TV-serier med bra slut

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I dagens medialandskap tycks det relativt sällsynt med tv-serier som tillåts sluta på en high note, eftersom money talks; impopulära serier blir cancellade långt innan de hinner fram till sitt planerade slut, populära serier fortsätter förbi sitt planerade slut och blir allt mer ansträngda och tomma.

Men jag vill se hela tv-serier, och jag älskar intressanta, genomtänkta slut. Vilka, relativt moderna, tv-serier kan ni rekommendera mig, som både är bra, och samtidigt får ett värdigt, tillfredställande avslut?

(Moderna) serier jag redan sett som jag tycker har genuint bra slut är: Rome, Hell on Wheels, Black Sails, Kalifat, Mr Robot, Orange is the New Black, en massa anime.

Jag vet inte om jag på senare år sett klart någon serie efter att jag känt att den hoppat hajen eller börjat bli seg. Det skulle vara The Good Place, som gott kunde ha slutat en säsong tidigare, men ändå har förståndet att sluta innan den gjort bort sig helt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Crazy ex girlfriend.
Seriöst det är en skamligt underskattad serie, som var bra rakt igenom fyra säsonger och fick ett bra slut.
Serien börjar som en komedi, men kommer in under serien gång på ganska mörka saker och stundtals är mer drama.

Serien är en musikal, och använder musiken väll för att höja känslorna i serien.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Crazy ex girlfriend.
Seriöst det är en skamligt underskattad serie, som var bra rakt igenom fyra säsonger och fick ett bra slut.
Serien börjar som en komedi, men kommer in under serien gång på ganska mörka saker och stundtals är mer drama.

Serien är en musikal, och använder musiken väll för att höja känslorna i serien.
Ja! Det är ett helt perfekt slut! Fan vilket bra slut på en sjukt bra tv-serie!

Jag gillar verkligen sluten på How I met your mother och Buffy, men båda de sluten vet jag folk som avskyr.

Jessica Jones har ett sjukt bra slut. Och är en serie utan ett enda dåligt avsnitt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
I dagens medialandskap tycks det relativt sällsynt med tv-serier som tillåts sluta på en high note, eftersom money talks; impopulära serier blir cancellade långt innan de hinner fram till sitt planerade slut, populära serier fortsätter förbi sitt planerade slut och blir allt mer ansträngda och tomma.

Men jag vill se hela tv-serier, och jag älskar intressanta, genomtänkta slut. Vilka, relativt moderna, tv-serier kan ni rekommendera mig, som både är bra, och samtidigt får ett värdigt, tillfredställande avslut?

(Moderna) serier jag redan sett som jag tycker har genuint bra slut är: Rome, Hell on Wheels, Black Sails, Kalifat, Mr Robot, Orange is the New Black, en massa anime.

Jag vet inte om jag på senare år sett klart någon serie efter att jag känt att den hoppat hajen eller börjat bli seg. Det skulle vara The Good Place, som gott kunde ha slutat en säsong tidigare, men ändå har förståndet att sluta innan den gjort bort sig helt.
Håller helt med. Tittar inte på serier innan jag vet att det blev ett bra avslut. Bra tråd.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Håller med om True Detectice, både säsong 1 och 3 har bra slut.

Mind Hunters två säsonger har också bra slut, väldigt olika karaktär, men bra.

Jakten på en mördare tycker jag är värd att nämna också, om man gillar folkhemska diskbänksdeckare (Skåne, dessutom, det skånska landskapet skildras avskalat och fint i den hör serien).

Gillade slutet på Olive Kitteridge också, väldigt existentiellt utan pop-psykologiska klyschor.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Deadwood har ett fantastiskt slut. Filmen behövs inte.

Det är skönt med en serie som slutar i moll och inte löser allt. Det matchar hela seriens ton. Underbart.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Väldigt många avskyr de två sista säsongerna av Game of Thrones, jag vet – men när jag såg om dem håller jag inte med utan gillar dem. De skiljer sig från tidigare säsonger i tempo och stil (det märks att Martin själv inte skrivit förlagan till manus), men om man bara kan köpa det så är det faktiskt välberättad TV. Inte minst de stora stridsavsnitten i sista säsongen: jag har sällan sett bättre och brutalare skildringar av strid än detta. Och slutet, jag gillar det!

EDIT: Jag gissar att Martin, även om han inte bestämt detaljerna i de senare säsongerna ändå bestämt de viktiga sakerna, som vem som lever och vem som dör (och ibland även hur). Det finns säkert något skrivet om detta, men inget jag sett (och jag har i ärlighetens namn inte letat så mycket heller, då jag hellre ser serier än läser om dem).
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror inte jag håller med dig om Rome. Mycket som var planerat över minst en ytterligare säsong klämdes ihop på slutet, vilket bland annat gör att den interna tidslinjen är helt bisarr (försök inte ens jämka historiens förlopp med hur snabbt Vorenus-familjens barn växer upp, eller inte). Just själva slutet är utmärkt, men vägen dit knölades till betänkligt av HBO.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag tror inte jag håller med dig om Rome. Mycket som var planerat över minst en ytterligare säsong klämdes ihop på slutet, vilket bland annat gör att den interna tidslinjen är helt bisarr (försök inte ens jämka historiens förlopp med hur snabbt Vorenus-familjens barn växer upp, eller inte). Just själva slutet är utmärkt, men vägen dit knölades till betänkligt av HBO.
Vad jag vet klämde de om fyra säsonger på en.

Men jag tycker nog att slutet är bra, under de förutsättningar som fanns. Både Vorenus och Pullo fick ett bra slut som passar allt de varit med om. Jag gillar det, men jag ser hur resan dit kunde varit klart bättre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller med om True Detectice, både säsong 1 och 3 har bra slut.
Säsong två har minsann också ett bra slut! Jag vet att det är en impopulär säsong, men jag tyckte den hade fantastiska skådespelarinsatser och slutade on a very high note, och min uppskattning för dess teman ökade storligen när jag såg om "Chinatown", som den tycks vara starkt inspirerad av.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Säsong två har också ett bra slut! Jag vet att det är en impopulär säsong, men jag tyckte den hade fantastiska skådespelarinsatser och slutade on a very high note, och min uppskattning för dess teman ökade storligen när jag såg om "Chinatown", som den tycks vara starkt inspirerad av.
Jag blev aldrig klar till att se säsong två, så min tystnad där var inte menad som en kritik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Deadwood har ett fantastiskt slut. Filmen behövs inte.

Det är skönt med en serie som slutar i moll och inte löser allt. Det matchar hela seriens ton. Underbart.
Jag vet inte, jag gillade det när jag först såg det, men många år senare kom den helt fantastiska och kriminellt underuppskattade Hell on Wheels, och i jämförelse med dess fascinerande character arcs, imponerande plot twists och tillfredsställande avslut känns det som att Deadwood bleknar i kategorin gritty western, trots sin briljanta dialog och helt otroliga balansgång mellan humor och drama.
 
Top