D&D TSR3-såpan fortsätter

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Bilderna i Giantlands hade ändå en viss charm. Texten och reglerna var däremot riktigt usla. Jag har svårt att se att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle välja att spela det där när det finns så många bättre alternativ. Till och med Chronopia förefaller acceptabelt i jämförelse.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Till och med Chronopia förefaller acceptabelt i jämförelse.
Det var lågt. Du kommer garanterat bli stämd.
Det är okej, Luddwig! Om TSR stämmer dig kan du starta en gofundme för rättegångskostnaderna. Jag misstänker att du lär få ihop betydligt mer rättegångskapital än TSR på en bråkdel av tiden =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu har jag också läste Twitter-recensionen! :)

Jag kan börja med att dra ner byxorna genom att säga att jag var lite sugen på att skaffa Giantlands. Men jag informerade mig så gott jag kunde, övervägde och bestämde: nej.

Man måste ändå ge dem credit för en del nya idéer, och en del saker som INTE är som i D&D. Jag menar, det hade varit lätt att göra B/X+några hack. Men det här... det är ju något HELT annat!

Det här med anfallsslag (mot SIN "to hit" och sedan får motståndaren alltid slå ett rustningsslag och om det lyckas blir det ingen skada), Drakar och Demoners ping-pong-strider kommer kännas korta! Och OJ vad bra det skalar från inkompententa rollpersoner och monster med låga värden (ingen träffar) till kompetenta rollpersoner och monster (alla lyckas alltid "parera").

Valutasystemet känns helt super! Det är klart att allt ska vara multiper av x5. Supersmidigt! Att sedan alla måste lära sig om en emerald är mer värd än opal, och om det går 5 opaler på en topaz, eller 25 topazer på en opal... jag FÖRSTÅR att de flesta kommer ägna sig åt byteshandel. Plus för att alla ädelstenar är lika stora! (det är ändå ett lite rimligare antande för mynt).

Och det här med att man återföds om man lyckas flippa ett mynt - man vill ju bara dö!

Det som förvirrar mig mest med Giant Lands är det här med nöjesparken. Jag fattar inte.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Man måste ändå ge dem credit för en del nya idéer, och en del saker som INTE är som i D&D. Jag menar, det hade varit lätt att göra B/X+några hack. Men det här... det är ju något HELT annat!
.
Jag hoppas jag inte är den enda som tänker "Inisativ baserat på liv känns faktiskt son en rolig idé"

Jag tycker inte om att slå för Inisativ och jag gillsr tanken på att den ändras under strid.
Plus att det ger en extra spänning av när du blivit mörbultad en runda så kommer du gå sist i nästa.
Jag gillar det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag hoppas jag inte är den enda som tänker "Inisativ baserat på liv känns faktiskt son en rolig idé"

Jag tycker inte om att slå för Inisativ och jag gillsr tanken på att den ändras under strid.
Plus att det ger en extra spänning av när du blivit mörbultad en runda så kommer du gå sist i nästa.
Jag gillar det.
Det jag tänker är att det lär förvärra problemet med dödsspiraler. Och sådana spiraler är ju visserligen helt realistiska – börjar du få pisk kommer du antagligen få mer pisk och sen går det utför snabbt. Men de är inte så roliga i spel. Definitivt en sån där "realism vs skoj"-situation där man får välja var nånstans på skalan man vill lägga sig om man ska ha ett traditionellt stridssystem…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Det jag tänker är att det lär förvärra problemet med dödsspiraler. Och sådana spiraler är ju visserligen helt realistiska – börjar du få pisk kommer du antagligen få mer pisk och sen går det utför snabbt. Men de är inte så roliga i spel. Definitivt en sån där "realism vs skoj"-situation där man får välja var nånstans på skalan man vill lägga sig om man ska ha ett traditionellt stridssystem…
Nu råkar jag tycka rätt bra om dödsspiraler. men visst jag vet att jag är en minoritet här.

Finns inget bättre än när man är faller fritt neråt i en dödsspiral och ändå trots alla odds emot än så lyckas man vända på striden och besegra sin motståndare.

Då känner man sig som den nästa typen av actionhjälte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Finns inget bättre än när man är faller fritt neråt i en dödsspiral och ändå trots alla odds emot än så lyckas man vända på striden och besegra sin motståndare.

Då känner man sig som den nästa typen av actionhjälte.
Ja, jo, problemet är väl att det nästan aldrig händer. Jag har lite svårt för det där, att man ska designa system som mest är tråkiga och jobbiga 99 gånger av 100, för att man tänker sig att det blir jättekul de där 1% av gångerna.

Kanske är det för att jag helt enkelt har lättare att minnas de där 99 gångerna det bara blir blegh…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Ja, jo, problemet är väl att det nästan aldrig händer. Jag har lite svårt för det där, att man ska designa system som mest är tråkiga och jobbiga 99 gånger av 100, för att man tänker sig att det blir jättekul de där 1% av gångerna.

Kanske är det för att jag helt enkelt har lättare att minnas de där 99 gångerna det bara blir blegh…
Jag tror det är där vi skiljer oss åt jag har inget problem med det när det går som förväntat.
Som sagt det är "realistisk" och jag är ju en culture-gamer i grunden.

Men vi kanske ska lämna detta OT-spår, om någon vill fortsätta det kanske vi ska göra det i en ny tråd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag hoppas jag inte är den enda som tänker "Inisativ baserat på liv känns faktiskt son en rolig idé"

Jag tycker inte om att slå för Inisativ och jag gillsr tanken på att den ändras under strid.
Plus att det ger en extra spänning av när du blivit mörbultad en runda så kommer du gå sist i nästa.
Jag gillar det.
I recensionen finns det här citatet från spelet:

"In GiantLand, the players are supposed to have fun, so wounds don't hinder characters or even slow them down; there is so fun in playing a maimed or crippled character."

Så teorin och praktiken verkar inte hänga ihop där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Det är okej, Luddwig! Om TSR stämmer dig kan du starta en gofundme för rättegångskostnaderna. Jag misstänker att du lär få ihop betydligt mer rättegångskapital än TSR på en bråkdel av tiden =)
Så jag har lyckats framställa mig själv som mer sympatisk än Justin LaNasa och hans polare. Alltid något. 😛
 
Top