Ungefärliga priser på rollspelsjobb

Dels för det främst är rättigheter, spridning som styr, och ditt namn om du har credd.

Dels för att om du tar betalt för tid, får du sämre betalt ju bättre och snabbare du är. Men, man kan givetvis ta betalt för tid, om man främst tar det förra i beaktande.

Edit. Om man arbetar efter manus/instruktion, kan det givetvis läggas på kostnaden.
Om du är skicklig och är ett känt namn så tar du givetivis ut ett högre timpris, men det är ändå tiden som påverkar prissättningen mest. Om illustratören skriver över alla rättigheter till bilden till köparen så blir det också ett rejält påslag.

Som sagt, ditt exempel stämmer mycket bättre om du köper rättigheter till redan existerande bilder.

Ditt prisexempel är mer rimligt för att köpa användningsrättigheterna till en redan existerande bild.

Ja givetvis.

Men också att rättigheterna till bilden kvartår hos illustratören (fri att sälja den vidare till nästa avsett manusbeställning eller om den fanns ”på lager”). Ska det friköpas, blir det dyrare, ska det användas på fler ställen, fler produkter eller nytryckas … högre summa.

I slutändan är det användning (vidden av rätten till bilden) som bör avgöra priset.

Dels för det främst är rättigheter, spridning som styr, och ditt namn om du har credd.
Som styr vad? Du säger att det är det som ska styra, jag frågar varför, du svarar att det är det som styr.
Dels för att om du tar betalt för tid, får du sämre betalt ju bättre och snabbare du är. Men, man kan givetvis ta betalt för tid, om man främst tar det förra i beaktande.

Edit. Om man arbetar efter manus/instruktion, kan det givetvis läggas på kostnaden.
Om du och jag kan utföra samma tjänst men du utför den dubbelt så snabbt som mig så blir jag tvungen att justera mitt timarvode för att kunna konkurrera med dig.

Det är ju alltid en faktor när man prissätter en vara eller tjänst, så jag tycker du får förklara lite bättre vad du menar när du säger att det absolut inte ska vara en faktor just i illustratörers verksamhet.

Som styr vad?

Sorry var otydlig. Det är rätten till spridning/användning som man säljer, inte bilden i sig. Så hur stora rättigheter man erbjuder bör styra prisbilden.

Närmast jag kan likna vid är handel med patent och rätten att nyttja det patentet beskriver. Det som köps är då inte tiden det tog att komma fram till det patenterade, utan hur vida rättigheter man köpt (användning, tid man får använda innan det löper ut, ensamrätt eller delning och så vidare).

Last edited:
Sorry var otydlig. Det är rätten till spridning/användning som man säljer, inte bilden i sig. Så hur stora rättigheter man erbjuder bör styra prisbilden.
Som andra sagt kan det här vara en rimlig beskrivning om du beställer ur en katalog (men även då torde en helsidedbild vara dyrare än en liten skiss, av alla de uppenbara skälen), men i normalfallet beställer du ju en bild av konstnären och då vore det absurt om inte arbetstiden spelade roll. Inte konstigare än att du lär få betala mer för 10 000 ord än för 1000 ord från en skribent, för att det tar längre tid.

Som sagt, spelar det ingen roll om det är en färdig bild ur en katalog eller en bild efter manus, om det är (rätten till) bilden som säljs. Viss skillnad om jag ombeds komma och teckna under en period på plats. Det förra är en vara det senare en tjänst.

Som sagt, spelar det ingen roll om det är en färdig bild ur en katalog eller en bild efter manus, om det är (rätten till) bilden som säljs. Viss skillnad om jag ombeds komma och teckna under en period på plats. Det förra är en vara det senare en tjänst.
Skulle du på riktigt ta lika mycket betalt för en beställning som tar dig en kvart att göra som en som tar ett år? Faller inte det på dess egen orimlighet?

Närmast jag kan likna vid är handel med patent och rätten att nyttja det patentet beskriver. Det som köps då är inte tiden det tog att komma fram till det patenterade, utan hur vida rättigheter man köpt (användning, tid man får använda innan det löper ut och så vidare).
Det som styr där är, i mina ögon, enbart om du kan sälja bilden igen eller inte men att din timkostnad ändå är grunden för priset.

Dvs om det tar dig en halv dag att producera en bild så behöver du sälja den för 4*timkostnaden. Om du istället säljer den som stock art och räknar med att kunna sälja den till 20 kunder så kan du ta 5% av kostnaden.

Och även om du vill kunna ta betalt helt utan hänsyn till hur lång tid det tar att producera bilderna är ju det här vad som kommer styra prissättningen hos alla illustratörer du konkurrerar med

Ska vi prata bilder på beställning, ska man nog nämna revisioner och vad som händer om de inte köper bilden. Att förhandla till sig en kill fee om de skippar ens bild och hur många revisorer innan det börjar kosta mer.

Det är vad jag säger. Det styr. Man kan givetvis resonera utifrån sina löpande kostnader och kalkylera utifrån hur mycket man måste sälja för att leva. Det är inte orimligt. Men det som styr, är vilka rättigheter man ger upp.
Vilken andel av svenska rollspelsillustrationer har sålts mer än en gång, tänker du? Det måste väl vara en minimal minoritet?

(Litet mer om man räknar in att den fysiska bilden säljs också, men knappt några bilder återanvänds väl i andra spel?)

Vilken andel av svenska rollspelsillustrationer har sålts mer än en gång, tänker du? Det måste väl vara en minimal minoritet?

Irrelevant på ett plan. Men om man ska räkna in det, säger det mest att bilden i så fall borde inbringa ett högre pris. Men det är ju inte osäljbarheten utan användning som är relevant. Man säljer rätten till bilden och är den unik för produkten, bör det ingå i priset.

Edit. Relevans i sammanhanget kan vara kreativa samarbeten och samskapande mellan illustratör och skribent. Resulterar antagligen i något som borde vara mer värt men ofta verkar bli billigare. Men, om man beställer bild av någon som sen inte kan användas någon annanstans, bör ju påverka.

Last edited:
Back