TV serier med bra/dåliga slut (SPOILERS)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Bolongo;n342395 said:
Sherlock hade tveksamma inslag redan från början, och blev bara sämre och sämre med tiden. Jag stod ut, vad var det, två säsonger kanske?

Battlestar Galactica började ge mig Lost-vibbar (d.v.s. när det blir uppenbart att serieskaparna trots vad de dyrt och heligt lovat faktiskt inte har någon plan) mot slutet av näst sista säsongen. Sedan eskalerade det bara, och sista avsnittet är ju bara en enda epic facepalm.
Sherlock var aldrig utan brister, men fram till sista säsongen tyckte jag att de bra underhållande delarna av serien vägde tyngre än de dåliga.

Intressant, jag hade helt motsatt upplevelse av Battlestar Galactica, räknade ut mycket av slutet redan i första säsongen. Så jag var rätt beredd på sista avsnittet och tyckte att det var ungefär som jag föreställde mig utan att för den sakens skull bli dålig. En detalj störde mig, men det var bara en detalj.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra slut: Breaking Bad, Sopranos, HBO-Rome, Hell on Wheels, Narcos(Alla säsonger).

Dåliga slut: GoT(speciellt med all tid jag spenderat
på serien och böckerna, de två sista böckerna som dessutom aldrig lär skrivas klart), Deadwood, X-Files, finns säkert bra många fler men det är dessa som sticker ut rent spontant.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
gabrielledebourg;n342399 said:
För sanningen är att The Office inte är en serie om Michael Scott. Det är en serie om Jim Halpert och Pam Beesly. Vars berättelse hade mer att berätta (även om säsong 9 lade in en drama mellan dem som inte behövdes).
Jag skulle snarare vilja säga att The Office handlar om de anställda på kontoret som grupp, och inte en viss individ. Den karaktär som dock var bärande i produktionen var primärt Michael Scott. Det jag ser att Jim och Pam representerar är två något mindre bärande karaktärer, men framförallt relativt sansade personerna på kontoret och som därmed kanske är lättast att relatera till.

Jämför med "Parks & Rec" som ett motsvarande kontor för offentlig verksamhet. Mockumentären handlar om kontoret och den bärande personen är Leslie (Amy Poehler). Jim och Pam´s motsvarighet är Andy och Ann (även om Andy är hyffsat urflippad). När Ann lämnar serien så fortsätter den som vanligt. Hade Leslie hoppat av hade den antagligen gått samma väg som Office.

Men självklart är det här en tolkningsfråga... :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Henke;n342422 said:
Jag skulle snarare vilja säga att The Office handlar om de anställda på kontoret som grupp, och inte en viss individ. Den karaktär som dock var bärande i produktionen var primärt Michael Scott. Det jag ser att Jim och Pam representerar är två något mindre bärande karaktärer, men framförallt relativt sansade personerna på kontoret och som därmed kanske är lättast att relatera till.
Absolut, den är en ensembleserie. Men Jim och Pam är de som har vad som motsvarar mer klassiska huvudpersoner, då de genomgår tydliga förändringar, utvecklingar och konflikter. De är de som följer den tydligaste dramatiska kurvan och deras förhållande utgör en stor del av den dramaturgiska ryggraden. Inte uteslutande såklart.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
gabrielledebourg;n342425 said:
Absolut, den är en ensembleserie. Men Jim och Pam är de som har vad som motsvarar mer klassiska huvudpersoner, då de genomgår tydliga förändringar, utvecklingar och konflikter. De är de som följer den tydligaste dramatiska kurvan och deras förhållande utgör en stor del av den dramaturgiska ryggraden. Inte uteslutande såklart.
Håller helt med. Det finns några andra story arcs (i synnerhet rörande Michael) men många av de övriga är uppenbara side kicks/biroller. Vilket är det som gör att serien håller hela vägen!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Spoilervarning: Breaking Bads dåliga slut.

Måste säga att jag tyckte slutet av Breaking Bad var en enorm besvikelse för min del. Första hälften av sista säsongen, som avslutas med att Hank Schrader inser vem Walter är, var helt genialt och la upp det för en så otroligt bra avslutning. Men sen blev det mest goja av det när det är helt nyintroducerade skurkar mot Jesse och Walt, istället för att få vara en karaktärsshowdown. Annars är nog BB bland det bästa jag sett i serieväg överhuvudtaget.

Dexter hade typ fyra säsonger för mycket. Game of Thrones hade fyra säsonger för mycket. Orange is the New Black tappade typ sans och reson efter andra säsongen. Battlestar Galactica hade två säsonger för mycket.

Generellt tycker jag att framgångsrika serier blir för långa. Men det är väl sannolikt på grund av framgången också...

Personligen tycker jag Firefly har ett bra slut. Hade den blivit längre så hade det nog blivit en metaplottsmörja av det. Istället är det helt fantastiskt och handlar mer om den lilla besättningen än om världen runtom. Även om det inte var planen från början förstås.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Om man tänker sig att Supernatural slutade i och med säsong fem (där grundhistorien tog slut) så var det ett rätt så bra slut. Den ena brorsan skaffar familj och vanligt liv - den andra står utanför villan och tittar in för om han kommer in i sin brors liv igen kommer familjen slås sönder av monsterjägandet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jocke;n342457 said:
Om man tänker sig att Supernatural slutade i och med säsong fem (där grundhistorien tog slut) så var det ett rätt så bra slut. Den ena brorsan skaffar familj och vanligt liv - den andra står utanför villan och tittar in för om han kommer in i sin brors liv igen kommer familjen slås sönder av monsterjägandet.
Om man ska gå in på tv-serier som hade ett bra slut och sedan fortsatte: Buffy the Vampire Slayer. Buffy besegrar en gud, men portalen denna har öppnat är fortsatt öppen. Hon inser först att den kan stängas genom att slänga hennes artificiellt skapade syster in i portalen, men sedan också att eftersom systern är skapad som en del av Buffy så kan hon även offra sig själv... vilket hon gör. Och så avslutas det med att vi ser gravstenen:

Buffy Anne Summers
She saved the world
A lot
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Men om Buffy inte hade fortsatt hade vi inte fått Once More With Feeling...vilket hade varit ett brott mot mänskligheten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,523
entomophobiac;n342455 said:
Spoilervarning: Breaking Bads dåliga slut.

Måste säga att jag tyckte slutet av Breaking Bad var en enorm besvikelse för min del. Första hälften av sista säsongen, som avslutas med att Hank Schrader inser vem Walter är, var helt genialt och la upp det för en så otroligt bra avslutning. Men sen blev det mest goja av det när det är helt nyintroducerade skurkar mot Jesse och Walt, istället för att få vara en karaktärsshowdown. Annars är nog BB bland det bästa jag sett i serieväg överhuvudtaget.

Dexter hade typ fyra säsonger för mycket. Game of Thrones hade fyra säsonger för mycket. Orange is the New Black tappade typ sans och reson efter andra säsongen. Battlestar Galactica hade två säsonger för mycket.

Generellt tycker jag att framgångsrika serier blir för långa. Men det är väl sannolikt på grund av framgången också...

Personligen tycker jag Firefly har ett bra slut. Hade den blivit längre så hade det nog blivit en metaplottsmörja av det. Istället är det helt fantastiskt och handlar mer om den lilla besättningen än om världen runtom. Även om det inte var planen från början förstås.
Tänker du då Serenity som slutet på Firefly? För det går ju ganska bombastiskt med att lösa hela rewer plotten.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Cybot;n342486 said:
Men om Buffy inte hade fortsatt hade vi inte fått Once More With Feeling...vilket hade varit ett brott mot mänskligheten.
*Ett stort självmedvetet gem dyker upp*
”Det ser ut som att du försöker skriva Normal Again
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
God45;n342489 said:
Tänker du då Serenity som slutet på Firefly? För det går ju ganska bombastiskt med att lösa hela rewer plotten.
Förstår inte vad du menar? Se-vad? (= Jag ogillar filmen med passion.)

Vi pratade om serier tänker jag!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
American horror story - Roanoke (Avslutade säsonger, så jag tycker det räknas =)

Första halvan, skitbra! Bra skräck, rakt igen om (dvs halvvägs ingeom). Men sen (när "My Roanoke nightmare" är över och de övergår till "Return to Roanoke - Three days in hell").

Fan vad dåligt allt blev!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n342589 said:
American horror story - Roanoke (Avslutade säsonger, så jag tycker det räknas =)

Första halvan, skitbra! Bra skräck, rakt igen om (dvs halvvägs ingeom). Men sen (när "My Roanoke nightmare" är över och de övergår till "Return to Roanoke - Three days in hell").

Fan vad dåligt allt blev!
Måste säga att de flesta ”American Horror Story”-säsongerna är rätt dåliga även om det oftast finns glimtar av ljus i varje säsong. Jag har sett alla trots att jag egentligen inte älskat någon av säsongerna, men eftersom jag gillar skräck så har jag tvingats bli mindre kräsen än jag kanske annars varit.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Efter att ha skummat igenom tråden känner jag mig tämligen ensam som inte gillar slutet på Sopranos.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
luddwig;n342600 said:
Efter att ha skummat igenom tråden känner jag mig tämligen ensam som inte gillar slutet på Sopranos.
Kanske ett ämne för en separat tråd, men hur hade du velat att den skulle sluta då? :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Henke;n342603 said:
Kanske ett ämne för en separat tråd, men hur hade du velat att den skulle sluta då? :)
Jag hade föredragit det slut som David Chase först tänkte sig, med Tonys död. Pang pang. Inga spekulationer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
luddwig;n342600 said:
Efter att ha skummat igenom tråden känner jag mig tämligen ensam som inte gillar slutet på Sopranos.
Njaej, jag ogillar inte slutet men jag tycker inte heller att det är det ultimata slutet. Jag skulle föredra ett mer definitivt slut istället för ett spekulativt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Såg nyligen AHS säsong 1,2,3 och började med 4. Men varken Coven eller Freakshow har ju något mot Asylum. Det blir bara sämre och sämre för varje avsnitt dessutom...
 
Top