Nekromanti Troberg - kontroversiell forumit

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Flyplansutmaningen

Förresten, helt orelaterat, så har jag uppdaterat min dynavatar med lite nya foton jag tagit. De som lyckas identifiera alla flygplanstyper som förekommer korrekt och skickar ett PM till mig med svaret vinner rätten att kalla sig "Trobergcertifierad flygplansnörd". Samma flygplan förekommer ibland på flera bilder, så man borde kunna se vad alla är. Se upp bara, några är lömska!
Fortfarande ingen som plockat ett enda plan? Är ni inte nördar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Flyplansutmaningen

"Fortfarande ingen som plockat ett enda plan? Är ni inte nördar?"

Jag har några säkra (J-35, DC-3 och An-12), några osäkra (var det inte den svenska störtbombaren med där? Och nån av de amerikanska marinplanen från VK2 inbillar jag mig att jag ser) och ett par till som jag inte kommer ihåg exakt vilken modell det rör sig om (det där sportflygaren från Sukhoi, Spitfiren som jag tror är en Mk IX, samt originalbeteckningen på SK-61)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Nä, du ...

Jag har inte orkat kika på alla bilderna, men jag vet med säkerhet att där finns en J 35 Draken och Team 60:s blå-gula SK 60 (med Williams-Rolls FJ44-IC turbofanmotorer).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Flyplansutmaningen

Jag har några säkra (J-35, DC-3 och An-12), några osäkra (var det inte den svenska störtbombaren med där? Och nån av de amerikanska marinplanen från VK2 inbillar jag mig att jag ser) och ett par till som jag inte kommer ihåg exakt vilken modell det rör sig om (det där sportflygaren från Sukhoi, Spitfiren som jag tror är en Mk IX, samt originalbeteckningen på SK-61)
Du plackade de flesta enkla.

J-35 är ju självskriven.

DC-3 likaså.

An-12 är fel, men det kan vara ett skrivfel. Korrekt är An-2, världens mest tillverkade flygplan.

Den svenska störtbombaren är korrekt, B-17. Fotot är det enda flygande exemplaret.

Och nån av de amerikanska marinplanen från VK2 inbillar jag mig att jag ser). Rätt och fel, de är inte avsedda att bära vapen, de är rena skolflygplan. Svensk beteckning SK16, amerikansk beteckning AT6.

Det där sportflygaren från Sukhoi. Sukhoi är rätt, det är en Su-31. Drar 12G rättvänt, 10G inverterat. JAS drar 9/-3G... Planet tillhör Jurgis Kairys, världsmästare i aerobatik som bryter mot minst hälften av naturlagarna under en uppvisning.

Spitfiren som jag tror är en Mk IX. Spitfire är rätt, tror dock att den är senare än så, min gissning MkXII. Kolla på den droppformade huven, den kom väldigt sent.

SK61 finns inte med, jag tror att den du tittat på är SK50, SAAB Safir.

Några du missat:

De blågula jetplanen är SK60.

Två typer som eventuellt kan vara lite kluriga och som kan vara de du trodde var amerikanska marinplan är ryska Yak-50 och den tvåsitsiga varianten med noshjul kallad Yak-52. Ett läckert plan, har samma vikt/effektförhållande som en P51 Mustang, har kammat hem flera aerobatikpriser och kostar en fjärdedel av vad motsvarande västmaskin kostar (man kan få en fabriksrenoverad, västanpassad (lite olika regelverk) och valfri personlig målning för cirka 300 000 kr, levererad var som helst i världen). De är byggda i massor av exemplar, motorn är världens vanligaste och driftsäkra flygmotor (används även för att driva generatorer och beräknas där gå 20 000 timmar kontinuerligt utan annat underhåll än oljepåfyllning). Yak-50 tillverkas inte längre, med det finns många på marknaden, Yak-52 tillverkas fortfarande. Pigga krabater! Vill ha!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Nä, du ...

Jag har inte orkat kika på alla bilderna, men jag vet med säkerhet att där finns en J 35 Draken och Team 60:s blå-gula SK 60 (med Williams-Rolls FJ44-IC turbofanmotorer).
Rätt på båda, i övrigt se svaret till Krille.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Någon annan gång

Jag ser verkligen fram mot att någon gång få träffa folket live, och planerar något slags sammankomst så småningom (om folk orkar ta sig till Borlänge, det är bara ett par timmar med bil från stockholm och är järnvägsknutpunkt och har flygplats). Preliminärt funderar jag på att lägga något sådant en helg i månadsskiftet januari-februari (som en kreativ kickoff för Trobergs Dogmautmaning 2004), alternativt framåt sommaren (sommaren är ju roligare, men längre bort).
Tyvärr verkar det som om det här skiter sig på obestämd framtid av personliga skäl. Hoppas ni har överseende.
 
Top