Tvserieklubben 2022 Q4

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
@Rickard kastat ifrån sig bollen, tar jag upp den och fortsätter.
Däremot orkar jag inte med en tråd i månaden, så nu är det ett kvartal: okt/nov/dec-22.

Reglerna är de vanliga:
- Berätta om en tvserie du sett.
- Berätta varför du tycker att den är bra. Eller dålig, det skulle vara kul om folk även postade de sämsta tvserierna de sett. :)
- Posta gärna någon bild från tvserien. Bilder berättar mer än man tror. Eller varför inte ett kort videoklipp.
- Posta gärna en länk till var man kan se tvserien (inte till piratsajter). Eller berätta var man kan se den, som Netflix, HBO, SVT,...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Do It Yourself!!
1665125346740.png

Det här är en helt ny tvserie. När jag skriver detta har ett avsnitt visats.
Det är en japansk anime som kan ses lagligt på Crunchyroll:

Förutom isekai/portalanime handlar den vanligaste animen om skolungdomar i Japan - helt enkelt för att det är den största målgruppen för anime.
Och bland skolungdomsanime är det vanligt att det handlar om skolklubbar.
Tydligen förväntas alla japanska skolungdomar vara med i en klubb som gör saker efter skoltid; det kan vara judo, bågskytte, origami, teater, målning,... whatever.

Yua Serufu är huvudpersonen. En tjej som börjat första året på gymnasiet och som är extremt klumpig. Hon är den där typen som inte kan gå från sovrummet till badrummet utan att ramla och slå sig.
En morgon på väg till skolan ramlar hon med cykeln, böjer styret och tappar kedjan.
Hon får hjälp av en annan skoltjej som är jättehändig och som har en liten verktygslåda i ryggsäcken.
Senare söker hon upp den andra tjejen för att tacka för hjälpen. Det visar sig att denne håller till i verktygsbod och försöker starta en DIY-klubb, men saknar medlemmar. En klubb där man gör egna saker, som bokhyllor, stolar, bord, o.s.v.

Det här verkar vara en mycket charmig anime.
Det är en Slice of Life, så räkna inte med att det händer mycket mer än att ett gäng gymnasietjejer hamrar och spikar tillsamman.
Det verkar även vara en iyashikei, d.v.s. en anime man blir glad av att se.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Gött, då slipper jag ha hand om ännu en klubb. Jag kommer att fortsätta använda de här trådarna för att berätta om säsonger jag sett, eller sjok av säsonger jag sett. För det är så jag konsumerar tv-serier och jag gillar att skriva reflektioner om saker jag sett eller läst.

Jag har just sett The Imperfects säsong 1 (Netflix).

Relativt lättsam och kul serie, 10 avsnitt. Tre 20-somethings får superkrafter. För ett gäng år sedan använde en Doktor Zarkov experimentella syntetiska stamceller för att bota deras genetiska sjukdomar, och sedan dess har deras bieffekter begränsats av medicin. Nu har de slutat få medicin, och bieffekterna är ovan nämnda superkrafter. Nu behöver de hitta Zarkov och få honom att hjälpa dem.

Det här var en väldigt lättkollad TV-serie. Snygg, välskådespelad, roliga karaktärer, hyfsat oväntade förvecklingar. Högt tempo, generellt. Lagom mängd krydda av personliga relationer och problem.

Kändes också väldigt mycket som en kort rollspelskampanj, på ett bra sätt.

Jag försökte hitta en trailer som inte hade helt fel stämning eller som inte spoilade mer än vad jag ville spoila, så googla runt på egen risk. Netflix' preview-scener tyckte jag funkade, men de verkar inte finnas att länka till.

EDIT: Jag hoppas på en S02, för slutet av den här säsongen öppnade definitivt upp för det. Samtidigt som det knöts ihop tillräckligt för att jag inte skulle känna mig lurad om det inte blir mer.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag kollade två säsonger av Yellowstone (på Cmore) när jag låg sjuk förra veckan.

Den började hårt och bra men blev lite ambivalent. Säsong 1 var överlag bra men var lite svårt att se vart det var på väg.

Det handlar om en ranch i dagens Montana, hotad av elaka människor från stan.

Säsong 2 började väldigt knepigt, men tror det var ny manusförfattare. Säsongen tog sig men på många sätt är det en ny serie.

Jag vill så gärna älska detta. Men jag kan inte. Men det är absolut 3/5. Ibland peakar det ordentligt ibland är det bottennapp. Välgjort och slarvigt.

Jo, det finns en knepig grej mellan PK och boys will be boys. Det närbelägna reservatet och dess invånare behandlas med tillbörlig respekt av manusförfattarna men själva problematiken förs inte fram. De som förtryckt och förminskat sägs det inget om men man får förmoda att flera av huvudrollsinnehavarna varit en del av problemet. Men det gör man inget av. Lite fegt, minst sagt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Säsong 8 av Brooklyn Nine-Nine har dykt upp på Netflix. Eftersom det är en väldigt bra serie (särskilt om du är ute efter nåt som är roligt och tar under en halvtimme) så var jag förstås tvungen att börja titta på den.

I likhet med andra komediserier som kör många säsonger så dyker det upp lite problem.
  • Redan säsong 7 kändes lite väl mycket "jag har sett det här förut". Det har inte minskat.
    • Likt de sista två säsongerna av Parks and Recreations känner jag att jag tittar "för att titta klart och se hur det slutar". Jag skrattar inte längre.
  • Någon manusansvarig tycker att "nu ska vi öka realismdramadelen". Likt säsong 4(? eller 3?) av Superstore som plötsligt började prata dåliga arbetsvillkor för stormarknadspersonal så har B99 plötsligt tagit upp rasism/övervåld hos polisen. Jag är 100% med på problematiken, men det funkar dåligt i en komediserie (särskilt som det bevisligen gick att göra flera roliga säsonger utan att väggen mot verkligheten bryts, men plötsligt inte längre).
    • Kanske är jag bara gnällig för att jag inte får eskapisma mig i fred, men ser jag en komediserie vill jag inte få samma mood som efter kvällsnyheterna.
Så. Är du ett fan av serien så ska du förstås titta. Tycker du att serien var okej men inte mer är det troligtvis slöseri med tid (har sett 3 av 10 avsnitt på den här vad det sägs avslutande säsongen). Har du inte sett serien alls och gillar komediserier så måste du titta, men kanske säsong 1-5 eller så!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
The Executioner and Her Way of Life (HiDive)


Menou är en prästinna i Faust-religionen som ser efter De Vilsna, vilket de kallar isekai:ade människor från Japan.

Liten spoiler: Detta involverar i regel en kniv i huvudet (se titel). Men hennest senaste mål, Akari, visar sig vara en hårdare nöt att knäcka, och inte bara för att Menou attraheras av henne...

Det här är en tjej-möter-tjej-(isekai)-fantasy-action-serie där de tar standardtroper från isekai (Japan, krafter från överföringen, att backstoryn slutar tas upp) och ställer dem på huvudet och vrider på dem till något nytt. Till exempel: isekai-folk kommit till fantasy-världen och påverkat den så länge och så mycket att alla pratar japanska och försök att tjäna pengar på exempelvis majonäsrecept är meningslöst. Och det är bara introduktionen - författaren vilar inte på sina lagrar utan introducerar backstory och twists precis när det riskerar att bli förutsägbart.

Det här är en bra fantasyanimeserie med två tjejer som är Väldigt Goda Vänner. Den blir något bättre om man har koll på isekai och kanske sett några av de bra (ex Mushoku Tensei, Re: Zero, That Time I Got Reincarnated as a Slime). Rekommenderas.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Is It Wrong to Pick Up Girls in a Dungeon? (HiDive)


Bell är Äventyrare som ger sig ner i Labyrinten för att skaffa pengar och bygga gudinnan Hestias gille (Familia). Han springer in i Svärdsprinsessan och börjar växa.

Lite fantasy, lite harem. Cool dungeon-koncept med dungeonen som typ en levande varelse som skapar monster för att slåss mot äventyrare - som annat i serien (t ex levlar) tog författaren existerande koncept och jobbade för att bygga en värld från det.

Det sagt, även om jag gillade första säsongen är den här serien rätt ojämn. Det finns harem-inslag som inte tillför mycket, och protagonisten är lite för färglös (förmodligen på grund av harem-biten). Andra säsongen har konstig takt. Det finns en del trigger warning-grejer, som våldtäktsförsök, men eftersom det är (först) kvinna mot man så känns det som att de tycker folk borde skratta, och de kör samma grej upprepade gånger. Förvisso går de ifrån skämt-känslan efter de första gångerna.

OK tidsfördriv, men en röra. Det finns bitar som är fantastiska, delar som faller pladask och delar som är mediokra.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
To Your Eternity (Crunchyroll)


The Thing, fast den är protagonisten och kan bara ta formen av något som dött. Långsamt dras han in i världens konflikter och utvecklar känslor och språk, men ett hot lurar i utkanten...

Jag är ambivalent. Serien är riktigt bra till en början, med en slags reflektion över livet och hur skört det är... Men börjar kännas repetetiv efter två storyarchs. Det blir en del ändringar efter det, men jag är inte säker på om de är till de bättre. Bra, har en del fantastiska delar. Den är dock inte avslutad och de klipper precis där jag misstänker det kommer bli intressant igen, så får hur det ser ut efter nästa säsong.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jujutsu Kaisen (Crunchyroll)


Ung man förtär ett kraftfullt förbannat finger för att rädda en svartkonstnär och eftersom han nu är fängelse för en kraftfull död svartkonstnär så blir han rekryterad till deras skola.

På ytan: Det här är Shounen med japanska Demoner och Spöken (yokai och yurei resp) omdöpta till förbannelser för att spara pappersutrymme.

På djupet: Det är bra shounen. Den är mer udda än en del Jump har sett även om det har en del drag av tidiga Bleach. Dock är det som att någon tog Kurosagi Corpse Delivery Service och körde det genom ett Shounen Jump-filter för att skapa en sämre produkt. De konstiga andarna är definitivt den bästa biten men de drar oss tillbaka till den trista Storskurk-handlingen som ska hända "när som helst nu", det finns en obligatorisk turneringsstory... Jag blir sugen på Junji Ito och jag gillar inte Junji Ito 60 procent av tiden.

Det är inte heller den enda som gör saker med japansk folklore, även om de bra är få - Mushishi, KARAS, Jigoku Shoujo, Demon Slayer, Natsume's Book of Friends, Tokyo Majin och Tactics är de jag tänker på på rak arm.

Är Jujutsu Kaisen värd att se? Om man gillar shounen, 100%. Det är en av de bästa i genren och när de konstiga monstren dyker upp är det nästan alltid bra grejer. Min kritik är att shounen-troperna, trots att de används bra, gör serien sämre.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har tittat TV-serier som fan, så det får bli en dubbelpost. Täcker de två senaste jag sett färdigt.

Jag har sett Cyberpunk: Edgerunners på Netflix.
Edgerunners är baserad på ett spel som släpptes för två år sedan, Cyberpunk 2077, och utspelar sig i samma dystopiska värld, den så kallade Night city. TV-serien följer till en början en ganska så normal ung man och hans mamma men tröttnar ganska snabbt på att representera hur vanliga människor lever och fokuserar istället stenhårt på cyberpunks, vilket är ett smeknamn för cybernetiskt moddade yrkeskriminella som ofta hyrs av stora företag för smutsiga jobb.

När de först använde ordet cyberpunks i serien flinade jag rejält, det var ganska onaturligt. Detta är inte den första serien som Netflix släppt som baserar sig på ett TV-spel. Vi har fått Arcane, Castlevania, Tekken och Resident evil också. Som ni säkert redan känner till så varierar kvalitén avsevärt häromkring, så var hittar vi Cyberpunk?

Cyberpunk har en ganska så generisk cyberpunk plotline, tidvis mycket billig animeringsteknik (flera scener är stillbilder på karaktärernas ryggar medan de pratar med varandra) samt en extremt generisk huvudperson. Han är verkligen every single bland animé MC-dude ever made. Nu kanske det låter som att jag hatade serien, men det gör jag inte. Det var bara 'one of the animés ever made'. Settingen är cool och speciellt de första avsnitten presenterar utmärkt hur dystopiskt cyberpunk ska vara som genre.

För de som gillar sifferranking så ger jag den 3 av 5. Jag blev bortskämd av Castlevania och Arcane och förväntade mig mer.

Man släppte dessutom en musikvideo som tar plats i samma setting och som är animerad bättre och en mer intressant huvudperson. Tänk hur bra serien hade kunnat vara om vi fått följa den här storyn istället?


Jag har även spanat in säsong 2 av Snabba cash på Netflix.
För de som bott under en sten så är det en svensk tv-serie som på ett rått och brutalt vis skildrar gängbrottslighet i Stockholms förorter. Efter en uppskattad första säsong, på sex avsnitt a 40 minuter, så kom som förväntat säsong 2. Precis som i första säsongen så är karaktärerna välskrivna och intensiva, särskilt våra huvudkaraktär Leya och Revy har en enorm scennärvaro och är starka huvudkaraktärer. Dialog, särskilt hos de yrkeskriminella karaktärerna, är mycket stark och konversationerna flyter på ett naturligt vis där man snabbt avbryter varandra snarare än att snällt och dramatisk invänta sin tur på att tala.

I säsong 2 plockar vi upp storyn ungefär där vi lämnade den men eftersom en del folk dör (sånt händer ju i serier om yrkeskriminella...) så tvingas vi introducera lite nya karaktärer, inkluderat en ny antagonist. Till en början var jag skeptisk då tv-serien gör sitt bästa för att understryka hur ond vår nya onding är (varje scen han är i åtföljs av kuslig musik!) men Zaki växte på mig, särskilt mot slutet. De nya kidsen är bra också, undantaget en av dom som antingen verkligen inte kan skådespela överhuvudtaget eller har fått tydliga instruktioner från regissören att aldrig visa någon form av känsla.

Tajt manus, bra dialog, brutal verklighet. Evin Ahmad som spelar Leya gör en grym insats, precis som i första säsongen. Snabba cash får 4 av 5.

Starkt intro har den också.

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag såg S1 av Tokyo Vice på HBO.

Ung amerikansk journalist får jobb på Japans största tidning 1999.

Det är riktigt bra, och det är kul att det är många västerlänningar i handlingen som rimligen måste kunna japanska, och därför faktiskt pratar japanska också. (Min japanska är för dålig för att avgöra om de är bra eller ej, men det låter trovärdigt för mig i alla fall.)

Men också oerhört frustrerande för det slutar i en dundrande cliffhanger i avsnitt 8.

Får se om det kommer en fortsättning, just nu är en S2 mitt hetast efterlängtade TV-program.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett S01-S07 av DCs Legends of Tomorrow (Netflix)

Marvel har ju helt dominerat när det gäller film, men jag är nog inte ensam om att tycka att DC gjort det när det gäller TV-serier. Jag gillade ju Agents of SHIELD, men framför allt i samarbetet med The CW så har DC-serier legat till grund för "Flarrowverse" – ett tv-serieuniversum som verkligen, verkligen känns serietidning på det där sköna såpa-sättet. Flash, Arrow och Supergirl, liksom. På sistone har de också knutit in Stargirl och Doom Patrol och Black Lightning.

Det här… Det här är en udda serie i ett udda universum.

Ta han som spelade Rory Williams i Doctor Who, låt honom spela en halvdassig knockoff av Jack Harkness kombinerad med Doktorn, och låt honom ha ett tidsrymdskepp där han samlar en massa C- och D-superhjältar och skurkar från resten av Flarrowverse för att, först och främst, stoppa en ond tidsresande diktator från framtiden. Det är så det börjar.

Om du är allergisk mot krystat PK-trams, HBTQIA+-storylines, såpamelodrama, metakommentarer, antifascism och framför allt trams – se typ säsong 1 och 2.

Om inte? Läs en Wikipediasammanfattning av S01-2 och börja direkt på säsong 3, för nånstans där blir det plattan i mattan och fullständigt crazy-wazey. Inga gränser, ingen känsla för moderation. Och ni vet vad jag tycker om "ingen känsla för moderation".

Jag tycker, såklart, om det här. Casten är ett riktigt Theseusskepp där superhjältar, superskurkar, John Constantine, Astra Logue och utomjordingar roteras in och ut. Storyn är ofta helt bonkers, superspretig och knäpp. Och inte sällan meta; typ på nivån "ska vi vara med i årets crossover-event? Nä, vi skiter i det". HBTQIA-grejerna är ofta en smula krystade – men vem fan bryr sig? Kör bara. Det här är en serie om att älska sig själv, om att vara en familj, om att förlåta sig själv för sina misstag, om att hjälpa varandra när man har det svårt, om missbruk och kärlek och sociala medier. Och tidsresor.

Det är inte en diskret ellr subtil serie.

Och nu är dem, vad jag förstår, cancellad. Och precis när de introducerat en svart Booster Gold…
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Welcome to Wrexham

Ryan Reynolds och Ron McElhenny köper det walesiska fotbollslaget Wrexham FC världens 3:e äldsta fotbollslag utan att kunna något om fotboll .

Serien är presenterad som en sportdokumentär och jag trodde att det hela var en mockumentary där Ryan Reynolds och McElhenny försökte sko sig i kölvattnet på serien Ted Lasso men vad jag läst mig till skall Reynolds och McElhenny köpt Wrexham FC på ritkigt och trotts att serien har ett tydligt manus och skämt och likande är scriptade så är det tydligen vad jag läst mig till på riktigt och inte en mockumentary
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Backrooms
För något år sedan skapade jag en tråd om Liminal Space.
Förenklat: det är platser som ser ut att vara skapade av människan, men som är helt övergivna.
Vi talar inte urban exploring, när folk undersöker övergivna förfallna hus.
Tänk istället ett helt nybyggt kontorskomplex, dagen efter byggstädningen, men dagen innan någon flyttat in.
Allt är städat, lyset är på, men det finns inga människor eller möbler. Allt är tomt. Och man kommer inte ut, det är som man är fast i en dimension utanför vår.

Backrooms är antagligen den mest kända av dessa. Den började som ett kusligt foto på 4chan för ett par år sedan:
1666986758951.png

Nu har en kille som heter Kane gjort en YT-serie om Backrooms.
Hittills finns det 13 videos i varierande längd mellan 1-9 minuter. Det tar en dryg timme att se igenom alla idag, men han är inte färdig så det tillkommer nya med tiden.

Kane har skapat en egen bakgrundshistoria till Backrooms.
Dels består videorna av "found footage", som Blair Witch Project och Cloverfield, från personer som haft oturen att snubbla mellan dimensionerna och hamna i Backrooms.
Dels ett antal videor från det fiktiva forskningsinstitutet Async som öppnat en portal till Backrooms och håller på att utforska den nya dimensionen.
Async har kommit på den geniala idén att man kan bygga bostäder och lagerlokaler i Backrooms, men...
...det här är skräck, så backrooms är inte så övergivet som det ser ut.
För att vara YT-videor håller Backrooms väldigt hög klass.
Det hela utspelas för övrigt runt år 1990.
Länk till serien: Backrooms
Första videon, ett gäng ungdomar håller på att spela in en amatörvideo när kamera mannen plötsligt snubblar, och faller ner i Backrooms:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Lycoris Recoil (Crunchyroll)

John Woo, fast anime

I nära framtid har Japan en antiterror-styrka av skolflickor som lönnmördar terrorister innan de stör Japans dagliga liv. Efter en vapenaffärsbust går åt pipan på grund av olika skäl blir Takina utkickad ur centralen till en lokalavdelning för att hon inte lyssnade order och räddade en kollegas liv. Hennes mål att utmärka sig och få komma tillbaka till centralavdelningen stöter dock på patrull när lokalavdelningens agent, Chisato, visar sig vara betydligt överkvalificerad för sin post.

Halva handlingen är söta flickor blir kompisar och gör söta saker. Andra halvan är välanimerad action. Tänk inte för mycket på hur icke-dödlig ammunition kan gå igenom bildörrar men bara knocka folk oavsett avstånd. Bra i lagom doser.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Mieruko-chan (Crunchyroll)

Spökskräck men huvudpersonen vägrar reagera

Miko är en vanlig gymnasietjej som plötsligt en dag börjar se spöken. Hon omfamnar omedelbart överlevnadsstrategin att bete sig som att hon inte ser dem, eftersom spökena själva bara verkar reagera om någon ser dem. Problemet är att det finns väldigt många spöken.

Skräckkomedi med bra spök-/monster-designer som är lite udda. Jag gillar den. Se gärna inbäddad i varm filt med en mugg varm choklad.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury (Youtube/Crunchyroll)

Utena men med Gundam

Ny fristående serie från Sunrise. Suletta går med i skola i kapitalistiskt helvetsframtid där Gundams (bättre robotar) "bannlysts" (läs: företag lagstiftade mot och mördade sedan de som forskade i det för att deras egna grejer var sämre). Skolan har en regel att megaföretagsgruppens ledares dotter måste gifta sig med den som är bäst i mecha-strider, vilket avgörs med dueller. Suletta, som i princip är motsvarigheten till en Newtype/psykisk, råkar utmana nuvarande ledaren och blir fröken Miorines trolovade - det är mer komplicerat än så men det är början i grova drag.

Det är Gundam så som väntat håller animation och mechstriderna hög kvalité och så klart finns det gunpla. Jag förväntar mig att skolmiljön är mer en startpunkt och att berättelsen kommer avvika förr eller senare. Avsnitt 0 finns också på youtube och etablerar universum men har mest en lös koppling till huvudberättelsen.

Hoppas att den här blir bra - de gör en mängd nya saker för franchisen (kvinnlig protagonist, en "riktig" newtype-protagonist, odramatiska samkönade förhållanden, m m) så det skulle kunna leda till att Gundam får nya fans och nya berättelser. Det jag sett hittills pekar på att det kommer bli en fantastisk serie.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Made in Abyss S1 (Wakanim)

Ghibli gör survival horror

I över tusen år har mänskligheten dragits till en avgrund ner i planeten. Från staden Oath har utforskare med olikfärgade visslor gett sig ner i Abyss för att plundra outgrundliga artefakter och försöka lista ut dess mysterium. Men att ge sig ner i den är förenat med dödlig fara, och från dess djupaste nivåer finns ingen det ingen flykt.

Riko är en föräldralös flicka till två utforskare, och efter att ha funnit en robot/cyborg från avgrunden och får hon ett meddelande från sin mor: "Jag väntar på dig, i botten av Abyssen" ger hon sig iväg för att finna svar på avgrundens gåta.

Överlevnad med en gnutta skräck. Den ser fantastisk ut och storyn är bra. Bra serie som är svår att hitta... någonstans. Wakanim har första säsongen och de två filmerna som sammanfattar den, men tredje filmen och säsong 2 verkar helt omöjliga att få tag på lagligt.

Min favoritkaraktär är Ozen, Den Orörliga, en av de legendariska vitpiporna.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Machikado Mazoku (The Demon Girl Next Door) (HiDive)

Demonflicka möter magisk tjej

Shamiko Yuuko Yoshida vaknar efter en konstig dröm med horn och svans. Hon får veta av hennes mor att hon är en medlem i Mörkerklanen, och för att rädda sin familj från en förbannelse att max kunna spendera 40000 yen i månaden och befria hennes anfader från dennes fängelse behöver hon mörda en magisk flicka och hälla flickans blod på anfaderns staty(som de använt som dörrstopp). Problemet är att hon är ganska svag och hennes rival tar inte henne på allvar - hon verkar inte ens se henne som ett hot. Och hon är löjligt stark.

I korthet: Söta tonårstjejer som gör roliga saker, med en demonisk tjej som gör sitt bästa och en enstöring till magisk flicka som sakta kommer ur sitt skal.

Bra om man gillar såna saker. Kämpa på Shamiko!
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Akiba Maid War (HiDive)


Kafébranschen är en kamp på liv och död

Nagomi Wahira börjar jobba på maid-café 1999, tillsammans med en lite udda 30+-kvinna. Men att göra gästerna lyckliga är bara halva jobbet, och rivaliteten mellan olika maidcaféer håller på att koka över.

Tillsammans med nya Gundam (The Witch from Mercury), kan det här vara säsongens bästa anime. Innehåller en del våld. Har man sett Zombieland Saga så ger iaf första avsnittet typ den sortens humorvibbar, och koreografin är fantastisk.
 
Top