Nekromanti TV-spelskonsoller (stavning?)

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"... dock tror jag inte det finns något kul förutom guitarhero till xbox360."

Njao... både Rayman, Sonic, The Simpsons Game och "Viva Piñata" finns väl bland annat. DDR och spel där man sjunger och sån där dekadenta smörja finns väl säkert också om man är intresserad av sånt.

Själv håller jag mig till att runka till snygg grafik och köra spel där man skjuter ihjäl folk och till detta passar Xboxen som sagts ypperligt...
Och säga vad man vill om Wii, men grafiken är verkligen kass. Guitar Hero ser t.ex. mycket bättre ut i Xboxversionen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Guitar Hero ser t.ex. mycket bättre ut i Xboxversionen.
Vem bryr sig? Jag skulle kunna köra Guitar Hero med 8-bitarsgrafik, så länge maskinen kunde rita upp den sneda raden med noter. Finns det någon som faktiskt bryr sig om att det är meningslös 3D-grafik i bakgrunden? :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Finns det någon som faktiskt bryr sig om att det är meningslös 3D-grafik i bakgrunden?"

Ja? :gremtongue:
Just Guitar Hero är väl inget spel som är direkt beroende av bra grafik, men om jag skulle välja mellan konsol A där spelen har märkbart sämre grafik än konsol B, så köper jag konsol B.
Vill minnas att även Call of Duty 3 hade sämre grafik på Wii:n, och där tycker jag i alla fall att grafiken spelar stor roll för inlevelsen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jaja, men du snackar med killen som köpte en PS2 i höstas och som nöjde sig med en Gamecube i fyra år innan dess. Jag har inte tid att spela tvspel och jag befinner mig konstant en generation efter, ungefär.

Och spelkvalitet går före grafik. Jag har en DS och inte en PSP, liksom, och det mesta jag spelar på den är gamla GBA-spel. Det är inte mycket som är bättre än Super Mario World liksom.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
"Bättre" är förbannat subjektivt. Jag är absolut inte säker på att jag tycker att PS3-spelen är bättre än PS1/2-spelen.
Det hade du inte behövt berätta för mig. Eftersom det var min åsikt om PS3 och PS2-spel så var det ju, som du påpekar, subjektivt. Dagens visdom!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
om jag skulle välja mellan konsol A där spelen har märkbart sämre grafik än konsol B, så köper jag konsol B.
Även om konsol A har helt sjukt större och bättre spelutbud (A=PS2, B=X-box), till exempel?

//Krank, som tycker att det är helt obegripligt
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att befinna sig en generation efter är the shit. Allting kostar en tredjedel av orginalpriset, eller helst mindre. Det finns hur många bra spel som helst. Man vet redan vilka bra spel som finns och kommer finnas, och slipper utsätta sig för chansningar och missar (eller halvtaskiga spel, typ Heavenly Sword) bara för att det inte finns något annat.

Som jag skrev tidigare, Playstation 2 (som jag köpte förra våren) har liksom 50 spel som är must-haves, och eftersom 50 spel borde räcka i 5 år för alla utom de mest extrema behöver man som PS2-ägare aldrig bekymra sig om något annat än det bästa av det bästa.

Däremot är det ju svårt att medvetet placera sig en generation efter, om man har spelat i flera år. Jag spelade inte under Playstation/Saturn/N64-eran, så det var enkelt för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Däremot är det ju svårt att medvetet placera sig en generation efter, om man har spelat i flera år. Jag spelade inte under Playstation/Saturn/N64-eran, så det var enkelt för mig.
Inte svårt alls egentligen - det är bara att inte ha råd.

Jag är nästan alltid en generation efter. Undantaget var att jag skaffade X-boxen straxt efter att den kommit ut, men det var för att jag fick den som "betalning" för ett sommarjobb för en ideell förening.

Annars har jag inte alls råd med det senaste. Jag hade NES när andra hade SNES, jag hade PSX när andra hade PS2, och idag har jag X-box och PS2 när andra har 360 och PS3. Det funkar alldeles utmärkt och är, som du säger skiten.

Om inte annat, när jag har råd med en ps3:a eller en 360 eller en wii så lär allihop gå att chippa och modda lite hur man vill, det lär finnas tjogvis med genomarbetad mjukvara som t.ex emulatorer, media center-lösningar (XBMC till xbox regerar mitt vardagsrum), och dessutom lär man veta huruvida M$ faktiskt lyckades lösa instabiliteten och ljudproblemen i 360'n och om ps3'ns spelbibliotek faktiskt blev större och om det kom fram nåt sätt att få ordentligt ps2-spelstöd till ps3:an...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag glömde bort att man kan hoppa i sidled, så att säga. När man spelat klart sin Playstation 2 kunde man ju skaffa en XBox. Eller börja spela dåliga PS2-spel :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag glömde bort att man kan hoppa i sidled, så att säga. När man spelat klart sin Playstation 2 kunde man ju skaffa en XBox. Eller börja spela dåliga PS2-spel
Absolut!

Vad mer är, kan man dessutom hoppa bakåt-åt-sidan. Om man aldrig hade en Saturn, till exempel, utan en Playstation, då borde man ju kunna skaffa sig just en Saturn och några spel till den, så vips har man ett gäng nya spel att spela.

Eller för den delen om man inte var med under någon tidigare period. Om man började spela TV-spel med Playstation så har man ju NES- SNES- Megadrive- och Master System-spel som ligger ospelade. För att inte tala om alla pärlor till portabla konsoller som ofta gårt att emulera på de nyare. Min PSP, till exempel, emulerar mestadels GBA-spel nuförtiden. När den inte emulerar Playstationspel, då. PSP-spelen har hittills, med ett par viktiga undantag, inte riktigt varit värda besväret.


Det finns massor och åter massor av skitbra spel därute. Det finns faktiskt så många att jag vågar påstå att det inte finns någon anledning för någon någonsin att få slut på spel. Det är bara det, att man måste kunna bortse från teknisk prestanda och fokusera på spelglädje och tanke. Final Fantasy VI kanske inte är världens tekniskt snyggaste spel, men designen är svårslagen, musiken underbar, karaktärerna djupa, systemet skitbra och storyn lång och trevlig.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Även om konsol A har helt sjukt större och bättre spelutbud (A=PS2, B=X-box), till exempel?"

"Bättre" spelutbud? Kan det bli mer subjektivt?
Jag imponerades föga av PS2:ans spel annat än möjligen Metal Gear och Tekken-spelen. Jag klarade mig mycket väl på det som Xboxen hade att erbjuda fram tills dess att jag införskaffade mig en Xbox 360 som jag har varit helnöjd med... fram tills den havererade och dog förra veckan.
Ska hämta ut en ny Xbox imorgon då de slösaktiga jävlarna på Microsoft tydligen inte ens reparerar apparaten... om det i sin tur talar till 360:s fördel låter jag vara osagt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Bättre" spelutbud? Kan det bli mer subjektivt?

Som fan. Att påstå att PS2 har ett bättre utbud är en objektiv sanning, och bara fanboys påstår något annat. PS2an har ett större, bredare utbud med fler unika titlar och större tillgänglighet. Alltså bättre spelutbud.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Som fan. Att påstå att PS2 har ett bättre utbud är en objektiv sanning, och bara fanboys påstår något annat. PS2an har ett större, bredare utbud med fler unika titlar och större tillgänglighet. Alltså bättre spelutbud.
Det där är ju bara semantik. Du säger Bättre Utbud och menar vad Marukusu skulle ha kallat Större Utbud.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Att befinna sig en generation efter är the shit.
Hahaha, det här är ju bara ett försök från dig och krank att motivera för er själva varför ni inte ska kasta er in i den aktuella generationen.

Det är jättesött.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, jag har fortfarande varken klarat DQ8 eller Rogue Squadron ännu (eller Devil May Cry eller ens MGS-spelen), och med tanke på att jag har typ 4 TV-spelstimmar en bra vecka lär det ta ett år eller så innan jag klarat av dem.

Nya generationen har typ, Mario Galaxy.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nya generationen har typ, Mario Galaxy.
Nej, den aktuella generationen har gott om spel, särskilt om man bara spelar 4 timmar i veckan :gremgrin:

Och alla dina ursäkter för att hålla sig bakom faller platt. Jag gjorde nämligen den vetenskapliga upptäckten att ingen av mina tre konsoller från förra generationen försvann när jag fick en 360!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har varken plats eller råd att skaffa maskiner jag inte kommer använda, då väntar jag hellre tills FFXIII kostar 200 spänn.

Men faktiskt, det är inte så mycket i senaste generationen som lockar mig ännu. Vilka stortitlar finns det?
 
Top