TV serier med bra/dåliga slut (SPOILERS)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Utifrån ett resonemang i Kranks filmklubbstråd så funderar jag på vilka TV serier som jag anser har bra/dåliga slut.

Dåliga
John Doe - Avskyr det här slutet. Superskurken tappar sin mössa och avslöjas vara Johns bästa vän Digger. Ingen mer förklaring gavs och en i övrigt riktigt bra serie (med lysande soundtrack) föll fullständigt.
Deadwood - Finalen i tredje säsongen var ett abrupt slut där Hearst och hans folk red ut ur Deadwood. Efter att ha sett Deadwood-filmen som kom förra året är detta dock förlåtet.
Seinfeld - Gänget hamnar i fängelse där Jerry gör standup.

Bra:
Six Feet Under - Avslutas med ett montage där dödsögonblicken för samtliga av de överlevande karaktärerna visas, på samma sätt som varje avsnitt inletts med dödsögonblicket som avsnittet centreras kring. Livscykeln sluts bokstavligen.
Friends/Vänner - en sista samling i Monica och Chandlers lägenhet innan de lämnar den. Ett skämt om att ta en fika tillsammans och att någon ”vet ett ställe” samt en panorering i den tomma lägenheten till Jefferson Airplanes ”Embryonic Journey”.
Breaking Bad - Walter räddar Jesse men dör själv. Filmen från förra året (El Camino) gör bara slutet ännu bättre.
The Sopranos - Familjen äter på restaurang till ”Dont stop believin” som liksom serien slutar abrupt när Tony (sannolikt) mördas.

Vilka TV-serier tycker du har bra/dåliga slut?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Alla serier som har en cliffhanger i slutet av säsongen, och sedan blir nedlagd (Deadwood, Black Matter, osv) får ju per definition ett dåligt slut. Men de är i alla fall inte planerade dåliga slut.

Slut jag inte gillar:
Dexter: Känns som om någon i beslutsfattande position missat att Hays Code inte gäller längre, så de måste ta livet av syrran och Dexter. Men sedan låter vi Dexter överleva ändå.

V (Originalet): Ta bort de sista 5-10 minutrarna och jag gillar serien (eller gillade, gissar på att den kanske inte åldrats så bra). Men "stänger av nedräkningen med magiska krafter"... WTF?!?

När det gäller bra slut kan jag inte komma på någon serie jag tycker har ett riktigt "wow!" slut. Antingen vet de att de skall läggas ned, och vrider om sin sista säsong för att få ett okej slut, eller så har de gått på tomgång en eller två säsonger innan den läggs ned. I det första fallet är jag nästan alltid nöjd, i det andra så är det oftare minst en hel säsong jag är missnöjd med (Scrubs, Star Gate).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Det händer rätt ofta att jag släpper en serie som går på tomgång (eller havererar) t.ex. CSI, Criminal minds, The Office (US), 24, Castle Rock, Suits och Modern Family.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Port Kad, The Rim
Henke;n342274 said:
Det händer rätt ofta att jag släpper en serie som går på tomgång (eller havererar) t.ex. CSI, Criminal minds, The Office (US), 24, Castle Rock, Suits och Modern Family.
Samma här. Jag tröttnade på Gotham och Arrow efter ett par säsonger. Same, same all the time.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Bra slut:

Buffy - Buffy skriver om reglerna så att alla potentiella slayers får fulla krafter och Sunnydale går under. (Ja, det är inte riktigt allt, men typ).

Twin Peaks - ”I have to brush my teeth”. Fwwm och the returen är ju mer fria fortsättningar (och jag gillar dem med).

Mad Men - Don Draper kommer till slut till insikt om vem han är och hur han ska göra för att må bra. Och börjar jobba med reklam igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Bra:
How I met your mother - Fuck you publiken! Vi hintade om det från säsong 1. Ni spekulerade så hårt och sedan Baam!

Jessica Jones - Slutar på helt rätt ställe! Jessica är äntligen en hjälte på sina vilkor.


Dåliga:
Game of Thrones - Kanske överflödigt att säga?

X-Files - Pågick i två säsonger för långt. Säsonslutet där Moulder försvinner borde vara serie slutet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Bra/Dåligt - Angel. Alltså... Det är ju knappt ett slut och var inte planerat, men de sista avsnitten var så jävla bra! I kind of want to slay the dragon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
God45;n342281 said:
Bra:
How I met your mother - Fuck you publiken! Vi hintade om det från säsong 1. Ni spekulerade så hårt och sedan Baam!

Jessica Jones - Slutar på helt rätt ställe! Jessica är äntligen en hjälte på sina vilkor.


Dåliga:
Game of Thrones - Kanske överflödigt att säga?

X-Files - Pågick i två säsonger för långt. Säsonslutet där Moulder försvinner borde vara serie slutet.
Vet inte riktigt vad jag känner för GoTs slut. Jag började tycka illa om hela serien redan ett par säsonger in så det kanske var mest att jag inte brydde mig... jag vet inte...

En annan serie som jag har lite svårt att veta om jag gillade slutet på eller inte är The Killing. Hela serien är märklig för mig för jag tyckte inte riktigt om den från början, men den växte långsamt och när jag tänker tillbaka på den så gillar jag den.

En annan märklig är House of Cards. Lysande serie tills allt rasade (som ett... ja du vet) och presidentfrun plötsligt skulle bli vicepresident och sedan axla presidentrollen (in charachter) och ”protagonistrollen” out-of-character... Det finns många synpunkter kring Kevin Spacey privatliv, men i rollen som Frank Underwood var han f*uckin awesome.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
M*A*S*H och Blackadder Goes Forth har de bästa sluten. Blackadders "Goodbyeee" är ett sjukt bra avslut.

P.S: The Shield hade också ett av de mest perfekta sluten. Vic Mackey överlistar visserligen alla andra och undviker fängelse...men hamnar i sitt personliga helvete...ett dead end skrivbordsjobb.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
God45;n342281 said:
Dåliga:
Game of Thrones - Kanske överflödigt att säga?
[SUB]jag tyckte att hela sista säsongen var jättebra[/SUB]
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Henke;n342295 said:
Vet inte riktigt vad jag känner för GoTs slut. Jag började tycka illa om hela serien redan ett par säsonger in så det kanske var mest att jag inte brydde mig... jag vet inte...
Jo det gick ju utför ordentligt i alla fall de två säsongerna före den sista, men fram till drn sista dess gick det att blunda för bristerna i något slags idé om det det skulle reda ut sig på slutet, när det sen inte gjorde det så...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
God45;n342281 said:
Bra:
How I met your mother - Fuck you publiken! Vi hintade om det från säsong 1. Ni spekulerade så hårt och sedan Baam!

Jessica Jones - Slutar på helt rätt ställe! Jessica är äntligen en hjälte på sina vilkor.


Dåliga:
Game of Thrones - Kanske överflödigt att säga?

X-Files - Pågick i två säsonger för långt. Säsonslutet där Moulder försvinner borde vara serie slutet.
X-files slut är definitivt ett resultat av Lost-style skrivande. Man skriver på och på och på och har vid någon punkt skrivit in sig i ett hörn där man inte har nog med fantasi och kreativitet för att skapa ett bra slut....för man hade aldrig någon långsiktigt plan för showen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jag tyckte faktiskt att slutet på Seinfeld var bra.

För en vecka sedan såg jag slutet på Bojack Horseman, och det var fantastiskt bra.

Slutet på Game of Thrones finns det nog ingen som tycker om. Det måste till ett slut, och det fick bli som det blev. Påminner lite om ett avsnitt av Simpsons (medan det fortfarande var ganska bra) där barnen hamnar på en öde ö, och sedan är kvar på den öde ön i slutet och det kommer in en voice-over som säger något i stil med: "Och sedan blev de räddade, av... låt oss säga av Moe."
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Alternativ Take:

Slutet på True Detective s01 var riktigt kasst. Från härlig nihilism med cthulhuida vibbar, till någon slags kristen sörja.

Inte riktigt så kasst att det sabbade mina minnen av allt fram tills dess, det var ju trots allt bara de allra sista scenerna (utanför sjukhuset) men...

...nä, det sabbar fortfarande inte scenen när Woody blir häpen av hur svartsynt McConaughey's karaktär är, eller den långa tagningen vid knarktillslaget, eller de kusliga kvistfetisherna, eller The Daddario Twins. Fan va bra TD1 var :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bra slut:
Babylon 5: Även om sista säsongen som helhet går lite på tomgång så är Sleeping In Light ett lysande avsnitt. 20 år efter serien återser de av huvudpersonerna som överlevt varandra för att ta farväl av Sheridan, som ska bege sig Bortom Kanten. Samtidigt så har det blivit dags att "riva" själva rymdstationen, som ett sätt att bitterljuvt sätta punkt för en lysande tv-serie.

Star Trek - The Next Generation: Liksom Q ställde Picard inför ett test i första avsnittet, ställer han nu honom inför ett nytt test som tar plats i tre eror samtidigt. Väldigt starka "bookends" - serien startar som den började.

Angel: Efter att ha spenderat en hel säsong på ledande positioner inom skurkadvokatfirman Wolfram & Hart har Våra Hjältar tagit ut de som står bakom den jordiska (eller i alla fall den Los Angeles-baserade) filialen, och står inför en hel hord av demoner... och serien slutar precis när de ska börja ta strid mot alla odds.

Doctor Who: Tveksamt om den egentligen räknas, men jag tycker man kan se The End of Time som en seriefinal varefter en ny serie med samma namn tar över. The Master blir återskapad, och lyckas göra nästan hela jordens befolkning till kloner av honom själv ("The Master Race"). Detta i sin tur gör att den telepatiska signalen han fick implanterad som barn blir tillräckligt stark för att Gallifrey ska kunna bryta sig ur sitt Tidslås. Doktorn lyckas stoppa detta, och känner sig jävligt duktig, tills hans kompanjon knackar på dörren till båset där han är fast, och enda sättet att komma ur är att Doktorn utsätter sig för dödlig strålning och börjar regenerera.

Jag vill minnas att jag tyckte finalen på Smallville var bra, men jag kommer inte ihåg något mer av den än att Clark äntligen lär sig flyga, tar på sig Dräkten, och att Darkseid var inblandad på något sätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Om vi pratar serier där varje säsong avslutar sin berättelse så tycker jag True detective S01 var riktigt bra. Min upplevelse var att man lät det vackla mellan naturligt/onaturligt så det är oklart vad som egentligen var vad. Just att det i slutändan var en inavlad white-trash-hillbilly som var mördaren var väl iofs ett ok slut i sig, men känslan av att något mer fasansfullt egentligen styrde hans handlingar är det som jag upplevde otäckt. Bortsett slutet så hade jag lite svårt för första säsongen. Det hände för lite och pratades för mycket.

Andra säsongen var lättare för mig att ta till mig, men å andra sidan så var slutet inte alls lika bra.

Tredje säsongen är nog den jag gillat bäst hittills. Bra och tydlig story och ett riktigt bra slut. (Där protagonisten Wayne Haze ses försvinna i Vietnamkrigets djungel, på samma sätt som hans minnen av fallets lösning försvinner i hans dementa sinne).

Vill också slå ett slag för Fargo´s första säsong som hade ett bra slut (men där var iofs hela säsongen oerhört bra).

Kom förresten på två miniserier som hade bra slut:
"The night of..." (var bra rätt igenom)
"Sharp Objects" (bra serie, med bra twist på slutet)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Bra slut:

Battlestar Galactica

Rome

The Sopranos


Dåliga slut:

Lost

Game of Thrones

Sherlock
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Bra slut
The Office (US): Inte ett öga torrt under det slutet. Knyter ihop säcken på ett helt fantastiskt sätt, väver ihop alla karaktärerna och deras öden. Hela metaaspekten funkar så sjukt fint, framförallt med hur alla karaktärer själva reagerar på slutet av serien och hur de har utvecklats. Blir emotionell av att bara tänka på den

Parks & Recreation:En av världens finaste serier får ett lika fint slut, lite i samma anda som The Office (som det delar skapare med), med fokus på känslor och karaktärerna, precis lika varmt som serien var.

Six Feet Under: Sjukt tematiskt rätt att berätta epilogen med att visa hur alla dog och vad det sade om karaktärerna.

Breaking Bad: Ett tematiskt väldigt rätt slut, som fokuserade på karaktärerna och deras utveckling, som gav väldigt bra avslut på handlingen. El Camino är också en väldigt bra epilog för Jesse, som återigen fokuserade på karaktären och hans utveckling.

Dåliga slut
Game of Thrones: Alla kommer nämna det, men det säger något att det gått från en av TVs mest älskade serier till att mer bli känd för hur den tappade på slutet.

St. Elsewere och Roseanne: Ett slut på en tv serie som visar sig att "det var bara en dröm" är ett tecken på att det inte kommer bli bra. St. Elsewere tar nog priset, då twisten där är att hela serien är dagdrömmar av en autistisk pojke.


(Jag hatar inte Seinfelds slut, även om det inte är en av de bättre sluten, så tycker jag om vad de gjorde tematiskt, samt alla karaktärer som återvände)
 
Top