Varulv Ulvfellas - Runda 2

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
…och åter igen snömos! Vad är det du har sett? Vi kommer inte långt på att prata om saker som ”möjligen” har inträffat när du har all data tillgänglig. Ut med språket!
Lugn i båten jag har inte tänkt klart här. Men här är ett försök till analys iaf

När jag flyttar min röst i post 227 är röstläget som följer:
RasmusL - Andersson (post 30), Anthrox, Octagonal, Brynolf*
Impetigo - Waterhouse (post 56), Sidd, Basenanji, Vimes
Anthrox - RasmusL
Sidd - fjodorsenuba
Hägerstrand - Impetigo

I det här läget åker @RasmusL ut då min röst är tidigare än Waterhouse på Impe.

Om vi antar att ulvarna inte vill hamna i samma drev så borde inte alla tre av Impetigo-röstarna Waterhouse, Sidd och Basenanji vara ulvar.

På samma sätt bör inte alla tre av Anthrox, Octagonal och Brynolf vara ulvar.

Efter att jag lagt min röst på Impe händer följande med de som är med i Rasmus-drevet:
@Brynolf lägger sin röst på Octagonal - en ensam röst som är extremt osannolik att den kan få någon praktisk effekt.

@Anthrox lägger sin röst på Sidd, som visserligen då får tre röster men det är sent i rundan och det finns minimal chans att något kan vända drevet mot Impe

Det eftersom @Octagonal lagt den sjätte rösten på Impe vilket är en majoritet av de 11 spelarna

Om vi antar att minst en ulv fanns i Rasmus-drevet är det troligast i min bok att det är Anthrox och/eller Brynolf. Det är högrisk att lägga en avgörande röst i ett drev som ulv, vilket i någon mån grönar Octa. Anthrox och Brynolf lägger å sin sida sina röster på drev som inte kommer flyga vilket gör att de har mindre risk att behöva ställas till svars för en hängd bybo.


* @Brynolf hade dock gjort misstaget (?) att rösta på den icke-existerande spelaren ”Rasmus”
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ursäkta för tjat, men kan vi inte spåna lite kring hur förra rundan avslutades?
@Anthrox @RasmusL @Sidd @Brynolf

View attachment 17638

Tex undrar jag hur ni tänker kring att Rasmus och Brynolf la sig i olika drev? Är det rimligt att ulv-Waterhouse och ulv-Basse lägger sig i samma drev på Impetigo? Osv osv
Jag tror att minst två ulvar låg i Impe-drevet, och att en låg lågt. Troligtvis inte i Sidd-drevet. Just nu har jag Sidd och Rasmus som misstänkta. Kanske också Andersson, under arbetsteorin att Andersson är FBI och slumpade sina kumpaner. Gillar inte att WH var så nonchig med att svänga drevet i slutet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Det var en massa filosoferande, vilka slutsatser drar du?
Inga alls egentligen. Jag tycker Anth och Octa vare sig rödar eller grönar sig i slutet av R1. Om inte någon dramatiker kan peka på att det ser ut som ett fejkat gräl förstås.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Lugn i båten jag har inte tänkt klart här. Men här är ett försök till analys iaf

När jag flyttar min röst i post 227 är röstläget som följer:
RasmusL - Andersson (post 30), Anthrox, Octagonal, Brynolf*
Impetigo - Waterhouse (post 56), Sidd, Basenanji, Vimes
Anthrox - RasmusL
Sidd - fjodorsenuba
Hägerstrand - Impetigo

I det här läget åker @RasmusL ut då min röst är tidigare än Waterhouse på Impe.

Om vi antar att ulvarna inte vill hamna i samma drev så borde inte alla tre av Impetigo-röstarna Waterhouse, Sidd och Basenanji vara ulvar.

På samma sätt bör inte alla tre av Anthrox, Octagonal och Brynolf vara ulvar.

Efter att jag lagt min röst på Impe händer följande med de som är med i Rasmus-drevet:
@Brynolf lägger sin röst på Octagonal - en ensam röst som är extremt osannolik att den kan få någon praktisk effekt.

@Anthrox lägger sin röst på Sidd, som visserligen då får tre röster men det är sent i rundan och det finns minimal chans att något kan vända drevet mot Impe

Det eftersom @Octagonal lagt den sjätte rösten på Impe vilket är en majoritet av de 11 spelarna

Om vi antar att minst en ulv fanns i Rasmus-drevet är det troligast i min bok att det är Anthrox och/eller Brynolf. Det är högrisk att lägga en avgörande röst i ett drev som ulv, vilket i någon mån grönar Octa. Anthrox och Brynolf lägger å sin sida sina röster på drev som inte kommer flyga vilket gör att de har mindre risk att behöva ställas till svars för en hängd bybo.


* @Brynolf hade dock gjort misstaget (?) att rösta på den icke-existerande spelaren ”Rasmus”
ser du mig alltså som grön?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Lugn i båten jag har inte tänkt klart här. Men här är ett försök till analys iaf

När jag flyttar min röst i post 227 är röstläget som följer:
RasmusL - Andersson (post 30), Anthrox, Octagonal, Brynolf*
Impetigo - Waterhouse (post 56), Sidd, Basenanji, Vimes
Anthrox - RasmusL
Sidd - fjodorsenuba
Hägerstrand - Impetigo

I det här läget åker @RasmusL ut då min röst är tidigare än Waterhouse på Impe.

Om vi antar att ulvarna inte vill hamna i samma drev så borde inte alla tre av Impetigo-röstarna Waterhouse, Sidd och Basenanji vara ulvar.

På samma sätt bör inte alla tre av Anthrox, Octagonal och Brynolf vara ulvar.

Efter att jag lagt min röst på Impe händer följande med de som är med i Rasmus-drevet:
@Brynolf lägger sin röst på Octagonal - en ensam röst som är extremt osannolik att den kan få någon praktisk effekt.

@Anthrox lägger sin röst på Sidd, som visserligen då får tre röster men det är sent i rundan och det finns minimal chans att något kan vända drevet mot Impe

Det eftersom @Octagonal lagt den sjätte rösten på Impe vilket är en majoritet av de 11 spelarna

Om vi antar att minst en ulv fanns i Rasmus-drevet är det troligast i min bok att det är Anthrox och/eller Brynolf. Det är högrisk att lägga en avgörande röst i ett drev som ulv, vilket i någon mån grönar Octa. Anthrox och Brynolf lägger å sin sida sina röster på drev som inte kommer flyga vilket gör att de har mindre risk att behöva ställas till svars för en hängd bybo.


* @Brynolf hade dock gjort misstaget (?) att rösta på den icke-existerande spelaren ”Rasmus”
Utifrån det här lägger jag min röst på Brynolf Vad är din tolkning av slutet av R1?

Röst: @Brynolf
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Inte nödvändigtvis. Jag ser inte att du gjort något direkt grönande, men inte heller något som superosar ulv.
varför då anta att det finns ulvar i drevet mot mig? Inaktivitet är ett bra recept på att åka ut, trordu verkligen att ulvarna är så ballsy? Det scenariot bygger på att jag är grön, och om du inte vet att jag är grön är det konstigt att göra det antagandet.
Röst: @Andersson
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Lugn i båten jag har inte tänkt klart här. Men här är ett försök till analys iaf

När jag flyttar min röst i post 227 är röstläget som följer:
RasmusL - Andersson (post 30), Anthrox, Octagonal, Brynolf*
Impetigo - Waterhouse (post 56), Sidd, Basenanji, Vimes
Anthrox - RasmusL
Sidd - fjodorsenuba
Hägerstrand - Impetigo

I det här läget åker @RasmusL ut då min röst är tidigare än Waterhouse på Impe.

Om vi antar att ulvarna inte vill hamna i samma drev så borde inte alla tre av Impetigo-röstarna Waterhouse, Sidd och Basenanji vara ulvar.

På samma sätt bör inte alla tre av Anthrox, Octagonal och Brynolf vara ulvar.

Efter att jag lagt min röst på Impe händer följande med de som är med i Rasmus-drevet:
@Brynolf lägger sin röst på Octagonal - en ensam röst som är extremt osannolik att den kan få någon praktisk effekt.

@Anthrox lägger sin röst på Sidd, som visserligen då får tre röster men det är sent i rundan och det finns minimal chans att något kan vända drevet mot Impe

Det eftersom @Octagonal lagt den sjätte rösten på Impe vilket är en majoritet av de 11 spelarna

Om vi antar att minst en ulv fanns i Rasmus-drevet är det troligast i min bok att det är Anthrox och/eller Brynolf. Det är högrisk att lägga en avgörande röst i ett drev som ulv, vilket i någon mån grönar Octa. Anthrox och Brynolf lägger å sin sida sina röster på drev som inte kommer flyga vilket gör att de har mindre risk att behöva ställas till svars för en hängd bybo.


* @Brynolf hade dock gjort misstaget (?) att rösta på den icke-existerande spelaren ”Rasmus”
Du drar rätt höga växlar på ett skapligt tidigt och framförallt ett "kom in i matchen"-drev.

Om du tror jag är ulv, vad är den sluga planen bakom att stava Rasmus fel?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Är Rasmus ulv eller bybo? Jag tycker att Rasmus är en bra spelare, men ganska spexig och har svårt att tro att FBI-snuten väljer honom. Möjligen i så fall att Andersson (eller någon annan) slumpat Rasmus till sitt lag.

Det som får mig att misstänka Rasmus mest just nu är händelseutvecklingen: då tyst och frånvarande först, men nu är han närmast all over the place?! (Vilket förstås är bra)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
varför då anta att det finns ulvar i drevet mot mig? Inaktivitet är ett bra recept på att åka ut, trordu verkligen att ulvarna är så ballsy? Det scenariot bygger på att jag är grön, och om du inte vet att jag är grön är det konstigt att göra det antagandet.
Röst: @Andersson
Ja ulvarna kan faktiskt vara så ballsy. Det hade inte ens varit superriskabelt att ha en ulv i drevet mot dig om du var ulv. Drevet byggde på inaktiviteten. När du kom in i spelet försvann skälet till rösterna och med all sannolikhet skulle det ebba ut. I värsta fall hade en ulvkompis kunnat gå ur drevet om inte en bybo gjort det och få personer hade tyckt det var underligt.

Så nej, jag kan inte se att du automatiskt skulle vara grön. Det får du förtjäna på egen hand i så fall.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ja ulvarna kan faktiskt vara så ballsy. Det hade inte ens varit superriskabelt att ha en ulv i drevet mot dig om du var ulv. Drevet byggde på inaktiviteten. När du kom in i spelet försvann skälet till rösterna och med all sannolikhet skulle det ebba ut. I värsta fall hade en ulvkompis kunnat gå ur drevet om inte en bybo gjort det och få personer hade tyckt det var underligt.

Så nej, jag kan inte se att du automatiskt skulle vara grön. Det får du förtjäna på egen hand i så fall.
Hur ska du ha det? Var Rasmus-drevet ett seriöst relevant drev att analysera eller var det bara ett "kom in i matchen"-drev? Om det intressanta med det drevet är att Rasmus kan vara ulv så är det väl honom du borde rösta på? Jag får inte ihop din logik här, Andersson.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Du drar rätt höga växlar på ett skapligt tidigt och framförallt ett "kom in i matchen"-drev.

Om du tror jag är ulv, vad är den sluga planen bakom att stava Rasmus fel?
Det finns inte mycket annat att dra växlar på när det inte blev så många drev.

Den rimliga tolkningen av din röst på Rasmus är att det är en felskrivning. Som medveten ulvplan hade det varit värdelöst eftersom det var timmar kvar och någon skulle ha påpekat det. Då hade du behövt ta ställning igen samtidigt som alla då fått uppmärksamheten på dig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Så Rasmus är nu ordentligt med i spel.👍
Spretigt aktiv å prövar åt alla håll å plötsligt äger denne tråden (när Vimes försvann ur spel dog skuggboxandet mellan Basse-Octa). Även Anthrox ligger ovanligt lågt för tillfället.
Svårbedömt som vanligt men det rör på så pass mycket att jag lutar åt sprattlande bybo.
Har en argumentation med Andersson å denne var en som jag funderade lite mer på i R1. Jag tyckte det skavde med diskussioner om frånvaro men ändå kom fler poster som dock inte hjälpte byn framåt.
Är det dags att pröva drev med dessa två gentlemen på plats för att på så sätt se er övrigas positionering?

Röst: @Andersson

Skriv mer tack 🙏
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag hakar på mot Andersson. Jag tycker som sagt inte hans analys håller. Rasmus vevar rätt vilt nu, men jag ser ingenting att direkt haka upp sig på där.

Röst: @Andersson
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Uppdaterar FBI-valen med nuvarande information:
  • Fjodde – WH och Impe. Hade inte valt Vimes eller Sidd.
  • Vimes – En ulv som kan flyta med (Sidd och Basse) | Dominera diskussionenlaget (Anthrox och WH). Hade inte valt två lågflygare, men kanske en (Andersson eller Fjodde).
  • Andersson – Slumpen styr för att slippa metaspel. Utan slump, Sidd för brus, ev Anthrox för blodhund, WH bra val. Inte Vimes eller Fjodde.
  • Brynolf – Hade tänkt hålla med Andersson, men bra med ”wall of text-dreamteam”. Hade valt WH och Octa. Högst en lågflygare, Andersson och Fjodde. Högst en babblare, Anthrox och Vimes.
  • Anthrox - Jag hade nog valt en stark spelare och slumpat den andra. Inte Andersson, Vimes eller Octa. Waterhouse rimlig.
  • Octa – Hade inte slumpat. Vimes resonemang rimlig. Andersson blir inte siad, och är icke-självklart val och därmed bra. Alternativt Basse och WH för ingen skulle tro det pga tidigare ulvlag. Sidd är bra. Hade inte valt Vimes, kanske inte Sidd. Anthrox bekväm på team bybo, inte heller Impe.
  • Basse – Kompisgänget, Octa, WH, Vimes och Sidd. Föredraget, Rasmus, Impe och Anthrox. Hade valt, Andersson, Brynolf eller Fjodde för lågflygande ulvvinst.
  • Sidd – Basse och Impe. Hade inte valt Vimes eller någon lågflygare.
  • Waterhouse – A-team med Anthrox och Brynolf. Inte Vimes, Fjodde eller Andersson.
  • Impetigo – Definitivt slumpat. Hade valt WH och Sidd om tvingad. Hade inte valt Vimes eller Anthrox.
  • RasmusL – Hade valt Vimes och Basse. Kanske Sidd.
Så vad kan vi lista ut av det här då?
Av 10 spelare tycker 7 att WH är ett bra val som ulvrekryt. Vi kallar WH för bybornas val.
Av 8 spelare som sagt vilka de INTE skulle valt har i princip samtliga svarat Vimes. Byns bästa ulv.
En aggressiv spelstrategi verkar folk överens om ska innehålla mig eller WH.
Basses lågflygarstrategi avviker en del från de generella åsikterna. (vilket ger Brynolfs post #36 lite mer vikt, försöker Basse göra en misdirect här?)
WH nämner även en bra poäng här ovan: det kan vara på sin plats att välja bort spelare en inte vill ha i byn, snarare än att välja en spelare en vill ha som ulvkompis. Impe är nog en sådan.

Noterar att @Basenanji och @RasmusL inte svarade på vilka de inte valt. Spektakulärt att Basse promotar FBI-valsgrävet, men sen inte deltar i det fullt ut. Citerar Basse själv i det ärendet:
Det skönaste vore ju om jag slapp diskussionen!
Det går att läsa Basse i R1 som att han gärna kastar skit på folk som går emot diskussionen, men deltar sen själv inte i den alls. Det låter ulvigt.

Rasmus sticker ut rejält som den enda spelaren som hade valt Vimes som ulvkompis, men har inte gett något resonemang till sina val. Att inte resonera, utan bara haspla ur sig namn är definitionen av en ulv som bara vill glida sig igenom den diskussionen (som påtalats många gånger nu). I kombination med att vi nu vet att Vimes var grön känns det här som en billig cop out från en ulv som vill se grönare ut från sitt FBI-val.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Uppdaterar FBI-valen med nuvarande information:
  • Fjodde – WH och Impe. Hade inte valt Vimes eller Sidd.
  • Vimes – En ulv som kan flyta med (Sidd och Basse) | Dominera diskussionenlaget (Anthrox och WH). Hade inte valt två lågflygare, men kanske en (Andersson eller Fjodde).
  • Andersson – Slumpen styr för att slippa metaspel. Utan slump, Sidd för brus, ev Anthrox för blodhund, WH bra val. Inte Vimes eller Fjodde.
  • Brynolf – Hade tänkt hålla med Andersson, men bra med ”wall of text-dreamteam”. Hade valt WH och Octa. Högst en lågflygare, Andersson och Fjodde. Högst en babblare, Anthrox och Vimes.
  • Anthrox - Jag hade nog valt en stark spelare och slumpat den andra. Inte Andersson, Vimes eller Octa. Waterhouse rimlig.
  • Octa – Hade inte slumpat. Vimes resonemang rimlig. Andersson blir inte siad, och är icke-självklart val och därmed bra. Alternativt Basse och WH för ingen skulle tro det pga tidigare ulvlag. Sidd är bra. Hade inte valt Vimes, kanske inte Sidd. Anthrox bekväm på team bybo, inte heller Impe.
  • Basse – Kompisgänget, Octa, WH, Vimes och Sidd. Föredraget, Rasmus, Impe och Anthrox. Hade valt, Andersson, Brynolf eller Fjodde för lågflygande ulvvinst.
  • Sidd – Basse och Impe. Hade inte valt Vimes eller någon lågflygare.
  • Waterhouse – A-team med Anthrox och Brynolf. Inte Vimes, Fjodde eller Andersson.
  • Impetigo – Definitivt slumpat. Hade valt WH och Sidd om tvingad. Hade inte valt Vimes eller Anthrox.
  • RasmusL – Hade valt Vimes och Basse. Kanske Sidd.
Så vad kan vi lista ut av det här då?
Av 10 spelare tycker 7 att WH är ett bra val som ulvrekryt. Vi kallar WH för bybornas val.
Av 8 spelare som sagt vilka de INTE skulle valt har i princip samtliga svarat Vimes. Byns bästa ulv.
En aggressiv spelstrategi verkar folk överens om ska innehålla mig eller WH.
Basses lågflygarstrategi avviker en del från de generella åsikterna. (vilket ger Brynolfs post #36 lite mer vikt, försöker Basse göra en misdirect här?)
WH nämner även en bra poäng här ovan: det kan vara på sin plats att välja bort spelare en inte vill ha i byn, snarare än att välja en spelare en vill ha som ulvkompis. Impe är nog en sådan.

Noterar att @Basenanji och @RasmusL inte svarade på vilka de inte valt. Spektakulärt att Basse promotar FBI-valsgrävet, men sen inte deltar i det fullt ut. Citerar Basse själv i det ärendet:

Det går att läsa Basse i R1 som att han gärna kastar skit på folk som går emot diskussionen, men deltar sen själv inte i den alls. Det låter ulvigt.

Rasmus sticker ut rejält som den enda spelaren som hade valt Vimes som ulvkompis, men har inte gett något resonemang till sina val. Att inte resonera, utan bara haspla ur sig namn är definitionen av en ulv som bara vill glida sig igenom den diskussionen (som påtalats många gånger nu). I kombination med att vi nu vet att Vimes var grön känns det här som en billig cop out från en ulv som vill se grönare ut från sitt FBI-val.
Bra sammanställning Anthrox. Är det nån spelare som nu direkt ser att dettainte stämmer så behövs det uppmärksammas direkt för att nu vidare funderingar ska stämma. Har tex Anthrox fulläst nån av er andra så är ju det också en grej. På Sidd stämmer det.
Ser gärna att Fjodde mfl kompletterar info med vilka denne hade valt också.
De som svarar slumpmässig lottning av det ena eller andra tycker jag försöker slinka ut ur denna frågeställning utan att svara = scumt.
Bättre då att göra som Impetigo och avisera sin inställning ang slumpval MEN ändå redovisa sina åsikter.
Vimes är ju inte så konstigt att folk tvekar på att värva och där har vi kanske ett motiv till Nattmordet.
Som Octa påpekat så står ju Basses ställningstagande ut med att först lyfta att ta med gammla godingar, sen föredra andra men ändå landa i lågflygarna: va fasiken Basse: en typisk Bassepost som inte håller då du ju kan falla tillbaka på hela skaran å argumentera för/mot?
@Basenanji Ta ett nytag på den här frågan🙏😇👏👍😍
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tidig deadline och fullt på jobbet hela dagen samt saker på kvällen gör så att jag tyvärr inte kommer kunna delta denna runda. Lite trött efter R1 också😅

Viktigt att vi tar ställning tidigt. Ingen annan vill ju rösta på WH så byter spår.

Röst: @Brynolf
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tidig deadline och fullt på jobbet hela dagen samt saker på kvällen gör så att jag tyvärr inte kommer kunna delta denna runda. Lite trött efter R1 också😅

Viktigt att vi tar ställning tidigt. Ingen annan vill ju rösta på WH så byter spår.

Röst: @Brynolf
Just ja, dig hade jag nästan glömt. Jag röstar hemskt gärna på dig också ska du veta. Varför är ett Brynolf-spår bättre än WH-spåret menar du? Du kan ju inte bara lägga en omotiverad röst och sen försvinna resten av dan.

(Flaggar f.ö. för att jag också har mkt att göra idag, men hänger med så gott jag kan med ett getöga och ett getfinger.)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Just ja, dig hade jag nästan glömt. Jag röstar hemskt gärna på dig också ska du veta. Varför är ett Brynolf-spår bättre än WH-spåret menar du? Du kan ju inte bara lägga en omotiverad röst och sen försvinna resten av dan.

(Flaggar f.ö. för att jag också har mkt att göra idag, men hänger med så gott jag kan med ett getöga och ett getfinger.)
Lite liknande saker på er båda. Ni har deltagit lite mittemellan och varit aktiva utan att sticka ut.
Sen knöt ni båda er en grön Vimes i R1 som är en bra ulvtaktik.
 
Top