad person. Dessa personer skulle då ljuga och säga att de inte är smittade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Alltså, jag känner en sväldigt stor risk att låta en med konstiga drömmar operera. Det är fullt möjligt att den då chestburstar och att operationen misslyckas och att labbet förstörs.
Ja, frågan är hur det funkar när man är infekterad. Min spontana gissning är att Fjodde slår tärning varje runda för alla som är infekterade, och vid ett visst resultat så kommer den ut. Och vi har inte, vad jag kan se, något verktyg för att förhindra detta.

Eller …

Hade inte ni ihjäl en chestburster förra omgången? Med eldkastaren? Eller har jag drömt detta?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Hittade detta från förra spelet:

Jag, martin3, Empiricus och Sidd var i maskinrummet. Vad som hände där var att en chestburster hoppade ut ur Empiricus, så han är jävligt död. Jag jagade bort den med eldkastaren, Sidd pekade ut en facehugger i en hög med gamla syrefilter och jag tände på högen så maskinrummet är fullt med rök.

Vi kan fundera på om det alls hade gått att rädda Empi, och om fluffet att Sidd pekar ut en facehugger (fanns det någon där?) i en hög brännbart gunk gör honom till god eller sabotör. Vi kan hur som helst konstatera att det händer grejer, och att Impetigo kanske gjort det smartaste draget i spel hittills.
Det tyder ju på att eldkastaren är bra mot chestbursters, inte bara mot xenomorfer, som @Andersson sade. Däremot sabbar den ju rummet den är i när den används.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Jag röstar för att operera Empiricus och sen stänga in resten med mardrömmar i mässen med en modig person med eldkastare så eldar vi den jäveln som kommer ut...
Är det verkligen så det funkar? Jag har fått för mig att eldkastaren skyddar en person mot xenomorphattack, men hey, jag kan verkligen ha fel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,712
Location
Oktoberlandet
Jag håller fast vid min tanke om att de som ska gå in till labbet för att operera enbart bör vara Genesis och Martin3. De två har en indikation på att vara smittade och borde därför inte bli anfallna av en xenomorf i vilket fall som helst. Det är därför slöseri att ha en eldkastare där eller med de två överhuvudtaget.

Förra gången var det väl så att Weyland-Yutani-agenterna antingen smittade någon inom samma rum eller genom lufttrummorna om agenten var ensam? Det var också möjligt att se när de höll på med att fippla med lufttrummorna (men kanske bara om man stod i korridoren?). I och med att lufttrumman är stängd till maskinrummet så borde smitta därmed varke kunna spridas in eller ut därifrån.

Vi hade behövt få in Stövelkatten i spel för att kanske få ytterligare information. Men tillsvidare tänker jag rösta såhär för att få lite fart på det helta.

Kryostas: @Vimes
Undersöka: @Konrad Konvalj
Eldkastare: @Basenanji

Motivering:
- Vimes känns hyfsat grön. Han agerade för skeppet genom att stänga lufttrumman till maskinrummet. Han är just nu den som jag mest litar på att sätta i frysen.

- Jag tror mest på att det är en slump att två av de smittade är i mässen - det kan mycket väl vara spelarnas val i Runda 0 som råkat sätta dem där. Men för att testa teorin tänkte jag att vi ändå scannar någon annan som är i mässen. Och då är det väl lämpligast att ta någon som varit relativt passiv hittills, som Konrad, eftersom den personen lär stå först i kön till nödskeppet om hen grönas.

- Jag förstår inte alls varför Empi ska ha med sig eldkastaren in i kirurgsalen (och framför allt inte Genesis argument att det är bra för att han är läkare). Dessutom finns det en risk att eldkastaren om den används orsakar brand eller sprinklers eller annat fanskap så att vi inte kan använda labbet kommande runda. Tills vidare tycker jag det är bättre att låta Basse ha kvar den tills någon kommer med ett bättre argument för motsatsen. (Det är f ö heller inget argument att Basse är grön för att han hade eldkastaren från början. Han kan fortfarande vara smittad - det är bara xenomorfattacker eldkastaren skyddar mot).
Du tror att Vimes är snäll besättningsman som hjälper byn👍
Kan så vara men det betyder inte att bara för att en spelare är god så är den frisk.
Kommande natt kan ju ge besked om mardrömmar som i alla fall ger indikation på sjuk.

Det här spelet är svårt för att det inte riktigt bara är att luska ut vem/vilka som är bus.
Jag i alla fall lyckas i detta spel om bara friska röstas ner i kryostasen.

Visst vi behöver lista ut vilka som förstör för ”byn” men vi behöver också kategorisera besättningen i friska - sjuka (infekterade med facehugger).

Friska (troligtvis): Basse, Sidd, Empi, Impetigo. Eftersom de befunnit sig i ett rum som verkar skyddat och ej påstår sig ha mardrömmar.

Övriga vet vi ej status på och bör ej röstas ner i Kryostasen förens vi friskförklarat dessa med scanner eller opererat bort Facehugger från bröstkorgen. De som röstar på nån av dessa bör ge riktigt bra förklaringar för annars tycker jag det luktar scumt.

Detta leder till att de ”troligtvis” friska nog ligger i blickfånget för den som siktar med sina facehugger-placeringar.

Om (eller när) vi har Xenomorph-monster i spel så bör vi i möjligaste mån ge eldkastaren till den spelare som monstret vill attackera.
Det behöver dock inte vara en frisk då moster-spelaren nog får som vinstkriterie att döda ett visst antal passagerare (kanske 4st).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Alltså, jag känner en sväldigt stor risk att låta en med konstiga drömmar operera. Det är fullt möjligt att den då chestburstar och att operationen misslyckas och att labbet förstörs.

@Recca och @Konrad Konvalj hade ni några märkliga drömmar?
Jag röstar för att operera Empiricus och sen stänga in resten med mardrömmar i mässen med en modig person med eldkastare så eldar vi den jäveln som kommer ut...
Öhh, N-nej jag drömde om, öhh, b-blommor och-och *svälj* moln!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Man kan vara infekterad utan att veta om det
  1. Man kan ha drömmar utan att vara infekterad
  2. Det finns folk som inte vill vara ärliga om att de är infekterade

Vad tror ni om detta? Vad är era teorier?
Jag tror att det finns de som inte är ärliga om huruvida de är infekterade och som har som mål att frysa ned rymdparasiter.

iom Rasmus drömmar framträder ett tydligt mönster att de som var i mässen verkar ha blivit utsatta för något som gett dem drömmar.

Jag tycker absolut vi ska operera Genesis men som Andersson et al är inne på är nog Empi med eldkastare inte det bästa vaöet av operatör. Jag tycker att det bästa förslaget är Rasmus ellwr nån annan som drömmer konstigt. Någon bör sedan iaktta labbet från korridoren. Förslagsvis @Stövelkatten

Vi bör använda scannern också och då är det fortfarande @Martin3 som är rimligaste kandidaten, Recca eller Konrad kan vara med där och nån bör iaktta från korridoren.

Vi måste förstås jobba på i maskinrummet.

Vi har inget i Mother att göra längre iom att maskinrummet nu är skyddat och det ser jag som det bästa alternativet tills något drastiskt förändrar förutsättningarna. Jag kommer se det som ytterst rödande om nån går till Mother.

Även rödande att gå till mässen iom att den förmågan är potentiellt bra för ulvar men i princip värdelös för bybor.

Vi vill inte ha folk aom står ensamma! De kan ju då plantera ut skit i ventilationen. Även bra med få rum att välja mellan iom att vi med ganska häg sannolikhet kommer ha ögon från korridorerna på samtliga rum ”i spel” (alltså maskinrum, lab, sjukstuga, korridor).

d ett är Rödande att @Recca inte verkar ha drömt. Stämmer det, Recca, att du inte deömt nåt konstigt?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är på att vara suss tillsammans med Konrad konvalj men då borde Stövelkatten vara suss också eftersom han är ensam i närliggande rum.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kryostas: @Impetigo
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @igo

Nån som inte stått i mässen bör stasas, helst jag som är grön, som nummer två på listan har jag Sidd som känns grön.

Undersöka Martin som diskuterats tidigare, Rasmus är ett lika gott val men jag tnker mig nu att Rasmus opererar Genesis.

Eldkastaren ska gå till den grönaste.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,712
Location
Oktoberlandet
Vad är fördelen med att vara flera i samma rum?
Jag trodde förra rymd-Alien-färden att det skulle vara tematiskt dåligt att vara själv när monstren kommer och att det alltså skulle vara bra att hjälpas åt att försvara sig mot monstren.
Dock stödjer inget det direkt i spelmekaniken då ingen verkar kunna skydda sig mot att få en facehugger i sig (nattmord) och att den med eldkastaren verkar ju bara kunna skydda (väkta) sig själv mot Xenomorph-Alien-Monster (DTF).

Indirekt så fördelas kanske visserligen risken på fler besättningsdeltagare i samma rum när odjur dyker upp och ska bråka.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tror att det finns de som inte är ärliga om huruvida de är infekterade och som har som mål att frysa ned rymdparasiter.

... inte det bästa vaöet av operatör. Jag tycker att det bästa förslaget är Rasmus ellwr nån annan som drömmer konstigt. Någon bör sedan iaktta labbet från korridoren.
HUR ÄR DET SMART??

Ponera att alla eller någon/några som har konstiga drömmar också har infektionen, någonting vi inte ännu fått bekräftelse på men som är troligt om man ser till tidigare spel (vilket andra har påtalat), så är de personerna immuna mot xenomorfens attacker och de kan inte bli dubbel-infekterade. Hur kan det då någonsin vara smart att ge eldkastaren till en sådan person? Alltså jag menar någonsin, ever? Du får gott förklara varför det, när vi har evidens för att de är troliga infekterade, vi ska ge eldkastaren till dem.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
HUR ÄR DET SMART??

Ponera att alla eller någon/några som har konstiga drömmar också har infektionen, någonting vi inte ännu fått bekräftelse på men som är troligt om man ser till tidigare spel (vilket andra har påtalat), så är de personerna immuna mot xenomorfens attacker och de kan inte bli dubbel-infekterade. Hur kan det då någonsin vara smart att ge eldkastaren till en sådan person? Alltså jag menar någonsin, ever? Du får gott förklara varför det, när vi har evidens för att de är troliga infekterade, vi ska ge eldkastaren till dem.
Jag tror att du missförstod mig. Jag vill inte ge eldkastaren åt nån misstänkt, jag vill att de som sannolikt är infekterade ska utsättas för mer fara än de som sannolikt är rena och jag tror att infektionen också ger skydd från älgar vilket diskuterats tidigare i tråden.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sedan: Jag är fortfarande intresserad av folks tankar på vad syftet med skanningen är, om folk som blir smittade får reda på det själva. Det måste vara något av:

  1. Man kan vara infekterad utan att veta om det
  2. Man kan ha drömmar utan att vara infekterad
  3. Det finns folk som inte vill vara ärliga om att de är infekterade

Vad tror ni om detta? Vad är era teorier? Jag tycker att det känns rimligast med den tredje teorin just nu, att vi har en eller flera personer som vill se till att vi fryser in någon infekterad person. Dessa personer skulle då ljuga och säga att de inte är smittade.
Smart tänkt. Jag tycker ändå vi borde kolla martin3 eller en av de andra med skumma drömmar för att säkerställa det hela. Å andra sidan får vi reda på det när Empi sprättar upp dig.
Jag tycker absolut vi ska operera Genesis men som Andersson et al är inne på är nog Empi med eldkastare inte det bästa vaöet av operatör. Jag tycker att det bästa förslaget är Rasmus ellwr nån annan som drömmer konstigt. Någon bör sedan iaktta labbet från korridoren. Förslagsvis
Värsta syftningsfelet jag sett på länge.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag tycker absolut vi ska operera Genesis men som Andersson et al är inne på är nog Empi med eldkastare inte det bästa vaöet av operatör. Jag tycker att det bästa förslaget är Rasmus ellwr nån annan som drömmer konstigt.
Här kanske missförståndet uppstått, @Recca ?

”Operatör” avsee alltså inte den som har eldkastaren utan den som opererar Genesis.

Så ”Empi som operatör med eldkastare” ska inte tolkas som ”Empi som opererar eldkastaren” utan som ”Operatören Empi som har en eldkastare”.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kryostas: @Impetigo
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @igo

Nån som inte stått i mässen bör stasas, helst jag som är grön, som nummer två på listan har jag Sidd som känns grön.

Undersöka Martin som diskuterats tidigare, Rasmus är ett lika gott val men jag tnker mig nu att Rasmus opererar Genesis.

Eldkastaren ska gå till den grönaste.
Jag är med på att frysa in vem som helst ur maskinrummet. Och även att ge eldkastaren till någon från maskinrummet.
 
Top