TV-serier med bra slut

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag har ingen aning om de här serierna räknas som moderna (det bör de väl, de slutade ju efter Rome). Men de är awesome och har awesome slut.
Fringe
The Wire
The Shield
Fringe! Ja! Så jävla fint slut! Den växer så vansinnigt mycket efter säsong 1, efter det är det typ bland det finaste som gjorts! Och att den fick ett slut! Och ett så himla himla bra!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Slutet på Mad Men är kanonbra.
Slutet på Adventure Time är bra
Slutet på Steven Universe är kanske inte lika bra som serien är när den är som bäst - men ändå bra.
Slutet på The Mandalorean säsongerna är höjdare båda två, men serien är ju inte slut nu.
Näst sista avsnittet av Breaking Bad (vilket jag ser som det "riktiga slutet" efter som sista avsnittet känns som att det är en dröm och inte seriens verklighet) är väldigt bra det med.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Fringe! Ja! Så jävla fint slut! Den växer så vansinnigt mycket efter säsong 1, efter det är det typ bland det finaste som gjorts! Och att den fick ett slut! Och ett så himla himla bra!
Dessutom så finns det ett inspelat slut-slut för serien i näst sista säsongen, efter som de inte visste om de skulle få göra en till, så ganska länge fanns det två RIKTIGA slut på den säsongen tills verklighetena kolapsade. Hur Fringe är inte det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Dessutom så finns det ett inspelat slut-slut för serien i näst sista säsongen, efter som de inte visste om de skulle få göra en till, så ganska länge fanns det två RIKTIGA slut på den säsongen tills verklighetena kolapsade. Hur Fringe är inte det?
Oj! Det hade jag missat helt! Så himla fint!!! Finns det slutet att se någonstans? Fan, måste nog se om hela serien. Finns det på någon streamingkanal?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Oj! Det hade jag missat helt! Så himla fint!!! Finns det slutet att se någonstans? Fan, måste nog se om hela serien. Finns det på någon streamingkanal?
http://www.mandrill.se/boningen/2012/04/29/pa-gransen-vad-hander-med-fringe/ <- text jag skev när det pågick. Vet inte om det andra slutet finns att se nånvart. Edit: tydligen har jag lagt in en on mouse over box med texten "Den högra Olivia Dunham är den bättre skytten" på bilden. Tack forntids Jocke!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Att ingen har nämnt The Americans än gör mig nästan lite arg! Det kan vara en av de bästa serier som gjorts och de tummar inte på innehållet ett jävla dugg. Varje säsong är fantastisk. Nog den serie som jag anser toppar integritetslistan. Men så handlar den om kommunister med, så det fanns väl en poäng med att inte låta kapitalet vinna? ;)
Medhåll! Svinbra!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Att ingen har nämnt The Americans än gör mig nästan lite arg! Det kan vara en av de bästa serier som gjorts och de tummar inte på innehållet ett jävla dugg. Varje säsong är fantastisk. Nog den serie som jag anser toppar integritetslistan. Men så handlar den om kommunister med, så det fanns väl en poäng med att inte låta kapitalet vinna? ;)
Bland det bästa jag sett någonsin, faktiskt. Skitbra på alla sätt och vis. Klickade in på den här tråden enbart för att nämna den.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Lost är väldigt bra större delen igenom, och slutet är fantastiskt. Man kan vilja skippa några filler-avsnitt i säsong 2-4 men det mesta är guld.
The Good Place slutade till sist rätt bra.
Community slutade helt ok, men var väl bäst säsong 2-3.

Brittiska serier får ju oftast planerade slut långt innan de amerikanska, även nuförtiden, men de räknas väl därmed inte. (Om man ändå vill ha några omoderna tips så är Queer as Folk, Karaoke och Cold Lazarus riktiga guldkorn)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag förutsätter att vi pratar TV-serier (med mer än en säsong) och utifrån det så försöker jag att inte gå in på serier jag gillar generellt utan just slut:
* Six Feet Under (Bästa slutet på någon serie jag sett)
* Breaking Bad (Även filmen tyckte jag var bra)
* The Sopranos (Lysande serie och oväntat slut)
* Mindhunter (Även om jag grämer mig enormt att det inte verkar bli någon fortsättning)
* Deadwood (Även om slutet kändes något avhugget. Tycker ändå filmen var bra)
* Justified (Fantastiskt skön serie generellt och även slutet var riktigt bra)
* True detective (Om vi just pratar slut så är samtliga säsonger någon form av slut och samtliga är lysande. Däremot blev jag närmast ointresserad av första säsongens tröga berättelse. Då tycker jag 3:e säsongen har varit bäst).
* Fargo (Om vi som med True detective tänker enskilda säsonger så har 1:a säsongen riktigt bra slut)
* Sherlock (Är den slut? Om den är slut så var slutet bra)
* Luther (Väldigt oklart om den är slut iofs)
* Rescue Me (Bra serie, bra slut)
* Friends (Ja, jag tycker faktiskt den höll nästan hela vägen och dessutom ett snyggt slut)

Några mindre bra slut
* John Doe (Fy fan så arg jag varit över det slutet. Tipsade min kompis att se den för att provocera honom och han blev också arg) :)
* Seinfeld (Allmänt känt att det här är ett märkligt och rätt trist slut på en lysande serie)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Att ingen har rekommenderat She-Ra från Netflix är fan närapå kriminellt. Lite, lite seg första säsong, men efter avsnitt 10 eller 11 eller vad det är så är det en konstant high. Förmodligen den bästa tecknade serien jag har sett, knäcker tom. ryggen på Avatar-serierna. Har givetvis ett bra avslut också.

Om du är för tuff för tecknat som inte är animé kan man spana in Queen's Gambit (Netflix) och Chernorbyl (HBO).
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Nu tar jag inte med serier som är gjorda för att bara vara en säsong då det tycks mycket enklare att göra bra slut på sådana.

Sopranos har typ det bästa slutet någonsin!

Twin Peaks hade ett riktigt bra slut innan den nya säsongen (som jag är allt annat än förtjust i) kom.

Jag gillar även slutet till Battlestar Galactica.

Rome, som en del andra påpekat. Vet att de klämde ihop mycket i säsong 2, men gillar ändå hela säsongen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Både Upstairs, Downstairs och (den snyggare, men mer romantiserande och melodramatiska) Downtown Abbey har passande slut (och inga filler-säsonger).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Några favoriter från min samling:

Secret Army
Ashes to Ashes/Life on Mars (Brittiska varianten)
Black Adder, sista säsongen (varje säsong var ju i princip en egen serie)
Blood Drive
Breaking Bad
Karaoke/Cold Lazarus
Dinosaurs
Farscape (om man inkluderar avslutande miniserien)
He Kills Coppers
Sommarens 12 månader
I Claudius
Lonesome Dove
Lost Room
Neverwhere
Whoops Apocalypse
Prisoner (originalet)
Quantum leap
Reilly, Ace of Spies
Spartacus/Spartacus - Gods of the Arena
The Night of
Channel Zero
Yonderland
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Eftersom just Avatar diskuterades i en serie med bra slut, så kände jag mig nödgad att lägga till det här.

Avatars slut är inte tillfredsställande (enligt mig) för att...
Huvudkaraktärens moraliska dilemma som har jagat denne sen säsong 1, avsnitt 1, löses med ett deus ex machina som introduceras en kvart innan sista boss-fighten. Och boss-fighten vinns på ett ganska lamt sätt, där huvudkaraktären återfår alla sina superkrafter för denne har turen att sparkas rakt in i sten, och trycket från stenen råkar turligt nog utlösa alla superkrafterna.

Skitbra serie överlag, men det finns en anledning till varför man tänker på Agni Kai när man tänker slutet på Avatar, och inte... den där andra grejen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Black Adder, sista säsongen (varje säsong var ju i princip en egen serie)

I Claudius
Håller med om detta. I, Claudius är filmad teater, men kan man stå ut med det är den en lysande serie med ett bra slut. Varje säsong av BA är ju en egen serie (inte "i princip" :)); framförallt första och sista säsongen har riktigt bra slut.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag gillade slutet på Band of Brothers,

En baseballmatch i Österrike, augusti 1945, med nyheten om Japans kapitulation: "The war is over. You can go home."
 
Top