TV-serieklubben, Q4 2025

Man From Atlantis
Internet Archive, 1977

Patrick Duffy vaknar upp på en strand och visar sig vara en amfibisk människoliknande varelse. Jag såg dom tre första långfilmerna som sedan mynnade ut i en serie med timmeslånga avsnitt. Eftersom ingen kommer någonsin att se serien går jag igenom vad varje långfilmsavsnitt erbjöd.

Avsnitt 1
Mannen på standen tas till en forskningsanläggning, delvis stödd av militären. Han minns inget om sin kultur men kan ändå allting och går med på att hjälpa militären att ta reda på varför forskare försvunnit i mariana-graven. Han djupdyker dit och upptäcker en undervattensbas med hjärntvättade forskare och filmen gör en setup för en återkommande skurk: här har han som mål att döda mänskligheten för att frigöra jorden.

Avsnitt 2
Mannen från Atlantis fiskar upp en skyttel från rymden, från uppdrag av militären. Forskningsutbåten han bärjar den till upptäcker att den innehåller liv. Ingen kan se dom. Dom kan ta över atlantis-mannen. Dom vill ingenting. Helt meningslöst avsnitt.

Avsnitt 3
En elektrisk undervattensstorm dödar tre dykare och ersätter två av dom med kloner. Klonerna vill assimilera den mänskliga kulturen. Atlantismannen dyker till deras undervattensbas och finner samma symbol där som han alltid haft på sina shorts. Han är tydligen en rymdvarelse som kommit till jorden. Det förklarar inte varför han kan kommunicera med valar. Vad var undervattensstormen? I dunno...

---

Tempot är väldigt långsamt, massor av fillers som aldrig tar historien framåt eller visar något om karaktärerna. Det blev bara en säsong av denna serie innan Patrick Duffy gick vidare till serien Dallas som Bobby Ewing.

Last edited:
Det har tagit sin tid, men nu har jag och äldste grabben till sist kollat klart The Office (US) samtliga avsnitt (9 säsonger).

Det är lite lustigt att jag överhuvudtaget hittade fram till den här fantastiska komediserien. Namnet The Office var totalt ointressant för mig när jag såg det dyka upp och plot:en med en dokumentär om ett kontor lät inte speciellt rolig.

Jag tror aldrig jag har haft mer fel.

Efter att ha slumpmässigt kollat på ett avsnitt ("Murder", S6E10) förstod jag genast hur bra det här är och efter det såg jag nästan igenom alla avsnitt från början (bortsett delar av säsong S9)

The Office handlar (precis som brittiska originalet The Office) om ett bolags om säljer papper. Chefen (mestadels Steven Carell) spelar mästerligt som en impulsdriven, pinsam och barnslig clown som saknar all tänkbar självinsikt. Att han dessutom slänger sig med plumpa och sexistiska utspel skulle egentligen göra honom till en fruktansvärd person, men eftersom han helt enkelt inte "förstår bättre" och hur opassande det är gör hela situationen bisarr och sammantaget komiskt och träffsäker.

Till skillnad från originalet har man (sannolikt för att få TV-publiken i USA att landa lite mjukare) filat bort de vassaste delarna, och även om det finns episoder som ligger väldigt nära varandra så blir det två ganska olika serier men där humorn ändå funkar lika bra i båda.

Som jag nämnde ovan så såg jag aldrig färdigt sista säsongen första gången. Anledningen var helt enkelt att seriens kvalitet föll handlöst i samband med att Carell lämnade i slutet på säsong 7. Nu kan jag bekräfta att så var fallet för mer eller mindre samtliga av de avsnitten jag hoppade över (några enstaka roliga avsnitt finns i 8 och 9) men inte alls i samma kaliber som de tidigare.

Med fokus på de första 7 säsongerna vill jag ändå ge The Office (US) 5 av 5.

Back