Liminal Space

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Först tänkte jag posta i rollspelsforumet, men jag tror tråden blir roligare om vi även inkluderar andra media.

Vad är liminal space?
Liminal har samma rot som engelskans limit och latinets limes.
Det är platsen bortom gränsen, dit man inte får gå, ska gå, eller ens kan gå.
Och hamnar man där är det precis som vår värld, fastän helt folktomt och man kan inte gå tillbaka.

I datorspel brukar det kallas för glitches: när man går igenom en vägg som man inte ska kunna gå igenom - och spelet börjar bete sig väääldigt konstigt.
Filmerna Truman Show och Dark City kan sägas handla om sökandet efter liminal space.
Filmen Stephen Kings Langoliers kan sägas handla om att hamna i liminal space.
I rollspelet Kult kan Metropolis sägas vara liminal space.
Det finns flera creepy pastas om liminal space.
Många ser övergivna köpcenter, sjukhus och andra byggnader som liminal spce, men för mig är det tvärt om: de beskriver platser efter människan lämnat, jag tänker mig innan människan kommer dit: tänk er ett helt nybyggt sjukhus, allt är städat, alla lampor lyser, men det finns inga möbler eller människor.

Vad är era tips på bra liminal space, både i rollspel och annan media?

1640423447265.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Hongkongrullen 那夜凌晨,我坐上了旺角開往大埔的紅van är en sådan film, där personerna på en liten buss åker genom en tunnel och på andra sidan är de i Hongkong, men inga människor finns där, och askonstiga grejer börjar hända.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hongkongrullen 那夜凌晨,我坐上了旺角開往大埔的紅van är en sådan film, där personerna på en liten buss åker genom en tunnel och på andra sidan är de i Hongkong, men inga människor finns där, och askonstiga grejer börjar hända.
På engelska heter den The Midnight After och hela filmen verkar finnas på YT.
Här är trailern:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns ett datorspel som bygger på bilden jag postade ovan.
Bilden kommer alltså inte från datorspelet, utan speltillverkaren utgick från: "hur skulle det vara att gå runt i en värld som såg ut som det där fotot?"

Det ska gå att hitta dörren ut på ungefär 5 minuter, men man kan också gå fel och bli fast för evigt.

The Backdoors Game


 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
28 dagar senare (åtminstone början). eXistens (simulering), Sunshine (skräck), Event Horizon (skräck), Hellraiser (skräck), Aliens (actionskräck), Alice in Borderland (drömsk Squid Game).

Lovecraft.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Vad är era tips på bra liminal space, både i rollspel och annan media?
Vi får sådant här jämnt och ständigt i RuneQuest, och inte bara för särskilda platser utan även för särskilda tider. Hela poängen med ett tempel är att det är en plats där det går att kontakta gudarna för att gränserna till dem är utsuddade. I ett äventyr besteg rollpersonerna Åskberget i Talastar, och ju högre upp de kom på det, desto lösare blev verklighetens gränser och normal kausalitet blir flytande. De stötte på andra som varit uppe och questat där i historien, och medan gudarna är utestängda från att manifestera sig och agera direkt i världen, fungerar det på sådana här platser (så att de mötte en gudabagge stor som en minibuss). HeroQuesting är specifikt att glida in i myt- och gudavärldar från vår egen genom att göra de korrekta ritualerna - ofta börjar man med något som ser ut som en maskerad eller mysteriespel med folk i masker och kostymer, men när det laddasupp med magiska energier glider det över så att det som tidigare bara var en representation nu ser verkligt ut.

Från webbserien - vad vi ser utföras här är en vuxeninitiering. Finns det en tid mella att man är barn och vuxen, är det närmast definitionsmässigt en liminal period.
1640443902848.png

Heliga tider gör samma sorts saker - gränserna öppnas litet. Kombinationen av helig plats och helig dag är vad som gör det effektiva tillbedjandet av gudarna möjligt.

Sedan får jag lägga till att jag inte riktigt köper beskrivningen i originalinlägget - den liminala platsen är inte platsen bortom, som Metropolis (all-out ett annat ställe), utan platsen som är tröskeln dit. Alltså i fallet Kult, kanske kultens slaktplats eller det vidriga mentalsjukhuset, där verkligheten är mjukare och man kan råka glida över till andra sidan.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Ett annat gränsutrymme är Scarfolk, en ort i nordvästra England som för evigt är fast i år 197?̴̢̧͇͙̠͖̝͔̒̿̓̓̉̓́͛͠ och vars lokala styre ser till att ständigt ge goda råd till medborgarna:
 
Top