Tvserieklubben 2022 Q4

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Woke Wednesday Addams
Du såg inte så mycket av gamla Addams va?


----------------------------------------------------------

Jag såg också Wednesday Addams på Netflix och tyckte det var en kul whodunnit. Min oro från början var att Wednesday som karaktär (sarkatisk, mörka kommenterar om allt, etc) gör sig bäst i mindre doser, men Jenny Ortega är helt jäkla fantastisk i rollen som Wednesday. Hennes dedikation och ambition i sitt skådespel är inspirerande - allt från att hon ville göra så många stunts som möjligt som att hon gjorde koreografin till sin egen dans själv (se nedan) samt att hon tränade sig själv att inte blinka.

Jennys fantastiska dans.

Om ni inte sett serien än tyckte jag man kan försöka räkna hur många gånger Jenny blinkar - det är helt vansinnigt lågt. Musiken är också grym, båda de scener där Wednesday spelar sin cello är riktigt nice. Vill också klämma in att det är imponerande hur mycket personlighet de har lyckats ge Thing, vilket förmodligen funkar så bra eftersom han inte enbart är CGI, utan faktiskt (delvis) är en liten robot.

Är serien perfekt? Nä, men jag tyckte den var riktigt bra så länge man förstår vad man ger sig in på - American high school monster whodunnit.

Om man ska ge ut siffror så får det bli en 4/5.

----------------------------------------------------------

Jag såg också The Bear (2022) från Hulu (men verkar som om Disney är påväg att köpa? Vet ej) som är en riktigt jäkla bra serie. Den handlar om Carmy, en man som "ärver" en restaurang efter att hans bror har dött. Carmy har varit kock på mycket fina restauranger i New York, men har nu flyttat hem till Chicago för att driva ett ganska så sunkigt mackhak med en hel del färgstärka karaktärer. Låter det som en komedi? Det är det. Men den är också helt själakrossande och fylld till brädden med ångest och stress.

Och det är så otroligt bra. Lite som med Boiling point (min recension här) så kan stressfaktorerna från en sådan arbetsplats lätt kännas igen om man har jobbat i kök/servering förut. Jeremy Allen White som spelar Carmy gör det mycket bra. Om man inte tänker se serien för man inte tycker det låter kul, så kan man oavsett spana in scenen länkad nedan. Hans skådespel är out of this world. Det gör fan ont att se det här.


Fantastisk serie.
Jag älskar inte allting i den, det gör man inte med något, men den får 5/5.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Har tittat på första avsnittet av Wednesday och gillade det något hysteriskt. Den tar karaktären och planterar den rakt in i en mer modern setting med bravur. Massa bonuspoäng för att dom castat Gomez och Morticia mer troget den tecknade förlagan. Jag var lite orolig för att det skulle bli lite för mycket Burton spårar ur. Jag gillar verkligen det han gjort men får han för fria tyglar så blir det lite för slarvigt. Här sitter det som en smäck. Chilling Adventures of Sabrina har fått konkurrens vad gäller min favvoserie runt Halloween.

5/5
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Tycker själv att Wednesday är det bästa som Tim Burton gjort sedan 2000-talets början (alltså bättre än i princip allting annat än Ed Wood, Batman/Batman Returns och Edward Scissorhands).

Castingen är också fantastisk. Tja, förutom Fred Armisens version av Uncle Fester som är lite av en miss.

4.5/5. -0.5 pga att handlingen inte är så tajt som den kunde ha varit (Chilling Adventures of Sabrina hade bättre handling i de första säsongerna), men scenerna och skådespelarinsatserna kompenserar rejält för den svagheten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Mundo är det verkligen så woke .

Vita barn till vita föräldrar som i sin tur är släkt i nedstigande led till dom vita kolonisatörer som tog ursprungsbefolkningens land och satte dom i reservat som nu kulturlajvar och cosplayar som denna ursprungsbefolkning för att fira en vit kolonisatörs högtid och som dessutom på ett problematisk sätt porträtterar ursprungsbefolkningen som barbariska uggabugga vildar
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
@Mundo är det verkligen så woke .

Vita barn till vita föräldrar som i sin tur är släkt i nedstigande led till dom vita kolonisatörer som tog ursprungsbefolkningens land och satte dom i reservat som nu kulturlajvar och cosplayar som denna ursprungsbefolkning för att fira en vit kolonisatörs högtid och som dessutom på ett problematisk sätt porträtterar ursprungsbefolkningen som barbariska uggabugga vildar
Det är nog svårt för oss alla att hänga med i vad du anser vara woke och inte då order för dig verkar betyda vad du vill att det ska betyda för stunden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är nog svårt för oss alla att hänga med i vad du anser vara woke och inte då order för dig verkar betyda vad du vill att det ska betyda för stunden.
I detta fall när jag sa att jag inte gillar nya serien Wednesday för att den är för woke så postar Mundo ett youtubeklipp och säger du såg aldrig gamla Adams va ?

Detta får mig att dra slutsatsen att Mundo menar att även Wednesday i gamla Adams filmen var woke.


Jag menar då att Wednesday i gamla Adams filmen inte är woke då Wednesday som är vit klär ut sig till indian.

Nu är jag iofs inte lika väl bevandrad i wokeismens och intersektionalitetens snåriga djungler som du verkar vara då du verkar vara rena experten men vad jag förstått så är det i enlighet med wokeismens regler en ajabaja av högsta grad att som vit ikläda sig en icke vit minoritetsgrupps kulturella och religiösa symboler samt folkdräkt om man inte har någon form av anspråk på kulturen.

Så iom att Wednesday Adams som vit klär ut sig till indian så är inte gamla Wednesday Adams woke så som mundo verkar påstå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
I detta fall när jag sa att jag inte gillar nya serien Wednesday för att den är för woke så postar Mundo ett youtubeklipp och säger du såg aldrig gamla Adams va ?

Detta får mig att dra slutsatsen att Mundo menar att även Wednesday i gamla Adams filmen var woke.


Jag menar då att Wednesday i gamla Adams filmen inte är woke då Wednesday som är vit klär ut sig till indian.

Nu är jag iofs inte lika väl bevandrad i wokeismens och intersektionalitetens snåriga djungler som du verkar vara då du verkar vara rena experten men vad jag förstått så är det i enlighet med wokeismens regler en ajabaja av högsta grad att som vit ikläda sig en icke vit minoritetsgrupps kulturella och religiösa symboler samt folkdräkt om man inte har någon form av anspråk på kulturen.

Så iom att Wednesday Adams som vit klär ut sig till indian så är inte gamla Wednesday Adams woke så som mundo verkar påstå.
Jag är rädd att jag inte alls förstår hur du resonerar just nu.

Du skrev alltså att du tyckte att nya serien Wednsday är woke bland annat för att hon ägnar sig åt postkolonialism. Mundo kommer med ett exempel från de gamla filmerna där Wednsday sätter sig emot postkoloniala tendenser, tvingas klä ut sig till indian (det är alltså inte något hon själv vill utan hon blir tvingad till det. Hon tycker alltså att det är ajabaja att som vit ikläda sig en icke vit minoritetsgrupps kulturella och religiösa symboler samt folkdräkt om man inte har någon form av anspråk på kulturen) och leder ett uppror mot lägerledarna som blir bestraffade (bland annat) för att de använder sig av postkolonialt förtryck. Om det nu är woke att prata om postkolonialism vilket du själv påstod så möter gamla Addams din definition.

Angående mig själv, detta är det enda jag kommer säga om detta för jag vill inte gå OT. Jag anser inte att woke är ett ord som betyder någonting över huvud taget. Har aldrig stött på någon som haft en koherent definition av ordet. Angående intersektionalitet så vet jag en del om det då jag skrivit tentor och uppsatser och där använt mig av intersektionell analys. Av hur du använder det när du skriver i forumet så verkar det som att du inte vet vad ordet betyder. Jag förklarar det gärna för dig, men hellre via PM då det inte har något med trådens ämne att göra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om Wednesday är "woke" stämmer ju inte "go woke go broke", @Dr_Dängrot, med tanke på att det är Netflix mest sedda serie. Så du får bestämma dig!
Jag brukar inte säga go woke go broke utan det tror jag det är @Conan som brukar säga . Jag hävdar snarare att woke säljer .

Go woke and get that greenback dollar är snarare min åsikt.

Jag tror du blandat ihop mig och @Conan
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
@Mundo är det verkligen så woke .
Jag tycker varken att gamla eller nya Wednesday är woke, för ordet woke är så extremt luddigt att det saknar betydelse. Ni vet den där dängan som folk gärna kör, "numera betyder ju inte rasism någonting höhö"? Det är vad woke är nuförtiden.

Arcane som älskas av alla spelnördar (de som vanligtvis är de mest högljudda i anti-woke-rörelsen) borde anses vara mycket woke: Caitlyn "gjordes om" till att vara halvasiat, sexualiserandet av de kvinnliga karaktärerna från spelet tonades ned till att bli mycket mer realistiskt, huvudkaraktärerna är gay, etc.

Hade Arcane sugit, stelt röstskådespel, halvkass animering, tråkig storytelling så hade Geeks + Gamers redan gjort en 10, 15 videor om hur woke och dålig den var.

Är produktionen något man gillar: Inte woke.
Är produtkionen något man ogillar? Woke.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Lustigt nog körde Daily mail en artikel om hur WOKEMOBBEN hatar nya Wednesday-serien för att den är ANTI-WOKE!.

Varning: Att klicka en daily mail länk kan få din hjärna att bli gorgonzola. Klicka på egen risk: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...s-Wednesday-casting-black-actors-bullies.html

Daily Mail har också kört flera artikelserier om hur bra och populär tv-serien är, så det vore ju att gå emot deras intresse att förklara den att vara woke.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag tycker varken att gamla eller nya Wednesday är woke, för ordet woke är så extremt luddigt att det saknar betydelse. Ni vet den där dängan som folk gärna kör, "numera betyder ju inte rasism någonting höhö"? Det är vad woke är nuförtiden.

Arcane som älskas av alla spelnördar (de som vanligtvis är de mest högljudda i anti-woke-rörelsen) borde anses vara mycket woke: Caitlyn "gjordes om" till att vara halvasiat, sexualiserandet av de kvinnliga karaktärerna från spelet tonades ned till att bli mycket mer realistiskt, huvudkaraktärerna är gay, etc.

Hade Arcane sugit, stelt röstskådespel, halvkass animering, tråkig storytelling så hade Geeks + Gamers redan gjort en 10, 15 videor om hur woke och dålig den var.

Är produktionen något man gillar: Inte woke.
Är produtkionen något man ogillar? Woke.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Lustigt nog körde Daily mail en artikel om hur WOKEMOBBEN hatar nya Wednesday-serien för att den är ANTI-WOKE!.

Varning: Att klicka en daily mail länk kan få din hjärna att bli gorgonzola. Klicka på egen risk: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...s-Wednesday-casting-black-actors-bullies.html

Daily Mail har också kört flera artikelserier om hur bra och populär tv-serien är, så det vore ju att gå emot deras intresse att förklara den att vara woke.
Det går givetvis att vara ”inklusiv” på ett snygg och smidigt sätt och samtidigt göra en riktig bra produktion såsom Arcane.

Det är när wokea element ska tryckas in med skohorn på ett onaturligt sätt det brukar gå åt skogen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag brukar inte säga go woke go broke utan det tror jag det är @Conan som brukar säga . Jag hävdar snarare att woke säljer .

Go woke and get that greenback dollar är snarare min åsikt.

Jag tror du blandat ihop mig och @Conan
Wednesday låter som en tjejserie. Där går nog woke hem bättre än te x i fantasy-produktioner som i högre utsträckning har vita män som publik.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Shoehornad in wokeism: Grej jag inte gillade.

Naturlig inkluvisitet: Grej jag gillade.
Tja, det korresponderar förstås fast på omvänt sätt. De flesta gillar inte när saker skohornas in.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker varken att gamla eller nya Wednesday är woke, för ordet woke är så extremt luddigt att det saknar betydelse. Ni vet den där dängan som folk gärna kör, "numera betyder ju inte rasism någonting höhö"? Det är vad woke är nuförtiden.

Arcane som älskas av alla spelnördar (de som vanligtvis är de mest högljudda i anti-woke-rörelsen) borde anses vara mycket woke: Caitlyn "gjordes om" till att vara halvasiat, sexualiserandet av de kvinnliga karaktärerna från spelet tonades ned till att bli mycket mer realistiskt, huvudkaraktärerna är gay, etc.

Hade Arcane sugit, stelt röstskådespel, halvkass animering, tråkig storytelling så hade Geeks + Gamers redan gjort en 10, 15 videor om hur woke och dålig den var.

Är produktionen något man gillar: Inte woke.
Är produtkionen något man ogillar? Woke.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Lustigt nog körde Daily mail en artikel om hur WOKEMOBBEN hatar nya Wednesday-serien för att den är ANTI-WOKE!.

Varning: Att klicka en daily mail länk kan få din hjärna att bli gorgonzola. Klicka på egen risk: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...s-Wednesday-casting-black-actors-bullies.html

Daily Mail har också kört flera artikelserier om hur bra och populär tv-serien är, så det vore ju att gå emot deras intresse att förklara den att vara woke.
Anledningen till att wokemobben inte gillar Wednesday är väll för att Tim Burton av wokemobben anses som problematiskt i sin ovilja att casta färgade skådisar i lead roles och att alla färgade skådisar är mobbare i serien (hon sirenen och borgmästarens son) och att den första färgade skådisen han castade i en större roll var sameul l Jackson i miss peregrines home for peculiar children och där var han skurk vilket ses som problematiskt att en färgad man är skurk enligt wokemobben.

Tim Burton har väll även tidigare öppet försvarat sin ställning att inte casta färgade skådisar för att det inte passar den estetik han är ute efter och gjort en del andra uttalande som wokemobben stör sig på

Det är utifrån detta som jag förstått att wokemobben rasar mot Burton snarare än serien Wednesday.
 
Top