Ungefärliga priser på rollspelsjobb

Vad gäller att vara skribent så har flesta förlag standardiserade arvoden för frilansare. Det beror lite på textlängd men priserna innan inflationen låg oftast på c a 40 öre - 1,5kr/ord (nästan allt är per ord). Svenska förlag har ofta betalat bättre. För vissa större produkter har man haft en förhandlad klumpsumma.
därav inflation i ord istället då :)

Absolut. Problemet för egen del är att mina bilder ofta är ritade på papper med stödlinjer, så bilden är verkligen inte färdig förrän den är färdig.

En grej jag för övrigt brottas med nu är folk som hör av sig och vill köpa mina original, och jag försöker förklara för dem att de är på stödlinjerat papper och dessutom saknar skuggor (jag gör dem digitalt). Men så vill de ändå köpa bilderna och då vet jag inte vad jag ska ta betalt för dem (och får mild separationsångest).

Hur stora bilder ritar du?

5000 kr för en A4 tycker jag ändå du kan ta för ett original.

5000 för en teckning verkar inte helt ovanligt, men kan nog också tycka att en teckning av Vitulv skulle kunna gå långt över det. Att det är en skiss gör det ju än mer intressant.
Smickra mig inte, mitt ego är uppblåst nog som det är.

(Skoja bara, jag lider av svårt bluffsyndrom, så till den milda grad att jag är nästan helt immun mot beröm)

Har betalat cirka 20-30 öre/ord för redigering/korrekturläsning på engelska (för proffs). Svartvita illustrationer till inlagor har gått på mellan 500-1500kr styck, kartor 1000-3000kr medan omslagsbilder har gått på mellan 4000-10000kr (finns nog inget tak där).

BTW Värt att nämna i sammanhanget, nu när bilder nämns. Påminner om att bara för att man köpt någons orginal, har man inte automatiskt också rätt att trycka upp eller använda den i en trycksak/som illustration. Lite utanför diskussionen som är här (då jag antar att man avtalat om/köpt rättigheterna att använda bilden i produktionen).

Tråden som besvarar frågan “varför är det inte fler som lever på att skapa rollspel?” :)

Verkligen. Jag har ett förslag på tumregel: ge andra arvoden som du själv skulle tycka var rimliga om någon anlitar dig. Tycker du att det blir för dyrt, gör saker själv. Eller betala för tjänst enligt förslag nedan.

När det gäller illustrationer, så finns det massor av stämplar (färdiga bilder som inte har färglagts) till både Procreate och Photoshop. Att köpa ett helt paket (Etsy har massor) kostar sällan mer än en hundring. Stock images är en annan lösning. Då finns det ännu mer att välja mellan, men priserna är oftast högre (folk vill ju, föreståeligt nog, ha betalt för utfört jobb).

Kartor kan också göras med hjälp av olika program. Inkarnate är ett av de mer kända, men är mest anpassat till fantasy. Ett års abonnemang där var billigt (någon hundring eller tre) senast jag kollade.

Last edited:
En fråga jag tror är helt i linje med trådstarten som jag grunnat på en del;

Ni som producerar och säljer kanske framförallt bilder, skulle ni vara villiga att sälja bilder som ni lagt relativt lite tid på (Typ skisser och sånt) för publicering?

Jag har ofta sett artister som försöker "visa sin process" som börjar med en outline, sen en skiss, sen "den färdiga bilden" och sist färgläggning (Typ). Och det jag känner är att jag ofta hade varit väldigt nöjd med bara skisserna som illustrationer till den typ av rollspel jag hade varit sugen på att göra. Ibland hade till och med outlinen räckt =D

Och mitt resonemang är, att om ni bara behöver lägga "en bråkdel" av tiden på bilden så så borde de ju bara kosta en bråkdel så mycket (även om jag förstår att förhållandet mellan tidsåtgång och pris inte nödvändigtvis är 100% linjärt, eller hur man säger).

Men jag tänker också att som yrkesperson vill man kanske inte visa upp "halvdanna slutprodukter"?

Absolut, och jag har gjort det många gånger.

Oftast när andra publicerar mina bilder i sina spel är det rena beställningsjobb. De är dyrare och tar ofta längre tid. Men det har hänt flera gånger att folk hört av sig om en bild jag ritat på skoj och undrar om de får licensera den för ett omslag eller nåt. Har sällan haft några issues med det och tar betydligt lägre betalt. Skulle också kunna tänka mig att göra en snabb, slarvigt skissig bild för en billigare peng jämfört med en fullt utrenderad illustration.

Annars är min prissättning för bilder baserad på hur den ska användas; ett pris för halvsida, ett för helsida, ett för omslag och ett för wrap-around. Grafisk design och art direction, koncept osv har olika timtaxor baserat på dess värde för köparen. Allt är förhandlingsbart men jag tackar också nej till jobb som betalar för dåligt. Då lägger jag hellre tiden på att göra egna prints eller nåt.

Annars är min prissättning för bilder baserad på hur den ska användas; ett pris för halvsida, ett för helsida, ett för omslag och ett för wrap-around. Grafisk design och art direction, koncept osv har olika timtaxor baserat på dess värde för köparen.
Om det inte framgick tidigare, så är det detta jag syftar på (hintar om) när det kommer till att tid och komplexitet inte är det som styr priset. Sen om man vill ha en formula där man tänker timmar är ju som sagt inte det som egentligen ger slutpiset. Personligen är jag skeptisk till konceptet timpris, vilket nog framgick ... just av anledningen i första meningen av citatet ovan.

Till er som faktiskt säljer bilder i tråden.

I fallet med att det är ett beställningsjobb och beställaren vill ha obegränsade rättigheter.

Går det att uppskatta ett genomsnittligt timmpris och ett genomsnittligt antal timmar för en a4 illustration respektive skiss?

Ren nyfikenhet, har ingen koll på branchen mer än att jag inte har nån budget att beställa nått.

Går det att uppskatta ett genomsnittligt timmpris och ett genomsnittligt antal timmar för en a4 illustration respektive skiss?
Nej, jag tror inte det gör det. Det skiljer sig så oerhört mellan olika illustratörer, stilar, tekniker, efterfrågan och "kändisskap". En väldigt efterfrågad illustratör som tecknar snabbt kanske gör en A4 på fem timmar, och tar femtiotusen för den. En mindre efterfrågad illustratör kanske tar femtio timmar på sig, och tar tiotusen för bilden. Så även om det gick att uppskatta ett generellt snittpris så skulle man inte ha så mycket nytta av det.

Nu ritar jag inte längre på beställning, men en A4 tar någonstans runt 30 timmar för mig att göra (jag är långsam och ritar väldigt detaljrikt). Om jag skulle ta en beställning skulle jag vilja ha minst tusen kronor i timmen för att det ska kännas som att det värt det. Och då är det lågt räknat.

Edit: detta alltså förutsatt att jag ritar på beställning, och att kunden har fullständiga rättigheter till den färdiga bilden. Om någon vill köpa begränsade rättigheter till en redan färdig bild är det ju mycket billigare.

Last edited:
Rätten att använda en bild som illustration i ett spel (utan andra rättigheter) känns vettigare än ett friköp.
Det beror helt på produkten… I sverige kan du ju aldrig sälja bort alla rättigheter, men jag t.ex. vill ju i de flesta fall inte bara ge ut rollspelet utan också släppa det med en öppen, fri licens.

Det är klart jag kan säga att "allting i spelet utom bilden på s. 67 är släppt med CC-BY" men det är lite trist.

Men det är klart det blir dyrare, det blir det. Och inte lämpligt för alla projekt – jag kommer ju inte kunna göra så med Luna City Blues till exempel.

Ja det påverkar givetvis. Tänkte på att man inte planerar för fler användningsområden än som illustration. Fast ska man släppa det fritt är ju friköp vägen man får gå.

Last edited:
Back