Nekromanti TV-spelskonsoller (stavning?)

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
  • Med största sannolikt kommer att spela helt casually, så om det finns någon sådan där skillnad i, säg, ljud eller hyperbäst grafik eller så som är jätteviktig för er proffs, så är det antagligen inte det för mig.
  • Har ungefär lika koordinerade fingrar som en blind häst med parkinson, och därför har märkt att spel som kräver att man ska ha god koordination - t.ex. de flesta fajtingspel - får honom att snabbt ge upp i frustration.
  • Råkar tycka att bil- och andra körspel, och sådana där spel där man springer omkring i modern miljö och skjuter terrorister eller poliser eller så är gränslöst tråkiga.
  • När han levde sambo med den där TV-spelsdåren märkte att några av de roligaste spelen helt klart var riktade till barn och skulle göra kritiker av våldsamma spel glada; grejer som Animal Crossing och Harvest Moon.
  • Inte är utfattig, så han behöver inte köpa begagnade prylar eller så.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Låter som du ska ha en Wii. Simplistiska kontroller, lekfulla spelkoncept och enkla men geniala idéer är Nintendos grej. Det och syra då.

- Ymir, rekommenderar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Nuskavise, Kranks Guide till TV-spel...

Om vi nu snackar om de Stora Tre, de manicker som finns i butik just nu, så är det ungefär såhär:

Playstation 3. Snyggaste grafiken, maffigaste hårdvaran... Hardcorespelarnas våta dröm, särskillt nu när det faktiskt börjar komma spel till den. Kompatibal med PS1- och PS2-spel, så biblioteket är rätt gediget. Att Sony själva byggt in möjligheten att installera Linux säger lite om målgruppen. Det här är konsollen jag skulle ha köpt, om jag hade haft pengarna. Den är svindyr.

X-box 360. X-box är ganska casual, men har svämmats över av just såna spel du ogillar. Det finns dock rätt OK med spel numera, och jag är säker på att det skulle gå att hitta grejer även du gillade. är framförallt byggd som social mojj, med mycket fokus på Live-tjänsten och att spela över nätet, interagera med andra spelare etc. Den har, öh, halvkass kompatibilitet med X-boxen, man måste krångla en del. Ligger i medelklass i pris. En helt OK casualburk, om än en smula instabil (många har rapporterat om hårdvarufel).

Wii. Nintendo tar världen med storm med en rätt liten och alls inte så hårdvarumässigt imponerande mojj. Däremot verkar det finnas en hel del casualspel av olika slag här, om man bara står ut med mario-sötheten. Enheten är billig, men däremot finns det ju tillbehör nog att drunkna i - extragrejer som rattar, svärd, balansbrädor(!) och allsköns jox gör att priset ökar något om man ska ha de lite coolare prylarna. Jag är heller inte helt förtjust i att man ska hålla på och vifta och hålla på hela tiden. Jag vill ju hellre ha en klassisk handkontroll. Däremot har Wii möjlighet att köra gamla Gamecubespel, och dessutom arbetar stora N på att göra så att man via deras nätbutik kan köpa och ladda ner gamla NES- SNES- och N64-spel till Wii'n.

Det enda jag inte gillar med Wii är egentligen namnet; den hette Nintendo Revolution först och det gillade jag betydligt mer.



Slutsats: Utifrån dina preferenser tycker jag nog nästan att Wii är mest intressant; den prioriterar "spelglädje" och casual gaming snarare än hardcore grafikrunkande, och framförallt är det hit alla söta barnspel kommer =)


Så, min personliga bedömning: Jag vill fortfarande ha en PS3, men förr eller senare lär jag köpa en Wii. Och det tycker jag att du också ska göra.


Jag funderade på att gå igenom PS2 och X-boxen också, men dels orkade jag inte, dels brukar folk tycka att det är värdelöst med konsoller som inte är av nyaste märke... Själv anser jag ju att X-boxen är den bästa konsollen egentligen för sina enorma moddningsmöjligheter, och PS2:an är också bäst, fast det är pga spelbiblitekets storlek kontra priset på konsollen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Playstation 3. [snippeti] Kompatibal med PS1- och PS2-spel, så biblioteket är rätt gediget.
Dessvärre gäller det här i Europa bara de nu utgångna varianterna med 60 Gb hårddisk. De som säljs numera saknar kompatibiliteten, men å andra sidan sjönk priset rejält.

Wii. Jag är heller inte helt förtjust i att man ska hålla på och vifta och hålla på hela tiden. Jag vill ju hellre ha en klassisk handkontroll.
En del spel spelas med wiimoten som klassisk handkontroll. En hel del av de där gamla gamecube-spelen spelas lämpligen med en gamecube-kontroll, som går att plugga in utan problem. En hel del av de nerladdningsbara gamla spelen spelas med antingen wiimote som handkontroll eller med classic-tillägget.

Vad gäller de vanliga spelen... man kan ofta komma undan med jävligt lite viftande. Det är i princip bara sportspelen som man behöver vifta ordentligt (och Pang-ya är extremt på den punkten). Min favorit just nu är Endless Ocean, som spelas med ett lojt pekande, lite som en laserpekare ungefär. Där viftas inte alls.

Vi får se hur det blir till sommaren när Wii-versionen av Okami kommer. Playstation 2 hade ett moment där man målade i världen med en pensel med en av de små analoga spakarna. Wii-versionen ska man tydligen använda wiimoten som pensel - man pekar där man vill måla, och målar där.

PS2:an är också bäst, fast det är pga spelbiblitekets storlek kontra priset på konsollen
Ett par nyinryckta lumpare var i simhallen häromveckan när jag var där, och funderade på att lägga ihop ett par tjugor per person för en billig DVD-spelare som de sedan skulle lotta ut när de muckade. Jag föreslog att de skulle skaffa en PS2 istället - det skulle gå på fyrahundra mer, typ en tia till per skalle, få en duglig DVD-spelare för en logements-TV och de skulle få en spelkonsoll på köpet där det finns mängder med trevliga reaspel. De tyckte det var en lysande idé.

Annars håller jag med i slutsatsen. Givet premisserna så låter en Wii som det bästa alternativet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Dessvärre gäller det här i Europa bara de nu utgångna varianterna med 60 Gb hårddisk. De som säljs numera saknar kompatibiliteten, men å andra sidan sjönk priset rejält.
Och plötsligt ska jag nog inte köpa en PS3, ens om jag genom ett mirakel skulle få råd. Speltillverkare som inte bryr sig om bakåtkompatibiliteten får IG. Detmåste finnas annat de kan dra ner på.

De tyckte det var en lysande idé.
Enda problemet med ps2 som dvd-spelare är att man får leta lite om man ska hitta en kompetens fjärrkontrollslösning. X-boxens officiella dvd-fjärka är ju däremot klockren. Fast den lär vara lite småtjyvig att få tag på nuförtiden... Inte lika svår som ljuspistol till kryssburken, men ändå...

//Krank, som mest använder sin X-box som lågbudgets-HTPC
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Du ska ha en Wii. Varför ska du ha en Wii? För att de vänder sig till casual-spelare och för att den har spel som tilltalar fans av konstig japansk populärkultur.

Nej, det är verkligen inget snack om saken. Du skall ha en Wii.

Eller en Playstation 2. Den finns fortfarande överallt, säljer fortfarande bättre än Playstation 3, och det finns c:a 1000 bra spel till den.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Wii

några av de roligaste spelen helt klart var riktade till barn och skulle göra kritiker av våldsamma spel glada

Eftersom du helt klart ska köpa Super Mario Galaxy (Holy long link Batman!) så måste du köpa ett Wii. Det var väl enkelt? :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Som frälst PS3-ägare säger jag att du skall skaffa en Wii, den har spelen du efterfrågar och PS3-an har spelen du hatar.

Om du ändå är ute efter en PS3:a så skulle jag rekommendera att köpa den via USA då du får en för typ 2300:-. Den enda "nackdelen" är att man är låst vid Zon-A-Blu-ray-skivor (USA + Japan) (dvs att man riskerar att inte kan se på Europeiska (Zon-B) skivor). Spelen är det dock inga problem med.

Och Blu-ray-skivorna från USA är mycket billigare än Europeiska dito så om det är en nackdel eller inte får var och en avgöra.

(och att PS3:an dessutom är en mediamaskin med marknadens snabbaste Blu-ray-spelare var en stor anledning till mitt köp av den - så priset är egentligen löjligt lågt givet vad man får)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter som en Wii, och anledningarna till det har ju redan andra i tråden dragit, så jag ska inte tjata om dem.

Själv gillar jag wii just för att det är en SPEL-konsoll... och Xboxen för att den har bredast spelkatalog och tillräckligt bra grafik. Har inte haft några tekniska problem med min.

PS3:an är bara larvigt dyr, skjuter över målet bigtime. Och så är spelutbudet lite risigt än så länge. Den känns mest vara för folk som runkar till bra grafik, och som tycker blueray och sånt är viktigt... För det priset hade jag hellre lagt på några tusen och byggt en bra spel-multimedia-PC istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Om du ändå är ute efter en PS3:a så skulle jag rekommendera att köpa den via USA då du får en för typ 2300:-. Den enda "nackdelen" är att man är låst vid Zon-A-Blu-ray-skivor (USA + Japan) (dvs att man riskerar att inte kan se på Europeiska (Zon-B) skivor). Spelen är det dock inga problem med.
Själv funderar jag på om nån lyckats chippa PS3:an än. Jag köper inte spelkonsoller som inte är chippade eller kan chippas - jag vägrar vara begränsad till en region av skivor eller filmer, och jag vill kunna modda min konsoll. Det är det som gör att jag än idag älskar min original-krysslåda; den ger den klåfingriga hemmapularen i mig massor av sköna känslor. Jag kan liksom modda precis som jag vill...

//Krank, som undrar hur det kommer sig att M$ aldrig fattade att X-boxens framgång berodde på att den var så lättchippad och lättmoddad...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
PS3:an är bara larvigt dyr

Fast det är ju en larvig kommentar - jag kollade upp Best Buy som kan ses som typ El-Giganten i Sverige och där kostar en Wii $250, Xbox 360 $350, och en PS3 $399. En skillnad på 900 spänn mellan Wii och PS3 - och man får så inihelvete mycket mer i paktetet.

För du köper väl inte dyrt i Sverige i dagens globala samhälle?

Har inte haft några tekniska problem med min [Xbox].

Det jag hatar med Xbox 360 är att den väsnas som ett jetplan. Jag fattar inte att Microsoft fixade detta med Elite-släppet. Speciellt som att både Wii och PS3 är löjligt tysta.

och som tycker blueray och sånt är viktigt

Självklart vill jag ha maximal kvalitet i de intressen jag ägnar mig åt. Och Blu-ray-tekniken ökar min tillfredsställelse betydligt jmf med sunkiga DVD:er. Och det oinsatta missar är att PS3:an är en snabb Blu-ray-spelare tack vare att CPU och minne är mycket kraftfullare än en separat Blu-ray-spelare - vissa vanliga spelare kan ta över minut att bara starta upp! Dessutom uppdateras maskinen hela tiden med ny teknik via nätet så man får det senaste (uppdateringen nyss gav nya ljudstandarder) - en vanlig spelare är ett jävla bök att försöka uppdatera.

multimedia-PC

Usch, nu transporterades jag till 1997... ,-)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
För du köper väl inte dyrt i Sverige i dagens globala samhälle?
Best Buy? är inte de amerikanska?

Frakten från USA brukar vara minst sagt avskräckande. Senast var det en polare till mig som på ett inköp på 1000:- fick betala 800:- frakt och tull.

Och Blu-ray-tekniken ökar min tillfredsställelse betydligt jmf med sunkiga DVD:er.
Men så antar jag att du har råd med en HD-TV också... Fynfan... =)



//Krank, som inte upplever någon nämnvärd skillnad mellan DVD och blueray, åtminstone inte tillräcklig för att motivera att köpa alla filmer en gång till... Återkom när det kommer en billig Blu-Ray-brännare...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Speltillverkare som inte bryr sig om bakåtkompatibiliteten får IG. Detmåste finnas annat de kan dra ner på.
Nu har du en massa skumma principer, men det finns en hel klase PS1 och PS2-spel att ladda ned till PS3, oavsett sort. Sony har för avsikt att sälja många klassiker där för en billig penning, en del lätt upphottade.

För egen del har jag aldrig spelat ett PS2-spel och ser ingen vits att börja med det nu när det finns bättre saker.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
PS3:an är bara larvigt dyr, skjuter över målet bigtime. Och så är spelutbudet lite risigt än så länge. Den känns mest vara för folk som runkar till bra grafik, och som tycker blueray och sånt är viktigt... För det priset hade jag hellre lagt på några tusen och byggt en bra spel-multimedia-PC istället.
De skjuter över Nightowls mål, för all del, men inget annat. De har hela tiden avsett att göra en high-endmaskin och det dyrare priset är motiverat. Att sedan priset på konsolen gått ner rätt ordentligt sedan starten är inte sämre.

Spelutbudet är inte risigt, men jag behöver bara ett halvdussin kul spel för att vara nöjd. För riktiga spelgalningar kan detta möjligtvis vara ett problem.

Spelgrafiken är oftast inte särskilt mkt bättre på PS3 än Xbox360 faktiskt, men PS3:an har det senaste och det bästa när det gäller high-definition. Blu-ray mot DVD är som systemkamera mot billig kompaktkamera - skillnaden är tydlig när man väl jämfört. Det är lätt tillräckligt med motivering för mig. Ps3:an är dessutom den billigaste och mest prisvärda komponenten i en typisk hemmabio-setup - högtalare, receiver, tv går loss på många gånger fler pengar.

Och multimedia-PC, eller snarare HTPC: been there, done that. Dålig prestanda åtföljt av timme efter timme av konfiguration och krångel. Jag har funderat på att rituellt bränna min HTPC :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Nu har du en massa skumma principer, men det finns en hel klase PS1 och PS2-spel att ladda ned till PS3, oavsett sort. Sony har för avsikt att sälja många klassiker där för en billig penning, en del lätt upphottade.
För egen del har jag aldrig spelat ett PS2-spel och ser ingen vits att börja med det nu när det finns bättre saker.
Final Fantasy IX eller X-2 har inte blivit dåliga spel bara för att PS3 kommit. Inte heller Persona eller Persona 2, eller något av de andra spel till PS1/2 som var bra tidigare.

Det är ett misstag, tror jag, att vara så fokuserad på det snyggaste, senaste, att man inte ser att det faktiskt finns en hel del bra äldre spel också.

"Bättre" är förbannat subjektivt. Jag är absolut inte säker på att jag tycker att PS3-spelen är bättre än PS1/2-spelen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Best Buy? är inte de amerikanska?

Jo? Om jag beställer från USA så tittar jag i amerikanska butiker för att få fram ett riktpris. ,-)

Frakten från USA brukar vara minst sagt avskräckande. Senast var det en polare till mig som på ett inköp på 1000:- fick betala 800:- frakt och tull.

Frakten beror på främst vikt och storlek samt om man vill ta det med flyg eller båt. Men generellt så är frakten för en konsoll till Sverige kring 600-700:-. För mindre saker, som en bunt Blu-ray-skivor, ligger det på några hundra.

Att åka på tull och moms är väl ca 10% sannolikhet enligt en kontakt inom tullen. Men det kan svida, medhåll.

Men så antar jag att du har råd med en HD-TV också... Fynfan... =)

Ja, en vacker bjässe på 52". Och givetvis, har man ingen Full-HD (1920×1080) så är nog Blu-ray rätt meningslöst (även om de flesta filmer just nu stöder lägre upplösning som 720p).

inte tillräcklig för att motivera att köpa alla filmer en gång till

Nej, det är lite surt - jag har väl 500+ DVD-filmer i hyllorna och att byta ut dem känns lagom kul. Jag tror att kanske ett 50-tal av de filmerna jag gillar mest ersätts, annars får jag hålla tillgodo med DVD-formatet. Inom fem-tio år kommer säkert nästa format och förhoppningsvis är det helt digital distribuerat så man slipper skivorna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
PS2an har minst ett 50-tal spel som spöar skiten ur allt som finns till PS3 hittils.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De skjuter över Nightowls mål, för all del, men inget annat.
Helt rätt. :gremsmile: När det gäller diverse tekniska prestanda i spel resonerar jag gärna som Rising (nästan) gör i nedanstående citat. Det är jätteskönt att ställa en fråga och i stort sett få den besvarad utifrån premisserna i frågan - det tycker jag annars är sällsynt. Tack för det! :gremlaugh:

"Wow, här har man ett strategispel med romare och perser! Tyvärr så zoomade jag in jättenära och såg att alla hästar hade likadana stigbyglar, och alla infanterister hade samma ögonfärg! Skandal! Det är något jag hoppas skall vara åtgärdad i slutversionen. Å så bla bla grafik grafik bla bla partikeleffekter bla bla polygoner... Jag har en Pentibubba 199.000.000 ghz med überflex 992 kilosprutz och broilade cyloplex, men jag var tvungen att gronka hela 15 miljoner geggamuppz för att kunna zooma in ordentligt på alla partikeleffekter och se alla sköna millipolygoner. Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna leda ett helt fältslag i krig medan jag zoomar in så nära att jag kan se hur mycket mjäll mina legionärer har. Förresten, berättade jag något om spelets polygoner?"
(Risings kommentar gällde recensenter som fokuserade på sådant och inte gameplay etc., för den som undrar. Själv är jag begåvad med polare som är väldigt fokuserade på det grafiska eftersom de sysslar med dylikt själva. Låt oss säga att vi sällan har samma smak när det gäller spel... :gremsmirk:)

Erik
 
G

Guest

Guest
Jag säger till skillnad från alla andra, köp inte en wii, visserligen lär den ha mest spel av typen du vill ha och allt annat som nämnts i tråden, men miljömässigt så är det ungefär som att köpa en tunna ddt och släppa ut i naturen (överdrift men det får fram min poäng) både microsoft och sony är rejält miljömedvetna men nintendo bryr sig inte det minsta.

Dessutom finns det spel som locoroco till ps3an, dock tror jag inte det finns något kul förutom guitarhero till xbox360.

/Zorbeltuss
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Att åka på tull och moms är väl ca 10% sannolikhet enligt en kontakt inom tullen

Mina empiriska studier av import av diverse prylar från primärt USA och Hong Kong lägger snarare sannolikheten på uppskattningsvis mellan 60% och 95% (beroende på det totala ordervärdet), tyvärr :gremfrown:
 
Top