Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - runda 2

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Kan meddela att jag ska lira Mario kart med lite folk i kväll så jag kommer nog inte vara så tillgänglig i slutet av rundan. Försöker hänga på så gott det går.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nu rör jag mig strax från jobbet, så jag kommer inte kunna vara mer aktiv här under resten av kvällen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag vet.

Mitt inlägg går inte riktigt ihop.
xyas vet att två snubbar har fortida föremål i sin väska och tänker genast på Vicotniks analysmanick. Det är just det som får mig att se snett mot xyas i det här läget. Det framgår ju tydligt att Trasapa och Lu-kaazh har forntida föremål i sin rygga och inte Vicotnik.

Jag greppar inte hur han tolkade det så helt enkelt.

Rösten på xyas är säkerligen inte så genomtänkt förutom att jag tycker att xyas har tänkt fel.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Gamla konservbrukar
Forntida lavalampa
Så då vet vi att min information stämmer, gött. Även om den inte hjälper oss att säga något om spelets uppbyggnad.

Konrad, misstänkt ulv, kastar sig över min felsägning och röstar på mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay.

Jag kommer att möta galgen. Det är säkerligen bra för mitt psyke om inte annat.

Vem som skall hängas nästa runda är ju svårt att sia i nu, och det beror ju också på vem som nattmördas (om ett mord begås?) Alla förmågor i spel kommer säkerligen att hjälpa er i kampen mot grönsakerna, och nått av mina paranoia inlägg borde ha träffat en ulv. Annars har jag ju totalt misslyckats.

Som den inbitne varulvsspelaren jag är kommer jag att följa det hela in i kaklet. Hade jag haft möjlighet hade jag nog hellre dragit på BA.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Brynolf said:
xyas said:
Konrad Konvalj said:
I så fall vill jag veta vad det är.
Förmåga: Jag är ju, som ni redan förståt, en av byns med prominenta medlemmar. På grund av detta innehar jag informationen att två andra spelare har fornfynd i sin utrustning.
Jo, du smulade lite att din info handlade om folks utrustning. En rätt meningslös förmåga tycks det mig.
Idag har varit en hetsig dag och spelandet har fått lida tyvärr och ikväll kommer ett gäng över på några gravöl. Allvarligt vimes, fredag?

Anywhoo.
Brynolf, för i helv...
Den meningen alena gör så att jag vill hänga dig med fotknölarna ikväll.

En meningslös förmåga? Den förmågan kan vara min enda räddning, en enda liten konfirmation på att jag har talat sanning och du vill sopa den under mattan och kalla det skit?

Hur många fler är det som ordagrant har beskrivit sitt föremål som forntida? vi har gammal från lukas som nu säger att det egentligen var forntida, det köper ni, men att jag sagt forntida från första start får jag ingenting för?

Och xyas, jag går ut med att jag har en siar roll och blir genast antastad från håll och kanter för att vara ulv. Lukas grönas från vic och vic grönas från paxen medans jag står utan nåt sorts alibi och tror att vimes har missat något. Då sitter du inne med det här och säger ingenting? Det må se litet ut men det är faktiskt den enda rad info som ger mig någon sorts bekräftelse.

Huruvida, jag förstår om ni lutar åt att rösta ut mig. Såhär i nuläget så inser jag att jag bara skulle ha hållt käften om min förmåga, men hade byn blivit mer hjälpt av det? Men vad tjänar vi på att få ut mig? Vi kan inte bekräfta annat än att jag är bybo genom det, men vi får aldrig nån egentlig användning av mitt siande. Mer logiskt är det då att rösta ut Vic för att på så vis bekräfta siandet av lukas.

Om nu vi har att göra med en sån där sektledare så lär ju siaren sitta pyrt till att bli konverterad, om så inte redan är fallet.

Konrad har jag fortfarande svårt att se som ulv, han har spelat bra och frågvist, drivande och petande precis som han har gjort de gånger jag kört med honom tidigare. Visst han fummlar rejält i slutet av första rundan men jag kan faktiskt köpa hans förklaring till viss del. Konkel kan dessutom lätt bli uppspelt och låta paranoian dra med honom i en karusell av misstankar och ulvaplädar.

Brynolf kommer undan lite väl lätt med sitt snelir förra rundan däremot. Det sista han klämmer in är trots allt att han litar på Recca och lägger sen ingen röst.
Han hade ingen tid att läsa ikapp men på den lilla tiden så kunde han utläsa att Recca var grön, hur i helv..? Hela slutspurten på den rundan gick väl mer eller mindre ut på att recca var en lögnare? Det missade brynolf helt tydligen. Han skummade förbi merparten av inläggen och höll sig till dråparträdets sida i slutet ändå, men utan att lägga en röst i favör, knepigt. Och nu sitter ni och säger att han(brynolf) spelat bra hela denna runda och förra men vill hänga konrad på exakt samma grunder?

Den här rundan har fått mig skeptisk till om vi ens har att göra med en sån där sektledare, det lutar snarare åt att vi blir fållade av fler än en ulv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Konrad, misstänkt ulv, kastar sig över min felsägning och röstar på mig.
Jag kan ju inte rösta på mig själv direkt så din felsägning må räcka för min del. Ett litet halmstrå till överlevnad helt enkelt.

Nu är ju risken väldigt liten att någon flyttar sin röst från bybo Kånkelman, men jag har lärt mig mycket denna omgång så på det hela taget är jag nöjd.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Also, jag glömde lägga en röst.
Den slänger jag på Brynolf tills vidare därför att just nu känns det som att alla röstar på konkel av samma anledning, ett schabbel och snesteg i slutet av första rundan. Därför kan jag med gott samvete lägga min röst på brynolf av samma anledning tills jag har fått en minst lika genomgående förklaring som konkel faktiskt har tagit sig tid att tillverka.

Röst: Brynolf
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Trasapa, det enda min förmåga gör att konfirmera att du inte ljuger om din lavalampa. Den säger inget om din tillhörighet. Tyvärr.

Men min röst ligger på Konrad, inte dig, och där kommer den stanna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag blir ju sugen att lägga min röst på Brynolf igen för att öka mina chanser att överleva, men det kan jag ju i så fall göra 20.57 om något har hänt fram tills dess.

Trasapas inlägg i övrigt tycker jag är väldigt okay. Han har visserligen många tankar som överlappar med mina, men det tycker ju jag är bra eftersom jag ser Trasapa som grön och vet att jag själv är grön.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag förstår att du är frustrerad över att inte ha något direkt alibi, Trasapa. Dock har jag ju sagt att åtminstone jag tycker du har mer som talar gott för dig än Konrad, och de flesta verkar tycka likadant.

Trasapa said:
En meningslös förmåga? Den förmågan kan vara min enda räddning, en enda liten konfirmation på att jag har talat sanning och du vill sopa den under mattan och kalla det skit?
Som xyas just sa, säger förmågan inget annat än att du inte ljugit om din utrustning. Eftersom jag tror att växterna fått kompletta roller är det inte direkt någon viktig info. Men visst, det talar absolut inte till din nackdel.

Om nu vi har att göra med en sån där sektledare så lär ju siaren sitta pyrt till att bli konverterad, om så inte redan är fallet.
O ja! Nu när trädet är dött, lär ju inte fler konverteras iofs, men en av oss lär ha gått över till den andra sidan. Vic är då den mest trolige.

Brynolf kommer undan lite väl lätt med sitt snelir förra rundan däremot. Det sista han klämmer in är trots allt att han litar på Recca och lägger sen ingen röst.
Han hade ingen tid att läsa ikapp men på den lilla tiden så kunde han utläsa att Recca var grön, hur i helv..?
Det här har jag förklarat. Hon smulade tidigt att hon var äventyrare och sedan kom det fram att hon var siare. Stämmer helt med min info. Däremot inte sagt att hon automatiskt var helgrönad, men hon verkade inte ljuga i alla fall.

Hela slutspurten på den rundan gick väl mer eller mindre ut på att recca var en lögnare? Det missade brynolf helt tydligen. Han skummade förbi merparten av inläggen och höll sig till dråparträdets sida i slutet ändå, men utan att lägga en röst i favör, knepigt.
Som jag också redan sagt, lade jag mitt slutinlägg innan jag hunnit läsa ikapp. Jag hade bara kommit HIT. I det läget hade inte Vic vänt uppåner på situationen än.

Den här rundan har fått mig skeptisk till om vi ens har att göra med en sån där sektledare, det lutar snarare åt att vi blir fållade av fler än en ulv.
Varför dog ingen förra runan då? Var har vi i så fall vår väktare?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Frågorna till Bynolf är alltså:

Hur kunde du helt missa alla bevis emot Recca förra rundan och genom en snabb skumläsning i all hast helt kallt gå ut med att du litade på henne?

Du sa att du var borta men konkel såg dig i aktivitetslistan, förklaring?

Du förvrider dessutom sanningen för att passa dig Brynolf, likt en grönsak i ulvakläder.


Brynolf said:
Jag har kikat lite på Reccas poster förra rundan.

Outade sig som "Muterat djur", vilket väl är identiskt med Lukas ras? Detta, och även att hon var äventyrare, tyder starkt på att ondingarna fått kompletta roller/alias.
(Men still... hur rimligt är det att dråparträdet är en äventyrare? Trädet måste ju ha kommit före äventyrarna till byn... Förmodligen en logisk miss från Vimes sida. Lätt hänt)
HÄR går Recca igenom alla spelare. Konrad tycker hon bäst om, och om Trasapa har hon inget att säga. Tyder på att nån av dessa är växt.
Det här är vad hon egentligen sa om mig:
Recca said:
Trasapa: Jag har ingenting att säga om denne figur. Mycket frånvaro är dock inget gott tecken.
Och om konkel:
Recca said:
KK: Spelar ännu mer som en bybo än han gjorde i Supernaturalgate. Han är dessutom mest drivande, i min åsikt.
Här hade jag alltså hög frånvaro och hade inte hunnit göra något intryck på henne, men att jag har just hög frånvaro ser hon som dåligt. Hur får du det här till att hon skyddade mig på något vis? Borde inte ulvapolare vara på motsatt sida varandra för att inte dra med båda i ett fall? Nej du drar en slutsatts att jag eller konrad är växter därför att recca tycker att konrad spelar mer bybo än i förra spelet och jag har dålig aktivitet. Gärna en förklaring till hur du tänker här.

Om vi ska börja rota bland personer som recca försvarade i det inlägget så ligger du själv riktigt illa till Brynolf, men det sket du såklart i att ta med.


Recca said:
Brynolf: Nu när han kommit loss tycker jag att han spelar väldigt mycket som en bybo. Dock så tog det ett tag för honom att komma igång och då gjorde han det först efter att en hel del personer redan outat. Hans outning om beväpning känns safe då han sällar sig till en som redan är beväpnad. Men eftersom han outar två utrustningsdelar är det inte troligt att han ljuger om just det.
Hon säger egentligen inte så mycket alls om brynolf annat än att han spelar väldigt mycket bybo, talar troligen sanning om sin beväpning men lämnar ändå utrymme för att ändra sin åsikt om vinden skulle vända mot brynolf.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
xyas said:
Trasapa, det enda min förmåga gör att konfirmera att du inte ljuger om din lavalampa. Den säger inget om din tillhörighet. Tyvärr.
Det här är ju egentligen jätterörigt. Vimes borde ha hittat på ett annat ord än "bybo", då det ju är en vedertagen term för "good guy" i sådana här sammanhang. Xyas, skulle det kunna gå att tolka din info som att "två good guys har antika grunkor"?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Brynolf said:
Xyas, skulle det kunna gå att tolka din info som att "två good guys har antika grunkor"?
Nej tyvärr, det gör det inte. Formuleringen är väldigt tydlig och ger inget utrymme för feltolkningar.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Brynolf said:
Varför dog ingen förra runan då? Var har vi i så fall vår väktare?
Ok nu hann jag såklart slänga in ett nytt inlägg åt dig medans du svarade på det andra, typiskt.

Men till den meningen. Kan det vara så att dråparträdet redan infekterat t.ex två individer innan spelstart men dom hade inte växt tills sig förra rundan. Alltså dom kunde inte mörda någon förens runda två, kanske visste dom inte ens om att de var smittade förens nu, och dråparträdet tog vi ju ut direkt så därav inget nattmord.

Det skulle kunna balanseras med att siaren siar dessa som gröna då dom inte har blivit riktigt konverterade ännu, och samtidigt kan dom inte göra någon skada mot byn ännu.

Nu när jag tänker efter så skulle det såklart bli otroligt obalanserat om dessa skulle sias gröna i första rundan och sedan sitta säkert tack vare detta.
Äh, nu har jag skrivit det så kan lika gärna dela med mig, det var en snabb tanke som tog fart efter jag läste brynolfs frågor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Frågorna till Bynolf är alltså:

Hur kunde du helt missa alla bevis emot Recca förra rundan och genom en snabb skumläsning i all hast helt kallt gå ut med att du litade på henne?
Det här har jag svarat på en miljard gånger nu. Hennes outningar stämde med min info.
Du sa att du var borta men konkel såg dig i aktivitetslistan, förklaring?
Detta har jag också förklarat. Jag var inloggad på vägen hem och försökte läsa ikapp på mobilen. Det hann jag inte, kan jag ju förtydliga åter igen.

Du förvrider dessutom sanningen för att passa dig Brynolf, likt en grönsak i ulvakläder.
(...)
Här hade jag alltså hög frånvaro och hade inte hunnit göra något intryck på henne, men att jag har just hög frånvaro ser hon som dåligt. Hur får du det här till att hon skyddade mig på något vis?
Nja, jag sa ju bara att hon inte hade mycket att säga om dig. Och det hade hon inte. Det i sig kan ses som misstänkt (tänker på hur jag o mina ulvapolare undvek varandra lite för mycket förra spelet, tex).
Borde inte ulvapolare vara på motsatt sida varandra för att inte dra med båda i ett fall?
Jo, fast i det där läget så var ju inte Recca överdrivet misstänkt IIRC så hon kan ha unnat sig att försöka gröna sina polare. Det där är ju en typisk "Wine in front of me"-situation, och jag valde den ena sidan just då.

Om vi ska börja rota bland personer som recca försvarade i det inlägget så ligger du själv riktigt illa till Brynolf, men det sket du såklart i att ta med.
Ja, jag misstänker ju inte mig själv. Men absolut, det sänker helt klart skärpan i mina argument i den posten, och den var väl inte knivskarp till att börja med. Jag bara letade pings. Att jag misstänker dig och Konrad har jag ju dock argumenterat för även på andra sätt på annan plats.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Kan det vara så att dråparträdet redan infekterat t.ex två individer innan spelstart men dom hade inte växt tills sig förra rundan. Alltså dom kunde inte mörda någon förens runda två, kanske visste dom inte ens om att de var smittade förens nu, och dråparträdet tog vi ju ut direkt så därav inget nattmord.
Två låter som väldigt många, men en är väl inte otänkbart. Men då var Recca självklart ensam växt från början.

Frågan är också om växterna kommer kunna fortsätta smitta folk på något sätt. Vimes startinlägg den här rundan tyder lite på det. Men med dråparträdet dött lär det nog bli betydligt svårare/långsammare. Jag tror vi kan förutsätta att vi har en växt kvar från första rundan, samt en som Recca infekterade. Högst.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Var det två(plus trädet) från början så lär dom inte kunna smitta fler, var det bara en så kan dom nog smitta fler.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Var det två(plus trädet) från början så lär dom inte kunna smitta fler, var det bara en så kan dom nog smitta fler.
Fast med dråparträdet dött borde de egentligen inte kunna göra det va? Eller tror du Recca inte hade en huvudroll i det onda lägret?

Snart kommer gästerna...
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Brynolf said:
Fast med dråparträdet dött borde de egentligen inte kunna göra det va? Eller tror du Recca inte hade en huvudroll i det onda lägret?

Snart kommer gästerna...
Nej precis, troligen så kunde bara dråparträdet smitta byborna. Men i ursprungsläget alltså menar jag.

Ett dråparträd och en hantlangare, dråparträdet kan smitta en till.

Ett dråparträd och två hantlangare, ingen besmittning.

Typ de scenarion som jag ser som trolig. Då är tre siare inte helt orimlig heller om vi antar att de två hantlangarna inte kan sias den första rundan av besmittning. Eftersom vi i första rundan hade en bekräftad siare så kan vi anta att den blev smittad av recca innan hon åkte ut, då har vi fortfarande två siare som kan hitta träd. Inte lika effektivt såklart då jag kan se om någon använt en kraft och mot vem medans lukas ser om någon använt en kraft enbart.

Farligt att skriva nu när jag har druckit några öl och omdömmet är nedsatt, men det verkar vara dålig fart i tråden så det kan behövas lite mer moment så här i slutminuterna.
 
Top