Nekromanti TV-spelskonsoller (stavning?)

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Hmm du har nog kanske rätt i antalet stortitlar...

De jag spelar på wii är

mario super galaxy
wwe smackdowns vs raw 2008
wii sports
sedan finns det ju de där spelen med minispel som jag plockar fram om man har fest! Mycket trevligt! Dock kan man bli lite väl svettig av att runka sprayflaska!

Xbox 360
spelar inte den finns inte ett enda spel som lockar mig....
wwe smackdown vs raw 2008 är mycket roligare på wii då man får agera ut mot sina motståndare.

ps3
hmm spelar inte heller har bara ett spel något halvdant rollspel som jag inte ens kommer ihåg vad det heter.
väntar dock på gt4 finalfantasy spelen samt några till rollspel.
Ser fram emot att få mitt grand theft auto 4 också.
Tror att ps3an kommer att bli min favorit om de släpper lika mycket rollspel/turbaserade spel som till ps3.

Men just nu, Wii is god!


ps2an har jag inte startat på 1 år trots att jag har hela hårddisken i den full med mina spel.
xbox 1 köpte jag för att använda som mediacenter... vart aldrig av så nu står den i en bokhylla i sovrummet.
gamecuben har jag aldrig spelat på hittade inga roliga spel.
åååh har ju fortfarande kvar mitt atari... undrar om man ska ta upp det och köra pong på storbildstvn! :p

eller varför inte 42 tums arkanoid! :p
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det beror ju helt på vad du vill ha.

Spelen jag har haft roligt med än så länge är till exempel Assassin's Creed, Gears of War, GTA4, Eternal Sonata och Mass Effect. MGS4 är runt hörnet, i Junit blir det Civilization Revolution (enbart till konsoller svjv) och så vidare.

Något du dessutom går miste om med din en generation bakom filosofi är ju multiplayer. Jag är själv ingen stor multiplayer på konsoll-kille eftersom jag har fått min dos av att spela med andra människor från wow de senaste tre åren, men jag gillar att möjligheten finns där. Om 5 år kan det vara svårt att hitta folk att spela GTA4 med på xbox live och när du då tittar tillbaka och läser om hur alla lovprisade det så mycket så kommer du gråta lite över att du inte hade chansen att pröva när du sitter där och tänker "det här är så jävla bra" när du spelar single player...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Förstås, bryr man sig om onlinespelande måste man ju hänga med från dag 1 i princip. Jag kunde inte bry mig mindre, så jag glömde bort det. Men visst, då finns det inget alternativ alls.

I övrigt är listan över riktigt bra konsollexklusiva spel typ 2 spel lång. Listan till PS2 är lite längre. Jag kommer inte bry mig om nästa generation förrän jag får FF13 och nästa spel från Team ICO.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Det är jättesött.
Själv tycker jag att det är skitsött med patetiska teknikrunkare som köpt bullshitten om att man alltid måste ha det nyaste, senaste, fetaste för att vara en cool snubbe eller för den delen för att spela underhållande eller intressanta spel.

Det går inte att bedöma huruvida den "aktuella generationen" är något att ha förrän den har några fler år på nacken, liksom. Visst kan man kasta sig in utan egentlig kunskap utöver företagens eget skryt och överhypning av produkter, och sälla sig till skarav av folk som kommer i byxan av ord som "polygoner"... Men viss av oss föredrar helt enkelt att vara lite mer eftertänksamma.

//Krank, inte det minsta jävla söt
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Äldre spel?

Om man nu köper en Wii kan den tydligen spela en del spel till GameCube (med rätt tillbehör.) Och PS 2 börjar verka intressant eftersom (hädelse!) en del av de spel jag spelat tidigare och gillat bara verkar finnas till PS 2... men det är ju just äldre spel.

Hur lätt är det att få tag på äldre spel? Jag har fått för mig att det finns en glad andrahandsmarknad när det gäller TV-spel.

(Och var snäll och svara på frågan. Den här tråden var jättebra i början när folk gav skäl för och emot, även fast de inte hade samma preferenser som mig. Nu finns det en deltråd där folk ägnar sig att dissa respektive preferenser; den har inte varit direkt otrevlig nog att leka hobbymoderator eller så, men ni kan väl vara hyggliga och fortsätta diskussionen om nya vs gamla spel i den deltråden? Tack.)

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Äldre spel?

Hur lätt är det att få tag på äldre spel?
Det beror på.

Renty prtaktiskt går det ju, tack vare den här nya uppfinningen inter-nett som jag höärt så mycket om att "få tag på" i stort sett vilket spel som helst... Däremot finns det tyvärr en hel del intressanta spel som inte kan fås tag på på mer legal väg.

Men visst finns det en hel del möjligheter att köpa begagnade spel - E-bay, tradera och lokala begagnatbutiker brukar ha en hel del äldre spel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Äldre spel?

Hur lätt är det att få tag på äldre spel?
PS2 är ett trevligt fenomen. Se, den är inte bara gammal, den är också vid liv. Det innebär att det finns en stor livaktig marknad med spel till den, även nya. Dessutom lönar det sig fortfarande för stormarknaderna att ställa upp rea-lådor med kvantiljoner gamla titlar för inga pengar alls.

Utöver det så har Game-kedjan - utöver en försäljning av nya spel - dessutom en inbytesfunktion, vilket gör att de har mängder med begagnade spel som folk vill göra sig av med för att få tag på de färskaste sakerna.

Utlver det så finns ju Internet, som krank mycket riktigt tipsar om. Genom internet hittade jag en klase äldre godingar som jag ville ha tag på, inklusive Valkyrie Profile 2 (PS2) och Ikaruga (Gamecube), närmare bestämt på Amazon.co.uk och deras tredjepartssäljare. Jag kunde säkert hitta dem på tradera eller ebay också, men det kändes onödigt meckigt och chansartat.

...slutligen en rättelse om Wii - den är helt Gamecube-kompatibel. Det är bara att stoppa in en Gamecube-skiva i den, så kör den. Man kan inte gå tillbaka till Wii-menyn på det vanliga sättet, utan får trycka på reset när man är trött på spelet ifråga. Och man kan plugga in vilka Gamecube-tillbehör som helst, ety Wii har fyra stycken helt vanliga Gamecube-portar. Det du behöver är i princip en eller ett par handkontroller till Gamecube, sen kan du spela allt utom möjligen Donkey Konga som behöver konga-trumman.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Äldre spel?

Fats Krilles poäng var väl att Donkey Konga inte kunde spelas med bara handkontroller utan just krävde trumman.



/Feliath — Blechtrommel GC
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Äldre spel?

Man måste ha minneskort också. Inte speciellt dyrt men när man åkt till affären, kommer hem, upptäcker att det återigen saknas nån detalj så blir man lack. Jag blev det iallafall. Det är möjligt att inte exakt alla gamecube-spel behöver minneskort, men de jag köpte behövde det.

Sen handkontrollen. Första affären sa att jag skulle ha wii-classic controller eller nåt sånt. Den pluggar man in i wii-moten. Den har man till alla nerladdningsbara spel. MEN, gamecube-spel kräver en gamecube-kontroll som man pluggar in i hålen på ovansidan. Det sa de i den andra affären och det funkade. Det var efter detta som jag kom hem och upptäckte att jag behövde minneskort också.

Nintendo har inte precis gått omvägar för att göra det smidigt att spela gamecube-spel på wii. De har inte delat minne tex. Vilket borde vara superenkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Äldre spel?

Finns det några tredjepartstillverkare som kommit på den geniala idén att tillverka replikas av originalkonsollernas kontroller än? Så man kan ha en NES-kontrollreplika till NES-spel, SNES till SNES, N64 till N64?

Är det bara jag som tycker att detta vore en skitbra idé? Gjorde man dem trådlösa kunde man ju dessutom göra så man slapp hålla på och plugga in och ur hela tiden...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Äldre spel?

Jag vill minnas att jag har läst något om det här, men det kan vara ett missförstånd eller en vag fantasi.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Äldre spel?

Jag köpte min PS2 förra året, jag har kunnat köpa alla spel till den jag vill ha genom att gå till närmsta EB Games-butik och köpa dem.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Äldre spel?

tekniskt borde det inte vara något som helst problem. Wiimoten kör bluetooth och det går teoretiskt sett att koppla upp den till en dator (goodla wii headtracking)... har sett att den kan användas som pekverktyg på mac.

Min misstanke är dock att du Nightowl struntar rätt friskt i detta :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Äldre spel?

Min misstanke är dock att du Nightowl struntar rätt friskt i detta
Nejda, jag hade t.om planer ett tag pa att fixa just en sadan setup for att kunna styra min musikuppspelardator under rollspelsmotena.

Fast det jag onskade var ju som sagt nostalgiska ersattningar for de gamla handkontrollerna, och jag ar osaker pa hur det du skriver ar kopplat till detta...

Det borde ga, och jag ar helt saker pa att det finns en marknad. Fast som vanligt har jag val dromt ihop prylar som inte finns, vilket skulle innebara att jag skulle vara tvungen att starta ett foretag alt. salja in iden till ett existerande for att fa det jag vill ha, och det ar for jobbigt.

//Krank, som skulle varit uppfinnare om han inte vore sa lat
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Äldre spel?

Wiimoten är ju i sig en upphottad 8bits-dosa, och de flesta VC-spel jag har på min Wii går smärtfritt att spela med wiimoten. Men ärligt - vem fan vill tillbaka till de eländiga N64/SNES-dosorna? Senast jag klämde på autentiska sådana var under tiden jag gjorde lumpen (mitten/slutet 2005) och tills dess pratar vi säkert 5 år utan kontakt med dem - det var ett oartigt uppvaknande.

Dessutom finns det inte så många roliga SNES-spel på VC.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Äldre spel?

Men ärligt - vem fan vill tillbaka till de eländiga N64/SNES-dosorna? Senast jag klämde på autentiska sådana var under tiden jag gjorde lumpen (mitten/slutet 2005) och tills dess pratar vi säkert 5 år utan kontakt med dem - det var ett oartigt uppvaknande.
...medan vi nostalgiker envist hävdar att framförallt N64-spel och SNES-spel egentligen inte går att spela "på riktigt" med något annat än en SNES-handkontroll. Vi hävdar vidare att det är omöjligt att spela dylika spel på dator via emulatorer, eftersom en datorskärm ingalunda ger samma känsla som en TV.

Så, jag fan vill "tillbaka" till dem. That's who.

Dessutom finns det inte så många roliga SNES-spel på VC.
Än, antar jag.
Förhoppningsvis kommer det, och det innan jag köper mig en. Kan jag inte köpa Megaman X och Final Fantasy IV-VI så vetefan om det blir nån Wii för min del.

Fast å andra sidan vet jag att man kan få in sagda spel på annat sätt. Kommer ju ändå vänta med köp tills det är stabilt med chipning och moddning till skiten...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tyckte inte det var särskilt sött heller faktiskt (möjligtvis är det mer sött att gå ut i tirader efter att ha kallats just "söt")...

Men om vi lägger värdeorden åt sidan så ser jag inga problem med en samexistens av oss som vill ha det nyaste och det bästa (även om det svider i plånboken och på relationskontot), och de som vill ha våra grejer när vi tröttnat på dem.

/RD - kan sälja sin PS3:a billigt till krank någon gång kring 2010
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Äldre spel?

Men det finns ju knappt några roliga spel på SNES (som går utmärkt att spela med Classic-kontrollern - den är något bättre än orginalet) överhuvudtaget. Jag minns inga som särskilt lysande, och de jag testat i efterhand luktade unket.

Kan jag inte köpa Megaman X och Final Fantasy IV-VI så
vetefan om det blir nån Wii för min del.


De kanske dyker upp framöver, VC fylls på hela tiden och det var ett tag sen jag var inne (de kanske redan finns). Jag har köpt på mig ett gammalt Sega 16-bitsspel och fyra NES av de som finns, så det är ungefär representativt för utbudet - det finns flest åttabitars och minst antal (jag borde använda 'färst' oftare) till N64.
 
Top