Trudvang - Den svarta solen + Vattnaskymmel

Joined
20 Aug 2018
Messages
61
TORKEL VII
404668892_1743778126095589_7006461486490598833_n.jpg

Varg,

Har inte kunnat skriva på många månader.

Vi har återvänt från vårt uppdrag i norr.

Har sett många hemskheter. Miris mördare tillhör ”iskulten” och många av Vretgaards invånare visade sig vara medlemmar. En dag satte dom sin plan i verket och förde bort många barn och dödade flera av dom vuxna. Vi satte av med Tomus Hagtorn och hans bröder för att återbörda barnen. Endast vi överlevde denna resa. Men vi fick med oss många av barnen. Vi reste tillbaka till Vretgaard och skickade barnen söderut med en träl.

Även Mirja, stadens stormekjalt är bortförd. Vi verkar dela någon sorts band, hon är fantastisk. Pratas om att jag är ljusets barn. Moira säger också det.

Vi hade fått veta att vi skulle resa ännu längre norrut och satte av.

Vi slog oss ihop med tre gavlianer och infiltrerade iskultens högborg i Ysetur.

Vi dräpte en av kultens ledare, som visade sig vara Njordung Blåyx, men det var allt. Skadade fick vi smyga ut ur borgen. Ingen kunde vi rädda. Mirja har dom kastat i järnschaktet som offer till deras gud.

När vi gav oss av söderut igen såg vi i norr en enorm här ansamlas. Vildland ligger i krig!

Efter lång resa nu framme i Storhavn. Oktar är borta. Han har gett sig av i natten, sägs det. Vi är misstänksamma mot Rendre Haugskalp och tror att han och Oktars frilla Ylva gjort sig av med Oktar för att ta makten.

Nu måste vi vara beredda för krig.



Jag skulle önska att du kunde resa hit och ta hela vår styrka med dig, men inser att det inte är möjligt. Skicka några krigare om det är möjligt.



Jag tror inte vi ses igen. Kriget kommer säkert söderut när Vildland faller och då måste du vara redo. Samla Fynheim mot hotet, kanske under Oske.



Vi ses i Stormvaka!
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
MOIRA XI
404622315_363939036048939_7044125536459739881_n.jpg



Vildlands sista sång.

Om något eller några vakat över oss i den yttersta norden så verkar de ha gått ur tiden. Det finns inga skydd längre. Vårt enda hopp står till att de av människor byggda försvarsverken står pall. Fasorna från isvidda, orkhir, troll, arker, tornödlor samt avskum från allsköns platser sveper ner över Vildland och sätter landet i brand.

Över fyra tusen frivilliga har lämnat Storhavn för att förstärka Hallvind men det är hamnstaden som anfalls först, om man räknar bort Nordanslätt som förintandes i krigets första skede. Vi är omringade. Vilgar Saatigas man Dran Vitetand som mobiliserat folket till Hallvind men stannat kvar, leder våra styrkor. Han har endast några hundra erfarna hirdmän inklusive bärsärkar och hans beridna vakt. Resterande tusentalet är lätt utrustade hirdmän med spjut, gamla reservister och desperata stadsbor. Några hundra sjömän sluter också upp till stadens försvar. Kanske borde vi skickat iväg kvinnor och barn över havet med knarrarna direkt, men vad väntar därute på de mörka vågorna? Jag ber till Morgu om hjälp inför striden och trots att hon ger mig kraft så känner jag en oväntad tomhet och besvikelse från hennes sida, kryddat med en gnutta äckel. Jag erinrar mig striden i Ysetur. Den då vi överraskades av de arkiska blodyxorna. Då jag drog mitt vapen men inte gav en själ till Morgu då vi tvingades förhandla istället. Jag förstår nu innebörden av mitt svek. Jag kommer kanske aldrig kunna känna hennes blodlusta igen? Jag svär ånyo till slagfältets drottning, alla människors själar jag dräper skall vara vigda åt henne! Under den första attacken i nästan becksvart mörker tar vi stora förluster men åsamkar även fienden en del skador. Dagen efter gör vi vad vi kan för att laga stadsmurarna. Jag sjunger helande sånger för de värst sårade. Torkel ber till sina gudar om nattsyn för de i ledande befattningar, Rutger positionerar sig i hamnen för att leda kampen där. Än är inte hoppet ute.



Andra nattens strider är jämna även de, men dom är så många fler än vi. Hamnen sätts i brand av något som måste vara havsvargar från Ongair, lojala med Wulfrklanen. Vi anar förräderi, trots att vi ännu inte sett vem som leder dom. Ett till liknande anfall och vi är dömda att gå under. Rutger spenderar dagen med att reparera huvudporten, samt att planera en obehaglig överraskning för den som tar sig in igenom den. De sista knarrarna lämnar staden sjövägen för att försöka ta sig söderut med barnen och de som är oförmögna till strid.

Torkel jagar efter Rendre som inte visat sig i försvaret av staden och hållit sina hirdmän vid Oktars hall. Det visar sig att han flytt genom hemliga gångar under marken, en väg ut om Storhavn skulle falla imorgon. Kommer utgången att vara bevakad? Kan det vara en fälla? Det blir en lång dags färd mot natt. När det tredje och det som skall visa sig bli det sista anfallet mot staden kommer, lyckas Rutger lura fram deras härförare genom stadsporten. Det är som vi misstänkt ingen annan än Raak Wulfr. Vi möter honom och tre bärsärkar i närstrid. Raak är fullkomligt vansinnig och svingar sitt ökända tvåhandssvärd skolltand, runt huvudet. Den biter hårt, tungt och oväntat precist. Jag känner dock att Morgu är med mig ty ett eller kanske två hugg av skolltand borde ha fällt mig men som av en gudomlig närvaro undviker jag de dödliga attackerna. Nastigallu mitt svarta hjärta faller dock för bärsärkarnas attacker. Min sorg är bortom ord. Raak tar emot flera dödande hugg men kämpar ändå vidare med bärsärkarnas fasansfulla frenesi. Till sist tar vi hans huvud. Det hjälper föga. Fienden bryter igenom Storhavns försvar och staden brinner. Vi flyr hals över huvud genom Oktars grävda tunnlar under marken. Sallak går sitt öde tillmötes och håller utgången så att vi andra hinner fly. Även Dran Vitetand får vi med oss. Han beger sig direkt mot Hallvind medan vi tar oss norrut mot Jordek och järnhandsriddarna.



De känner igen Torkel vid porten ifrån hans tid där under utbildningen. Vi släpps in på en borggård som är i total mobilisering. Alla är på väg. Vidar Lodbroke möter upp och välkomnar oss varmt. I silverbrycken Saul af Baalgors stora borghall med sprakande eldstäder, visar vi upp Raak Wulfrs avhuggna huvud. Vi berättar om hans förräderi och om Storhavns fall. Stormes företrädare i norden har svårt att ta in det nyss sagda men hämtar sig snart. Vi erbjuds mästersmidda vapen och rustningar samt enorma stridshästar om vi följer med hären till Hallvind för att försvara Vildland mot mörkret. Vi tackar ödmjukast ja. Torkel och Rutger iklär sig ordensbrödernas ringbrynjor med fjällförstärkt pansar. Jag får ett ypperligt smitt långspjut. Sammantaget är det femhundra järnhandsriddare, en mardröm för fiender på slagfältet, samt femtusen infanterister som lämnar Jordek för att förstärka den ointagliga fästningen i hjärtat av landet.



Kråkfesten

Väl vid Hallvinds kullar har Vildlands folk samlats till en armé på över femtontusen själar, plus femtio krigsmaskiner och tusen bärsärkar från hela landet. Till det kan läggas femtusen desperata flyktingar redo att ta till vapen. En nästan ofattbart kraftfull styrka. Något bland det första som händer i den befästa staden är att Saul av Baalgor utsätts för ett attentat. Rutger är den ende som är med silverbrycken då han attackeras med förgiftade armborstskäktor. Det är med nöd och näppe som de båda överlever lönnmordsförsöket. Några dagar senare anfaller fienden. Haldur Ouvar leder en armé av tiotusentals orkhir och onda män och fullkomligt kastar dom mot murarna. Staden står pall. Slår tillbaka angriparna som lider enorma förluster och retirerar. Jag färgar mitt hår rött (som Morgus) med mina fienders blod. Arméns härförare Vilgar af Saatiga, rider ut med järnhandsriddarna efter de flyende och förstör deras krigs- och belägringsmaskiner. Något går dock fasansfullt fel. Fienden måste ha återsamlats och ringar in den hjältemodiga men dumdristiga motattacken. Alla som ridit ut går under. Vår ledare och våra främsta krigare finns ej mer. Vi har förutom dom förlorat femtusen män och kvinnor. Fienden har förlorat arton tusen orkhir. Segern känns total, OM det inte vore för den katastrofala förlusten av järnhandsriddarna och Af Saatiga, samt den vidriga kylan… Silverbrycken tar över försvaret av staden och snart inser vi alla att vi är fångade innanför murarna. Våra spejare försvinner i kullarna runt Hallvind. Det blir snart uppenbart att fienden bara skickat fram en liten del av sin ännu större styrka för att testa oss och stadens murar. Vi belägras. I månader. Våren borde kommit för länge sedan men vintern behåller sitt isande grepp. Staden är överbelamrad med folk. Matförråden sinar snabbt. Från murarna blickar vi utåt över kullarna, försöker hålla värmen, modet och hoppet uppe.



Någon gång under belägringen måste jag ha fyllt fjorton. Jag har sett och överlevt fler saker än vad man ska ha upplevt under ett helt liv. Nu tar jag klivet in i vuxenlivet på riktigt. Får en röst vid tinget. Jag bär mina nya ärr med högt huvud. Rutger har med sina skickliga händer anpassat notariens drauglo-päls till att klä och värma mig. Jag saknar dock närvaron av Nastigallu samt värmen vi delade under de isande nätterna. Det är så mycket som känns hopplöst. Vi medverkar vid planerandet av stadens försvar men spelar ingen central roll. Den eviga vintern omöjliggör all form av odling vilket gör att all mat är slut efter åtta månader. Efter nio månaders belägring talas det om att göra ett utbrytningsförsök. DÅ kommer det stora anfallet i något som endast går att beskriva som en chock. Det är en månghövdad och oerhört kraftfull fiende. Bland myriaden av krigare tornar trehundra istroll stora som hus upp sig. I luften närmar sig något som verkar vara stora fåglar men som visar sig vara ett trettiotal arker flygandes på tornödlor. Marktrupperna, är ett oräkneligt antal orkhir och onda män. Deras krigstrummor hamrar olycksbådande. Isjätten Blodughadda leder dom. Inom kort står kampen på stadens murar där Haldur Ouvar i ulvform kastar försvarande män och kvinnor omkring sig. Som vasstrån knäcks de för hans väldiga kraft. Målmedvetet söker vi upp honom. Den stora käften tuggar fradga. Ylande kastar han sig över oss. Vid tre tillfällen biter han mig i halsen. Förblindad av vad som verkar vara ett djupt hat blir han oförsiktig och Torkel krossar ryggraden på honom. Besten Haldur Ouvar faller till marken i dödsryckningar och Torkel har därmed uppfyllt sin Ed till Tyrd.



Våra styrkor tar enorma förluster och vi förlorar stadens murar. Fienden fullkomligt sköljer över oss. Det är långt ifrån en ärofull kamp. Det är en vidrig strid. Slagfältet har sin egen distinkta lukt. Avföringen de stridande ger ifrån sig blandas med blod, svett, skrik, gråt och dödsångest. Det stinker av fasa och skräck. Skriken ifrån de sårade ekar mellan husväggarna. Människor dör ovärdigt i sitt eget piss och skit. Saul af Baalgor dör, Dran Vitetand dör, alla dör i princip utom Hloe och Vidar. Vi förskansar oss i huvudborgen men hinner knappt andas ut innan nästa stormning sveper in över oss. Fienden är ute efter att krossa Vildlands motstånd här och nu! Försvaret har inte längre vare sig kraften eller resurserna att stå emot den övermäktiga fienden som fått dödsvittring. Hallvind den ointagliga fästningen faller och Vildland med den. Himlen färgas svart av alla vinterns vansinnigt utsvultna kråkfåglar som samlats för att festa på det fält av döda och lemlästade kroppar som lämnats kvar.



Vi flyr söderut. Tvingas norrut. Vår sorgliga lilla styrka utgörs av Vildlands nästa kung Hloe af Saatiga, Vidar Lodbroke samt Rurik och Meldor och så Ottvind såklart. Vi jagas hårt. Vår flykt är ryckig. Vi är desorienterade, utmärglade, skadade och utmattade. Människojägare är oss hack i häl. När vi börjat tro att vi klarat oss undan är de över oss igen. Ett tjugotal beridna orkhir. Vi springer mot ett skogsbryn (våra stolta stridshästar är döda sedan länge, ihjälridna) men märker inte att Hloe hamnat på efterkälken. Dom hinner upp honom. Vi kan där vi står bland träden bara se på hur dom hugger huvudet av honom. Vad ska andarna säga om vårt svek? Jag hör Halawen Dödlöses besvikna stön då jag lämnar en kamrat åt sitt öde inför en övermäktig fiende. Att kasta bort alla våra liv i en strid här hade kanske varit ett värdigt, hedersamt slut men trots att allt hopp verkar ute är vi övertygade om att vi har ett annat öde än att dö på dessa gudsförgätna slätter.



Vi somnar utmattade i skogen efter det att människojägarna försvunnit. Allt hopp är ute nu. Vi är spillror av våra forna jag. Men vi kan inte andas ut. Mardrömmar. Kvinna utan ögon, Vägvisaren Rutger och Torkel har båda febriga visioner. Skogen känns hotfull och farlig. Vi kan inte stanna här, rädda som vi är för våra egna skuggor. Vi är ett miserabelt gäng just nu. En disr jagar oss i skogen, eller är det en dröm? Vi flyr igen.



Plötsligt är marken grön. En gräsplätt mitt i vinterlandskapet. Ett sovande krigarsällskap om några personer. En järnbur med tjocka stänger på en släde. I buren en kvinna med utstuckna ögon. Det är Linn Norim, gubben Hakkas fru och moder till Mirja, en alf. Hon säger att vi inte under några omständigheter får skada hennes fångvaktare. Vitnern verkar vara stark i henne. Hon ser blodlusten i våra ögon. Vi har svårt att förstå. Linn verkar inte hysa något som helst hat gentemot de som har torterat henne. Besynnerligt men vi respekterar hennes beslut ty hon berättar något som helt kommer att uppta våra sinnen. Allt hopp är inte ute. Hon har sökt och funnit oss för att berätta att Mirja kan hämtas hem från dödsriket Helgaard! Det ska finnas ETT föremål som kan återuppväcka de döda, stenflöjten som bars av hjälten Bewolk av dvärgars stam. Vi behöver ta oss in i Muspelgnist ned till Glödr, platser som inte säger mig någonting men jag ser en eld tändas i Rutgers ögon. Vägvisarens drömmar skall leda oss rätt säger Linn. Torkel behöver följa sitt öde som är kärleken till Mirja. Linn säger att hon kan ta oss till Buratjadvärgarnas rike. Tänk, nordens gamla väktare kanske inte är borta trots allt. Linn verkar vara en del av ett litet sammanhang som konspirerar mot mörkrets makter. Det är en ära att få bli en del av det.

Meldor och Rurik skall tillsammans med Ottvind vandra ner till Fynheim över Istopparna. Linn råder dom att ta hjälp av gruterna, ett folkslag vi aldrig hört talas om. Det blir ett känslosamt farväl. Vi har varit igenom så mycket tillsammans. Riddarna från Västermark måste varna sitt folk om att de mörkaste delarna av Nornas spådom har slagit in. Jag ger Ottvind Hjuckles armring för att kunna visa för Varg att han är knuten till oss. De reser med ytterligare en varning ty Stormländerna kommer att pressas till det yttersta under de närmsta åren. Varg, Saukamark och Fynheim är den första vågbrytaren. Porten till underjorden och dvärgarna kommer att vara nyckeln till att stå emot den eviga vinterns tid. Måtte de klara sig.



Linn ber mig om sagostenen. Säger att hon måste ta den till Jaarnkil för att med den söka efter Snösaga (Norna den visas hjärta) som Blodughadda stal av Gironde, väktaren i Vildhierta. Sedan börjar hon en metamorfos av sällan skådat slag. Framför våra ögon förvandlas hon till en frostdrake. Det är en majestätisk varelse, trots att den fortfarande saknar ögon. Hon lägger sig ner så vi kan klättra upp på den delvis pälsklädda ryggen. En värme stiger upp från drakkroppen in i våra. En värme lika välkommen som solhätta mitt på dagen. Liv brinner som eld under drakens päls och pansar. Vingarna breder varsamt ut sig. Bakbenen samlar sig och tar ett fjädrande språng rakt upp i luften likt en jättelik katt. Vingarna piskar luften och bär oss alla högt över det isiga landet.

Vi flyger drake. Det är häpnadsväckande vackert och början på en underbar flygtur över skogar, berg och djupa dalar. Det är till och med en rolig resa, trots allt mörker och tidigare svårmod. Tiden saktar in och jag kan för en stund känna mig som ett barn igen. Då vi landat tillfälligt och jagat i en skog ser jag mig själv i en liten tjärns spegelblanka is. Jag ser inte längre det känsliga barn jag en gång var, utan en ung stark kvinna, märkt av livet. Efter något som jag uppfattar som några dagar närmar vi oss det enorma bergsmassivet i norr. Vid ett träsk i skuggan av berget släpper hon av oss. Hon säger att hon kommer att vänta på oss här då hon är färdig med sitt uppdrag.



Mitt öde är att hjälpa Rutger och Torkel att ta sig till Helgaard och tillbaka. Men först måste vi söka stenflöjten. En gessa från Magh måste spinnas runt vägvisaren för att i ödets kött sammanbinda honom med ljusets son. En gessa värdig en vägvisare och framtida kung. Kanske av Vildland, kanske av Fynheim. Kanske av ingenting?
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
RUTGER V
278869385_946834502632671_4152790497833851021_n.jpg



Vestri min käre vän och Thuul, Jag skriver det här brevet till dig av två anledningar, dels så har jag utfört massor med stordåd och dels så behöver du varna våra bröder i Tvolgoya då ett stort mörker har angripit Vildland.



Om vi börjar med mina stordåd så har jag sedan vi senast sågs dräpt en brotbest, vilket du gärna får meddela till Nar. Jag har även blivit utvald till att bära det mäktiga, men samtidigt väldigt slitna, Mithraka-svärdet “Koraljon”. Det är som sagt i ett ganska dåligt skick och jag behöver komma i kontakt med en logugn för att kunna ge svärdet det ödet som Berget önskar. Sedan så har jag även dräpt ett flertal mäktiga vitner-vävare och andra monster. Jag har stått emot förhäxningar från alver och byggt murar.



Nu kommer jag dock till den viktigaste delen av brevet och min varning till dig och resten av Tvolgoya. Ett mörker har drabbat Vildland som kommer sprida sig som en kallbrand över resten av världen. En mäktig demon av något slag som heter “Isdrottningen” har i hemlighet byggt upp en fasansfull armé bestående av troll, monster, arker, vintervävare, alvgökare och annat oknytt som för någon form av oheligt krig över Vildland. Det får mig att tänka på berättelserna om det stora kriget då alverna förrådde oss, som Difur berättade för mig om, då trollen invaderade Gydanski och Tvolgoya sänktes i mörker och Borjorns röst aldrig varit så långt borta.



Dock så finns det ett ljus i mörkret då jag, Rutger, är någon form av återfödd version av en legendarisk krigare som heter Arkan och jag och mina fränder är nu påväg ner i muspelheim för att hämta Bhewolks flöjt. Dock så är det inte ner i underbara Tvolgoya jag, Moira och Torkel ska, utan vi behöver ta oss ner i Muspelgnist hos Buratja-folket. Jag ryser av obehag då jag tänker på Buratja som är självstyrande och inte lyder till någon Thuun, utan till en egen ledare. Ginnar berättade för mig om att de har någon form av kung som kallas för mästersmältare och att det förekommit massor med konflikter mellan oss och småfolket i Muspelgnist. I vilket fall som helst så måste jag bege mig dit för att rädda världen oavsett hur rysligt det kan tänkas bli. Varna Ofeigur om det som kan riskera att hända, och om du inte hör från mig igen så vet du vad som behöver göras. Med vänlig hälsning Rutger.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
TORKEL VIII
404668892_1743778126095589_7006461486490598833_n.jpg

Hoppet lever! Vi har rest på Linns rygg över berg ö, dal och skog, sett Vildland som gudarna ser det.

I drakträsket finns en port ned till dvärgriket Muspelgnist. Rutger berättar att detta är Buratjas domän. Ett dvärgfolk som inte dyrkar Borjorn eller fruktar Yukk utan istället tillber sina ugnar. Misstänksamma och illvilliga är dom enligt min kusin.

Kan inte hjälpa att tänka på det som var förr, innan Rutger, Varg och Moira. När jag bara var en fattig bondpojk. Det var enkelt då, vi skötte gården, krävde skatt av handelsmännen och jagade. Tänker också på när jag jagade ifatt och dödade mannen som mördade min mor. Minns inte ens vad han hette. Det var en annan typ av fiende än dom vi står inför nu.

Slår läger i en jaktstuga. Samtalar om vad som ligger framför oss. Berättar om min saknad av Saukamark och den enkla tiden innan jag och Varg gav oss ut på vår resa för många år sedan.

Besvikelsen i min systers blick för mig på andra tankar. Hon har rätt! Det finns ännu hopp att rädda Trudvang och hämta Mirja ur dödsriket.

Vi talar med Rutger om hans öde. Moira har något i kikaren.

Hon är nu vuxen och talar ej längre som ett barn. Hon var aldrig något vanligt barn, men det senaste året har härdat henne. Dessutom har hon fyllt 14 år.



Till stugan kommer sen en udda figur. Förmodligen utstött från vilken håla till samhälle hon nu kom ifrån. Fast hon talar om att återvända till sina ”fränder”.

Med en öronring och ett gammalt kopparmynt köper jag information om skogen och träsket. Tycker till slut att landstrykaren blir för girig och med Tyrds vrede inom mig kräver jag svar.

Enligt Rönja har en grupp buratja i exil byggt ett hus norröver.

När mörkret faller möts Rutger och Moira en bit från stugan. Min syster talade om detta möte tidigare. Jag iakttar på avstånd.

Rutger stöter ifrån sig Storme och binder sig till en ande från västerlandet.

Vaknar bitter. Rutger förstår inte vad han gjort! Han var gudarnas gunstling! Nu kommer vi aldrig mötas i Stormihall. Ej heller kommer folket i Vildland och Fynheim böja sig för en härskare som inte dyrkar Storme.

Moira hävdar att vi kan se bortom detta, men hur kan man se bortom ödet?

Nu kan min kusin på sin höjd bli furste över en kulle i väst.



I drakträsket finner vi porten till dvärgariket. Men Rutger säger att det är för farligt att försöka öppna den.

Så vi beger oss till dvärgarnas hus. De liknar inte Vestri och hans kamrater utan är mindre och krumma, smutsiga.

Rutger talar med dom på deras egna språk.

Dom förtäljer om en ingång i Muspelgnist, i gengäld mot att vi nedgör en större grupp troll på platsen.

Trollen faller lätt för våra svärd, även om Vidar blir illa tilltygad.

Sedan stiger vi ned i hålet i marken som leder till dvärgarnas domäner.



I grottan kommer vi till en sjö. Vid strandkanten finns ett horn som Rutger blåser i. Signalen hörsammas, över den stilla sjön glider en båt…
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
MOIRA XII
404622315_363939036048939_7044125536459739881_n.jpg

Drakträsket.

Vi har landat i den yttersta norden. I utkanten av den enorma Svartliden. Platsen där världen kallas skog. Trots att det fortfarande är vinter så är klimatet mildare här. Dimma täcker delar av skogen, sveper trolskt fram mellan grenarna. Vi finner snart några timrade jaktstugor där taken fallit in i alla utom ett. Trots att dom är fallfärdiga så är det torrt i den mest bevarade. Det finns dock tecken på att någon bor här. Staplad ved, en järngryta med matrester, slaktavfall. Vi tar den beboeliga byggnaden i besittning. Det är svårt att släppa intrycken från resan hit. Vi har sett världen som gudarna ser den, högt från ovan. Efter några timmar i skogen återvänder vardagen. Minnet av frostdraken bleknar. Det känns nästan som att det var blott en vacker dröm. Rutger är oroad. Pratar om att buratjadvärgar inte är som vanliga dvärgar. Det är tydligen buratja som bor i Muspelgnist dit vi ska och Rutger ogillar dom. Det bådar inte gott. Vidar ristar in våra namn och vårt uppdrag i en bjälke i hopp om att bli ihågkomna då en kort bred figur närmar sig. Den släpar på en kälke med döda djur. Hon ögnar oss misstänksamt men presenterar sig som Rönja. Hon har slitet, tovigt hår och gula ögon men verkar vara mer människa än troll, lite som i Saukamark. Hon beskriver efter lite övertalning från Torkel området och vägen till porten. Varnar för lyktgubbar och små troll. Det ska tydligen finnas ett befäst hus med träskalliga dvärgar också. Själv jagar hon här åt sitt folk som bor längre söderut och inte vågar sig hit.

Jag förbereder Rutger inför gessan då hans öde skall knytas till Magh och flowrorna. Förklarar kort vad som ska hända. Han verkar inte helt övertygad men jag skickar honom ändå till en rest sten jag funnit bland träden. Där kan han i stillhet begrunda sin situation. Under tiden förbereder jag eld och salt till ceremonin. Kalkar kroppen, svärtar ögonen och fyller munnen med blod…

När mörkret fallit sitter han näst intill sovandes mot den mossbeklädda stenen. Små eldar brinner vid en ring av salt. Jag bjuder viskande in Magh. Hon kommer genast, eldarna flammar upp och Rutger öppnar ögonen och drar in ett djupt andetag. Det verkar som att hon har törstat efter hans ödestrådar, som nu mäts, vägs och omformas till kättingar av tid. Det är dock inte ett förbund som sluts lättvindigt. Gessor har genom tiderna lagts framförallt av kvinnliga Bruider för att vägleda och kontrollera unga ädlingar på deras väg att bli kungar. Som ättling till Arkan Koraljon, en av de nio ursprungliga konungarna av Mittland behöver Rutger inte bara vägleda ljusets son utan även överleva den fasansfulla spådomen som Norna den visa sett i sina visioner. Efter det kan han fortsätta söka sitt öde och sin historia västerut med hjälp av ostroseden.



Jag bjuder även in Morgu. Låter henne lukta på ättlingen, se om han är värdig. Jag blåser blod i ansiktet på honom. Hör en kråkfågel kraxa. Det är ett gott omen. Jag känner av Torkels närvaro och ogillande. Sedan jag knöt honom till mig som duvunge inför Magh känner jag av hans ytliga känslor. När jag fördjupade pakten kan jag även tala i hans sinne. Måste gå varsamt fram med honom. Få honom att förstå att jag gör vad som krävs av mig. Vi är endast kärl som gudarna fyller. Jag kommer att offra mig för att ljusets son ska klara sig och nu även för vägvisaren. Ni båda måste överleva dödsriket, en plats bara sagor återvänder ifrån. För detta krävs det offer.



Dagen efter bryter vi upp och rör oss i dimman norrut genom skogen som snart blir ännu varmare, fuktigare och visar upp sin tillsynes orörda mossiga prakt. Snart stöter vi på något så ovanligt som en stenklädd väg bland träden. Sedan tornar ett par stora stenstatyer av dvärgliknande krigare upp sig och vi förstår varför Rönjas folk skyr den här platsen. Rutger mumlar om levande stenväktare och att vi bör vara väldigt försiktiga i vår framfart. Med oro i bröstet tar vi oss förbi. Inget händer. Någon timmes vandring senare är snön borta och vi når bergväggen och en helt magnifik port hög som ett träd. Det är det mest fantastiska jag någonsin sett. Ett mästerverk belamrad med runor. Bredvid sig, två stora olycksbådande stenväktare. Fem, sex fullvuxna krigare skulle kunna gå in i bredd genom den. Rutger försöker tyda överskriften men det ger oss inte mycket: ”Lång blev min vandring. Långt blev mitt sökande…”. Vi vänder om alldeles för osäkra på vad en dvärgisk port kan ha för obehagliga överraskningar på lut. Istället bestämmer vi oss för att söka upp hus-fortet som Rönja talte om. Vi lättar på vinterklädseln och söker vidare bland träden. Inom en inte alltför lång stund ser vi ett praktfullt trähus med stengrund och det ryker ifrån flera skorstenar. Den har en vallgrav med pålar runt. Dom upptäcker oss på håll och befaller oss att stanna. De ser inte ut som jag tänkt mig att dvärgar ska se ut. Dom är väldigt sotiga och ser inte ut att bry sig alls om sitt yttre. Rutger talar deras språk och visar efter ett tag upp Koraljon och blir bjuden över vindbryggan för att fortsätta samspråka. Det verkar vara en smedja. En åldrad dvärg smeker Koraljons runor och efter en stund är Rutger med oss igen. Han förklarar att han lovat att föra dessa exildvärgars talan framför smältmästaren i underjorden. I utbyte har vi fått en möjlig väg in. Eller kanske ner. Det finns ett utblås från underjorden en bit bort. En grupp skogstroll dyrkar platsen de tror att en drake bebor och måste bekämpas. Vi spiller ingen tid och tar oss dit direkt, krossar ett femtontal skogstroll och deras ledare men jagar ej efter dom ner i deras hålor. Istället inriktar vi oss på utblåset. Smörjer in de som vill i snösvinsfett för att undvika det heta ånga som stiger upp. Efter en halvtimmes het, klaustrofobisk nedstigning når vi en stor mörk hall med stora kättingar uppspända likt spindelnät. Vi är inne! Vägen leder fortsatt nedåt. En avgrund öppnar sig och vi vandrar längs med dess väggar i timmar. Nedåt, hela tiden nedåt. Vi sover en stund vid en klippavsats. Broar av sten leder emellanåt över det mörka djupet och det känns som att vi är på väg ner i intet. Slutligen mynnar nedfärden ut vid en underjordisk sjö. Ett horn hänger vid en stenig strand. Rutger blåser i det och efter ett tag närmar sig en stängd bepansrad båt från andra sidan. Ur en glugg ser vi en stor järnmask kika fram. Det är en murgla av svart mithraka som bärs av en zvordorkum. En Smidir Tunghamre av buratjas söner undrar vilka vi är och vad vi gör här. Rutger samtalar om fredliga avsikter. Smidir verkar nyfiket vilja veta vad som sker på ytan. Mer förstår jag inte men vi blir insläppta. Rutger förhandlar så att vi inte behöver lämna våra vapen här utan får ta med dom fast de omhändertas av dvärgarna mot att de ger oss sin gästfrihet och garanterar vår säkerhet.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
RUTGER VI
278869385_946834502632671_4152790497833851021_n.jpg

Oj, oj, oj, oj. Vilken resa jag, Torkel, Moira och Vidar är på. De senaste dagarna efter att vi reste på drakalven Linns rygg till norra delen av Trudvang har varit en pärs. För att rädda världen så måste vi till dödsriket Helgård och för att komma dit så behöver vi få tag i bornjornikka-hjälten Bewolks flöjt som finns i Glödr i Muspelgnist.

Nu är vi i Glödr, dock så har färden hit kantats av tvetydigheter och utmaningar som har satt mitt sinne och känsla för det som är rätt och riktigt på spel. Buratja-dvärgarna är så svekfulla och manipulativa som det berättades för mig under tiden i Tvolgoya och den mest svekfulla, svagsinta och oärliga av dem alla är mästersmältaren Beldor i Logr. Hans lurenderejeri inför vårt episka uppdrag var en katastrof jag inte kunde förutse. Han tog mitt svärd och skickade oss på ett uppdrag för att fånga en loge. Det är inget problem för en hjälte på min nivå, men fräckheten i att försöka manipulera stormländernas framtida kung är någonting som jag, Rutger, inte kommer glömma i första taget. Som tur är så har jag gjort en uppgörelse med ett annat brödraskap, genom den för en buratja hedervärda Aldak Agordo, om att ge dem tillbaka deras brödragods Raku som kommer leda till maktskifte i Muspelgnist. Så går det när någon försöker bedra Rutger! Jag använde min överlägsna list till att lura en av Beldors kumpaner Hunnr Dogordin till sin död också. Ännu ett stordåd till listan.

Utöver det så har Moira fått mig att ingå en pakt med hennes gudar för att stärka mina ödestrådar. Detta betyder i praktiska ordalag att jag är som en mittländare nu, vilket både har sina fördelar och nackdelar. Det känns bekräftande att ännu fler gudar ser mig som deras utvalde representant på marken, men det är också lite klurigt då jag inte riktigt har koll på hur en mittländare ska leva och bete sig, och om jag bryter mot deras seder och regler så kommer jag dö en pinsam och plågsam död. Den här utvecklingen har dock lett till att Torkel är ledsen över att dessa så kallade Floror har visat sig vara mäktigare än Storme och hans gudar. Jag förstår honom delvis då det på ett sätt har visat sig att hans tro och liv är en lögn, men kanske han också kan omfamna Morgu och Neman och de andra flororna någon dag.

Nu är det i alla fall så att vi ska kämpa mot Ungorvin, järndraken. Jag har ju pratat med en sådan förut genom ormefadre, vilket var en stärkande upplevelse. Nu är det ju dock så att Moira har fått för sig att ingå en pakt med Morgu om att döda en drake inom en vecka så nu finns det ingen chans att snacka sig ur det hela. Jag hade gärna haft mitt svärd här då jag i smyg har tränat på att slåss med två vapen samtidigt. Detta har ingenting att göra med att Valtaja slogs på det sättet, utan inspirationen kommer från andra håll, nämligen mig själv. Detta får avsluta Rutgers stordåd och tankar för den här gången.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
61
TORKEL IX
404668892_1743778126095589_7006461486490598833_n.jpg

Ormar gungar båten, men vi når Logr, en stad där 700 smeder bor.

Vartenda hus i staden är en smedja och fönstren lyser av eld, oändliga hammarslag ekar.

Här tas Vidar som gisslan av Beldor. Även Koraljon behåller han, ty han hävdar att en Hagtorn stal den från hans anfader för länge sen.

Smidir, vår vägvisare straffas också genom att skickas tillsammans med oss att fånga en ”jätteloge”, vad det än är, levande.



Sedan bjuds vi till gästabud och dricker buratjas mjöd och äter deras märkliga mat, som smakar bra. Men mjödet är giftigt för oss människor och vi ser syner. Misshandlar Rutger med ett fat i tron att han är en varelse med manskropp och ormhuvud.

Två hövdingar uppsöker oss, den ene efter den andre. Han är Hunrur Dogordin och vill att vi ska återbringa städer Raku.

Sedan kommer Aldak Agordo. Han hävdar att Hunrur bedrar oss. Rutger bedömer att Aldak talar sanning och planerar ett bakhåll för Hunrur.



Sover i det tidlösa dvärgriket. Väcks av Hunrur och ger oss av. Smidir är med. På vägen dödas Hunrur och hans män i Aldaks bakhåll. Sedan färdas vi vidare. Vi kommer till en fasansfull skog, huggen direkt ur berggrunden. Aldak vägrar beträda skogen och lämnar.

Vi beger oss in. Följer stenstigen. Övernattar. Någon betraktar i mörkret.

Vi fortsätter. Övernattar. Går vilse. Övernattar. Fortsatt vilse. Övernattar. I sex dagar och nätter utan sol och måne är vi vilse i stenskogen Vordian. Jag och Moira är starka, men Rutger tycks nära att mista förståndet. Han som var så älskad av gudarna… nu har Solvei tagit sin hand och ljus ifrån honom.

Finner till slut vägen ut ur skogen.

Framför oss reser sig nu en port…
 
Top