TV-serieklubben, Q4 2025

Jag tycker det, men å andra sidan vet vi av erfarenhet att om jag gillar den så bådar det inte gott för din del…

Har sett första avsnittet och tyckte det var en blandning av sånt som var bra och sånt som oroa mig lite framgent. Men verkar ha fått bra recensioner.

Den tar sig tydligen enorma friheter med källmaterialet vilket tydligen man absolut inte ska göra i tider som dessa. Så tycker man av princip att adaptioner ska hålla sig nära källmaterialet ska man inte se den. Jag tycker att den var riktigt bra, en skön blandning mellan humor, allvar och rena galenskaper (i ordets bästa bemärkelse).

Jag har spelat det mesta i serien sedan Fallout 1 och jag kan knappt föreställa mig en bättre adaptering av materialet än det de har åstadkommit
Jag har inte spelat något av spelen (eller, testade New Vegas vilket absolut inte var min grej) så jag kan ju inte själv gå i ed på att det tar sig enorma friheter kring källmaterialet. Men har hört det från annat håll, bland annat från videon som jag länkar till nedan. Men som jag tidigare sagt, jag gillar verkligen serien! Om det förhåller sig fritt till källmaterialet är det förmodligen för att det gynnar storyn serien vill berätta, vilket brukar vara fallet med adaptioner som tar sig friheter med källmaterialet, och en helt rätt inställning enligt mig (annars hade vi inte haft filmer som Blade Runner, Apocalypse Now eller A Clockwork Orange).

Back