Tvserieklubben 2022 Q4

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så det var länge sedan, och det är därför du inte minns handlingen?
Jag minns inte all handling nej .

jag utgick ifrån vad jag såg i klippet mundo postade och där uppfattade jag det oavsett syftet med scenen och oavsett om intentionen var god att ursprungsbefolkningen ledda av Wednesday i rollen som Pocahontas framställdes som blodtörstiga vildar och kannibaler vilket inte verkade särskilt woke i mina ögon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Anledningen till att wokemobben inte gillar Wednesday är väll för att Tim Burton av wokemobben anses som problematiskt i sin ovilja att casta färgade skådisar i lead roles och att alla färgade skådisar är mobbare i serien (hon sirenen och borgmästarens son) och att den första färgade skådisen han castade i en större roll var sameul l Jackson i miss peregrines home for peculiar children och där var han skurk vilket ses som problematiskt att en färgad man är skurk enligt wokemobben.

Tim Burton har väll även tidigare öppet försvarat sin ställning att inte casta färgade skådisar för att det inte passar den estetik han är ute efter och gjort en del andra uttalande som wokemobben stör sig på

Det är utifrån detta som jag förstått att wokemobben rasar mot Burton snarare än serien Wednesday.
Vilken wokemob? Daily mail hade printscreens på tweets som naturligtvis var avklippta så dom inte visar likes. Att några stollar på internet skriver stolliga saker som daily mail sedan producerar som nyheter är ju knappast bevis på någonting?

Sen stämmer ju inte slutsatsen heller.

Spoilers för Wednesday:

Båda de karaktärerna har redemption arcs och är på den goda sidan i slutet av serien.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Där går nog woke hem bättre än te x i fantasy-produktioner som i högre utsträckning har vita män som publik.
Och är det ett problem att fantasy genren börjar breddas? Jag ser det mer som att inkludering då leder till ett större publikunderlag vilket även, inte alltid, brukar ge en bättre produktion. Sen finns det så klart undantag där smala serier och filmer kan vinna på att vara svåra att greppa för den stora massan, men då brukar det inte direkt handla om problem med inkludering utan om temat som lyfts fram. Fantasy har allt att tjäna på att breddas som genrer och bli mer inkluderande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilken wokemob? Daily mail hade printscreens på tweets som naturligtvis var avklippta så dom inte visar likes. Att några stollar på internet skriver stolliga saker som daily mail sedan producerar som nyheter är ju knappast bevis på någonting?

Sen stämmer ju inte slutsatsen heller.

Spoilers för Wednesday:

Båda de karaktärerna har redemption arcs och är på den goda sidan i slutet av serien.
Jag utgår bara ifrån den information jag samlat in via att läsa olika artiklar utifrån olika perspektiv och åsikter på nätet.

Här har du en som troligen tillhör wokemobben som gör sin röst hörd

 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Och är det ett problem att fantasy genren börjar breddas?
Nej, det i sig är inget problem.

Samtidigt vet jag inte varför någon tror att det skulle vara någon stor vinst heller?

Tror knappast amerikanska gäng- eller maffiafilmer får en nyrenässansans om man börjar casta en massa norrmän, indier, grönlänningar eller andra underrepresenterade grupper.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tror knappast amerikanska gäng- eller maffiafilmer får en nyrenässansans om man börjar casta en massa norrmän, indier, grönlänningar eller andra underrepresenterade grupper.
Det är väl bara att fråga de tilltänkta underrepresenterade grupperna om man vill ha svar på den frågan.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det är väl bara att fråga de tilltänkta underrepresenterade grupperna om man vill ha svar på den frågan.
Kan säkert ge en pusselbit. Känner du till att det gjorts?

Ett annat sätt är förstås att se på om dessa grupper i någon större utsträckning börjar se på dessa produktioner när personer med liknande utseende dyker upp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Kan säkert ge en pusselbit. Känner du till att det gjorts?
Inte just rörande norrmän och grönlänningar.

Ett annat sätt är förstås att se på om dessa grupper i någon större utsträckning börjar se på dessa produktioner när personer med liknande utseende dyker upp.
Absolut, det är ju en metod. Istället gör just norrmän och grönlänningar kan vi ju tillämpa den metoden på produktioner dom redan gjorts inkluderande och kolla dels om det finns produkter som gått bra ekonomiskt och dels om minoritetsgrupper är mer välvilligt inställda till dessa produkter än produkter där de inte är inkluderade. Vad får vi för svar då?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Inte just rörande norrmän och grönlänningar.

Absolut, det är ju en metod. Istället gör just norrmän och grönlänningar kan vi ju tillämpa den metoden på produktioner dom redan gjorts inkluderande och kolla dels om det finns produkter som gått bra ekonomiskt och dels om minoritetsgrupper är mer välvilligt inställda till dessa produkter än produkter där de inte är inkluderade. Vad får vi för svar då?
1. Men på andra grupper?

2. Svårt att tala om minoritetsgrupper då en grupp kan vara minoritet i en kontext och majoritet i en annan.

Williow, Rings of Power och Sagan om drakens återkomst var ju av allt att döma alla episka fiaskon. Drog de till sig fler välvilliga tittare bland underrepresenterade grupper inom fantasyn? Ingen aning, kanske, kanske inte, men vad säger egentligen det?

Var säkert många norrmän som tuna om för att se på Lilyhammer. Samtidigt tuna säkert dubbelt så många ut eftersom idén att ha en italiensk mafioso i nån norsk by var usel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
1. Men på andra grupper?
Nu hinner jag tyvärr inte googla men jag är dels helt övertygad om att jag läst att det görs och dels att det förefaller mig fullkomligt osannolikt att det inte görs. Jag kan återkomma med mer konkret fakta senare om du vill?

2. Svårt att tala om minoritetsgrupper då en grupp kan vara minoritet i en kontext och majoritet i en annan.
Helt rätt, här är det någon som använder intersektionell analys helt rätt! Och detta sägs inte med ironi, det är helt på riktigt roligt att se 🙂👍 Det är därför det kan vara en bra idé att fråga.

Williow, Rings of Power och Sagan om drakens återkomst var ju av allt att döma alla episka fiaskon.
Om Willow och Rings of Power vet jag inte hur det ligger till men rörande Wheel of Time har du helt enkelt fel här. Vi har redan diskuterat detta så jag kommer inte att spinna vidare på detta, men den serien blev en publikframgång.

Var säkert många norrmän som tuna om för att se på Lilyhammer. Samtidigt tuna säkert dubbelt så många ut eftersom idén att ha en italiensk mafioso i nån norsk by var usel.
Vet inget om Lilyhammer så kan inte uttala mig alls om den saken. Jag tycker dessutom att ord som ”säkert” inte säger särskilt mycket annat än att du gissar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det är lite intressant det där, hur viktigt det är för många på anti-woke-sidan att allt de inte gillar inte bara är saker de inte gillar, utan fiaskon.

Star Trek: Discoverys femte säsong sänds 2023, men den serien har redan från början deklarerats som "fiasko" av rätt många. Just för att den "är woke" (vilket som vanligt mest verkar betyda "det finns bögar, svarta och kvinnor"). Till exempel.

Det verkar med andra ord som att man 1) helst, när det går, väljer ut att kritisera woke:a serier som också råkar ha dålig produktionskvalitet i allmänhet (ful kostymering, dassigt skådespeleri, dålig dramaturgi etc) och hävda att det är "för att de är woke" som de är dåliga, och 2) påstå att serier det går bra för men som man inte gillar egentligen "i själva verket" är serier det går dåligt för.

Alternativt hävda att en "woke" serie det går bra för per definition "inte är woke".

Och då har vi inte ens börjat kolla på det här med vad som är… "krystat" woke och inte. Helt vanliga saker känns tydligen "krystade" för att man överhuvudtaget märker av dem, eller att de finns överhuvudtaget. Jag har sett den snälla lilla pussen i Lightyear beskrivas som "krystad", herregud. Att någon nämner att de har en samkönad partner = "krystat". Att någon nömner att de har en olikkönad partner, på exakt samma sätt = "inte krystat". Det är helt enkelt så att rätt många helt vrkar sakna självinsikt och se att anledningen till att det "känns krystat" är just att det inte gjorts så mycket tidigare. Man är van vid att heteroförhållanden (t.ex) trycks upp i ansiktet på tittaren oavsett om det är relevant för storyn, alltså upplevs det inte som krystat.

Men precis som ny mat man testar så kommer det att kännas lite ovant i början. Tills man vant sig. Det är inte maten som är problemet, det är ovanan.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nu hinner jag tyvärr inte googla men jag är dels helt övertygad om att jag läst att det görs och dels att det förefaller mig fullkomligt osannolikt att det inte görs. Jag kan återkomma med mer konkret fakta senare om du vill?


Helt rätt, här är det någon som använder intersektionell analys helt rätt! Och detta sägs inte med ironi, det är helt på riktigt roligt att se 🙂👍 Det är därför det kan vara en bra idé att fråga.


Om Willow och Rings of Power vet jag inte hur det ligger till men rörande Wheel of Time har du helt enkelt fel här. Vi har redan diskuterat detta så jag kommer inte att spinna vidare på detta, men den serien blev en publikframgång.


Vet inget om Lilyhammer så kan inte uttala mig alls om den saken. Jag tycker dessutom att ord som ”säkert” inte säger särskilt mycket annat än att du gissar?
1. Det borde göras av streamingföretagen. Huruvida de öppet och transparent redovisar resultaten är jag inte lika säker på. Men återkom gärna om du snubblar över nåt.

2. Intersektionell analys i sig har sina poänger om den används rätt, vilket den sällan görs.

3. Vi får väl se.

4. Du kan säkert tall till dig resonemanget ändå.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Vad fan, kan ni inte bara skita i att dra den där jävla woke-debatten igen och igen och igen?

Den är så jävla triggande för så många, och en så jävla onödig konfliktfackla att kasta in i snacket om och om igen.

Tröttsamt. Gör ett försök att diskutera utan att slänga "woke" fram och tillbaks. Om inte för varandra så för forumets skull?


/M
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dragon Age Absolution

Streamas på Netflix

Animerad serie som utspelar sig i Dragon Age världen ifrån spelserien Dragon Age av spelskaparna bioware

En grupp hyrsvärd tar sig an ett heist uppdrag för att stjäla en blodsmagiartefakt och allt går fel och dom får klara sig igenom efterverkningarna

I huvudrollerna ser vi eller snarare hör vi bland annat Matt Mercer .
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag har sett The Peripheral. Som säkert typ alla på forumet borde veta vid detta laget så älskar jag cyberpunk. Blev därför eld och lågor när jag fick höra att Prime skulle släppa en serie baserad på ingen mindre än självaste William Gibsons verk. Inte Neuromancer, men en bok med samma namn som serien utkommen år 2014. Nu har jag inte läst boken, och det faktum att en ung tjej spelade huvudpersonen gjorde mig lite orolig för att detta skulle röra sig om en YA-historia, en genre jag vanligtvis inte orkar med. Som tur är var detta inte YA utan en riktigt riktigt bra historia jag rekommenderar alla att kolla in!

Föga förvånande är detta en historia inom genren cyberpunk. Dock inte den klassiska cyberpunken som Gibson är så känd för, utan en mer tidsenlig cyberpunk som tar upp problem och fenomen som är mer relevant idag. Jag förstår de som vill ha klassisk cyberpunk och jag gillar också sådan, men jag måste säga att jag föredrar när man gör något nytt med genren. Och här har de verkligen lyckats! Delar av den gamla estetiken finns kvar, konceptet “high tech/low life” finns kvar, kritiken mot roffarkapitalism finns kvar. Men här finns även så mycket nytt och det är otroligt befriande!

Serien handlar om en ung tjej vid namn Flynne som bor i en småstad i USA i en inte alltför avlägsen framtid. Hon får tag i en mystisk VR-hjälm som tar hennes sinne ungefär hundra år fram i tiden där hon kan uppleva världen i en robots kropp. Hon och hennes bror och hans vänner blir indragen i en härva där makthavarna i framtiden har hemliga planer och tycks vilja döda huvudpersonerna för att uppnå dessa planer.

Jag ska säga direkt att logiken bakom tidsresandet inte riktigt fungerar när man tänker närmare på det. Så är det dock i de allra flesta filmer/serier om tidsresor jag sett så för mig är detta inget stort problem. Viktigare är då vad tidsresandet fyller för dramaturgiskt syfte och på denna punkt är serien fullkomligt briljant. Tidsresoena är här en symbol för roffarkapitalism där svinrika oligarker suger ut pengar och välstånd från de fattiga. Fast istället för att som i vår värld parasitera på fattiga länder eller lägre samhällsklasser parasiterar framtidens oligarker på det förflutna. De manipulerar dåtiden och gör den värre för att öka sitt eget välstånd. Detta är verkligen höjden av narcissism och en alldeles fantastisk allegori!

När storyn presenterades i de första avsnitten var jag lite orolig, Jag tänkte att detta är visserligen bra, men kommer denna story verkligen att hålla för en hel säsong? Och det gör den verkligen! Storyn tar en hel del oväntade vändningar och står ytterst sällan och stampar. Och karaktärerna sen, de är riktigt riktigt bra! Alla från huvudpersonen Flynne, till hennes bror till hans vänner och deras allierade i framtiden är engagerande! Även skurkarna levererar, även om de ibland är lite platta är de alltid underhållande. Bland mina favoritkaraktärer finns Flynnes brors kompis; en veteran som förlorat båda benen och ena armen i ett krig, Bob; en lönnmördare som är gammal och skröplig men inte mindre livsfarlig för det, och inspector Lowbeer; en ickebinär (tror jag) poliskonstapel vars manér är härligt typiskt brittiska samtidigt som hen är sjukt fruktad av sin omgivning.

Jag hoppas verkligen att denna serie får en säsong till då den slutade i en riktigt spännande cliffhanger!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Nu har jag sett klart Andor låååångt efter den generelle wrnu-tittaren.
Det var ju typ tre serier det här? Och ingen av dem matchade vad jag trodde jag skulle få efter trailerna och allmänt gissande efter alla filmer och andra serier jag sett.

Första biten med prepp för och genomförande av rån var väl rätt ok (men det kändes mer "motståndsgrupp genomför kupp mot Pinochet fast med star wars-fernissa" än star wars) men kunde gått fortare. Fängelse-delar gillar jag generellt inte oavsett serie men slutet var riktigt maffigt. Sedan var ju andra halvan av sista avsnittet toppen, men det är lite för lite på nåt vis. Jag vill ha mer star wars och mindre "en dag i en imperie-fascist liv". Bra manus, bra skådespelare, för lite star wars.

Men varenda gång jag ser någon star wars-serie (förutom kanske Mandalorian) så blir jag deppig för att det är sämre än de gamla filmerna och att jag aldrig kommer gilla något på det sättet igen. Det här var star wars för vuxna som vill ha förtryckardramatik. Jag vill ha John Williams.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Håller med om att serien inte hittar tonen i säsong 1, vissa saker är lite fjantiga. Framförallt som du säger de delarna som gäller psykiatrikern. Tycker att även det blir bättre i senare säsonger och får en bra payoff i slutet, men det är svajigt i början.

(Det märks för övrigt att det börjar bli jul, för det faktum att vi tycker helt lika om något du och jag @Conan kan ju inte bero på nåt annat än ett julmirakel 😊😊)

Berätta gärna vidare om vad du tycker om kommande säsonger om du ser dem, kul att höra andras åsikter om en serie man själv gillar! 🙂
Säsong 2 är klart bättre såhär några avsnitt in. Den har genomtänkta och rullande intriger som rör maffiaverksamheten och har mindre fokus på oväsentligheter. Man slipper nästan helt psykologen dessutom.

Tog sig egentligen redan ungefär halvvägs in i första säsongen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Håller med om att serien inte hittar tonen i säsong 1, vissa saker är lite fjantiga. Framförallt som du säger de delarna som gäller psykiatrikern. Tycker att även det blir bättre i senare säsonger och får en bra payoff i slutet, men det är svajigt i början.

(Det märks för övrigt att det börjar bli jul, för det faktum att vi tycker helt lika om något du och jag @Conan kan ju inte bero på nåt annat än ett julmirakel 😊😊)

Berätta gärna vidare om vad du tycker om kommande säsonger om du ser dem, kul att höra andras åsikter om en serie man själv gillar! 🙂
Nu har jag sett klart hela serien.

Satan vad bra den är. Börjar riktigt taffligt men när den hittar tonen så blir den riktigt bra.

Fantastiskt persongalleri, emellanåt riktigt bra skådespeleri (men också en och annan som är rätt kassa) bra djup och tempo.

Klart topp tio serier jag har sett.
 
Top