Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Det här har varit uppe, vet jag eller tror jag.

Men angående rollerna.

Siarna, håll in med era roller. Om det inte kommit fram information som går att använda genom era roller, så håll rollen för er själva. Anledningen, det gör det svårare för ulvarna att hitta familjeväktaren. Jag brukar inte vilja lägga mig i hur rollerna används, men det känns som den frågan dykt upp några gånger nu. Så presenterar tydligt hur jag tänker i frågan.

När det kommer till hur siarna ska tänka så tänker jag, som jag nämnt tidigare, att ÖS siar överhuvuden och Syskon siaren kikar på syskonen i familjen som inte är överhuvuden. På så sätt, tänker jag, används förmågorna på mest effektivt sätt och vi undviker att någon blir dubbelsiad. Det gör att siarna kan arbeta på mer effektivt och öka chansen att träffa en ulv.

Jag tror inte rollerna är svaga för byn på något sätt, snarare att det blivit en lätt fixering vid hur spelet påverkar rollerna. Folk låser sig vid att saker inte är som vanligt och det som är ovant ses som en rejäl sänkning av rollerna, istället för en förändring av rollernas funktion i spel.

Precis som @Octagonal skriver vill jag ändå också påstå att byn har många bra krafter till sin fördel, detta jämför jag med spel då ulvar kan köpa in lagkamrater och annat som förvirrar spelplanen. som tidigare spel haft. Byn har en fördel här. Eftersom fallet är sådant så håller jag med@Sömniga Isaac (my brother from another mother) till nästan 100%. Eftersom att byn står bra till här i början utöver bråket om det nya röstverktyget så ältas ju ett bråk ang spelregler, ett problem som är onödigt. Framförallt när vissa påstår att det är en så enkel lösning som att fråga spelledaren. Här misstänker jag också ett onödigt tjafs. Och om jag inte misstolkat det så vill Vimes lägga ner men Hägern fortsätter älta.

Röst: @Hägerstrand

Sorry att jag och Brynolf ville fixa basses spelbalans. Att du ska hugga din egen falkenknösbroder för en sådan bagatell tycker jag känns onödigt😇 Brynolf var försiktig, du är nog näst på tur.

Menar du att jag ljuger? Eller att du tror att jag ljuger om det ”färdigskrivna” inlägget?
Din förstapost och den posten som Impe citerar ovan ser ut att vara skrivna av två helt olika personer..

Menar du att jag ljuger? Eller att du tror att jag ljuger om det ”färdigskrivna” inlägget?

Ja, jo, när man spelar varulvsspel och skriver att någon är en trolig kandidat brukar man därmed mena att de i så fall ljuger. Grunden i varulvsspel är ändå att ulvarna inte helt och hållet kan tala sanning och att byn använder det för att hitta dem.

Och när man tar upp exempel som man tycker styrker ens misstanke så menar man då att det är inlägg där spelaren av någon anledning avvikt från sanningen.

Det är onekligen ett observandum.

”Lite oklar” är ju milt uttryckt. Detta skriver Octa en bra stund efter inlägget där han presenterar en variant av AD:

Så han kommer på en idé som är snarlik AD men förstår sen inte implikationerna av en sådan idé.
Jag och Impetigo håller inte med varandra, apopå diverse åsknallar!

För mig är det ingen motsägelse. Ja det är bra om man får rösta på vem man vill. Samtidigt är det inte en lika alvarlig röst. Absolut blir det mer med AD men fortsatt mycket som behöver stämma. Det kan räcka med att en spelare har något bättre för sig när deadline närmar sig för att det ska bli stökigt.

Sen är det inte som att jag sitter och kommer på nån mästerplan. Jag får en idé och delar med mig av den. Kommer säkerligen missa uppenbara saker ni får rätta mig om. 😇

Precis som @Octagonal skriver vill jag ändå också påstå att byn har många bra krafter till sin fördel, detta jämför jag med spel då ulvar kan köpa in lagkamrater och annat som förvirrar spelplanen. som tidigare spel haft. Byn har en fördel här. Eftersom fallet är sådant så håller jag med@Sömniga Isaac (my brother from another mother) till nästan 100%. Eftersom att byn står bra till här i början utöver bråket om det nya röstverktyget så ältas ju ett bråk ang spelregler, ett problem som är onödigt. Framförallt när vissa påstår att det är en så enkel lösning som att fråga spelledaren. Här misstänker jag också ett onödigt tjafs. Och om jag inte misstolkat det så vill Vimes lägga ner men Hägern fortsätter älta.

Röst: @Hägerstrand
Berätta mer! Använd citatfunktionen! Visa vad jag sagt som påverkar din åsikt!

Jag vill se ditt solida case! Help me help you!

Röst: @Vimes

Eller Basenanji. Jag tycker det är jeteskumt att inte vilja lira optimalt för byn.

Och så har vi några andra skummisar som röstar på typ Häger och sådär. Jag ska allt lista ut vilka ni är och ge er rödpoäng ni också.

Din förstapost och den posten som Impe citerar ovan ser ut att vara skrivna av två helt olika personer..

Jag är för att vi på något sätt ska kunna rösta på våra familjemeddlemar i båda posterna. Vad är det som skaver så väldans?
Falkenknös i all ära men ska vi köra på den tråkiga taktiken att vi får rösta på de inom egna familjen trots allt. Med denna taktik kan man rösta på vem man vill för att vi sedan skickar den med mest röster på sig. Att vi sätter en deadline och sedan fixar så denne åker.
Lite tråkig taktik men det kan bli aktuellt. Framförallt senare rundor då det kanske är tydligt att nån i min egna familj är ond. Då behöver vi sammarbeta mellan familjerna istället för att stirra sig blind på att "ingen ur min fina familj får åka".

Nu tycker jag vi kan rösta fritt. Går ju alltid att ändra sig senare så vi ska nog inte känns någon panik idag gällande det.

Sen är det ju lite fegt att rösta så då det är ett slag i luften. Om jag röstar på Brynolf är det mycket passivit då den inte har någon faktisk bäring och ej är ett riktigt hot.

Hur är mina två poster ovan skriven av olika personer @Anthrox?
I grunden samma budskap. Vem är det som sprider detta brus, @Impetigo och @Hägerstrand?

Kan hålla med om att Octas första inlägg kan vara en efgerhamfskonstrultion som försöker ställa sig in hos den smarta sidan här i byn.

Varför blir det inte en lika allvarlig röst om den leder till att någon åker ut vid en artificiell deadline?
En artificiell deadline och riktiga deadline är olika saker. Efter riktiga är det finito. Efter artificella ser det illa ut men det är inte helt över. När jag skrev det visste jag inte heller att en artificell deadline var bestämd vars resultat alla skulle följa.

Berätta mer! Använd citatfunktionen! Visa vad jag sagt som påverkar din åsikt!

Jag vill se ditt solida case! Help me help you!
ÄR inte så bra att hitta fram här, ska föröska hitta en post som bekräftar men jag har fått den uppfattningen.

En artificiell deadline och riktiga deadline är olika saker. Efter riktiga är det finito. Efter artificella ser det illa ut men det är inte helt över. När jag skrev det visste jag inte heller att en artificell deadline var bestämd vars resultat alla skulle följa.
Vad är det som inte är helt över efter en artificiell deadline?

Men ok, Isaac och MrJ röstar på Häger vilket jag ser som ett ställningstagande i frågan om AD. Vilket alltså är sus.

Jag har fortfarande inte läst reglerna noggrant från början till slut, det gör jag nästan aldrig.

I lördags var jag för övrigt på rollspelsträff hela dagen med min spelgrupp, men jag såg mitt PM på tåget. (Vrållådan-användare kan verifiera mot jag-är-på-konvent-kanalen), och igår var jag närvarande pappa (TM) eftersom jag varit på rollspelsträff hela lördagen.

Men jag hade antagligen inte läst hela reglerna ändå.

Det räcker med att veta att jag inte "får" göra saker i spelet för att jag ska låta bli dem. Till exempel fortsätter jag inte delta i spelet efter att jag blivit utröstad eller nattmördad.

Det behövs liksom inte något hot om att SL ska komma hem till mig. Det är ett spel, med en gemensam regelöverenskommelse. Ibland behövs ett förtydligande om hur reglerna ska förstås, men det är inte för att jag vill veta var gränsen finns för när Sysp kommer komma hem till mig med stora linjalen.

Det är väl det här som skaver för mig och gjort att jag lagt en väldigt röst på hägern som inte väger så mycket. Handlar inte AD utan inställningen att i ena sekunden respektera SL:s ord, och i nästa inte bry sig om att läsa reglerna ordentligt. Det går inte ihop för fem öre, utan känns då bara som en spelare som driver på en diskussion för att slippa vidröra andra ämnen.

Sen har Häger sagt vettiga saker också. Som detta.
Min bild är ungefär såhär: om man designar ett spel med extrakrångel (jämfört med konventionellt varulvsspel) så borde man ta med i beräkningen att byn alltid kommer försöka reducera bort alla ens nyskapande coola idéer och göra allt till VJVS, eftersom allt coolt extrastuff man designat mest är jobbigt och svårt för en bybo som redan famlar i mörkret i ett vanligt varulvsspel.

Därför tycker jag inte att @Basenanji s tankar resonerar med det han påstår sig känna. Basse argumenterar ofta för att man ska sluta bry sig om det aktuella spelets gimmick och spela VJVS, men här stämmer argumenten inte överens med det han påstår sig argumentera för. Han är superbekväm med att spela krångligt spel med krånglig gimmick. (Ja, ursäkta, alldeles för stark psykologisk slutsats på svaga grunder)

@Vimes argumenterar för att vi inte ska ha AD för att han vill ha RÖSTKAOS. Det argumentet har jag lättare att köpa och det ligger i linje med vad jag förväntar mig av Vimes, men det är ett argument han landar i efter ganska lång tid av att argumentera mot AD, där han påstår saker som att det inte betyder något om han röstar på sin familj när vi spelar med AD eller att det blir lättare för ulvar att lägga meningslösa röster. Det stämmer ju inte. Jag får känslan av att han gärna vill ha röstbegränsningen men att det dröjer innan han kan lägga fram ett argument som känns autentiskt från hans tangentbord.

Nu ska jag kika igenom lite mer på Vimes sida. Men det som skaver var utlåtandet om att respektera SL, men samtidigt inte lösa regelfrågor genom att fråga SL och sen snurra in sig i vad som står i PM, samtidigt som det inte görs en ansats att läsa reglerna ordentligt, vilket leder till en väldigt förvirrad diskussion.

Själva tanken om AD har jag sagt att jag förhåller mig neutral till och följer det som majoriteten kommer fram till. Min analys har mer handlat om hur Hägern förhållit sig till respekten mot SL:s ord och regel överenskommelser samtidigt som det spelas ut en ganska slapp förhållning till att läsa reglerna.

Back