Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Jag ligger kvar på @Vimes ett tag som uppmaning till övriga, men kommer såklart byta till Basse om ingen annan hinner se ljuset.

Ett förslag om du vill samla röster:

istället för att posta en wall-of-text med citat som ingen vettig människa orkar läsa, sammanfatta ditt case: vilka olika argument är det jag anfört?

Vimes och jag är med i Sidds familj. Jag litar inte på Sidd. Vi har en härlig familj och trevlig tillställning vid vårt bord. Syns inte frosten på vår bordsduk?
Nej, det här är nån slags rollspelande där du skriver om fluff som inte har mekanisk bäring på ett sätt där du antyder att det har det.

Här började det helt plötsligt röra på sig.
Si reagerar (med röst på Hägern) på fjoddes röst på Basse.
Tydligt att Sömnige Isaac hjälper Basse.
Jag läser av dem som på samma lag.

Jag börjar se en tendens där dessa 4:
Basse
Vimes
Sömnige Isaac
Big Mama

…har beröringsskräck till varandra.
Inte mkt till ifrågasättande mellan dessa 4 lirare.

Hur ser ni andra på denna busiga lilla kvartet.
Är det dags för barden Sidd att stämma upp till segersång eller behöver jag fortsätta stämma lutan🎶
BM och Octa är väl mer eller mindre utbytbara, men annars är jag inne på samma spår.

Nej, det här är nån slags rollspelande där du skriver om fluff som inte har mekanisk bäring på ett sätt där du antyder att det har det.
Nej, verkligen inte. Det handlar om att Sidd själv, för inte så länge sedan sa, att hans sikte på mig, liksom mitt sikte på han är ganska menlöst då det inte ger något sett till röster. Så jag vill markera att jag fortfarande håller Sidd som den jag misstänker mest i spel, även om min röst på honom har noll och ingen inverkan (utöver att markera).
Lattjo läge med verkligen ny mekanik det här med att man inte kan rösta ut en från sin egen familj.
Betyder nämligen att jag mer behöver få mina familjemedlemmar in oå samma tänkå tyck som jag så de röstar som jag vill.
Inte så smart då av mig att hacka på @Sömniga Isaac och så ska jag försöka få @Vimes och @StradhLestat att rösta som jag.

Jag tycker Gyllenbjörnarna gör en gemensam skål nu och taggar ihop oss🍻
Har ni nån bra familjestrategi här nu?
Så här skriver Sidd, samtidigt som han sagt att vi ska låta bli varandra tidigare. Eller åtminstone bett mig ge sjutton i honom. Klart jag tänder till och blir irriterad då han får valsa runt fortsatt, vilket folk sa inte skulle hända. Det är ju precis det han fortsätter med. Det gör mig ganska irriterad och sur, och inte mer vänligt sinnad mot Sidd.

Jag kanske hakar upp mig på detaljer. Men Sidd gör det svårt för mig att inte bemöta och hålla fokus på honom. Trots hans uppmaning att börja fokusera på andra spelare.

Jag tror för min egen sinnesfrid att jag bara ska ignorera allt vår skald skriver framöver. Jag märker att jag bara blir arg, irriterad och känner mig galen. Så ska kika på andra och försöka att helt blunda för vad än Sidd skriver. Tiden får utvisa om vi står på samma sida, eller i motsatta lag. Men för min egen sinnesfrid ska jag nog helt ignorera honom resten av rundan.

En del av ditt oärliga spel är att du tar dina egna ståndpunkter med en klackspark när det passar, men utmålar andras som karvade i sten som måste tolkas exakt ordagrant.

Du får nog belägga att jag tar andras som karvade i sten och måste tolkas ordagrant, för det känner jag inte igen mig i alls.

Och det jag visade var att min uppfattning om hans sätt att försvara regelfrågan är det som gör att jag lägger vikt vid det, snarare än frågan i sig själv. Du behöver inte hålla med om min värdering av Hägers svar, men jag menar att det är oärligt av dig att hävda att jag "omvärderat" på ett onaturligt sätt, när jag redan tidigt igår skrivit till dig varför jag lagt vikt vid detta.

Jag förstår.

Jag tycker fortfarande att du omvärderar på ett onaturligt sätt när man läser tillbaka, det handlar inte om att jag inte hörde argumenten i går utan om att jag inte håller med om dem.

Hägerns förklaring till sitt agerande låter i mina ögon helt rimlig. Jag satt själv och funderade på om det var tillåtet att rösta fritt så att röstverktyget kunde användas eller inte när Hägern ställde frågan.

Jag tycker att Vimes och Basse är två fullgoda alternativ för utröstning. Jämnar till sekundärdreven så här nu:

Röst: @Vimes

Jag läste igenom Basse nu.

Vad såg jag:
  • Mycket tjat om VJVS i början av rundan - utan att göra så mycket av sitt önskemål. Fastnar istället i en trist diskussion.
  • Rätar upp sig senare - börjar göra röd-grön listor som utlovat. Motiverar sina val. I början mer löst, men får senare mer substans.
  • Ställer frågor åt flera håll - försöker dra in spelare, be spelare förtydliga och även få fram vad spelare tänker om olika saker.
  • Deltar i familjeskydds diskussionen vid ett antal tillfällen. Kan upplevas, som jag tolkar det, lite underligt från en spelare som vill fokusera på VJVS och tidigare bett spelare släppa liknande diskussioner.
  • Har på senare hamnat på kant med några spelare. Här har jag inte grävt i vad som ligger bakom, men ser inget som pekar på att Basse skulle vara mer ulvig eller byboig än vanligt. Basse är mer basse.
På vägen läste jag även mer från Impe och kan väl endast säga att min känsla att Impe är grön stärks efter varje genomläsning. Känns som Impe ställer relevanta frågor, kommer med strategier för att hjälpa byn och även petar på andra spelare när han ser något som känns konstigt. Vågar ta plats och synas, skulle jag säga. Kanske inte lika konfrontativ som vissa andra spelare. Där sticker nog Hägern och Vimes ut mer, vilket får mig att fundera på om bägge kanske är gröna och hamnat i tjafs med varandra på grund missförstånd, snarare än något som bär substans.

Oavsett är jag kanske inte helt nöjd med att behöva välja mellan Vimes, Hägern eller Basse just nu. Men om jag måste välja mellan dem så är det Hägern jag kommer sätta min röst på i första hand. Vimes ligger längst ned på min lista över misstänkta i den trion.

Har brottom nu så jag sammanfattar mig lite kort tills jag kommer tillbaka innan deadline. Alright, framåt ska jag försöka göra fler analyser av alla deltagare @Anthrox , jag tror också nya perspektiv kan vara bra för alla. (Ska göra mitt bästa) Och @Impetigo , jag har kikat igenom lite och hägern är kanske inte lika suspekt som jag trodde, dethär att de skulle vara ulvar som skapar onödigt tjafs tror ja inte håller för min del. Dock tycker jag inte vimes är mer suspekt för det. Jag tycker faktiskt att @Basenanji är rödast just nu utifrån resonemangen jag sa sist. Bidrar inte lika mycket och kan inte riktigt försvara sig trots han försöker från alla anklagelser.

Som tillägg gillar jag @Sidd s analyser om att vissa deltagare inte ger varandra press. Sidd visar på kvalitet före kvantitet i sina poster!

Och jag stöttar @Brynolf s plan, det är den enda planen som framförts hittils och jag kommer själv inte på något bättre.

Vore det intressant att analysera vilka familjemedlemmar som röstar på vem? Åtminstone är det bra för att se vilka som kommer behöva flytta sina röster.

Med reservation för fel.

Gyllenbjörnar
Svintrynen
Falkenknösar

Hägerstrand
Vimes, Basenanji, MrJ, Big Mama, Sömniga Isaac

Vimes
Hägerstrand, Stradh, Impetigo

Basenanji
Anthrox, Brynolf, Fjodorsenuba

Anthrox
Octagonal

Fjodorsenuba
Biobunker

Big Mama
Sidd

Brynolf.
  • Tidigt ute med att lyfta familjeskyddet och hur det kan gynna ulvarna! Är i min bok, nu när jag fattat nackdelarna med familjeskyddet, grönande.
  • Påpekar och rättar snabbt till missförstånd i regel. Kort och skarp i tillrättavisningar. Lämnar inte utrymme till missförstånd, vilket även går i linje med önskan att hålla isär begreppen för att undvika missförstånd.
  • Lyfter tidigt att vi bör undvika att mörda hela familjer. Har ett hållbart argument, pekar på hur röstläget påverkas då en familj blir "immun" i och med att en av de två familjerna som är kvar inte kan rösta ut sig själv. Eventuell vågmästarroll försvinner i det läget. Se exempel nedan.
Tja, vi nästa måste göra nåt sånt här. Om vi hänger ett tryne och ett tryne mördas samma runda så blir det jävligt skevt om vi hänger ett tryne till nästa runda. Då kan ulvarna mörda tryne och så är det liksom bara två familjer kvar och hälften av alla röster blir värdelösa.
  • Lyfter att AD inte är kul, men ser nyttan av det. Kan ställa det egna nöjet åt sidan, för byns bästa. Nedan är väl ett av de starkaste argument för AD, vilket även visar att Brynolf är beredd att släppa på det roliga för att fokusera på det gynnsamma för byn.
  • Angående artificiell deadline så tror jag folk ändå inte har stenkoll på vilka som är i vilken familj, så röster kan hamna lite varstans ändå.

Att ulvarna kan "gömma sig" genom att lägga ogiltiga röster är väl till hälften sant. Visst kan de lägga röster som inte spelar nån roll, men tanken är ju att AD ska HJÄLPA byn att spela VJVS. Och det gör den om vi räknar den artificiella deadlinen som äkta. Tar en screenshot och analyserar röster efter det.

Om vi INTE gör så, så kan ulvarna VERKLIGEN gömma sig bakom ursäkten att de inte KAN rösta på den eller den. Med en artificiell deadline kan alla ta ställning utan hinder, och vi kan läsa av spelet utefter mer "normala" linjer.

Nackdelarna med AD skulle väl vara:

*Lite svårare att genomföra rent praktiskt. Men inte SÅ jefla svårt.
    *Funkar nog sämre längre fram i spel när det kan uppstå situationer där den spelare som får flest röster vid AD inte KAN hängas pga familjesammansättnings-reasons.
    *Inte den kuligaste taktiken kanske.
  • Lägger en röst med motivationen att spelarna han pekar på inte riktigt vill hjälpa byn.
Röst: @Vimes

Eller Basenanji. Jag tycker det är jeteskumt att inte vilja lira optimalt för byn.

Och så har vi några andra skummisar som röstar på typ Häger och sådär. Jag ska allt lista ut vilka ni är och ge er rödpoäng ni också.

• Förklarar sedan hur han resonerar runt spelarna som röstat på Hägern. Lägger fram ett argument om att rösterna kan ses som ett motstånd mot AD, vilket känns underligt och lite som ett snabbt sökande efter motiv till varför folk vill rösta ut Hägern. Tror inte jag sett någon som vill rösta ut Hägern på grund av AD, jag kan dock ha missat något!
  • Ställer sig tveksam till om Vimes är ulvarnas först måltavla för nattmord. Vilket jag ändå kan instämma i. Saknar dock vad som gör att de uppradade spelarna är röda. Bra dock att markera färg, men saknas substans som förklarar varför den färgen är där.
Det tror jag inte han är, och oavsett ska vi förstås inte berätta var väktandena ska hamna.

Nu går jag o lägger mig. Basse/Vimes/Octa/Isac/MrJ är rödast just nu, ba så ni vet.
  • Återigen, ett förtydligande om regler som kan ses som hjälpsamt för byn!
Obs att det är det TIDIGAST LAGDA familjeskyddet som räknas, så vi väntar tills vi ser ögonvitorna på dem. Att häva ur sig ett familjeskydd före den fiktiva deadlinen ger fett med rödpoäng.

Och där tror jag att jag har tillräckligt för att se ett mönster. Jag skulle citerat och plockat citat på Basse, känner jag så här i efterhand. Nu gjorde jag det på Brynolf för att jag märkte att minnet räckte inte riktigt till och jag litar inte på mitt minne. Saker rörs samman.

Vad ser jag då?

Brynolf spelar som jag ser det försiktigt. Det är inte mycket pet och gräv på andra spelare. Istället fokuserar Brynolf på att lägga fram tankar om hur spelet ska spelas, argument till vad som är för och nackdelar med metoderna, samt påpekar hur regler fungerar innan diskussioner springer iväg i onödigt tjafs. Tydligast tar han ställning mot Basse, men det kommer aldrig fram några super tydliga motiveringar på varför han håller andra spelare som röda. I fallet med rösterna på Hägern pekar han på mig och Mr.J som båda accepterat AD, men argumenterar att våra röster på Hägern var en protest mot AD.

Jag känner dock att Brynolf spelar för byn, det känns som det finns en vilja att hjälpa till att föra byn mot en vinst. Även om det innebär att delar som gör spelet roligare får bli lidande.

BM - sen entré men har även förklarat varför.
  • BM är inne tidigt, med ett inlägg. Deltar mer aktivt senare. Skicklig på att gilla-markera saker. Men det är inget konstigt. BM brukar hållas med sådant, även om det tar tid för henne att komma in i spel.
  • När BM kommer in så öppnas diskussionen återigen om hur vi ska hantera familjeskyddet. I slutet, även om jag kanske tycker hela diskussionen fick en trist ton (vilket dels är mitt eget fel) så gav det något till spelet. Samtidigt kan det hållas för udda att BM argumenterar för något, som tidigare (nu när jag läst mer noga) främst gynnar ulvarna.
  • BM lägger även fram argument för hur siandet ska gå till, hon är inte först eller ensam om det. Hon backar sedan på sin tanke om att endast sia överhuvuden, efter att jag bemött hennes resonemang med ett motargument.
  • Lyfter detta med AD - och lyfter sina tankar om hur det känns som det krånglar till spelet. Nu har jag inte läst helt i sitt sammanhang, så osäker på om det är här diskussionen börjar pyra igen. Det kan dock inte BM klandras för, om jag inte tolkar det som att BM är medveten om hur infekterad den diskussionen är och lyfter den för att återuppliva den och vinna tid där hon slipper ta ställning i jobbiga frågor. Detta känns dock orimligt då hon redan varit inne och petat i den andra diskussionen om familjeskyddet som satte både mig och BM i dålig dager.
  • Är även med den citerade posten nedan som BM lägger en röst på Hägern, motivet att hon håller med Vimes mer i frågan och något om hur Hägerns argument är formulerade. Känns inte helt hållbart som argument eller motiv?
Jag tycker att AD är att krångla till det något enormt. Om jag vill rösta på en spelare men inte kan för han är i min familj så räcker det att jag SÄGER DET BARA. Om det kommer igång ett röstande på den spelaren kommer jag hejja på det och samtidigt lämna min egen röst blank för att inte röra till det. Om jag har två heta kandidater kommer jag rösta på den som jag kan för att säkra upp att en av mina kandidater kan bli utröstad. Därför:
  • Här börjar BM härja med Impe. En diskussion jag själv bidrar till och inte är så stolt över i efterhand. Känns som det blev mycket missförstånd här. Senare i diskussionen kommer BM landa i att det fanns ett konsensus - vilket gör att hon backar i frågan. Men vill minnas att det kommer något längre fram som ändå gör att BM hamnar i en knepig situation. Ska se om jag kan hitta den delen.
Om jag tyckte som konsus så skulle du ha rätt. Men nu gör jag inte det. Ska jag inte argumentera för min ståndpunkt för att den är avvikande. Försök inte tysta Big Mama!
  • Den här delen nedan är typiskt BM men även rejält uselt för byn. Det är den delen som skaver mest i det BM gör. Om jag släpper vad jag vet om BM från tidigare spel så är nedanstående del något som rödar. Något som även BioVII lyfter (kan blanda ihop spelare).
Över till frågan om det är överhuvudenas eget beslut att förvalta sin powerroll eller om vi ska tvingas att följa majoriteten (troligtvis en blandning av ulvar och bybor). Jag förstår att det kan vara självmord att inte följa majoritetens beslut. Jag väljer själv om jag tycker det är rätt väg att gå. Länge Leve Byn!

Så slutsats?

Av de två överhuvudena, som inte är jag, är BM den som faller ut som rödast. Jag själv har gjort mig en rejäl otjänst märker jag även när jag läst igenom tråden ordentligt. Tagit onödiga strider och skapat konflikter som saker som egentligen blivit lösta långt tidigare i rundan. Jag har själv inte bidragit till att göra något konstruktivt utan mest surat på Sidd, för att sedan skapa förvirring om saker som redan var uppklarade sedan länge gällande hur vi ska spela spelet.

Men BM ligger helt klart över min lista av misstänkta. Främst då det finns ett aktivt ställningstagande mot byns vilja i detta fall. Det kan vara så att BM är bybo och har en briljant plan. Det har hänt tidigare. Men det är fortfarande lite underligt att vilja bryta mot den uppställda linjen. Samtidigt drar det blickarna mot henne, och frågarna är om en ulv skulle vilja ha alla blickar riktade mot sig.

Alltså, vi har ju kul oavsett, eller hur? 😁 Det är mest en aaning synd att vi försöker spela RUNT reglerna som Sysp byggt åt oss, istället för att mörscha igenom dem. Men sådan är speldesignens natur.
Jag håller med :) Gav en like istället för att svara då jag satt mitt i att gå igenom BM.

Men 678 poster??? Dafuq
Inte en chans att jag sätter mig och läser igenom dessa halva kvällen....då blir jag nattmördad på riktigt här.
Så jag kommer behandla den massiva textmassa som kommit som ett svart hål. Jag hade mina misstänkta redan innan jag la mig igår kväll och den planen håller jag mig till tillsvidare.

När var klockslaget jag behöver flytta min röst från den fiktiva tidsgränsen?
Jag kan ju inte ligga kvar där jag ligger.
Innan röstflytten så skriver jag de tre som jag tycker mig, rätt eller fel, ha vittring på och flyttar min röst till en av de tre jag FÅR rösta på...

Men 678 poster??? Dafuq
Inte en chans att jag sätter mig och läser igenom dessa halva kvällen....då blir jag nattmördad på riktigt här.
Så jag kommer behandla den massiva textmassa som kommit som ett svart hål. Jag hade mina misstänkta redan innan jag la mig igår kväll och den planen håller jag mig till tillsvidare.

När var klockslaget jag behöver flytta min röst från den fiktiva tidsgränsen?
Jag kan ju inte ligga kvar där jag ligger.
Innan röstflytten så skriver jag de tre som jag tycker mig, rätt eller fel, ha vittring på och flyttar min röst till en av de tre jag FÅR rösta på...
19:30

Back