Råttfångaren
Skwild
Det pågår ett tumult i byn och jag kan bara hoppas att min skenmanöver för att locka till mig dessa skumma skogsbors uppmärksamhet fungerat och att Hralf och Varg lyckats med vad nu de skulle göra egentligen. Att övervinna den isande forsen visade sig vara ett djärvt men även brilliant drag. Det gick att se i deras förvirrade blickar att de aldrig sett någon visa upp ett sådant mod. Dock så är det bara vardagsbestyr för Rutger Återvändaren att våga sitt liv för andra som en sann mittländsk hjälte. Även min berättelse om framtiden under Timmerulfs vakfest, som förvisso är sann, fick dem att fångas av min karisma. En berättelse om att de alla är dömda till det hemska ödet att återvända som draugar.
Nu verkar det dock som att något ännu mer dramatiskt har ägt rum. Byborna verkar helt förstörda och jag känner på mig att det är dags för mitt följe att göra en snabb avfärd. Hralf och Varg klarar sig nog bäst själv så jag samlar ihop de andra och drar snabbt ut genom den södra porten. Med mig har jag Mulde, Hallnir, Hugbjörn, Woglinde och den mycket mystiska Gäst. Vi tar oss som sagt ut från byn för att inte drabbas av den dåliga stämningen som finns bland de lokala förmågorna. Efter ett tag så möter vi upp Hralf och Varg som båda ser väldigt slita ut. De har med sig Njuda som de har räddat från någon sorts blotrese som byborna dyrkat. Deras framtid som draugar förklaras därmed av att de vänt sig till en falsk gud!
Vi tar oss framåt utan att sova för att kunna återlämna Njuda så snart som möjligt. Det finns även en risk att vi har fiender hack i häl så vila får vi göra någon annan gång. Detta hjälper dock inte så mycket då vi blir överfallna av livsfarliga blotresar under den kommande natten. Striden blir vild och farlig då dessa odjur inte är något att tampas med för veklingar. Hralf verkar ha försvunnit under natten då han letar efter sin troll-älskare, vilket innebär att vi är färre som behöver bekämpa dessa kaosträd. Striden gick i vår väg mycket tack vare att Hallnir slogs med en styrka som jag inte sett hos honom förut. Nattens vila blir alltså knapp och jag kunde se hos mina följeslagare att de inte skulle klara många fler dagar här i vildhjärta. Jag Rutger har självklart inga problem med att hantera för lite sömn!
Under den kommande dagen så stöter vi på Timils vita älg. Den ser lika ståtlig och vacker ut som när jag såg den under mitt tidigare äventyr i skogen. En skam sköljer över mig när jag tänker på att vi inte hämtade Timil när vi lämnade skogen förra gången. Men förhoppningsvis så har han förståelse för detta. Jag hade trots allt en hel värld att rädda.
Till slut så når vi fram till Njudas familj och kan överlämna henne i en trygg och säker famn. Njudas far Hygge är dock lite stursk och vill inte visa oss vägen där Nifelfang, Armilde och Ilsa har färdats. Efter ett rejält snack så gör han dock detta och visar oss till ett träsk där de ska ha färdats på en båt. På denna plats återvänder även Hralf till sällskapet efter att han irrat runt i skogen. Han ser gammal och sliten ut och skogens vitner verkar ha satt permanenta spår i honom. Det viktigaste är dock att han har träffat på Timil som har gett honom en magisk ramsa med vilken vi förhoppningsvis kan ta oss ut ur skogen med.
Innan detta så måste jag dock rädda Armilde från Nifelfang och den svarta solens grepp. Om jag besegrar nifelfang och återbördar undskymmnir till dess rätta ägare så låter kanske Mogunda mig vara kvar på Trudvang. Det vore katastrofalt att tvingas återvända till dystra Helgard efter att jag återfått mig själv. Jag tänker på dessa tunga tankar samtidigt som jag bygger den flotte som vi ska färdas ut i träsket med. Resultatet blir inte mitt bästa arbete och i ärlighetens namn så blir den ganska ful. Med lite tur så håller den nog ett tag och jag får ta med mig att det gäller att fokusera om det ska byggas en flotte.