D&D TSR3-såpan fortsätter

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Nu händer det grejer igen:


Det är ännu inte klarlagt exakt vad dessa böcker ÄR, men DHSM har skrivit »We can do any combination. Depending on availability.« som svar på varför MM och MM II finns med i två olika böcker. Vilket kan tolkas som att de tänker erbjuda dem till försäljning.
Varför i hela friden tror de att de har rätt till materialet?

Har de köpt en NFT eller nått...!?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är ännu inte klarlagt exakt vad dessa böcker ÄR, men DHSM har skrivit »We can do any combination. Depending on availability.« som svar på varför MM och MM II finns med i två olika böcker. Vilket kan tolkas som att de tänker erbjuda dem till försäljning.
Jag är mer nyfiken på vad Players Handbooks betyder.
Under ADnD fanns bara en PHB.
Men kollar man på deras kan man köpa patches för Cavalier och Acrobat - så kanske PHB + UA?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Varför i hela friden tror de att de har rätt till materialet?
Jag kan bara tänkta mig att de på nått sätt tror att alla ett företags produkter hör till företagsnamnet. Att de tror att bara för attd e lyckades komma över namnet så är de nu samma firma som gamla TSR, och äger allt som gamla TSR gjorde.

Undrar om de tror att det gäller saker som lokaler också. Skulle vilja se dem kliva in i nån nybyggd kontorsbyggnad och försöka ta över det med hänvisning till att det var där TSR hade sina kontor för femtio år sedan XD
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Mitt inlägg var ett dåligt NFT-skämt. Jag är bekant med nuTSRs frikoppling från verkligheten...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag är mer nyfiken på vad Players Handbooks betyder.
Under ADnD fanns bara en PHB.
Men kollar man på deras kan man köpa patches för Cavalier och Acrobat - så kanske PHB + UA?
Phb, Unearthed Arcana och Oriental Adventures står det på boken iaf.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Om man för en sekund bortser från den lilla detaljen om rättigheter, om deras kommentar på facebook om att alla kombinationer är möjliga så är ju idéen skitläcker! Att man så att säga kan bygga ihop sin egen DMH, PHB och MM baserat på vilka kompendier man vill utgå ifrån och få dem snygg ihopsatta till en bok. Eller om man bara vill ha en bok som är alla tre grundböckerna i ett.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Undrar om de tror att det gäller saker som lokaler också. Skulle vilja se dem kliva in i nån nybyggd kontorsbyggnad och försöka ta över det med hänvisning till att det var där TSR hade sina kontor för femtio år sedan XD
Det är väl nästan vad de gjort?

Dungeon Hobby Shop Museum, 723 Williams Street, Lake Geneva, Wisconsin 53147, United States

De driver alltså museum i samma lokal som Gygax flyttade TSR till 1976.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
De MÅSTE ju veta hur det ligger till med rättigheterna.

Kanske, eftersom böckerna finns som försäljning, billigt, på drivetrhoughrgp, så satsar de på att det inte finns så mycket pengar i det, och att Wizards kommer se mellan fingrarna (jag vet, det låter osannolikt, men det är ungefär lika osannolikt som allt annat).

Om de hade haft ärliga avsikter så hade man ju kunna tänka sig: "Tjena Wizards, ni säljer 1e på Drivetrhugrpg, men vi tror det finns en efterfrågan på mer premum-prylar, om vi sätter ihop premiumprylar och tar risken så betar vi er licens motsvarande Drivethrurpg+ 3USD per ex, deal?" Men så är det ju inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Det är väl nästan vad de gjort?
Awesome!

Men också lite creepy. De tar det gamla namnet, de flyttar in i de gamla lokalerna, de börjar ge ut de gamla spelen...

Det kanske bara är för att jag nyligen läste the Case of Charles Dexter Ward, men jag börjar ana mörka riter och oheliga pakter i bakgrunden av detta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De MÅSTE ju veta hur det ligger till med rättigheterna.

Kanske, eftersom böckerna finns som försäljning, billigt, på drivetrhoughrgp, så satsar de på att det inte finns så mycket pengar i det, och att Wizards kommer se mellan fingrarna (jag vet, det låter osannolikt, men det är ungefär lika osannolikt som allt annat).

Om de hade haft ärliga avsikter så hade man ju kunna tänka sig: "Tjena Wizards, ni säljer 1e på Drivetrhugrpg, men vi tror det finns en efterfrågan på mer premum-prylar, om vi sätter ihop premiumprylar och tar risken så betar vi er licens motsvarande Drivethrurpg+ 3USD per ex, deal?" Men så är det ju inte.
Du har nog både rätt och fel.
Generellt bryr sig inte WotC längre om att OSR-kloner använder gammalt material.
Men det finns en sak de bryr sig om: omslagen på böckerna. Där står:

ADVANCED DUNGEONS & DRAGONS

Jag tror inte att WotC tillåter att någon annan ger ut böcker med orden "Dungeons & Dragons" i titeln utan att betala royalties.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Kanske, eftersom böckerna finns som försäljning, billigt, på drivetrhoughrgp, så satsar de på att det inte finns så mycket pengar i det, och att Wizards kommer se mellan fingrarna (jag vet, det låter osannolikt, men det är ungefär lika osannolikt som allt annat).
Wait, what! Så de här böckerna säljs redan av de faktiska ägarna med (kollar snabbt) de klassiska originalomslagen på drivethrurpg!

De är inte bara pirater, de är helt poänglösa pirater!

De kanske bara säljer samlingspärmar - som man får stoppa in sina egna böcker i sedan. :cool:
Lets hope...
 
Top