Ungefärliga priser på rollspelsjobb

Det skulle vara fullt möjligt. Beror på hur det ska användas och vad man ger upp, mer än tiden det tog.
Man kan jämföra med företagslogotyper som ju både är superenkla nuförtiden, men ändå kostar multum att beställa. Men även då brukar det inkludera en hel del timmar av analys, anpassning, revisioner, alternativ, osv. Fast jag tycker modellen faller lite när det är för privat bruk beställningen är gjord.

Men för all del, om jag är privatkock och säljer mina tjänster till någon som är ultrarik kan jag ta avsevärt mer beställt än vad jag kan ta från någon kompisgrupp som skramlat ihop till en enskild fest. Ungefär samma tjänst till olika pris beroende på uppskattad plånbokstjocklek. Samma händer mycket i B2B-världen där priset är flexibelt men varan är densamma.
 
Fast jag tycker modellen faller lite när det är för privat bruk beställningen är gjord.

Där faller ”spridningsklausulen” in. Är det privat. Billigt. Är det hobbyprojekt. Billigare än ett kommersiellt företag. Men, de flesta rollspel är väldigt nära hobby, även när de blir kommersiella projekt. Royalty är ju också en betalningsvariant, allt behöver inte vara dyrt och cash up front.
 
Bästa sättet att bli en miljonär på rollspel, är att starta med två miljoner.
 
Återrapportering; Nyligen passade jag på att gå till fiverr.com och anlita två spökskrivare för att skriva rollspelsäventyr åt mig. Funkade rätt bra! Lustigt nog var den billigaste den bästa, men jag gav rätt generöst med dricks.

Tror att jag betalade ungefär 600 kr + serviceavgift för ett äventyr på 9 sidor som blev nästan helt efter min egen smak.

Båda påstod sig också ha haft roligt med uppdraget, men svårt att få ett ärligt svar på en sån fråga.

Den ena spökförfattaren begärde att jag inte skulle använda någon AI alls i samarbetet, så i slutändan använde jag inte det materialet, eftersom min första pitch hade tagits fram mha AI, och jag ville göra lite spelmötesprepp med AI.
 
Återrapportering; Nyligen passade jag på att gå till fiverr.com och anlita två spökskrivare för att skriva rollspelsäventyr åt mig. Funkade rätt bra! Lustigt nog var den billigaste den bästa, men jag gav rätt generöst med dricks.

Tror att jag betalade ungefär 600 kr + serviceavgift för ett äventyr på 9 sidor som blev nästan helt efter min egen smak.

Båda påstod sig också ha haft roligt med uppdraget, men svårt att få ett ärligt svar på en sån fråga.

Den ena spökförfattaren begärde att jag inte skulle använda någon AI alls i samarbetet, så i slutändan använde jag inte det materialet, eftersom min första pitch hade tagits fram mha AI, och jag ville göra lite spelmötesprepp med AI.
(vill inte ta upp diskussionen om AI här också, men) intressant att en avlönad skrivare själv begär att ingen AI ska användas, brukar vara andra vägen runt att beställaren inte vill ha AI (och jag hade också tackat nej att samverka i ett projekt som använde AI-genererat material).
 
Last edited:
(vill inte ta upp diskussionen om AI här också, men) intressant att en avlönad skrivare själv begär att ingen AI ska användas, brukar vara andra vägen runt att beställaren inte vill ha AI (och jag hade också tackat nej att samverka i ett projekt som använde AI-genererat material).
Jag kör samma princip, jag säljer inga illustrationer till verk där ai använts till någon del av slutprodukten.

Edit: eller om personen/företaget tidigare släppt produkter med ai-genererat innehåll.
 
Detta trots att det (i mitt tycke) finns låååångt många fler duktiga illustratörer än författare.
Åtminstone för mig är den här sortens uttalanden en del av varför jag inte ger mig på att sälja mina tjänster som skribent. Jag har läst så många personer klaga över hur dåliga folk som skriver rollspel är att jag gör bedömningen att det då sannolikt gäller mig också, eftersom jag inte har någon särskild anledning att tro att jag utmärker mig. Så varför ta betalt för något dåligt?
 
Det här med att tänka sig att någon enda grej skulle vara "styrande" när det gäller prissättning av bilder är för mig barockt. Priset är en överenskommelse som beror på en himla massa aspekter, och som också bör bero på en massa aspekter. Här är några saker som jag varit med om att de vägt in och som jag är helt Ok med att de vägs in:
  • Arbetstid
  • Namnkunnighet (nykläckta amatörritare som mest vill få ut sina bilder och som inte ännu "är ett namn" kostar ofta mindre)
  • Arbetsbörda just nu (jag har fått bilder billigare för att jag kommit in när illustratörer varit mellan större jobb; de säljer hellre en billig bild till mig än ingen bild)
  • Personlig investering i projektet (illustratören gillar projektet = ger lägre pris)
  • Kompispris
  • Bildens storlek, färg, komplexitet (relaterat till arbetstid, men inte bara)
  • Kreativ frihet (en del illustratörer uppskattar att få mycket frihet och inte krävas på en massa revisioner; jag anpassar ofta min text för att passa bilden istället för att insistera på min vision)
  • Rättigheter (jag betalar oftast extra för att få släppa bilden med CC-BY-licens; det innebär att illustratören kommer ha svårt att sälja den på fler ställen)
  • Projektets budget och storlek (man tar mer av större företag än av mindre indieskapare, helt enkelt för att man kan)
Säkert fler grejer också. För min del brukar jag inte vara så pjåskig; är det ett pris inom min budget, eller om illustratören kan tänka sig dela upp betalningen lite så min lärarlön kan användas för delbetalningar så är det lugnt.

Jag tror att dyraste enskilda bilden i någon av mina böcker är kartan i Ödesväktarna; den landade på över 20k. Annars har de flesta bilder jag köpt rört sig mellan 500 och 2000 typ, där omslag ibland kan springa iväg uppåt 5–7000.
 
eftersom jag inte har någon särskild anledning att tro att jag utmärker mig.

Du menar förutom att du aktivt anlitats av spelskapare för att de/vi tyckt att du skrivit tillräckligt bra för att betala pengar för?

Trots att sagda spelskapare är fullt kapabla att producera åtminstone bruksduglig text själva?
 
En fråga jag tror är helt i linje med trådstarten som jag grunnat på en del;

Ni som producerar och säljer kanske framförallt bilder, skulle ni vara villiga att sälja bilder som ni lagt relativt lite tid på (Typ skisser och sånt) för publicering?

Jag har ofta sett artister som försöker "visa sin process" som börjar med en outline, sen en skiss, sen "den färdiga bilden" och sist färgläggning (Typ). Och det jag känner är att jag ofta hade varit väldigt nöjd med bara skisserna som illustrationer till den typ av rollspel jag hade varit sugen på att göra. Ibland hade till och med outlinen räckt =D

Och mitt resonemang är, att om ni bara behöver lägga "en bråkdel" av tiden på bilden så så borde de ju bara kosta en bråkdel så mycket (även om jag förstår att förhållandet mellan tidsåtgång och pris inte nödvändigtvis är 100% linjärt, eller hur man säger).

Men jag tänker också att som yrkesperson vill man kanske inte visa upp "halvdanna slutprodukter"?
 
Ni som producerar och säljer kanske framförallt bilder, skulle ni vara villiga att sälja bilder som ni lagt relativt lite tid på (Typ skisser och sånt) för publicering?
Jag producerar själv inte bilder, men exempelvis för Bargains & Bloodshed så frågade jag en bekant om lov och det var fritt fram. Just den bild jag lånat dit är ju något som skaparen (Henrik Sahlström) även har publikt i sin portfolio, så därför blev det lätt att fråga om den.

Rollspel är ju ingen jättemarknad, så det är ju ingen som blir lurad på miljoner här. Men finns det tydligare finansiella komponenter (typ en budget...) så börjar det ju behövas kontrakt och annat.
 
En fråga jag tror är helt i linje med trådstarten som jag grunnat på en del;

Ni som producerar och säljer kanske framförallt bilder, skulle ni vara villiga att sälja bilder som ni lagt relativt lite tid på (Typ skisser och sånt) för publicering?

Jag har ofta sett artister som försöker "visa sin process" som börjar med en outline, sen en skiss, sen "den färdiga bilden" och sist färgläggning (Typ). Och det jag känner är att jag ofta hade varit väldigt nöjd med bara skisserna som illustrationer till den typ av rollspel jag hade varit sugen på att göra. Ibland hade till och med outlinen räckt =D

Och mitt resonemang är, att om ni bara behöver lägga "en bråkdel" av tiden på bilden så så borde de ju bara kosta en bråkdel så mycket (även om jag förstår att förhållandet mellan tidsåtgång och pris inte nödvändigtvis är 100% linjärt, eller hur man säger).

Men jag tänker också att som yrkesperson vill man kanske inte visa upp "halvdanna slutprodukter"?
Absolut. Problemet för egen del är att mina bilder ofta är ritade på papper med stödlinjer, så bilden är verkligen inte färdig förrän den är färdig.

En grej jag för övrigt brottas med nu är folk som hör av sig och vill köpa mina original, och jag försöker förklara för dem att de är på stödlinjerat papper och dessutom saknar skuggor (jag gör dem digitalt). Men så vill de ändå köpa bilderna och då vet jag inte vad jag ska ta betalt för dem (och får mild separationsångest).
 
En fråga jag tror är helt i linje med trådstarten som jag grunnat på en del;

Ni som producerar och säljer kanske framförallt bilder, skulle ni vara villiga att sälja bilder som ni lagt relativt lite tid på (Typ skisser och sånt) för publicering?

Jag har ofta sett artister som försöker "visa sin process" som börjar med en outline, sen en skiss, sen "den färdiga bilden" och sist färgläggning (Typ). Och det jag känner är att jag ofta hade varit väldigt nöjd med bara skisserna som illustrationer till den typ av rollspel jag hade varit sugen på att göra. Ibland hade till och med outlinen räckt =D

Och mitt resonemang är, att om ni bara behöver lägga "en bråkdel" av tiden på bilden så så borde de ju bara kosta en bråkdel så mycket (även om jag förstår att förhållandet mellan tidsåtgång och pris inte nödvändigtvis är 100% linjärt, eller hur man säger).

Men jag tänker också att som yrkesperson vill man kanske inte visa upp "halvdanna slutprodukter"?
Ja, jag tycker verkligen det är konstigt. Rent intuitivt känns det som om jag borde betala mer för en skribent som lagt flera timmars arbete jämfört med en illustratör som spenderat några minuter, men så är det oftast inte när jag tittar på offentliga prislistor på gigsajter.
 
Ja, jag tycker verkligen det är konstigt. Rent intuitivt känns det som om jag borde betala mer för en skribent som lagt flera timmars arbete jämfört med en illustratör som spenderat några minuter, men så är det oftast inte när jag tittar på offentliga prislistor på gigsajter.
Kanske att man inte annonserar ut småjobb, utan föredrar gig som ger en rejäl klick arbete. Tänket jag själv mig in i situationen skulle jag nog inte ta betalt för en programmeringsuppgift som tog en kvart - om jag gör den görs den lika gärna gratis.
 
Kanske att man inte annonserar ut småjobb, utan föredrar gig som ger en rejäl klick arbete. Tänket jag själv mig in i situationen skulle jag nog inte ta betalt för en programmeringsuppgift som tog en kvart - om jag gör den görs den lika gärna gratis.
Ja, det är därför jag tänker att det blir en vis minimikostnad oavsett. Att diskutera vilkor och maila över bilden tar ju lika lång tid oavsett hur mycket tid man la på den faktiska bilden.

Men jag tänker också att det ändå kan bli rätt intressant om man snackar 10-15 bilder till ett rollspel.
 
Ja, jag tycker verkligen det är konstigt. Rent intuitivt känns det som om jag borde betala mer för en skribent som lagt flera timmars arbete jämfört med en illustratör som spenderat några minuter, men så är det oftast inte när jag tittar på offentliga prislistor på gigsajter.
Folk som inte ritar underskattar ofta hur lång tid det tar att rita, dock. Det är ett tidskrävande hantverk.
 
Folk som inte ritar underskattar ofta hur lång tid det tar att rita, dock. Det är ett tidskrävande hantverk.
Det är det, men jag har också sett folk som ritat och hur snabbt första utkastet kan vara.

Eller för den delen, när jag skissar själv. Målet / ämnet för diskussionen här är alltså inte publiceringsbara bilder utan typ en handout på ett konventscenario: ”bild av snusdosa med blod på”.
 
Back
Top