TV-serier med bra slut

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Håller med om detta. I, Claudius är filmad teater, men kan man stå ut med det är den en lysande serie med ett bra slut. Varje säsong av BA är ju en egen serie (inte "i princip" :)); framförallt första och sista säsongen har riktigt bra slut.
Jag har fortfarande inte sett en bättre TV-serie någon kategori än Jag, Claudius. Men sen är ju boken min absoluta favorit någonsin också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag har fortfarande inte sett en bättre TV-serie någon kategori än Jag, Claudius. Men sen är ju boken min absoluta favorit någonsin också.
Jag blir lite förvirrad av det där som Patrick Stewart har på huvudet i den...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag älskar slutet på säsong två av Robin of Sherwood (antagligen den bästa Robin Hood-varianten). Hade serien slutat där hade jag varit lycklig. Resten av serien är bra, men inte magisk som det slutet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag älskar slutet på säsong två av Robin of Sherwood (antagligen den bästa Robin Hood-varianten). Hade serien slutat där hade jag varit lycklig. Resten av serien är bra, men inte magisk som det slutet.
Var det den där...
Robin dog och kom tillbaks som blondin?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
I dagens medialandskap tycks det relativt sällsynt med tv-serier som tillåts sluta på en high note, eftersom money talks; impopulära serier blir cancellade långt innan de hinner fram till sitt planerade slut, populära serier fortsätter förbi sitt planerade slut och blir allt mer ansträngda och tomma.
Just tv-serier gör verkligen det komiskt uppenbart hur ekonomisk spekulation blir oförenligt med kvalitetstänkande i kultur (dvs. planering).

Som tidigare sags: Twin Peaks, Breaking Bad. Jag vill även minnas att Revolution och BattleStar Galactica slutade helt ok, men det var länge sedan jag såg dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom just Avatar diskuterades i en serie med bra slut, så kände jag mig nödgad att lägga till det här.

Avatars slut är inte tillfredsställande (enligt mig) för att...
Huvudkaraktärens moraliska dilemma som har jagat denne sen säsong 1, avsnitt 1, löses med ett deus ex machina som introduceras en kvart innan sista boss-fighten. Och boss-fighten vinns på ett ganska lamt sätt, där huvudkaraktären återfår alla sina superkrafter för denne har turen att sparkas rakt in i sten, och trycket från stenen råkar turligt nog utlösa alla superkrafterna.

Skitbra serie överlag, men det finns en anledning till varför man tänker på Agni Kai när man tänker slutet på Avatar, och inte... den där andra grejen.
Jag håller helt med, det är lite som hur Wonder Woman faller i tredje akten på grund av en fattig reveal som absolve:ar henne från den inre konflikt som plågat henne hela filmen.
 
Top