TV-serieklubben, Q4 2025

Jag har börjat titta på Sopranos som har fått så fina recensioner. Jag har hunnit se tre avsnitt än så länge, och det är befriande på något vis att se något där man verkar ha gått in ordentligt för att inte råka casta någon med tilltalande yttre, kombinerat med att alla klär sig som fågelskrämmor. Det verkar kunna bli bra, men jag väntar några avsnitt till med att börja dela ut stjärnor.
Såg något enstaka avsnitt ungefär när den kom men fastnade inte. Efter tjat från en kollega för ett tiotal år sen så gav jag den nytt försök och herrejösses så bra jag tyckte den blev.

Helvete jag är i samma båt. Kollat ett avsnitt eller två och försmäktat av tristess.

De första avsnitten har inte åldrats särskilt väl och var kanske aldrig så jättebra till att börja med. Det avsnitt när man för första gången märker att serien har potential att bli något utöver det vanliga är det femte avsnittet; Collage. Att en huvudperson i en tv-serie skulle göra var Tony gör där var tidigare helt otänkbart och avsnittet blev en milstolpe i tv-historien. Men det är främst i säsong 2 det lyfter! Det blir bättre och bättre och sista avsnittet i säsong 2 är så bra, så hemskt, slår en i magen med sådan emfas att man (eller, i alla fall jag) inser att man tittar på en av världens bästa tv-serier!

Helvete jag är i samma båt. Kollat ett avsnitt eller två och försmäktat av tristess.
Ge inte upp. Den behöver etablera karaktärer och story, men den är bra.

Låt mig säga så här: utan den så hade det inte funnits serier som Breaking Bad, Mayans MC, Dexter, Sons of Anarchy osv. Den var först med "Shit, jag håller på bad guysen!".

Den var först med "Shit, jag håller på bad guysen!".
Jag skulle till och med säga att filmen är en bra allegori över ett destruktivt förhållande med en sociopat där man så länge man kan försöker försvara och bortförklara sin partners hemska beteende, men där det tillslut blir så mycket att det inte går längre.

Jag är rädd för att den var bra för att den var tidligt på bollen, banbrytande och allt det där. Men nu i efterhand inte riktigt står upp i konkurrensen mot all fantastisk tv som gjorts senaste 15 åren 🫣

Låt mig säga så här: utan den så hade det inte funnits serier som Breaking Bad, Mayans MC, Dexter, Sons of Anarchy osv. Den var först med "Shit, jag håller på bad guysen!".
Åh, vad Profit var före sin tid. Att vara låångt före sin tid var också en anledning varför den blev nedlagd efter bara en säsong. Idag hade den varit klassad som en mjuk Dexter.

Åh, vad Profit var före sin tid. Att vara låångt före sin tid var också en anledning varför den blev nedlagd efter bara en säsong. Idag hade den varit klassad som en mjuk Dexter.
Oj, jag som trodde jag hade koll på tv-serier med gott betyg. Den här har flugit fullständigt under radarn.

Jag har nu sett första säsongen av Sopranos.
Det är ok. Jag är inte hänförd, men jag tänker återvända och se andra säsongen vid tillfälle.

Just nu är det tre stjärnor i min bok.

The High Chaparral är inte bara ett äventyrsland i Småland. Det är en amerikansk tv-serie från 60-talet också.
Den utspelar sig i södern på gränsen mot Mexico någonstans och det är på kobojsartiden där man kan rikta skjutjärnet vid höften och slänga iväg några skott och träffa även om skurken är på andra sidan gården. Det är långt från den moderna sortens vilda västern där folk måste sikta för att träffa.

Man ser på hattarna vad karaktärerna platsar i handlingen:
- Stor hatt = Smutsig mexikan och skurk på ena eller andra sättet.
- Ingen hatt = Smutsig indian och skurk på ena eller andra sättet.
- Lagom stor hatt = Rättfärdig nybyggare som skall tämja vildmarken, föda upp kor och införa civilisation.

Jag befinner mig en bit in i första säsongen av fyra, och tja, det är inte så dumt ändå. Om jag mäktar med 30 DVD-skivor av det här får framtiden utvisa, men några borde jag väl orka med. Tre stjärnor, starka för stunden.

Last edited:
Jag och @God45 har sett Twilight of the Gods.

Det är en tecknad serie regisserad av Zack Snyder som utspelar sig i nordisk mytologi. När halvjättinan Sigrid ska gifta sig med Leif, kung av Völsungarna, så kommer Thor till bröllopet och slaktar hela hennes familj. Sigrid svär blodshämnd på Thor, varav hon och Leif beger sig iväg på en episk resa för att uppfylla sin hämnd.

Det en 8 episoder lång kavalkad av vältecknad (i en stil inspirerad både av 90s/tidig-2000 högkvalitativa tecknad tv och lite ifrån nordisk konst) rule of Cool-driven våldsorgie i bästa Berserk eller Game of Thrones stil. Övervåld, floder av blod, tecknad nakenhet och den mest episkt fantasy rpg-iga settingen som någonsin avbildats på TV.
Den har också allt man kan förvänta sig från en serie som utspelar sig i nordisk sagomytologi. Oundvikliga mörka öden, intrig, förbannade vapen, lögner, alliterationer och poetiska referenser, backstabbing och assholiga gudar (alla gudar förutom Hel och Jesus är assholes).

Den enda besvikelsen är ett onödigt cliffhanger-slut.

4.5/5 poetiska referenser till Blodörn (hade varit 5/5 om det inte hade varit för ett superdumt cliffhanger-slut).

Det är en tecknad serie regisserad av Zack Snyder som utspelar sig i nordisk mytologi. När halvjättinan Sigrid ska gifta sig med Leif, kung av Völsungarna, så kommer Thor till bröllopet och slaktar hela hennes familj. Sigrid svär blodshämnd på Thor, varav hon och Leif beger sig iväg på en episk resa för att uppfylla sin hämnd.

Det en 8 episoder lång kavalkad av vältecknad (i en stil inspirerad både av 90s/tidig-2000 högkvalitativa tecknad tv och lite ifrån nordisk konst) rule of Cool-driven våldsorgie i bästa Berserk eller Game of Thrones stil. Övervåld, floder av blod, tecknad nakenhet och den mest episkt fantasy rpg-iga settingen som någonsin avbildats på TV.
Den har också allt man kan förvänta sig från en serie som utspelar sig i nordisk sagomytologi. Oundvikliga mörka öden, intrig, förbannade vapen, lögner, alliterationer och poetiska referenser, backstabbing och assholiga gudar (alla gudar förutom Hel och Jesus är assholes).

4.5/5 poetiska referenser till Blodörn (hade varit 5/5 om det inte hade varit för ett superdumt cliffhanger-slut).

Jag kan inte nog peka ut hur 100% av sakerna i den här serien är rollspelsbara. Den här serien är SÅ BRA.

Och bra recension! :D

Denna hade helt gått under radarn för mig! Det blir till att ge en chans! 😊

Nu är Peacemaker S02 klar alltså. Och den… var en säsong. En av de säsonger som någonsin säsongat.

Alltså, den blev helt klart bättre med tiden, och jag vill definitivt se S03, men det här var en rätt spretig säsong som dessutom hade rätt mycket av ett ickeslut tyckte jag. En del grejer knöts ihop men det var lite för mycket som inte gjorde det, för min smak. För en säsongsavslutning.

Det sagt gillade jag Dörrarna och står fast vid min tanke att det kan vara Carrierdörrar – även om Gunn skjuter på Authorityfilmen. Det beslutet lär ju ändå ha tagits efter att den här säsongen skrevs. Either way har vi nu alltså Dörrnätverket ombyggt så man inte måste gå via Doorspace, och under kontroll av samma fraktion som också har The Engineer. Just saying.

Jag gillade också att Happersen kommit in den här säsongen. Han är en väldigt underhållande, sleazy karaktär. Och så gillar jag hans mustasch.

Anyways, jag håller tummarna för en S03.

Nu är Peacemaker S02 klar alltså. Och den… var en säsong. En av de säsonger som någonsin säsongat.

Alltså, den blev helt klart bättre med tiden, och jag vill definitivt se S03, men det här var en rätt spretig säsong som dessutom hade rätt mycket av ett ickeslut tyckte jag. En del grejer knöts ihop men det var lite för mycket som inte gjorde det, för min smak. För en säsongsavslutning.

Det sagt gillade jag Dörrarna och står fast vid min tanke att det kan vara Carrierdörrar – även om Gunn skjuter på Authorityfilmen. Det beslutet lär ju ändå ha tagits efter att den här säsongen skrevs. Either way har vi nu alltså Dörrnätverket ombyggt så man inte måste gå via Doorspace, och under kontroll av samma fraktion som också har The Engineer. Just saying.

Jag gillade också att Happersen kommit in den här säsongen. Han är en väldigt underhållande, sleazy karaktär. Och så gillar jag hans mustasch.

Ja, medhåll. Särskilt sista avsnittet kändes enormt spretigt och nästan som om det var första avsnittet nästa säsong.

Jag gillade säsongen fram till sista avsnittet. Det skulle väl vara någon sorts epilog, men en sådan funkar inte när den håller på en hel timme och handlar om 25 olika saker. Scenen på rock-båten borde varit först i säsongen. Nu var den placerad som om det som hände skulle vara en överraskning, och det var det ju knappast. I alla fall inte en intressant överraskning.

Back