Som vanligt, det här gjorde jag igår (eller, egentligen, gjorde klart igår, det här blocket har tagit en vecka).
Det är kampanjarcen för Lumekhet, och den är en best. Över 22000 ord, 130 kB rå text, 48 bilder. Jag har verkligen sett fram emot att göra den, den är en som jag malt på från första början, och Lumekhet är ett av mina favoritländer.
Först lite bakgrund om Lumekhet, bara för att skapa sammanhang. Idén till Lumekhet fick jag för nästan 20 år sedan, när jag satt i konungarnas dal och hade precis sett ett antal gravar där, och även templet i Luxor, Hapshepsut-templet osv. Den kommer från att de gamla egyptierna såg västra sidan av nilen som döds-sidan, eftersom solen går ner där.
Jag ville inte bara göra "Egypten, fast fantasy", så jag gjorde lite ändringar. Istället för en flod har man två, och det är bara området mellan dem som är bebott. På östra sidan så finns kalkstensberg som är vita, och dit går bara gravida kvinnor för att föda. Det är livssidan. Den västra sidan är dödssidan, med svarta basaltberg, där man begraver de döda med egyptiskt-inspirerade ritualer. Här vistas ingen efter solens nedgång.
Deras religion är baserad på att solen för människorna genom livet, och månen tar själarna tillbaka från dödssidan till livssidan för att återfödas. Solen och månen är fysiskt manifesterade som Ka-Ra, solkungen och farao (hädanefter kallad Solen), och hans drottning, Ka-Iah, måndrottningen (hädanefter kallad Månen).
Det finns också en liten hake i livets kretslopp där. Ibland finns det ingen själ när ett barn föds, och det skapas en "Hollow". De ser ut som vanliga människor, men känns lite off, som att de alltid är ett steg före, som om de har en onaturlig magnetisk charm, som om de är odefinerat "fel". Människor som charmas av dem tenderar att försvinna. Har ni sätt filmen "Nomads" med Timothy Dalton (rekommenderas, riktigt bra film som bara försvann under de flestas radar) så vet ni vad jag tänker.
Vi behöver också nämna Tazulmar. Tänk på dem som beduiner som korsar öknen på gigantiska tusenfotingar, så har ni konceptet. De är de enda som kan ta sig genom djup-öknen, och de enda som handlar över öknen. Dessa tusenfotingar är sedda som familjemedlemmar, hem och är mer än bara transportdjur.
Lumekhet:
http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Lumekhet.html
Hollows:
http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/4. People/Hollows.html
Tazulmar:
http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Tazulmar.html
Kampanj-arc:
http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Campaign/Lumekhet.html
Äntligen, the story! (och allt det här är "happy path", naturligtvis finns utvikningar och saker som kan ske, eller att spelarna gör något annat)
Besättningen ankommer till Oshiren, huvudstaden i Lumekhet. Thaleia tackar för åkturen och lämnar dem för att forska kring Tazulmar-folket.
De hinner se lite av staden, men snart kommer en budbärare med en inbjudan till Solen, mitt på dagen nästa dag. Det är klart att det inte är en inbjudan man nekar.
Inte långt efter får de en inbjudan från Månen, för kvällen. Inte heller något man nekar.
Så, först Månen. Hon har informationen de söker. Hon är beredd att ge dem den om de rapporterar tillbaka från mötet med Solen. Det är inte en diskussion, det är en monolog med order.
Sedan, Solen. Han frågar enbart om Månen. Där mötet med Månen kändes som en monolog, så känns det här som en utfrågning, och alla frågor handlar om Månen.
Tillbaka till Månen. Hennes cool från förra mötet är borta. Hon är stressad och vill ha information. Som ersättning får spelarna sin information, och lämnar.
Spelarna går till skeppet och gör sig redo att åka. Det skiter sig.
Precis när de ska kasta loss, så kommer Thaleia springande. Hon har plockat upp ett andra spår från Waverider. Tydligen reste Rahim och Kethra från Waverider med en Tazulmar-stam, Dunewind, och de har mer information. Man fördröjer avfärden för att undersöka.
Hon tar dem till Dunewind. De får bekräftat vad hon sagt, och börjar få en berättelse. Plötsligt kommer en från skeppet inrusande, och talar om att Månen blivit arresterad tillsammans med sina lojala präster, och att besättningen också är eftersökt.
De får tazulmar-kläder och rusar till hamnen, lagom för att se skeppet lämna hamnen med lite kalabalik på stranden. De är nu strandade i ett främmande land där de är eftersökta.
Men, plötsligt möts de av en person till från besättningen, som berättar att skeppet tvingades fly, men att han/hon stannade för att tala om att skeppet åker till Ssar'et, där nästa hamn för Waverider var, så de behöver "bara" ta sig dit. Thaleia föreslår att de reser med Dunewind över öknen. Dunewind ger sig av om två dagar, så det är tidsgränsen.
På vägen tillbaka passerar de framför Solens palats-tempel. På en plattform framför det så finns Månen kedjad. De snappar upp prat, och förstår att hon dömts till döden för förräderi, och ska dö genom att lämnas oskyddad i solen. Hon får mat och vatten, men inte skugga, så, i princip, att brännas levande, fast långsammare. Dessutom har ett antal av hennes präster avrättas genom att oceremoniellt få halsen avskuren.
Besättningen känner sig lite skyldiga, och dessutom förtjänar ingen att dö så, så de bestämmer sig för att rädda henne. Det finns ju dessutom nu några NPCs med som kan argumentera för det (moral, skuld, medmänsklighet...).
Lyckligtvis är hon bara vaktad av fyra vakter som är mest ceremoniella. Det finns mycket folk där, men på natten är det tomt sånär som på vakterna.
På något sätt räddar de henne, och tar henne till Dunewind. Hon är illa däran.
(En not här: Som ni kanske märkt så har jag nu forcerat in fyra karaktärer i gruppen: Thaleia, Månen och de två från besättningen, som, om de inte finns med i gruppen redan, är Junia och Nasheem. De kommer att vara fast med dessa ett tag, så det spelar roll. Junia och Nasheem har dessutom "spotlights" framöver.)
Junia är helare, och kan fixa Månen.
Månen berättar nu att hennes mor var den föregående Ka-Iah, och "sister-wife" till Ka-Ra. Han tappade intresset för henne, och avrättade henne på samma sätt när Månen var gammal nog, varpå hon blev "daughter-wife" till honom. Hon vägrade "wife-biten", och han väntade istället tills hennes lillasyster var gammal nog, och grep tillfället att avrätta Månen så att hennes syster kunde bli ny "daughter-wife" och Ka-Iah och måne.
Hon inser också att hon inte längre kan vara "Ka-Iah, the Moon-Goddess Queen and daughter-wife of Ka-Ra, the Sun-God King and the living Pharaoh.", så hon tar sig namnet Nephyla.
Besättningen behöver nu ligga lågt ett tag innan de ger sig av.
Här överväger jag att lägga in en kapitelbrytning. We'll see...
Vägen ut ur Lumekhet är lång, och kommer att stoppa på flera ställen för handel och för att fylla på förråd, med en dag på varje ställe, med utrymme för interaktioner och småhändelser. Det är några dagar mellan ställena.
Det finns gott om tid för interaktion med Dunewind, som har ett antal personer beskrivna, och små sociala problem, och att skapa verkliga känslomässiga kopplingar till dem. Viktigt är också att det finns tid för Nephylas hjälplöshet att synas, och att långsamt påbörja hennes utveckling.
Första stället:
Två saker av vikt händer. Först blir de trakasserade av en lägre byråkrat som fått en stämpel och tänker missbruka den makten. Nephyla plattar till honom med invand auktoritet. Sedan kommer en främling, Isetnefer, som vill åka med några stopp. De vet inte det, men hon är en hollow.
Andra stället:
Här finns det en känsla av att någon frågat efter dem, och ett dammoln syns passera i fjärran. De är jagade. De får också reda på att en annan karavan passerat.
Försvinnandet:
Isetnefer har varit charmig runt lägerelden, och en natt, när de gör sig redo att fortsätta resan, så saknas en ung man och Isetnefer. Fotspår går ut i öknen, men är snart bortblåsta. Nephyla förklarar vad hollows är.
Tredje stället:
Två skadade soldater kommer ridande, ser karavanen, och försöker fly. Men, de är skadade, på utmattade hästar, så de kan stoppas. Men, trycket ökar.
Den förstörda karavanen:
De stöter på en förstörd karavan. Alla är dödade, män, kvinnor, barn, tusenfotingar, kameler. Alla är chockade. Här finns också många döda soldater. Men, frågan är inte hur många soldater som dött, frågan är hur många som är kvar...
Fjärde stället:
Sista stoppet innan djupöknen. De måste ha förråd, men ingen vill handla med dem. De måste hitta någon som är beredd att göra diskreta affärer. Stämningen är hård, så de måste röra sig i grupper. Resterna av de som förstörde karavanen har redan passerat, men antalet varierar berorende på vem de pratar med.
Slutligen så lämnar de för att ge sig in i säkerheten i djupöknen.
Första kvällen blir de anfallna. En intensiv strid sker, med många olika möjligheter för spelarna att göra nytta. En av Dunewinds tre tusenfotingar dödas, och den som spelarna är på får panik och rusar när föraren faller. Thaleia har observerat dem, och lyckas stoppa den.
Till slut vinner Dunewind, men priset är högt. En tusenfoting död, flera stammedlemmar döda. Man lastar om allt till de två återstående tusenfotingarna, och haltar in i djupöknen.
När de tittar bakåt så ser de, för ett ögonblick, en siluett mot solen, Isetnefer. Hägring?
Nu är det bara en del av besättningen, i en ovan miljö, och den övergripande arcen fortsätter i Tazulmar.
Tips
Även om ni inte behöver arcen som den står, så om ni behöver en stam ökennomader på tusenfotingar, så har ni en bra beskriven sådan. Bara droppa in den där ni behöver den.