Ungefärliga priser på rollspelsjobb

Det skulle vara fullt möjligt. Beror på hur det ska användas och vad man ger upp, mer än tiden det tog.
Man kan jämföra med företagslogotyper som ju både är superenkla nuförtiden, men ändå kostar multum att beställa. Men även då brukar det inkludera en hel del timmar av analys, anpassning, revisioner, alternativ, osv. Fast jag tycker modellen faller lite när det är för privat bruk beställningen är gjord.

Men för all del, om jag är privatkock och säljer mina tjänster till någon som är ultrarik kan jag ta avsevärt mer beställt än vad jag kan ta från någon kompisgrupp som skramlat ihop till en enskild fest. Ungefär samma tjänst till olika pris beroende på uppskattad plånbokstjocklek. Samma händer mycket i B2B-världen där priset är flexibelt men varan är densamma.

Fast jag tycker modellen faller lite när det är för privat bruk beställningen är gjord.

Där faller ”spridningsklausulen” in. Är det privat. Billigt. Är det hobbyprojekt. Billigare än ett kommersiellt företag. Men, de flesta rollspel är väldigt nära hobby, även när de blir kommersiella projekt. Royalty är ju också en betalningsvariant, allt behöver inte vara dyrt och cash up front.

Back