Varulv Ulvgårdens gästabud - R2

@konradkonvalj, Anth och @Xyas

Ni är saknade!

Hur reglerna än blir kommer jag köra med artificiell inläggsgräns, dvs inte fler än ~15 inlägg per runda.

Dessutom får de bara bestå av tre stycken, och varje stycke får max vara fyra rader (i min I-phone). En rad med taggade personer räknas ej.

@konradkonvalj, Anth och @Xyas

Ni är saknade!

Hur reglerna än blir kommer jag köra med artificiell inläggsgräns, dvs inte fler än ~15 inlägg per runda.

Dessutom får de bara bestå av tre stycken, och varje stycke får max vara fyra rader (i min I-phone). En rad med taggade personer räknas ej.

Hur många stavelser per rad? Eller räknar vi jamber och trokéer? Daktyler? Vilken rimstruktur ska du använda?

Om det nu finns ett röstverktyg som övervakar tråden borde det ju gå att ha ett som håller koll på inlägg. Vid 20e inlägget i tråden blir du automatiskt utröstad! Kommer tråden upp i 10 sidor blir alla automatiskt utröstade! 😀

Det fanns ju en period för en massa år sedan där det var inläggstak just för att vissa användare skrev inlägg nonstop och de med 8 timmars paus för jobb inte kunde delta på lika villkor.

Nu spelar jag ju inte själv så ingen stark åsikt, bara noterar att det är sjukt mycket att läsa i speltrådarna.

Jag kan tycka att ett inläggstak skulle vara skönt. Nu råkade jag av en anledning ha mer tid denna gång. Det ledde till att jag kände en press att skriva fler inlägg trots att det inte gav något av värde. Inläggen blev ju mest fram stressade resonemang utan substans. Anledningen var att det går jäkligt snabbt, enligt min ringa erfarenhet, från få inlägg till misstanke i spelen här på forumet, varpå diskussioner om lågflyganande spelare tar över. Nu blev ju den diskussionen inte så stor denna gång.

Så inläggstak skulle vara skönt eller någon lösning som hanterar mängden inlägg. Kortare första runda kanske skulle avvärja en del av problemen. Jag vet inte, men spännande att diskussionen kom på tals igen.

Oavsett är det kul att spela, men jag måste börja överväga kul kontra stress. Det finns en gräns känner jag, och var den ligger är nog väldigt olika för oss alla.

Jag tycker vi ska testa inläggstak. Det funkade bra när vi körde det back in the day. Det är förstås så att vi är andra spelare nu, har ett annat meta och en annan kultur, så vi vet ju inte hur det kommer funka om vi inför det 2025. Men jag tycker absolut att det är vettigt att testa.

Varför ska vi ha inläggstak?
Vems problem är det i spel?
De som skriver eller de som ligger efter i läsningen av tråden?

Bara att fråga och hjälpa👍

Last edited:
Jag tror det finns en del argument för varför det kan vara en bra idé:

1. Lättare att hänga med i spelet för spelare som inte har passning 24/7 på tråden.
2. Lägre tröskel för deltagande, vilket kan göra att fler personer som vill vara med, men drar sig för arbetsinsatsen, kan delta.
3. Mindre risk för tjafsiga oneliner-utbyten som skapar trist stämning.
4. Generellt en mindre stressig och hetsig tråd att vara i.
5. Lättare att hänga med som åskådare.

När vi testade förra gången trodde vi att inläggstak skulle nerfa byn, men det blev inte riktigt så, utan det verkade ha ganska liten inverkan på balansen, även om det förstås påverkar hur tråden upplevs.

Kanske kunde testa att vi skriver vissa tider? Typ kl 07-09 och 18-22.

Då kanske fler kan vara med ”live” och på så sätt enklare hänga med i spelet.

Kanske kunde testa att vi skriver vissa tider? Typ kl 07-09 och 18-22.

Då kanske fler kan vara med ”live” och på så sätt enklare hänga med i spelet.
Det här intressant. I praktiken gör det så att ett vanligt spel blir mer som ett blixtspel, när man begränsar fönstret för när man kan dialog-posta med varandra.

Jag tror också att det kan påverka så att det kommer ett gäng riktigt köttiga poster direkt när tråden öppnas, eftersom @Anthrox och folk som postar som light-Anthrox har haft tid att läsa tidigare dagar och analysera och skriva hyllmeter.

Jag tycker allt sånt här experimenterande är intressant och jag provar gärna alla varianter. I mina ögon är dock ”rent” varulvsspel utan postbegränsningar i reglerna, och drivkraften till att stoppas från att spamma sönder trådarna borde vara viljan att vara en tydlig och hjälpsam bybo.

Ser du vad han skriver om dig, @Anthrox? Nu måste du väl vara sugen på stt hoppa på mitt Hägerstrand-drev?
Nu syftade jag väl på mig själv, men om du vill starta beef så får du steppa upp och faktiskt posta en limerick istället för att bara hoppas på att andra ska ta dina fighter.

2. Lägre tröskel för deltagande, vilket kan göra att fler personer som vill vara med, men drar sig för arbetsinsatsen, kan delta.
Jag tänker att inläggsgräns höjer tröskeln för inlägg. Om man har begränsat antal inlägg finns ingen ursäkt för att inte läsa på och kolla att det man skriver faktiskt stämmer. Det blir också ett slöseri med andras begränsade inlägg om de är tvungna att plocka isär dåligt underbyggda teorier.
(Och jag vet att det här är ironiskt eftersom jag själv slarvade ovanligt mycket med sånt i det här spelet, men jag stöttar ändå att man inte borde komma undan med sånt)

Men förhoppningsvis gör inläggstak också så att det blir lättare att skriva bra inlägg, eftersom andras inlägg blir färre och tydligare.

Jag tror det finns en del argument för varför det kan vara en bra idé:

1. Lättare att hänga med i spelet för spelare som inte har passning 24/7 på tråden.
3. Mindre risk för tjafsiga oneliner-utbyten som skapar trist stämning.
4. Generellt en mindre stressig och hetsig tråd att vara i.
5. Lättare att hänga med som åskådare.

När vi testade förra gången trodde vi att inläggstak skulle nerfa byn, men det blev inte riktigt så, utan det verkade ha ganska liten inverkan på balansen, även om det förstås påverkar hur tråden upplevs.
En syn på punkterna:

1. Mindre poster gör ju att det blir mindre att att läsa förstås. Men jag uppfattar det som att det är lättare att skriva vettiga saker när andra tröskat igenom olika ämnen.
2. Tycke å smak. Jag ser fram emot att skumma igenom tråden efter jobb.
3. Håll god ton oavsett antal inlägg eller längd på posten. Om det blir hetsigt är det allas ansvar att sansa sig. Korta poster är även väldigt roligt när humor används. Tror spelet kan bli redigt tråkigare när fler konstlade regler stassas upp såsom tex ”du får inte prata om ditt å datt” inte använda emoisar eller hålla viss längd osv… tex Det lär sig väl folk att de inte blir lyssnade på om de skriver för långa haranger…
4. Ja jo men här hoppas jag på att deltagare hjälper varandra. Tex om nån som inte läst nån regel och undrar så kliver en annan in och förklarar👍 (med inläggstak så minskar denna lust att göra det för då används ett inlägg)
5. Har ingen erfarenhet så hoppas de som är åskådare får ge sin syn på detta.

Bara lite funderingar😇

Korta poster är även väldigt roligt när humor används.
Det här är nog mitt enda problem med inläggstak, det förhindrar trams.

Men jag tycker det vore spännande att testa, för det gör att spelet blir annorlunda. Lågflygeri blir ju en helt annan grej, och ingen kommer kunna gömma sig bakom att inte hänga med. Det tar ju också bort möjligheten för ulvar att brusa (inte för att jag direkt har ett minne av att någon gör det?) och ställer högre krav på ulvarnas postande.

Det blir ju iofs också mindre interaktion, eftersom du inte kommer ha möjlighet att svara på alla, så då är det en helt viable ulvstrat att "tvinga" andra att slösa på sina inlägg. Det är ball.

Back