TV-serier med bra slut

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Hur är det med Sons of Anarchy? Mitt liv kom ivägen för tevetittande när jag tagit mig igenom säsong fem, men jag lever i vanföreställningen att jag en gång ska se om hela serien och ta mig i mål. Jag har ju en känsla för hur det hela kommer att gå - lyckas de förvalta allt de bygger i fram till slutet? (Inga spoilers tack!).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag gillade Breaking Bad, men vet inte om den åldrats som den ska var länge sedan jag såg den. Den ska ha varit planerad att sluta på det sättet den slutade från början. Om inte annat är de första 2 säsongerna vilka jag såg om här om året fortfarande briljanta.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag vet inte, jag gillade det när jag först såg det, men många år senare kom den helt fantastiska och kriminellt underuppskattade Hell on Wheels, och i jämförelse med dess fascinerande character arcs, imponerande plot twists och tillfredsställande avslut känns det som att Deadwood bleknar i kategorin gritty western, trots sin briljanta dialog och helt otroliga balansgång mellan humor och drama.
He. Jag tycker ju Hell on Wheels peakade i säsong ett och att allt efter det är ett nedköp. Manus dippade rejält redan i säsong två. Deadwood känns klart bättre och jämnare.

Men smaken är som bekant som baken.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Jag har ingen aning om de här serierna räknas som moderna (det bör de väl, de slutade ju efter Rome). Men de är awesome och har awesome slut.
Fringe
The Wire
The Shield
Håller med om att Fringe är en lysande serie, lite som X Files fast med en bättre och bättre genomförd bakgrundsplot. Fast den sista säsongen delade vad jag minns fan-basen något oerhört. Personligen anser jag att man lika gärna kan skippa den då den näst sista säsongen har ett utmärkt slut på hela historien. Den sista har visserligen sina poänger men känns mest som ett utdraget "skurken var trots allt inte död utan dyker upp en sista gång och måste besegras en gång till" för mycket.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Boardwalk Empire. Det märks att den är skriven med ett visst slut i åtanke. Avslutet peggas upp redan från första början och blir i slutändan ett mäktigt reap what you sow-crescendo med tidigare handlingar som hur karaktärerna än stretar emot till slut poppar upp igen och biter dem i häcken. Välskrivet och välgenomfört.

Bildresultat för boardwalk empire
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har bara identifierat och sett ett par tv serier som är tillräckligt bra för att kunna rekommenderas i största allmänhet:

* Band of brothers
* The wire
* Rome (särskilt första säsongen)
* Chernonbyl
* Sopranos
* Mad Men
* True detevctive säsong 1 (även om slutet var lite av en besvikelse)
* Kobra Kai (kanske, ej avslutad)

Edit: Black Mirror också
Edit: Gomorra (bättre än Sopranos)
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Väldigt många avskyr de två sista säsongerna av Game of Thrones, jag vet – men när jag såg om dem håller jag inte med utan gillar dem. De skiljer sig från tidigare säsonger i tempo och stil (det märks att Martin själv inte skrivit förlagan till manus), men om man bara kan köpa det så är det faktiskt välberättad TV. Inte minst de stora stridsavsnitten i sista säsongen: jag har sällan sett bättre och brutalare skildringar av strid än detta. Och slutet, jag gillar det!

EDIT: Jag gissar att Martin, även om han inte bestämt detaljerna i de senare säsongerna ändå bestämt de viktiga sakerna, som vem som lever och vem som dör (och ibland även hur). Det finns säkert något skrivet om detta, men inget jag sett (och jag har i ärlighetens namn inte letat så mycket heller, då jag hellre ser serier än läser om dem).
Nej det är det inte. Manuset klappar igen totalt och hela berättelsen blir platt och pastich och full med läsa tråda och plotholes. Men håller med om att den del stridsscener är bra
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Nej det är det inte. Manuset klappar igen totalt och hela berättelsen blir platt och pastich och full med läsa tråda och plotholes. Men håller med om att den del stridsscener är bra
Som sagt: det märks att det inte är Martin som skrivit ( han skriver väldigt mycket bättre, rikare, mer nyanserat etc etc), men kan man bortse från det (och alltså INTE jämföra för mycket med säsongerna innan), så är det inte så tokigt. Och väldigt snyggt! Sedan vet jag efter att ha diskuterat detta åtskilliga, att de flesta håller med dig. Men inte jag alltså.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Som sagt: det märks att det inte är Martin som skrivit ( han skriver väldigt mycket bättre, rikare, mer nyanserat etc etc), men kan man bortse från det (och alltså INTE jämföra för mycket med säsongerna innan), så är det inte så tokigt. Och väldigt snyggt! Sedan vet jag efter att ha diskuterat detta åtskilliga, att de flesta håller med dig. Men inte jag alltså.
Kan ge dig att säsong 7 kan betraktas som ok om man inte jämför bakåt. Snyggt filmad och med mustiga och stora slag som gör att man kan ha överseende med hur karaktärer teleporteras fram och tillbaka för helt utan takt, känsla eller spänning prata fram megaplotten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Att ingen har nämnt The Americans än gör mig nästan lite arg! Det kan vara en av de bästa serier som gjorts och de tummar inte på innehållet ett jävla dugg. Varje säsong är fantastisk. Nog den serie som jag anser toppar integritetslistan. Men så handlar den om kommunister med, så det fanns väl en poäng med att inte låta kapitalet vinna? ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Hur är det med Sons of Anarchy? Mitt liv kom ivägen för tevetittande när jag tagit mig igenom säsong fem, men jag lever i vanföreställningen att jag en gång ska se om hela serien och ta mig i mål. Jag har ju en känsla för hur det hela kommer att gå - lyckas de förvalta allt de bygger i fram till slutet? (Inga spoilers tack!).
Jättebra exempel på en serie där tittarsiffror fick diktera innehåll. Hade potential och till viss del styrde de upp det mot slutet så med lite god vilja kan den platsa här, men det känns som att seriens mittensäsonger mest handlade om att sälja merch...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Att ingen har nämnt The Americans än gör mig nästan lite arg! Det kan vara en av de bästa serier som gjorts och de tummar inte på innehållet ett jävla dugg. Varje säsong är fantastisk. Nog den serie som jag anser toppar integritetslistan. Men så handlar den om kommunister med, så det fanns väl en poäng med att inte låta kapitalet vinna? ;)
Inressant, har dessutom högt betyg på imdb.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Inressant, har dessutom högt betyg på imdb.
Alltså jag förnekar inte att den är bra (även om jag inte sett slut den) framförallt är huvudpersonerna intressanta, men jag har lite svårt att släppa alla omständigheter runt omkring som den skapar drama med och som får mig att sluta ta den på allvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Alltså jag förnekar inte att den är bra (även om jag inte sett slut den) framförallt är huvudpersonerna intressanta, men jag har lite svårt att släppa alla omständigheter runt omkring som den skapar drama med och som får mig att sluta ta den på allvar.
Jag tycker tvärtom att det känns som fullt rimliga turn of events. Möjligtvis att själva premissen kan upplevas som krystad, men med tanke på att vi gillar laserpistoler och dinosaurier som borde det gå att komma över :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag tycker tvärtom att det känns som fullt rimliga turn of events. Möjligtvis att själva premissen kan upplevas som krystad, men med tanke på att vi gillar laserpistoler och dinosaurier som borde det gå att komma över :)
Osäker på om vi pratar om samma aspekter, men alltså det är inte premissen utan vad de konkret gör emellanåt. Huvudpersonerna blir tidvis actionhjältar, de utför lönnmord, anlägger temporära falska identiteter och bara allmänt exponerar sig något fasligt. För att vara Sovjets högst värderade "assets" är deras hanterare förvånansvärt vårdslösa med hur de använder dem. FBI borde fångat in dem för länge sen 🙂. Det får mig ibland att tappa inlevelsen. Lite som att dramat i många polisserier/filmer hängs upp på att huvudpersonen är oprofessionell.

Men som sagt, jag tycker forfarande den är bra, men med några för mig rejält svaga punkter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Osäker på om vi pratar om samma aspekter, men alltså det är inte premissen utan vad de konkret gör emellanåt. Huvudpersonerna blir tidvis actionhjältar, de utför lönnmord, anlägger temporära falska identiteter och bara allmänt exponerar sig något fasligt. För att vara Sovjets högst värderade "assets" är deras hanterare förvånansvärt vårdslösa med hur de använder dem. FBI borde fångat in dem för länge sen 🙂. Det får mig ibland att tappa inlevelsen. Lite som att dramat i många polisserier/filmer hängs upp på att huvudpersonen är oprofessionell.

Men som sagt, jag tycker forfarande den är bra, men med några för mig rejält svaga punkter.
Ah, ok. Jag upplevde inte det. Men nu förstår jag vad du menar. Även om jag som sagt inte känner igen det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
BoJack Horsemans avslutande säsong är fin. Näst sista avsnittet anser jag vara absolut toppklass när det kommer till audiovisuellt berättande.
Det är dessutom svinbra från det att du "fattar" serien vilket jag gjortde i slutet av S1. Början kändes som tortyr att titta sig igenom.
 
Top