TV-serieklubben, Q4 2025

Tredje avsnittet var mindre uppfinningsrikt och höll dessutom överlag klart sämre nivå på specialeffekterna. Fortsatt god stämning dock, och klar mersmak.
Jag har inte skrivit något om Welcome to Derry på ett par avsnitt, men… OK, den har definitivt inte hållit vad den lovat med sina första två avsnitt, och kyrkogårdsavsnittet var hyfsat lökigt. Men å andra sidan har clownen själv aldrig heller varit speciellt läbbig, för mig. Ju mer man ser av honom desto mindre läbbig är han.

Men okej, ja, avsnitt 7 som jag just såg (näst sista!) var riktigt bra. Snygga effekter, välplottat, välskådespelat. Jag gillar att de fortfarande inte drar sig för att döda barn.

Jag har insett att en av anledningarna till att militär-subplotten inte riktigt funkar för mig är att jag har svårt att köpa James Remar. Och jag har insett varför: Black Lightning. Alltså jag gillade BL; den var en sjukt B:ig men väldigt charmig CW-serie, men Remars begränsade räckvidd som skådis blev liksom helt överspelad för mig. Jag kan numera inte se karln utan att associera till B-tv. Tråkigt, men så är det.

Jag har sett Death by Lightning på Netflix. En kort miniserie om James Garfield, som var president i USA under några månader innan han sköts av en incel med vanföreställningar. Vi får följa sagda incel, samt James Garfield och hans politiska vänner och fiender, alla föredömligt väl spelade av duktiga skådespelare i imponerande skägg (och i somliga fall polisonger). Serien är bara fyra avsnitt lång, så den tog slut långt innan mitt intresse. Rekommenderas!

Back