TV serier med bra/dåliga slut (SPOILERS)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Henke;n342341 said:
Varför? ...och är den verkligen slut? :)
Jag tyckte att sista avsnittet var dåligt på väldigt många sätt. Antagonistens "superkraft" att kunna hjärntvättad människor var skrattretande, Moriatys cameo var meningslös, allt var alldeles för mycket over the top, det fanns väldigt många logiska luckor i handlingen (Sherlocks konstiga glömska rörande sitt förflutna, att huset brinner ned för att sedan finnas kvar, att Watson är fastbunden i brunnen men ändå kan ta sig upp med ett rep etc.) Det var en massa mer saker jag inte gillade, men det var några år sedan jag såg avsnittet, så kommer inte riktigt ihåg. Men tyckte att avsnittet var en riktig besvikelse.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
gabrielledebourg;n342342 said:
Bra slut
The Office (US): Inte ett öga torrt under det slutet. Knyter ihop säcken på ett helt fantastiskt sätt, väver ihop alla karaktärerna och deras öden. Hela metaaspekten funkar så sjukt fint, framförallt med hur alla karaktärer själva reagerar på slutet av serien och hur de har utvecklats. Blir emotionell av att bara tänka på den

Parks & Recreation:En av världens finaste serier får ett lika fint slut, lite i samma anda som The Office (som det delar skapare med), med fokus på känslor och karaktärerna, precis lika varmt som serien var.
Båda är komediserier i yttersta toppklass och jag håller fullständigt med om Parks, men för mig gjorde Office misstaget att fortsätta efter det "riktiga slutet" (när Michael Scott lämnar firman). Skaparna gjorde någon slags uttalande om att serien var stark nog att fortsätta, när alla innerst inne måste ha förstått att Steve Carell var den "bärande balken" i produktionen på samma sätt som den brittiska förlagan aldrig hade funkat utan Ricky Gervais. Nu deltog ju som sagt Michael i några avslutningsscener vilket höjer betyget, men det förlåter inte de sista säsongerna för mig :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Franz;n342353 said:
Jag tyckte att sista avsnittet var dåligt på väldigt många sätt. Antagonistens "superkraft" att kunna hjärntvättad människor var skrattretande, Moriatys cameo var meningslös, allt var alldeles för mycket over the top, det fanns väldigt många logiska luckor i handlingen (Sherlocks konstiga glömska rörande sitt förflutna, att huset brinner ned för att sedan finnas kvar, att Watson är fastbunden i brunnen men ändå kan ta sig upp med ett rep etc.) Det var en massa mer saker jag inte gillade, men det var några år sedan jag såg avsnittet, så kommer inte riktigt ihåg. Men tyckte att avsnittet var en riktig besvikelse.
Kommer inte heller ihåg riktigt, men känslan i efterhand var att det var ett bra avsnitt (därför jag frågade) :)
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
The Terrors 1a säsong är grym hela den och med bra slut. Rome hade väl egentligen inget dåligt slut men jag är fortfarande bitter över att det bara blev 2 säsonger, och därmed hela säsong 2 rapsodisk...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Franz;n342353 said:
Jag tyckte att sista avsnittet var dåligt på väldigt många sätt. Antagonistens "superkraft" att kunna hjärntvättad människor var skrattretande, Moriatys cameo var meningslös, allt var alldeles för mycket over the top, det fanns väldigt många logiska luckor i handlingen (Sherlocks konstiga glömska rörande sitt förflutna, att huset brinner ned för att sedan finnas kvar, att Watson är fastbunden i brunnen men ändå kan ta sig upp med ett rep etc.) Det var en massa mer saker jag inte gillade, men det var några år sedan jag såg avsnittet, så kommer inte riktigt ihåg. Men tyckte att avsnittet var en riktig besvikelse.
Håller med. Jag trodde hela vägen fram till slutet att det var någon form av skämt, att det var Watsons dåliga prosa som han läste upp för Sherlock eller något liknande, men icke! Sämst slut :(
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Henke;n342355 said:
Kommer inte heller ihåg riktigt, men känslan i efterhand var att det var ett bra avsnitt (därför jag frågade) :)
Ah härligt att någon annan gillade avsnittet, gillade Sherlock fram till sista säsongen men önskar att jag hade tyckt om den med så att man hade fått ett fint avsked :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Bra slut:

Breaking Bad
Justified
Game of Thrones
Wolf Creek - säsong 1 (väldigt annorlunda från filmerna. Säsong 2 är tillbaka till film-konceptet igen och suger).


Staffan;n342320 said:
Bra slut:
Babylon 5: Även om sista säsongen som helhet går lite på tomgång så är Sleeping In Light ett lysande avsnitt.
Ja, det är så jäkla synd att det avfyrades varningsskott om nedläggning inför säsong 4 så att knöade in ett nödslut där (även om det hade ett par jäkligt intressanta bitar). Det fick säsong 5 att tappa farten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Franz;n342353 said:
Moriatys cameo var meningslös
Inte bara meningslös, utan typ kullkastade hela hans coolhet. Det hade varit så coolt om allting hade varit iscensatt av Moriarty, innan han dog. Att han var en sån överlägsen jäkla taktiker att han kunnat planera allting så långt i förväg att han inte ens behövde vara där själv. Det tycker jag hade passat hela hans karaktär så jäkla bra.

Men nu blev han istället bara relegerad till en henchman som följde nån annans planer.

Det är en klassisk trope, men jag tycker inte den är särskilt bra. I alla fall sällan bra gjord.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Rymdhamster;n342364 said:
Inte bara meningslös, utan typ kullkastade hela hans coolhet. Det hade varit så coolt om allting hade varit iscensatt av Moriarty, innan han dog. Att han var en sån överlägsen jäkla taktiker att han kunnat planera allting så långt i förväg att han inte ens behövde vara där själv. Det tycker jag hade passat hela hans karaktär så jäkla bra.

Men nu blev han istället bara relegerad till en henchman som följde nån annans planer.

Det är en klassisk trope, men jag tycker inte den är särskilt bra. I alla fall sällan bra gjord.
Håller med till 100%!!!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Rymdhamster;n342364 said:
Inte bara meningslös, utan typ kullkastade hela hans coolhet. Det hade varit så coolt om allting hade varit iscensatt av Moriarty, innan han dog. Att han var en sån överlägsen jäkla taktiker att han kunnat planera allting så långt i förväg att han inte ens behövde vara där själv. Det tycker jag hade passat hela hans karaktär så jäkla bra.

Men nu blev han istället bara relegerad till en henchman som följde nån annans planer.

Det är en klassisk trope, men jag tycker inte den är särskilt bra. I alla fall sällan bra gjord.
Nog för att både Cumberbatch och Freeman är upptagna skådisar, men jag vill ändå tro någonstans att det blir en fortsättning, och med tanke på hur Sherlock överlevde Reichenbach Fallet så borde det inte vara otänkbart att även Moriarty återvänder.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Man måste ju ändå göra lite skillnad på två olika typer av tv-serier.

1) Miniserier eller antologiserier med tydligt avgränsade säsonger (till exempel Fargo eller True Detective). Av dessa serier bör man vänta sig bra slut, eftersom de är en enda lång berättelse, där både början, mitten och slutet varit planerade från start.

2) Evighetsserier som efter ett tag tar slut för att publiken och/eller skaparna tröttnar. Här är det svårare att få till ett bra slut. Sådana serier är ju inte en berättelse, utan snarare en kontinuerlig inblick i ett antal personers liv. När det lyckas, och verkligen känns som ett bra slut, är det desto mer imponerande.

Blackadder passar litegrann i båda kategorierna, och har ett väldigt bra slut om man räknar Blackadder: Back & Forth som slutet för karaktären.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Gurgeh;n342368 said:
Man måste ju ändå göra lite skillnad på två olika typer av tv-serier.

1) Miniserier eller antologiserier med tydligt avgränsade säsonger (till exempel Fargo eller True Detective). Av dessa serier bör man vänta sig bra slut, eftersom de är en enda lång berättelse, där både början, mitten och slutet varit planerade från start.

2) Evighetsserier som efter ett tag tar slut för att publiken och/eller skaparna tröttnar. Här är det svårare att få till ett bra slut. Sådana serier är ju inte en berättelse, utan snarare en kontinuerlig inblick i ett antal personers liv. När det lyckas, och verkligen känns som ett bra slut, är det desto mer imponerande.
Håller med. Jag var nära att skriva Chernobyl som exempel på en tv-serie med ett bra slut, men jag struntade i den då jag tyckte att det var lite orättvist att jämföra med de övriga serierna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n342363 said:
Ja, det är så jäkla synd att det avfyrades varningsskott om nedläggning inför säsong 4 så att knöade in ett nödslut där (även om det hade ett par jäkligt intressanta bitar). Det fick säsong 5 att tappa farten.
Varningsskott är en underdrift. Serien var nerlagd i och med att syndikeringsnätverket PTEN som den gick på gick i graven. Serieavslutningen Sleeping in Light var filmad. Sedan kom TNT och startade upp den på nytt, men det är snarare att jämföra med att patienten ligger på operationsbordet, och läkaren i vanmakt slår nävarna i patientens bröst, och på det sättet startar upp hjärtat igen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Henke;n342366 said:
och med tanke på hur Sherlock överlevde Reichenbach Fallet så borde det inte vara otänkbart att även Moriarty återvänder.
Om det fanns något som skulle göra mig än mer besviken så vore de om de tog tillbaka Moriarty.

Om de inte satsar på Moriarty/Sherlock komplotten som nån av dem drömde ihop efter fallet. Kör de på den så är det okej.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Franz;n342340 said:
Dåliga slut:

Sherlock
Lite skumt att kalla "alla avsnitt utom det första" för slutet, men jag köper det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Sherlock hade tveksamma inslag redan från början, och blev bara sämre och sämre med tiden. Jag stod ut, vad var det, två säsonger kanske?

Battlestar Galactica började ge mig Lost-vibbar (d.v.s. när det blir uppenbart att serieskaparna trots vad de dyrt och heligt lovat faktiskt inte har någon plan) mot slutet av näst sista säsongen. Sedan eskalerade det bara, och sista avsnittet är ju bara en enda epic facepalm.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tyvärr, men måste säga det.
Game of thrones tappade exakt allt som hade gjort serien till en av världens mest sedda.
Snacka om att bygga upp en gigant till serie i 6-7 säsonger och sen sparka undan benen på den i kapplöpningen mot slutet.

Som att tappa en nysning just när den ska komma ut.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Breaking bad, Dexter, Sopranos, Bra slut.

Förresten, vad hände med Arkiv X? Tog den någonsin slut?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Henke;n342354 said:
Båda är komediserier i yttersta toppklass och jag håller fullständigt med om Parks, men för mig gjorde Office misstaget att fortsätta efter det "riktiga slutet" (när Michael Scott lämnar firman). Skaparna gjorde någon slags uttalande om att serien var stark nog att fortsätta, när alla innerst inne måste ha förstått att Steve Carell var den "bärande balken" i produktionen på samma sätt som den brittiska förlagan aldrig hade funkat utan Ricky Gervais. Nu deltog ju som sagt Michael i några avslutningsscener vilket höjer betyget, men det förlåter inte de sista säsongerna för mig :)
Vill förtydliga att jag syftar på det faktiska slutet, avsnitten Finale, som är helt fantastiska. Jag håller med om att serien tappade en del efter Michael lämnade (även om jag faktiskt älskar Robert California) hittade de tillbaka till mycket mot slutet av säsong 9 – och framförallt dubbelavsnitten i slutet gör faktiskt allt värt det (och Michael dyker till och med upp lite grann).

För sanningen är att The Office inte är en serie om Michael Scott. Det är en serie om Jim Halpert och Pam Beesly. Vars berättelse hade mer att berätta (även om säsong 9 lade in en drama mellan dem som inte behövdes).
 
Top